Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:53

Susanne_

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:25

Super verslag! Heb er van genoten om te lezen, moet je vaker hier posten!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:07

Dank je Susanne! En zal ik doen (tenzij het paardrij gerelateerd is, dan hoort hij hier niet ;) )

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:15

Leuk verslag Djilna, ik heb vandaag 1/4 mijl hardgelopen in een wedstrijd. Was op het begin snel kreeg daarna een dipje met mijn ademhaling door de warmte en de laatste 3 kilometer nog veel mensen ingehaald heel vreemd had toen geen last meer van de warmte. Denk dat ik mezelf soms mentaal ook iets te druk maak waardoor mijn ademhaling minder gaat even op oefenen dus.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:43

Ik heb de trainingen na de marathon van afgelopen zondag weer gewoon op kunnen pakken. Maandag een klein rondje van 7km uitgelopen, dinsdag een extra rustdag. Dat doe ik standaard een tweede dag na een wedstrijd om het spierherstel niet in de weg te staan.
Gisteren stond er enkel een rustig duurloopje van 60min (12,3km) op het programma. Maar vandaag al weer lekker interval werk gedaan. 4keer afwisselend een 2000m in 9min10 en een 1000 in 4min15.
van het weekend nog even niet al te belastende trainingen want a.s woensdag mag ik een duurloopJE vam 50km gaan doen.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:52

Hihi duurloopje van 50 km.....

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:10

oh pff wat een afstanden lees is hier.
Ik was al zo trots op mijn 8 km van vanmorgen.
hahaha

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:11

Dat is toch ook iets om trots op te zijn!

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:15

ja vind ik ook wel.
Ben aan het opbouwen.
Ga in November meedoen aan de Zevenheuvelenloop
Nog meer mensen?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:20

Heb afgelopen jaar voor het eerst de zevenheuvelenloop gedaan. Ik houd helemaal niet van massale lopen maar ik kreeg een uitnodiging en mocht voorin starten. Maar het was eens maar nooit. Mooie loop hoor, prima organisatie, mooi parcours maar gewoon veel en veel te veel mensen. ik was al ruim een kwartier over de finish en toen waren er nog mensen die nog van start moesten gaan.

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:33

@ Greetje63:
Ja je moet er inderdaad van houden.
Loop je normaal met minder grote lopen mee? en waar? (als ik zo brutaal mag zijn..)
de 15KM heb ik nog nooit gestart, voorheen altijd gewerkt tijdens Zevenheuvelenloop. Het is inderdaad goed geregeld allemaal.
Dit jaar dan maar eens kijken hoe het is om daar ook te starten :-)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:15

In het algemeen kies ik inderdaad voor kleinschaligere evenementen. Afgelopen zondag bv de Monschau marathon gelopen. Ik geloof maar 600 mensen aan de start voor de marathon afstand. Ik kies vooral voor mooie natuurlopen en trails. ik heb inmiddels zoveel wedstrijden gelopen, slechte een heel klein percentage zijn daarvan massale evenementen geweest. Maar een hele mooie kleinschalige 15km wedstrijd is bv de bemels beste boeren bergloop http://www.bemelsbeste.nl/ . Halve marathon heb je in nederland helemaal veel leuke mooie kleinschalige evenementen. Waar een ieder naar Egmond afreist om zich in de massa te verdringen heb je de week ervoor de halve van Westvoorne. Hetzelfde principe de helft strand en de helft duinen. Alleen je kunt parkeren bij de start, inschrijfgeld is maar een fractie, je hoeft je niet tussen de meute te verdringen en krijgt er een nog mooier parcours voor.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:14

Goede tips Greetje! :)

Duurloopjé van 50 km inderdaad.. Ik vermoed dat de meeste mensen in het topic dat toch net even anders zien :Y)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:44

dondeyne schreef:
Goede tips Greetje! :)

Duurloopjé van 50 km inderdaad.. Ik vermoed dat de meeste mensen in het topic dat toch net even anders zien :Y)

Voor mij is het ook een enorme uitdaging hoor. Meestal zijn mijn duurlopen niet langer dan goed 2uur. In een wedstrijd ook al loop je die als training is het toch heel anders. Maar ik hoor net dat het van de week heel warm gaat worden. En nu kan ik woensdag wel heel vroeg vertrekken maar kan zijn dat ik dan toch mijn trainingsdoelstelling moet bij stellen.
vanmorgen een extensieve duurloop van 20,5km. Vanmorgen was het ideaal loopweer. Lekker in het bos gelopen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:44

Ik had vandaag een hardloopmaatje die graag op de Posbank wilde trainen. Een rustige 14km gedaan, maar het zand was zo mul dat ik alsnog de banden rond mijn enkels wel voel :D
Het was inderdaad heerlijk Greetje, al gingen wij pas om 4 uur vanmiddag. Stond een heerlijke wind, maar in de zon uit de wind was het pittig.

Hoop voor je dat het niet te heet wordt en je lekker kunt trainen volgens plan!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:23

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:56

:wow:

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:08

Djilna schreef:
Greetje, deze lijkt me gaaf :)
http://www.transylvania100k.com/

Eerst over drie weken maar de 100km van winschoten zien te overleven. En dan heb ik voor april volgend jaar alweer de zestig van texel en in mei een zesuursloop in de planning.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:28

Noisy schreef:
Wauw Supervixen, wat ontzettend gaaf! Foto's?

Ik heb er inmiddels 2 loopjes opzitten en geen last van mijn knie gehad *\o/* Ik heb wel de duur een beetje ingekort, loop nu ongeveer 45 min ipv een uur.

Foto's van het hardlopen daar heb ik niet, maar wel heel veel foto's van mooie dieren.
Morgen vliegen we weer terug naar Nederland. Afgelopen week niet meer hardgelopen, want we zaten in het Krugerpark en daar mag je buiten de kampen de auto niet uit. Op het kamp zelf hardlopen had ik geen zin in. Moet wel weer flink aan de bak thuis, want door hele dagen in de auto dieren spotten en daarna bbqen is niet bevorderlijk voor je figuur.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:43

breekt in: heeft iemand van jullie ervaring met een lopersknie? hoe was de behandeling en het herstel?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:47

Mijn lange duurloop een dag naar voren geschoven in verband met de weersverwachtingen. Wilde door vanmorgen al om zes uur te vertrekken de warmte nog voor zijn. Heerlijk rondje , is ook zonder problemen gegaan. 50,1km in 4hr27. Dat maakt twee marathons in negen dagen tijd.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:28

Pittig Greetje!
Wij hebben vandaag tussen half 12 en half 3 gelopen. Duinen Wassenaar en terug naar Katwijk via strand. 28 graden en ik weet nu waarom duinpannen zo heten. Je wordt er gebakken :=
Maar weer een PR, 19km gelopen en mijn verst was tot nu toe 15,4

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:20

Is niet echt een handige tijdsplanning geweest Djilna voor zo'n warme dag. Maar gezien de tijd dat jullie weg zijn geweest hebben jullie ook wel meer gedaan dan enkel gelopen. Terrasje gepakt onderweg of het water in gedoken ter verkoeling?
Knap hoor die sprong van 15,4 naar 19. Ik heb mezelf bij de oorspronkelijke opbouw altijd netjes aan de maximale uitbreiding van duur gehouden van 10%. Maar ik heb ook nooit haast gehad mijn afstanden uit te breiden. Snelheid en een gedegen basis wat betreft weekomvang heeft bij mij altijd prioriteit gehad. Voormijn gevoel pluk ik daar nu ruim 10 jaar later nog de vruchten van.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:39

Nee, nergens gepauzeerd behalve bij een waterpunt. Even gekoeld en flesjes opnieuw gevuld.
Maar ik moest regelmatig even lopen tussendoor, hartslag bleef anders te hoog. Oa op de duinhellingen. Maar ik ben sowieso nog niet zo snel hè ;) 18,9km in 2uur 31 vind ik nog best netjes. Was tempo 8

En geen handig tijdstip, mwah. Als het tijdens een wedstrijd heet wordt heb je ook alleen keuze wel of niet gaan, dus ik vind het goed het een keer met de training mee te nemen. Doe ik met mijn paard ook. Vraagt alleen extra management. Dus veel drinken, petje op en tempo lager houden. En scheelde dat we de laatste 4km langs de waterlijn liepen. Lekker af en toe door het zeewater en daar stond wind.

Ik heb ook helemaal geen haast met uitbreiden. Heb een paar keer rond de 15km gelopen en niet wekelijks opgebouwd met 10% en omdat ik nu naar Curacao ga waar ik veel minder kan lopen en daarna een 10 + 15+ 17km trail heb waarvan 2 door duinen en over strand, wilde ik dat een keer getraind hebben. En de afstand iets meer uitbouwen is niet erg, als je de snelheid maar aanpast ;) It's nog the distance that kills the horse but te speed ;)

Geen spierpijn vandaag dus heb het goed gedaan.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:00

2 en half uur is al weer een half uur korter dan de drie uur (van half twaalf tot half drie) zoals je schreef. En ik doe het ook weleens hoor gewoon in de hitte trainen omdat dat tijdens een wedstrijd ook kan gebeuren. Hoewel juist een rustige duurloop training met warm weer heel moeilijk is want dan moet je inderdaad gaan dribbelen om je hartslag echt laag te krijgen. En als je dan weer zo langzaam loopt voel je nog minder wind en krijg je het nog warmer. Zo begin ik het ook vaak pas echt veel te warm te krijgen als ik stop of tijdens eventuele wandelpauzes.
Zelf heb ik altijd mijn wedstrijden pas gepland als ik de afstanden echt beheerste. zo liep ik pas na twee jaar mijn eerste halve marathon , maar die afstand liep ik in trainingen inmiddels al een hele tijd. Maar ik heb toen eerst naar een mogelijk mooie tijd gewerkt alvorens ik besloten had klaar te zijn voor die wedstrijd afstand.
En zo de marathon is natuurlijk niet een afstand die je in je trainingen al loopt voor een marathon wedstrijd. maar ik heb toen wel eerst gericht naar een 30km wedstrijd toegewerkt in het voorjaar en die afstand toen al wel vaak voor training gedaan. En pas in het najaar voor een marathon gegaan. Toen wist ik dus dat mijn lichaam die belasting goed aan kon.
Daardoor kom ik dan ook niet in de verleiding sneller uit te bouwen omdat ik anders misschien niet tijdig klaar ben voor een wedstrijd. Dan is het in de voorbereiding enkel de puntjes op de i zetten.

Bij lange duurlopen gaat het overigens wel om de duurbelasting. En natuurlijk is die belasting hoger als je de duur op hoge tempo volbrengt. Maar grote kans dat die 19km in 2hr30 uiteindelijk een grotere belasting voor je lijf zijn als je voorheen misschien nog nooit langer dan een goed 1 1/2 uur gelopen hebt dan dat je die afstand van 15,5 naar 19 had uitgebouwd in het wat hogere tempo en dus een veel korter duurbelasting had die percentage gewijs een veel minder grote sprong zou zijn geweest.
En of het te veel is merk je pas op termijn. Al dan geen spierpijn is dan niet eens zo'n maatstaaf. Zodra je blessure pijn gaat ervaren zit de blessure er vaak al een hele tijd of is in ieder geval vaak al een hele tijd ervoor aangezet door overbelasting.