Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:32

En een uwv die niet erkend en de mensen laat stikken...dat is dan helaas meteen mijn gedachte erbij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:33

Pandora2 schreef:
Ik lees in het topic van corona patienten hier op Bokt ook wel veel restklachten nog langere tijd na de infectie moet ik zeggen.
Fysio nodig omdat ze niet meer op hun oude niveau geraken enzo.
En dat zijn toch grotendeels jonge mensen zonder onderliggende aandoeningen als ik het goed begrijp.

Maar de mensen die geen klachten hebben delen dat natuurlijk niet. Of posten niet meer mee als ze weer beter zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:37

Dat is natuurlijk ook zo, mijn schoonzusje moest laten testen door haar werk met minimale klachten.
Die heeft niet eens koorts gehad, maar wel corona.
Maar mijn buurvrouw kan amper iets en die had het vorig jaar in maart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:41

996981 schreef:
Ook dat zeg ik nergens...

Nee, het is alleen niet heel verwonderlijk dat ze dood gaan, ja moeilijk onderwerp idd ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:42

Bedankt voor het delen van dat document Duopenotti! De informatie die daar in staat is een stuk genuanceerder dan hoe het door de media gebracht wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:43

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
996 dat weet ik dus ook niet. Denk wel dat het mag.
Tenminste er is bekend dat diabetes, obees, copd, om even wat te noemen risico groepen zijn. Dat weten toch door die informatie te delen.

Dat klopt :j maar we wordt dus nooit gedeeld of de overledenen onderliggend lijden hadden. Wat ik zelf jammer vind, omdat het de cijfers doorzichtiger en vollediger zou maken

Misschien omdat dan gelijk wordt uitgegaan dat het onderliggend lijden de boosdoener wel zal zijn en het daarmee wordt afgedaan, ook al hoeft dat onderliggend lijden niet perse de doodsoorzaak te zijn, het wordt dan wel heel gemakkelijk die hoek ingedrukt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:44

Mindim schreef:
996981 schreef:
Ook dat zeg ik nergens...

Nee, het is alleen niet heel verwonderlijk dat ze dood gaan, ja moeilijk onderwerp idd ;)

Het is helaas zo, dat als je weerstand slecht is door een (chronische) ziekte, het erbovenop krijgen van een andere (als is het een milde) ziekte je kan doen overlijden

Dat is heel erg. Maar wel de realiteit die niemand kan veranderen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:47

Mindim schreef:
996981 schreef:

Dat klopt :j maar we wordt dus nooit gedeeld of de overledenen onderliggend lijden hadden. Wat ik zelf jammer vind, omdat het de cijfers doorzichtiger en vollediger zou maken

Misschien omdat dan gelijk wordt uitgegaan dat het onderliggend lijden de boosdoener wel zal zijn en het daarmee wordt afgedaan, ook al hoeft dat onderliggend lijden niet perse de doodsoorzaak te zijn, het wordt dan wel heel gemakkelijk die hoek ingedrukt.

Maar dat gebeurd nu met het vaccin toch ook? :) principe is hetzelfde: iemand die ziek is en daar (door welke reden dan ook) een andere tegenslag bovenop krijgt waar het afweersysteem niet sterk genoeg voor is tegen te vechten, kan komen te overlijden. Dat kan zijn ziekte + Corona en ook ziekte + vaccin. Alleen wordt ziekte + Corona gezien als coronadode en ziekte + vaccin gezien als dode door onderliggende ziekte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:48

996981 schreef:
Het is helaas zo, dat als je weerstand slecht is door een (chronische) ziekte, het erbovenop krijgen van een andere (als is het een milde) ziekte je kan doen overlijden

Dat is heel erg. Maar wel de realiteit die niemand kan veranderen.

Met de nadruk op 'kan' en ik denk wanneer onderliggend lijden wordt vermeld, dat het daar constant op wordt afgewenteld, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Er zijn genoeg mensen met onderliggend lijden die prima functioneren en wiens weerstand goed is trouwens. Waar als je er naast staat of mee werkt zelfs, niet door zou hebben dat er uberhaupt maar onderliggend lijden aanwezig. Dus ik vind het te kort door de bocht.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:49

En onderliggend lijden is wel heel ruim. Een eenvoudige astma is al onderliggend lijden.
Ik neem mezelf altijd als voorbeeld ik heb een auto-immuun ziekte maar sport 5x per week op vrij aardig niveau ( halve marathon rennen, mountainbiken en wielrennen , paardrijden niet meer vanwege pensioen paard ) . Als ik het krijg , kom ik in het lijstje onderliggend lijden. Terwijl niemand in mij omgeving me zo ziet.
Idem mijn man zonder milt ( kwijtgeraakt tijdens ongeluk ) .
Wij worden gezien als een sportief en gezond gezin.

de vrouw van een vriend van me is na 4 weken in slaap op de IC eindelijk weer deels thuis, kan nog amper praten en is compleet in de war ( hallucinaties )
13 jarige vriendin van mijn zoon heeft behoorlijk restklachten.

Maar ik ken ook genoeg mensen die er "fluitend" doorheen zijn gegaan. paar dagen koorts, twee weken bijkomen en daarna weer gewoon conditie opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 08-02-21 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:50

996981 schreef:
Maar dat gebeurd nu met het vaccin toch ook? :) principe is hetzelfde: iemand die ziek is en daar (door welke reden dan ook) een andere tegenslag bovenop krijgt waar het afweersysteem niet sterk genoeg voor is tegen te vechten, kan komen te overlijden. Dat kan zijn ziekte + Corona en ook ziekte + vaccin. Alleen wordt ziekte + Corona gezien als coronadode en ziekte + vaccin gezien als dode door onderliggende ziekte.

Hmmm, dat moeten we nog gaan ondervinden, daar zijn we immers nog niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:55

Mindim schreef:
996981 schreef:

Hmmm, dat moeten we nog gaan ondervinden, daar zijn we immers nog niet.

Jawel, daar zijn we helaas al wel. De titel van dit artikel is: “Vijftien ouderen overleden na coronaprik, waarschijnlijk door onderliggende problemen“

https://nos.nl/artikel/2367828-vijftien ... lemen.html

Als diezelfde 15 ouderen overlijden met een positieve coronatest, overlijden ze aan Corona volgens de media.

Dat is wat ik gek vind.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:55

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:00

Eleeke schreef:
Vayo schreef:
Tja als blijkt dat dit echt zo is ... : https://dissident.one/2021/01/27/eu-gee ... -zijn-zak/

dit is wel een zeer dubieuze website.

Ja, daarom dat ik er ook maar bij heb gezet ´als dit echt blijkt´.... Op twitter kwam ik het ook tegen, maar verder niet echt.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:01

996981 schreef:
Jawel, daar zijn we helaas al wel. De titel van dit artikel is: “Vijftien ouderen overleden na coronaprik, waarschijnlijk door onderliggende problemen“

Als diezelfde 15 ouderen overlijden met een positieve coronatest, overlijden ze aan Corona volgens de media.

Dat is wat ik gek vind.

Die mensen komen deels niet in de cijfers, die komen ook niet in het ziekenhuis.
Dat kun je ook terugzien in de oversterfte. De oversterfte dit jaar is een flink aantal duizend mensen hoger dan de corona getallen.
De oversterfte van afgelopen jaar is wel een mooi getal om te gebruiken als je sceptisch staat tegenover de andere getallen. En dat was 15000.
Dat is dus extreem hoog en dat is dan nog inclusief alle maatregelen ( waardoor we minder sterfte hebben aan gewone griep bv )

Die 15 gevallen na de vaccinatie is een lastige. Als je mensen inent die 90+ zijn, dan kunnen ze bij toeval overlijden en dan zijn er degene die inderdaad overlijden aan de bijwerkingen. Volgens mij is de media ( op de kop na ) vrij genuanceerd erover, en geven ook aan dat er verder onderzocht wordt.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:05

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:17

Eleeke schreef:
996981 schreef:

Dat is wat ik gek vind.

Die mensen komen deels niet in de cijfers, die komen ook niet in het ziekenhuis.
Dat kun je ook terugzien in de oversterfte. De oversterfte dit jaar is een flink aantal duizend mensen hoger dan de corona getallen.
De oversterfte van afgelopen jaar is wel een mooi getal om te gebruiken als je sceptisch staat tegenover de andere getallen. En dat was 15000.
Dat is dus extreem hoog en dat is dan nog inclusief alle maatregelen ( waardoor we minder sterfte hebben aan gewone griep bv )

Die 15 gevallen na de vaccinatie is een lastige. Als je mensen inent die 90+ zijn, dan kunnen ze bij toeval overlijden en dan zijn er degene die inderdaad overlijden aan de bijwerkingen. Volgens mij is de media ( op de kop na ) vrij genuanceerd erover, en geven ook aan dat er verder onderzocht wordt.

Maar bij die oversterfte zitten ook de griepdoden toch? :) de maatregelen zijn niet altijd zo streng geweest als nu. Er zal dus ongetwijfeld ook griep geheerst hebben. (Hoe worden griepdoden eigenlijk gemeten?).

Zijn alle ouderen die voorkomen in de cijfers, opgenomen geweest in het ziekenhuis?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:19

Er is bijna geen griep geweest . Alleen eerste acht weken van 2020.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 08-02-21 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:20

Ja, het is een heel gevoelig onderwerp. Maar op maatschappelijk niveau is het wat minder relevant of die mensen wel of geen onderliggend lijden hebben. Waarmee ik bedoel, voor de maatregelen maakt het weinig uit. Zolang de begrafenisondernemers niet overlopen zijn de overlijdens niet de reden die onze maatschappij ontwricht. En als de overlijdens daarin wel relevant zijn, dan maakt het niet meer uit of dat met onderliggend lijden is of niet. Voor de duidelijkheid: dat zegt niks over persoonlijk leed.

Bij de vaccins is dat anders: als die overlijdens allemaal plaatsvinden bij mensen zonder onderliggend lijden, is dat een hele andere situatie als wanneer die overlijdens plaatsvinden met onderliggend lijden. In het laatste geval is het vooral relevant voor de artsen en eventuele mensen met onderliggend lijden die hopelijk met hun arts overleg hebben voor ze kiezen voor vaccinatie (wat ik kan zien gaat het hier niet om een diabetespatient in het kader van “onderliggend lijden”, maar om mensen met fors lijden in een verpleeghuissetting) In het eerste geval zou het relevant zijn voor iedereen en ook nog eens reden tot onderzoek.

Daarnaast zijn de aantallen ook nog wel relevant. Als er maar 20 mensen overleden aan corona, allemaal met onderliggend lijden, was dat ook een heel ander verhaal geweest. Op deze hoeveelheden wordt het onderliggend lijden net wat minder relevant voor de media-berichtgeving.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:24

secricible schreef:
Ja, het is een heel gevoelig onderwerp. Maar op maatschappelijk niveau is het wat minder relevant of die mensen wel of geen onderliggend lijden hebben. Waarmee ik bedoel, voor de maatregelen maakt het weinig uit. Zolang de begrafenisondernemers niet overlopen zijn de overlijdens niet de reden die onze maatschappij ontwricht. En als de overlijdens daarin wel relevant zijn, dan maakt het niet meer uit of dat met onderliggend lijden is of niet. Voor de duidelijkheid: dat zegt niks over persoonlijk leed.

Bij de vaccins is dat anders: als die overlijdens allemaal plaatsvinden bij mensen zonder onderliggend lijden, is dat een hele andere situatie als wanneer die overlijdens plaatsvinden met onderliggend lijden. In het laatste geval is het vooral relevant voor de artsen en eventuele mensen met onderliggend lijden die hopelijk met hun arts overleg hebben voor ze kiezen voor vaccinatie (wat ik kan zien gaat het hier niet om een diabetespatient in het kader van “onderliggend lijden”, maar om mensen met fors lijden in een verpleeghuissetting) In het eerste geval zou het relevant zijn voor iedereen en ook nog eens reden tot onderzoek.

Daarnaast zijn de aantallen ook nog wel relevant. Als er maar 20 mensen overleden aan corona, allemaal met onderliggend lijden, was dat ook een heel ander verhaal geweest. Op deze hoeveelheden wordt het onderliggend lijden net wat minder relevant voor de media-berichtgeving.

Bedankt voor het nuanceren van m’n gevoel :) je verhaal klinkt logisch voor mij!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:26

bigone schreef:

Maar dat is toch niet zo? Er is toch gewoon ook nog griep?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:28

Suzanne F. schreef:
bigone schreef:

Er zijn nauwelijks griepbesmettingen geweest dankzij de maatregelen icm de griepprik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:30

Suzanne F. schreef:
bigone schreef:

Minder want mensen zijn erg precies met hygiene en afstand vanwege covid. Een bevriende arts vertelde dat ze nog nooit zo weinig griep en andere seizoens gebonden ziektes heeft gehad in haar pralrijk vorig jaar en januari.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:33

pien_2010 schreef:
Een bevriende arts vertelde dat ze nog nooit zo weinig griep en andere seizoens gebonden ziektes heeft gehad in haar pralrijk vorig jaar en januari.

Ik denk dat heel veel mensen ook minder snel naar de huisarts gaan, omdat ze bang zijn daar een Corona besmetting op te lopen? Dan lijkt het misschien alsof er minder seizoensgebonden ziekten zijn, omdat die mensen thuis blijven.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:34