Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninus

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:59

Goed gedaan BF! Lekker genieten en inderdaad, laat Garmin maar l#llen :D

Ik moet juist af en toe wat hoger in hartslag trainen, al registreer ik ook niet alle activiteiten via Garmin, alleen het hardlopen, maar het klopt wel. Dat pak ik na dit weekend weer op, daar gebruik ik ook graag de Garmin suggesties voor, dan hoef ik zelf geen workouts in te voeren :+

Ik heb geen richttijd Sunshine, dat is ook niet te doen met de hoogtemeters (die zijn we hier niet gewend :D ) en daarnaast is het grotendeels onverhard. Het doel is om te genieten van de prachtige omgeving en lekker te lopen, de rest hebben we losgelaten toen we gingen trailen op langere afstanden.

Mooi doel Leonie, ik maak straks wat over!

iiSunshineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:08

oh ja ninus, haha, ik vergeet nog wel eens dat er ook nog hoogtemeters zijn en dat de rest van nederland ook niet bestaat uit uitgestrekte weilanden :') maar dat klinkt als een mooi doel.

ik had gedacht dat het zonnetje al zou schijnen vanmorgen, maar helaas nog niet. toch ga ik lekker in de korte broek, ik bedacht me net dat ik toch altijd stox sokken draag dus alleen mijn knieën zijn bloot. 8 kilometer gepland in zone 3, ben benieuwd.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:18

Be funny, lekker gelopen, leuke foto's van die bonte stippen pony, en de alpaca's!

Suliko, fijn dat het meevalt met de spierpijn! Ja lijkt me zeker een leuk idee om daar eens samen te lopen, en met SV, en Suusje, gezellig! Liefst na de marathon van Rotterdam, dan wil ik ook meer heuvels gaan trainen, en dat kan goed daar!
Ik ken het gebied bij Loenen heel goed, en het gebied bij Mook, Malden, Groesbeek, dus als iemand daar een keer samen wil lopen, kan ik de gids zijn!

SV, fijn dat het weer wat beter gaat, en goed dat jullie er maar het beste van maken in de regen!

Leonie, mooi zeg dat je geld inzameld voor het goede doel! Goed bezig.
Dit jaar is degene die waarschijnlijk eerste zou worden op de marathon van Rotterdam overleden bij een auto-ongeluk, en nu hebben ze voor hem een goed doel opgericht, hij wilde in zijn land Kenia een hardloop centrum maken.
Rotterdam heeft de eerste 50.000 in de pot gedaan, en elke deelnemer kan een bedrag naar wens doneren, dat heb ik ook gedaan, vind dat echt een heel mooi gebaar, naar zijn familie toe, hij laat een vrouw en 2 kids achter, was pas 24 jaar |(

Ninus, ja die marathon lijkt me ook mooi! Snap dat je daar echt van gaat genieten, die wil ik ooit ook nog eens doen!

Isunshine, succes vandaag met je loopje!

En over koud hebben, het ergste tot nu toe was een trail met Suusje in Otterlo.
Bij de start had ik 3 lagen lange mauwen, handschoenen en lange broek.
Bij de verzorgings posten wat banaan en sinasappel genomen, op 19km bij een open vlakte kreeg ik het zo ontzettend koud, ik voelde mijn handen niet meer, kreeg helemaal de bibbers.
Volgehouden tot 24km bij de finish meteen naar binnen gegaan, jas aan gedaan, en toen even later Suusje kwam stond ik nog steeds te rillen, gelukkig had zij nog een extra trui, zelfs na thee en een koek kreeg ik het niet warm, liep echt verkleumd naar de auto.
Pas in de auto begonnen mijn handen iets minder wit te worden!
In de zomer heb ik het nooit snel warm, daar kan ik goed tegen.

iiSunshineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:59

zo, dat was een lekker loopje! ik had in de garmin app een 8km training aangemaakt in zone 3. ik was meteen al blij met mijn keuze voor kort/kort. ik zag onderweg ook heel veel mensen die spijt hadden van hun kleding keuze, het begint nu echt lente te worden! en de broek zit als een huis, beter dan al mijn lange broeken bij elkaar, en dat voor een paar euro bij de H&M :D goed, ik had een soort route gepland door het bos om te kijken waar je een beetje onverhard kunt lopen maar niet dat het te drassig is. uiteindelijk een paar keer om moeten draaien omdat het echt te drassig werd. maar ik vond het best leuk, een beetje door het gras en modder banjeren. daardoor ging de tijd voor mijn gevoel ook sneller voorbij. wat ook goed werkte is dat ik op mijn horloge alleen kon zien wat mijn hartslag was (en of deze in de range zat), hoeveel km ik nog moest en hoe lang ik al liep. zo kan ik het tempo veel beter loslaten. op het einde twijfelde ik nog om verder te gaan dan 8km omdat ik er zo lekker in zat. uiteindelijk niet gedaan en blij met de keuze, want het begon te regenen en ben nu erg tevreden over mijn loop.

Afbeelding

echt een groot verschil met hoe ik mij gisteren voelde. in het weekend loop ik toch lekkerder dan door de weeks. en dat ondanks mijn lage hrv vannacht, maar dat kan ook komen doordat ik s avonds nog een bak ijs en een zak chips heb gegeten, had gelezen dat laat eten ook niet top is voor je slaap :=

als ik het goed heb onthouden hebben leonie en ninus morgen een halve marathon, heel veel succes dames! *\o/*

edit omdat ik de laatste ben die heeft gepost: ik denk dat ik ook weet waarom mijn garmin suggesties zo ‘raar’ zijn. ik heb over 10 weken een 10km run en die heb ik in de garmin agenda gezet met als doel tijd 1:00:00. en daar zijn mijn suggesties op gebaseerd. dat wist ik ergens ook wel, maar ik bedenk het me nu net pas. dus ik ga alles wat met die 10km te maken heeft er uit halen en dan kijken wat het doet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 22:39

Sunshine, lekker bezig! Was prima weer om te lopen :j

Geen idee of die Garmin suggesties op wedstrijden gebaseerd zijn. Ik zet die nooit in mn horloge, eerlijk gezegd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 07:52

Als je wedstrijden in je agenda zet, baseert garmin zijn trainingen daarop. Je krijgt dan een opbouwfase, een piekfase en een afbouwfase.

iiSunshineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:32

ja zo iets had ik begrepen inderdaad, ik zat nu nog in de basis fase, voor de opbouw dus. mijn DSW (daily suggested workouts) voor komende week zijn dan ook niet veranderd na het er uit halen van de wedstrijden. voor nu heb ik mijn DSW op basis van hartslag gezet gezien gisteren de loop op basis van hartslag erg beviel. even kijken wat dat gaat doen.

veel plezier voor iedereen die gaat lopen vandaag. ik twijfel nog, beetje buikpijn (en een lage HRV) van gisteren van de all you can eat :Y)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 10:19

All you can eat hakt er altijd wel in ja :))

Ik heb net gelopen. Begon als een natte krant. En net toen ik geaccepteerd had dat het 'm vandaag niet ging worden, kwam ik lekker in de flow en liep ik eigenlijk prima :')

Heb wel weer ijzertabletten besteld, want merk dat ik weer last krijg van hoofdpijn en duizeligheid.
Bij het bloedonderzoek in januari gaf de arts ook al aan dat mn ijzer niet té laag was, maar wel aan de lage kant. :roll: blijft een eeuwige strijd dit

Afbeelding

En ik zag lammetjes <3

Afbeelding

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:11

Ik lees nog steeds mee hoor :D
Wat zijn jullie allemaal lekker bezig. Ieder zo met z’n ups en downs, fijn dat jullie delen hier.
Ik gebruik Garmin alleen voor registratie van mijn loopjes, dus niet voor ‘advies’ voor doelen. Maar jullie zetten me wel aan het denken.

Ik vond het gisteren nog naar koud, ook hier een koukleum.
Na mijn wintersport vier keer gelopen, en gisteren de Oranjewoudloop gerend, 10km. Rustig aan begonnen, want ik wilde wel de 10 km uit lopen, lees rennend :j
Ging best aardig, laatste stuk flinke wind, daar loop ik dan op leeg. Maar toch 1 uur en 1 minuut gelopen.
Het was een erg leuke ronde, en erg goed georganiseerd.

iiSunshineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:00

sherivey, fijn dat je na de acceptatie lekker begon te lopen. hardlopen kan soms zo mentaal zijn. ik zie dat je strava hebt, ik ga je volgen :D

netjes gedaan morris! was dat een PR op de 10?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 13:15

Morris, super goed! :D
Tegenwind het laatste stuk is echt ruk.

Ik ben heel benieuwd. Wil in oktober de Kustmarathon lopen. Kans is aanwezig dat ik dan vrijwel het hele stuk wind tegen heb. :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 14:06

Waarschijnlijk zijn jullie al bezig, maar moest toch even aan jullie denken, veel succes Leonie met de halve (volgens mij?) en Ninus met de hele! Ben benieuwd naar jullie verhalen! +:)+

ieris, leuk, gaan we doen! Wanneer heb je de marathon ook alweer? Bij Groesbeek of Loenen lopen lijkt me ook een keer heel leuk! Vanaf april tot de zomer heb ik weinig contacturen op de uni, dus dan kan ik makkelijker een keertje aanhaken. :D
En ik denk dat jij de definitie bent van koukleum. :') Wat irritant zeg, dat je ondanks dat je rent zo kan afkoelen! Draag je ook merino? Ik vind dat zelf een groot verschil geven in hoe snel koud ik het krijg door zweet in vergelijking met polyester, scheelt echt een hoop. Misschien kan je van die warmte packs meenemen voor onderweg? Die wegen niet zoveel.

iiSunshine, wat fijn dat je zo lekker hebt gelopen! En leuk om wat afwisseling mee te pakken in ondergrond. Ik zie het altijd als een uitdaging om de meest wilde en modderige paadjes te vinden als ik in de stad loop. :')

Sherivey, super dat je alsnog in de flow kwam! Wel irritant van je ijzertekort, lijkt me ook best lastig om dat te monitoren, want te veel ijzer bijslikken is algauw niet goed toch?

Morris, mooie tijd ondanks de tegenwind!

Ik dacht altijd dat je lopend en rennend niet zoveel last had van de wind zoals met fietsen, maar ben erachter gekomen dat dat toch wel tegenvalt. :') Ik vind het vooral heel naar hoe zowel tegenwind als zijwind je adem kunnen benemen, super vermoeiend is dat.

Gister krachttraining gedaan, ondanks dat ik weinig spierpijn had van mijn 20 km loop van donderdag, voelde ik het wel zodra ik oefeningen voor mijn benen ging doen. Het was al snel zwaar en ik stond echt te trillen op mijn benen erna. := Dus het bij een paar setjes gehouden en meer op mijn bovenlichaam en core gefocust, mijn horloge gaf gister ook nog aan dat ik aan het herstellen was.
Vandaag wil ik een rustige 10 km lopen. Ik zit alleen echt op de piek van mijn menstruatie als het gaat om krampen, rugpijn en bloedverlies en voel me behoorlijk stijf van de training gister en heel veel zitten om te studeren. Heb wel zin om te lopen en ik voel dat het goed is voor mijn hoofd en lichaam, maar ik betwijfel of het soepel en comfortabel gaat voelen. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:46

Morris goed gedaan!

Sherivey mooi doel en duurt nog even, dus je kunt je trainingen mooi langzaam opbouwen.

Suliko je kunt je rondje altijd nog inkorten toch.

Ik heb samen met mijn vriend getraild in Duitsland, in het Uedemer Hochwald. Hij had een gpx van 35km gemaakt, maar dat was me vandaag net wat teveel, dus we hebben wat stukjes afgesneden en er 27km van gemaakt, met 400 hoogtemeters.
Wat een gave route! We gaan zeker binnenkort terug om de hele route te lopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:56

Genieten SV!

Goed gedaan Morris!

Wij hebben genoten, prachtige route en nog beter weer. Fit over de finish, was ook het doel, geeft vertrouwen voor de 50km over 4 weken 8-)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:58

Ik zag het al op garmin Ninus, goed gedaan!
Het was perfect hardloopweer.

iiSunshineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 17:13

suliko hoe ging je 10km?

SV wat weer een heerlijke foto’s.

ninus, goed om te horen!

het was inderdaad lekker zacht weer. hier een rondje van 8km gewandeld ipv hardgelopen, ook prima.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 17:15

iiSunshine schreef:
sherivey, fijn dat je na de acceptatie lekker begon te lopen. hardlopen kan soms zo mentaal zijn. ik zie dat je strava hebt, ik ga je volgen :D

netjes gedaan morris! was dat een PR op de 10?

PR staat op 58:43 , misschien in Enschede deze verpulveren

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 17:18

Lekker SV! Wat een heerlijke sport/hobby we toch.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 17:39

Suliko, enige manier om ijzertekort te monitoren is via bloedprikken :)
Maar ik voel het inmiddels ook zelf wel als ik tekort kom.
Wel rot als je menstuatie je belemmerd in het lopen :(

SV, prachtige foto's!
Wel pittig, zoveel hoogtemeters

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 23:44

Leuke loopjes zie ik weer voorbijkomen!

Ik had een vrij druk weekend en was al best moe, dus heb het lopen even overgeslagen. Hoop morgen na werk weer een rondje te lopen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 08:18

Fijn dat het ‘‘s avonds langer licht is, dan kan ik ook weer een rondje in de avond doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 08:39

Waarom loop je niet in het donker? Is dat te onveilig in jouw buurt?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:42

Ahhh fijn dat het goed is gegaan Ninus! Wil je wat foto's/data delen? Altijd leuk! :D
En thx voor je donatie voor Kika <3

Ow wauw wat mooi ieries! dat is ook wel echt een mooi doel.
Wel vervelend als je het ook zo koud hebt het met rennen. Anderzijds, wanneer de rest uit de boom valt in de zomer kun jij nog doortrainen }>

Lekker loopje hoor Sunshine! En ik vind dat ook veel fijner lopen overdag/als het licht is. Geeft toch meer energie.

Vervelend is dat Sherivey. Lastig te monitoren maar idd als je het herkent een tabletje helpt..
Wel lekker loopje gedaan uiteindelijk toch. Die dagen zitten er ook bij.

@ morris, ja wind is echt killing. Maar goed gelopen hoor!

Toch nog wat te veel zuur in je benen dat Suliko :') . Vaak is zo een rustig loopje dan wel lekker om dat er uit te lopen.

Wauw Sv, ziet er heel mooi uit! Ook wel flink steil sommige stukken :wow: En die jump is super toffe foto!

Bedankt voor alle succes wensen. Wij waren gister de hele dag in Nijmegen (man en kind waren mee) op bezoek bij mijn peettante. Tegen de tijd dat ik onze dochter in bed had liggen, was ik er ook wel klaar mee :o
Alvast sorry voor het lange verhaal :o Scrol gerust omlaag voor de uitslag.

Het weer was echt perfect! heel de week regen voorspeld maar niks gehad. ik had mijndoel gesteld op onder de 1.50 zodat ik zekerheid had finishen.
De run ging precies zoals ik van te voren zei, zo moet ik het niet doen := . Ik heb altijd de neiging wat snel te starten en dat heb ik maar geaccepteerd. Echter ik werd echt non stop van alle kanten ingehaald dus hoewel ik in me hoofd echt bezig was met afremmen, deed ik dat niet. Pas in de 9de km had ik mijn eerste km boven de 5:00 te pakken. En dat was er een met een flinke klim erin (oke voor mijn begrippen). Om vervolgens gewoon weer terug onder de 5 te duiken. :') .
Constant in mijn hoofd proberen te blijven remmen en langzaam gingen mijn tijden richting de 05:00+
Maar het was te laat... op km 18 stortte ik in en werd het EEN groot gevecht met mezelf.
het hele stuk in de stad, ik weet er weinig meer van. Ook niet meer kunnen genieten van de omgeving of de mensen ik moest alleen maar de finish halen. Die allerlaatste km weer een flinke klim... ik ging compleet in het rood terwijl ik eigenlijk nooit in het rood ren.
Na de finisch had ik echt even moeite om mijn ademhaling onder controle te krijgen. ik was echt echt leeg. Nou was dat wel mijn doel op zich maar niet zo :roll:

Resultaat. 1:46:23 chip time en 05:03km/h gemiddeld. **\O/**
Ik ben tevreden, het KON echt niet harder. Misschien als ik het beter verdeeld had dan mijn verval minder groot was geweest maar jongens, in oktober liep ik een 10km wedstrijd op een lager tempo dan deze halve marathon waar ik 2 maanden 2x pw voor getraind heb. Ik mag ECHT niet klagen.
Dus geheel tevreden, kijk ik met een gezonde dosis spierpijn terug op mijn 2de halve marathon ooit *\%/*

Bij de start kon ik nog lachen...
Afbeelding
Tijden:
Afbeelding
De hoogte verschillen en mijn hartslag (normaal gemiddeld 145):
Afbeelding
En gehaald!
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:26

Wat een prachtige prestatie en eindtijd heb je neergezet zeg! Heel knap dat je zo hebt doorgezet. Kun je heel trots op zijn.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:46

Super gedaan Leonie!! Prachtige tijd, ik zou zeker tevreden zijn :j

Afbeelding

Afbeelding

Wij waren ietsje langzamer :')

En inmiddels weer onderweg naar huis, bagger geslapen, maar dat is standaard na een marathon geloof ik :+

We hebben gisteravond genoten van de Therme, dat is normaal gesproken niks voor mij, maar na zo'n loop was het een cadeautje :j