Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 13:03

Zo, wij liepen een heuveltraining. Was wel weer even pittig en een tijd geleden dat we zoveel hoogtemeters op een relatief kleine afstand liepen. Maar wel genoten. Best wel wat heen en weertjes erbij gepakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:15

Dat zijn serieus weer hoogtemeters ja.
Hoe voelen je benen nu? Of heb jij daar geen last van?

Ik heb vandaag 11 km door het bos gedaan, gewoon vlak en ik voel mijn spieren al.
Maar wel blij dat dit verder (wel op laag tempo) gewoon lukte. Durf nu er vanuit te gaan dat de training naar 19 april dan ook wel gaat lukken.
Ik vond het heerlijk weer om te lopen

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 17:03

Fijn Busy. Mijn benen voelen goed hoor, iets vermoeid, maar dat mag ook. Ik krijg er geen spierpijn van.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:45

Heerlijk hoor, zowel de hoogtemeters als de 11 kilometer BM! Ziet er beide lekker rustig uit :j
En goede tip van de stokken SV :oo ik ben niet zo precies, dus het zou mij ook kunnen overkomen. Wordt een dure hobby als je ze steeds moet achterlaten :=

Wij hadden vandaag een tempotrail op de planning, ik had het al wat bijgesteld omdat we samen zouden lopen en mijn man nog steeds niet volledig hersteld is, maar toen kwam ik er achter, na 1 uur en 15 minuten in de auto, dat ik mijn trailvest vergeten was :') Het was uiteindelijk maar 23 kilometer, maar zonder water en eten durfde ik niet voluit te gaan en ik zag ook aan mijn man dat het geen goed idee was, dus we hebben lekker gekeuteld, was heerlijk weer en rustig :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:49

Wauw top gedaan SV!

O dat is balen dat je je vest was vergeten! Maar toch lekker gelopen zo samen.

Ik heb vandaag Lansingerland gelopen, 15 km.
Wat een wind daar, best flinke stukken tegenwind. Ik had al heel snel last van mn knie, maar het bleef heel licht. Dus ik kon toch nog een redelijk tempo lopen, heb gemiddeld 5:45 gelopen.
Alleen na de finish kon ik alleen nog maar strompelen, oeps. De loop rust is dus echt even nodig.
Wel een hele gave medaille, en de loop is ook echt een aanrader!

Afbeelding

Morris

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:31

Ik lees nog steeds mee. Maar actief reageren lukt me gewoon niet, sorry meiden.
Twee keer sporten op een dag, las ik, dat ga ik echt niet redden naast een fulltime baan.
Maar wat een heerlijke foto’s en verslagen zie ik voorbij komen.
Sommige met wat blessureleed, of gewoon even moe zijn. Luisteren naar je lichaam en gevoel, is wat telt wat mij betreft.
Enne hé het is lente! Echt heel erg fijn, ik word er blij van.

Verder ben ik helaas ervaringsdeskundige van shinsplint, aan 1 been. Ik had graag de midwinter Apeldoorn gelopen, de 16 km. Maar dat ging niet. Ik ben nu shinsplint pijnvrij, en mag twee keer in de week 5 km hardlopen plus twee in de week oefeningen. Vandaag voor het eerst 10% opgebouwd, jawel 5,5 km gelopen. Morgen rustdag, en dinsdag naar de sportschool.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:08

Muppetmayo, als je die 2 roofdieren kwijt wilt, ik wil ze wel een goed huis bieden. ;)

Puera, je had nog wel last van een nat bos, haha. Maar goed, Fryslan is ook veel water natuurlijk ;)

Samantha, toch nog 15km in de benen. Nu maar rust en hopelijk valt het mee. Zeker een mooie medaille.

Busy, leuk die stokken. Ik denk dat je op youtube ook wel kunt vinden hoe mensen ze gebruiken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, alleen met wandelen. Maar toch vandaag weer 11km gedaan. Lekker

Ninus, naar Portugal, vakantie? Ik ben daar nog nooit geweest.

SV, wat een hoogtemeters weer.

En hier was het een 'Oops I did it again' weekend. :+ Na vorig jaar had ik gezworen het nooit meer te doen, maar het begon toch weer te jeuken. Het daadwerkelijk opgeven en gaan was aardig lastminute, maar ik was 16 weken er voor min of meer begonnen met weer trainen. 16 weken is niet veel en zeker niet als je van 10km naar 42.2 moet. Vorig jaar kwam ik van echt halve marathon conditie en 18 weken de tijd. Nu ook veel sneeuw en ijzel gehad, ook nog verkouden geweest en door dit alles de lange afstanden niet kunnen doen, en waar het dan wel ging om op pad te gaan was het met te veel wandelen om wat voor reden dan ook. Ik had eigenlijk te weinig lange runs gedaan, en ook de lange afstanden volgens mijn papieren schema niet gehaald. Maar uiteindelijk besloten om toch te gaan (en de halve opgeven kon niet, die was uitverkocht). En ik vond dat een mooie stok achter de deur om eerst de mergelgrotten eens te bekijken rond Eijsden en vervolgens dus die trailmarathon die ook door Terhills ging.
Dus ik heb mijn 2e volledige marathon in de benen, en dit keer met 437 hoogtemeters volgens Garmin en 43km.
Ik loop nu wel kreupel, maar ben blij dat ik gegaan ben. Een paar keer een enorme dip gehad, veel moeten wandelen, op de verzorgingspost op 36km naar de wc geweest en toen kreeg ik het daarna vreselijk koud. En wie verzonnen heeft dat km 39 naar 40 weer heuvelop moest, man, die km was zwaar (heb hem letterlijk gestrompeld, 12.57min/km), maar had nog de kracht om rennend over de finish te gaan. Het was heel nat en glad op sommige stukken. Ik was blij met de stukken fietspad die je af en toe gelukkig ook had. *\o/* *\o/* *\o/* De 42km ging niet echt over de terrils, ergens wel jammer, maar op dat moment voelde ik me nog erg fit. Achteraf ben ik er wel blij om. :P Je had overigens 1 zo mee kunnen nemen, dan had je een klein stukje de 21km route gelopen en die kwam weer samen met de onze.
Ik loop nu echt kreupel en stijf, maar dat hoort er bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:40

Leuk Germie, welke tijd heb je gelopen?
BM, fijn dat je weer lekker gelopen hebt.
SV, goede training, lekker joh.

Sorry, het gaat hier zo hard verder in dit topic :o

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 22:58

Best een stevig tempo met een zere knie Samantha. Ik doe het je niet na.

Dat is echt heel rustig opbouwen dan Morris, maar heel fijn dat de pijn nu weg is. Ik ken het alleen van het begin van mijn hardlopen, een jaar of 10 terug. Toen wilde ik perse mijn schema volgen en luisterde ik totaal niet naar mijn lichaam. Dat ging niet goed.
Weet je waardoor jij er last van hebt gekregen?

Jij bent wel een stiekemerd in het lopen van marathons Germie.
Voelde het wel beter nu het minder warm was dan in Cyprus? (het was toch Cyprus?, weet het niet heel zeker meer).
En heb je hem weer wat sneller kunnen lopen? Knap gedaan weer!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

Het was zeker minder warm dan in Cyprus, ik heb het nu zelfs na een paar verzorgingsposten eerst koud gehad. Ik was niet sneller hoor, had nu 40 minuten meer nodig, maar dat geeft niet, deze was dus net iets langer. De voorspelling van Kiprun Pacer was 3.5 minuut sneller dan de tijd die ik er over gedaan heb, maar daar had ik 300 hoogtemeters opgegeven, en het waren er 437. Dus al met al is het uitgekomen zoals moest.
Het was niet vergelijkbaar. Ik kreeg in Cyprus kramp en al na kilometer 11, iets wat me nooit eerder was overkomen en daarna ook nooit meer is overkomen. Vanaf km 23 ging het toen al alleen maar bergafwaarts. Daar was alles na kilometer 27 overleven, zo snel mogelijk wandelen, af en toe nog een pasje hardlopen, steeds weer kramp in de kuiten, en zien dat je tijd van aankomst steeds verder oploopt. Ik kon gewoon eigenlijk geen stap meer zetten. Nu had ik geen goede voorbereiding (ik voel me alsof ik voor 10km getraind heb), maar besloot toch te gaan. Dus ik had geen doel verder, ik wilde gewoon genieten en de afstand in de benen krijgen, hoe maakte me eigenlijk niet uit. En ik heb het idee dat zelf je drinken vullen omdat je je eigen bekertje mee moest nemen me steeds net die 2 minuten rust gaf die nodig was om daarna weer sterker verder te kunnen. Heb ook veel winegums gevreten, haha. Heuvelop heb ik gewoon alles gewandeld, dat bevalt me het beste met trails is me opgevallen. Kijk, ik moet een volgende keer wel wat meer trainingskilometers maken, maar deze winter zat alles tegen. Dan had ik er zeker meer uit kunnen halen. Ik denk dat ik nu ook echt wat op spiergeheugen heb kunnen doen.

De Kiprun Pacer app had ik ook nu een schema laten maken voor deze trailrun (300 hoogtemeters opgegeven), en bij Cyprus kwam de app tot een maximale afstand van 17km, en nu was dat 27km, maar dan al 5 of 6 weken voor de marathon, 3 weken voor de marathon was het 24km, en verder nog 1 keer 23km. Dus meer dan de vorige keer, maar absoluut minder dan het schema van Ben Parkes. Ik wilde dus het schema van Ben Parkes volgen, maar ben uiteindelijk zeg maar min of meer door pech uitgekomen op het Kiprun schema (daarvan heb ik eigenlijk alle kortere trainingen kunnen doen, die waren qua afstand en inhoud vergelijkbaar met Ben Parkes, maar nu staan ze gewoon in je horloge en die 45 seconden op tempo 8 a 9 met dan wisselend rust van 40 seconden tot 1 minuut waren voor mijn lichaam erg fijn. Fijner dan 800m's tempo of langere blokken 'marathontempo'. Nu draaide het schema om gevoel, dus je kreeg soms wel snelheden mee, maar zodra er wat was op trailondergrond of heuvelachtig terrein waren de intervallen op gevoel. Dat vind ik dan wel fijn, want gaat het niet, dan kan een intensiteit 9 veel langzamer zijn dan wanneer het goed voelt. De weken waarin Kiprun aangaf dat je moest fietsen heb ik rustig gelopen (ja, ik had 2 weken waarin je helemaal niet zou moeten lopen, maar ik fiets eigenlijk nooit en heb alleen een gewone fiets en een mtb). De afgelopen week zou ik niets hoeven doen volgens Kiprun, ik heb alleen donderdag 3km gedaan met daarin 10 keer 15 seconden sprint, dat was niet omdat ook maar enig schema het aangaf, maar ik had er zin in om te doen. :P

Het aanmelden was laat bij mij. Ik had deze marathon stiekem in m'n achterhoofd zitten en toen liep alles dus mis met het weer. Maar ja, er was uiteindelijk ook nog een theorie die zegt dat je met 3 keer 24km in de benen als langzame hardloper een marathon uit kunt lopen. En dat gaf de doorslag om het toch te proberen. Het verliep nu geheel anders. Ik heb een enorme dip gehad op km 12, zo van ik ga het nooit halen. Ga ik straks afsnijden en naar het 21km parcours? Bij km 24 had ik weer een dip. Niet van opgeven, maar gewoon moeten wandelen en niet meer op gang kunnen komen. Toen bij km 33 zei ik van 'en nu ben ik het echt zat, laat die finish maar komen'. Ik kon ook niet meer genieten van het landschap op dat moment. Bij km 36 dus best tijdje stil gestaan wegens wc en drinken en toen was ik echt koud. Maar daarna voelde ik me weer sterker. Helaas dus die heuvel van km 39 naar 40, maar de laatste km kon ik nog echt wat aantrekken en die km was de 1 na snelste km van de hele marathon met een duidelijk eindsprint in de laatste 150m ofzo. Dat kon ik in Cyprus echt niet.

En nu? Ik loop volledig mank, spierpijn van m'n enkels tot m'n schouders. Haha. Ook enorme rugpijn. Maar dat hoort er bij. :o

En nee, ik vertel eigenlijk niemand van mijn plannen. Want als het dan niet lukt, dan heb ik ook niet gefaald. Er zijn helaas mensen die je falen gunnen en niet het geluk van slagen. Dus ik ben daar mee begonnen nadat mensen al begonnen te zeuren als ik in hun ogen 'te snel' en 'te diepe' duiken maakte. Terwijl ik meer duiken had dan het minimaal aantal wat voorgeschreven was door duikorganisaties. Ga je voor elke duikcursus naar een andere instructeur omdat je overal op de wereld wat kunt leren, dan is dat 'omdat de vorige instructeur niet met je verder wil'. Blijf je bij 1 instructeur, dan is dat 'omdat deze instructeur lekker makkelijk de brevetten weggeeft'. Kortom, je doet het nooit goed. Dan doe ik het liever zonder mensen iets te vertellen en bereid me in stilte voor. Zelfs op de loopgroep heb ik het pas 2 weken geleden verteld toen ik me had opgegeven.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

BusyMissy het zijn inderdaad Maine Coons! Wel fijn dat jouw katten zich beperken tot kartonnen dozen. Die 2 van mij zijn wel echt sloopkogels zo af en toe, maar ik zou ze voor geen goud willen missen hoor <3
Ik ben echt heel benieuwd hoe het lopen met stokken je gaat bevallen.
En weer 11 km in de benen, heerlijk <3 Je foto ziet er super uitnodigend uit ook.

Leonie87 wat super fijn dat je weer heerlijk in het bos hebt kunnen lopen <3 Is niet gek toch dat het wat zwaarder voelde deze keer. Maar wat een tempo alweer joh! Jij zit denk ik weer super snel op je tempo en afstand hoor :j

Supervixen 60 km per week, wat een afstanden joh! En wat een pittige heuveltraining hebben jullie weer gedaan :oo Echt zo superknap hoe jullie dat toch voor elkaar krijgen, ik piep al als ik de dijk op moet lopen :')

Ninus jij ook zo lekker druk zo te lezen. Heerlijk hoor de paarden aan huis, dat is hier nog altijd een droom <3 Wat balen dat je je vest was vergeten! Maar zo te horen uiteindelijk wel heerlijk relaxed gelopen, dat is het belangrijkste.

Samantha_ ik hoorde idd dat het een pittige loop was zo met die tegenwind. Wat een snelheid nog met een knie die niet meewerkt :oo Doe maar even rustig aan de komende tijd :(:) Straks met de CPC weer knallen. Wel een mooie medaille zeg!

Morris wat vervelend van de shinsplint :(:) Vooral rustig opbouwen idd. Zouden compressiesokken evt helpen? Dat hoor ik weleens.

Germie knap gedaan! Het is wel echt een heel mooie omgeving om daar de marathon te lopen. Wij hebben daar in de buurt jaarlijks een feestje en wandelen de dag erna eigenlijk altijd daar in het gebied. Succes met je herstel.

Goof heb je je 1e werkweek een beetje overleefd weer?

Ik vind het echt super knap hoe jullie die balans kunnen vinden tussen werk, hardlopen, andere sporten en hobbies. Ik merk dat het wekelijks weer een puzzel is om alles rond te krijgen. Nu wil ik als het straks weer langer licht is ook weer vaker lopen, maar eerst maar eens kijken of dat qua tijd allemaal gaat lukken weer.

Gister was het dan zover, de 10 waar ik zo tegenop zag. Oorspronkelijk was het plan om samen met mijn vriend die kant op te gaan, maar de tijden waren iets veranderd waardoor er een behoorlijke tijd tussen zijn halve en mijn 10 km zat. Met die kou en wind zag ik dat niet zitten, dan had zou ik al koud en stram zijn voordat ik zou starten. Dat hield in dat ik in mijn eentje die kant op moest, en om de 1 of andere gekke reden vond ik dat ineens spannend. Veel te vroeg die kant op natuurlijk :+
Er waren 2 startvakken. 1 voor onder de 56 min (geloof ik) en 1 voor alles daarboven. Omdat ik niet zo'n snelle loper ben, wilde ik niet te vooraan in het 2e vak gaan staan. Halverwege leek me wel een goede plek. Om mij heen allemaal mensen die riepen dat ze rond het uur wilden gaan lopen, dus ik begon direct te twijfelen of ik niet verder naar achter moest gaan staan. Besloten om maar rechts in het vak te gaan staan zodat de snellere mij dan makkelijk voorbij konden lopen, met het belangrijkste doel, mezelf niet gek te laten maken door het tempo van anderen.
Om vervolgens na het startschot echt compleet klem en vast te zitten tussen een mensenmassa die bijna schuifelde :+ Tempo ging erg langzaam en versnelde nauwelijks, de 1e 2 kilometer kwamen we amper boven de 8 min/km uit. Daarna veel mensen die steeds tempo maakten en dan vervolgens steeds weer gingen wandelen, dat verbaasde me echt.
Uiteindelijk wel een lekker tempo gevonden, en me echt enorm vermaakt met alles wat er langs de kant gebeurde. Heel veel mensen die speakers uit huis hadden getrokken, aan stonden te moedigen, dj's langs de kant etc. De sfeer was echt heel goed, daardoor werd het ook gewoon lekker rennen ipv een mentaal spelletje. Wel een paar keer vol wind tegen, dat was echt wel even beuken tegen de wind in.
Het "verlies" van tempo niet meer goed kunnen maken, maar daar ben ik tevreden mee. Tussendoor werd ook je tijd gemeten. Op 3.9 km werd een pace van 7.36 min/km gemeten (door die trage start km's), op 8.9 zat ik op 7.14 min/km en tot de finish op 7.12 min/km. Totaal 1:13:42 gelopen. Op naar de CPC :D Met die start van gister moet ik de tijd vast kunnen verbeteren.
Mijn vriend heeft iets minder gelopen voor zijn doen. Hij had vooraf al zware benen, dus hij zei al, nou dat wordt geen wereldtijd. Na zo'n 18 km kon hij het tempo niet meer volhouden waardoor hij wat vertraagde. Hij ging gelukkig al voor gezellig meelopen en niet voor een PR. Dan ben ik wel stik jaloers hoor, zware dag en dan loopt ie de halve alsnog in 1 uur 37 min :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:15

Supervixen schreef:
Tja in 2022 en 2023 liep ik ongeveer constant weken van gemiddeld 70km. Maar met de baan die ik nu heb lukt dat niet, ik slaap ook slechter de laatste jaren en ook kan ik minder goed tegen stress.
Ach, het is wat het is. Als ik maar geniet.

Ik snap dat het een terugval is als je eerst veel sneller liep, maar toch, je conditie is echt goed gebleven.

Dat is lief! Het voelt gewoon niet zo :+ als je ziet hoe vermoeid ik was na 21km.
En je hebt helemaal gelijk dat genieten uiteindelijk gewoon voorop moet staan! Dan maakt het volume of je snelheid geen bal uit.
Wat een pittige hoogtemeters op die afstand zeg! Vind het altijd knap hoe gedisciplineerd jij heen en weer kan op zo een heuvel. _/-\o_

Ah goed gedaan BM. Komt wel goed voor 19 april. Gewoon genieten en niet haasten. Loopt je zoon dan ook mee?
Ben benieuwd hoe de stokken je bevallen. Ik weet dat er in nijmegen/berg en dal soms workshops zijn voor 5€ maar weet zo even niet meer wie dat organiseerde. Ga het even navragen voor je. Suliko weet het denk ik ook wel!

Ah Ninus je vest vergeten :7 Oepsie. Heb je zakken in je broek of zat ook gewoon alle geplande voeding en drinken al in je vest? 23km red je natuurlijk ook wel zonder maar kan me voorstelen dat je dan niet all out gaat. Lekker keutelen is ook leuk!

Oei samantha, zoveel last van de finisch. Wel nette tijd gelopen idd maar pas je wel beetje op jezelf? :knuffel: Hoor er vaker goede verhalen over dus wie weet een keer... Het is alleen zo massaal (denk ik)?

Ah Morris ook geblesseerd. Rustig aan is idd het devies bij shinning splints. Sterkte!

Ik zag je afstand voorbij komen op garmin Germie. Echt bewondering voor je doorzettingsvermogen en fijn dat de organisatie je de mogelijkheid heeft gegeven. En een hele mooie medaille.

muppetmayo alleereerst, Goed gedaan! *\o/* Jammer van de start maar zo heb je weer wat vertrouwen en kun je bij de CPC eens hopelijk wat vlotter van start. En het klinkt wel alsof je het goed naar je zin hebt gehad verder :D . Jou vriend is wel echt snel!! Niet eerlijk zulke mensen :')

En wat betreft die balans. Ik denk dat routine echt key is hierin. Gewoon vaste momenten in de week dat je ook niet twijfelt van ow kan ik dan of dan, nee gewoon (als het mogelijk is he), dat moment in de week ga ik hardlopen. Vast anker in je agenda.

Zaterdagochtend moest ik invallen bij de spinningles. Mijn benen waren daar niet heel blij mee maar ik heb gewoon wat rustiger aan gedaan. Heb daarna even op de bank liggen slapen. Was zo moe van vrijdag.
In de middag zijn mijn man ik wat schoenen gaan proberen. Ik heb een nieuw paar op het oog maar wacht nog heel even de release af van de Saucony endorphine pro die binnen nu en 3 weken plaats zou moeten vinden.

Toen ik gister begon aan mijn run die tempoblokken zou moeten bevatten voelde ik me echt hondsmoe. Die 21km heeft er echt wel even ingehakt en dat ben ik niet meer gewend. Dus besloten de run wat korter te maken en 2x1km 05:00 met daarna 500m 05:30. Als ik dan eenmaal dat tempo heb, dan loopt het eigenlijk ook wel weer prima maar wilde mezelf niet te veel pushen dus het daarbij gelaten. Mijn hartslag bleef wel echt heel erg laag, geen idee waarom.
Deze week toch 44km gelopen! Deze week even iets rustiger aan om mezelf niet te overvragen en dan de week erop CPC. :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door leonie87 op Gisteren, 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

Ik blijf het een hele prestatie vinden Germie!
Ik zou het zelf niet aandurven met zo weinig training. Knap gedaan!

Heel netjes gelopen dan muppetmayo! Waren al die zenuwen voor niets.
Klinkt als een gezellige loop.
Bizar hoe snel jouw vriend loopt (zelfs mét vertraging).

Dat verankeren van trainingen in de agenda probeer ik hier al het hele nieuwe jaar, maar dat wil nog niet zo lukken.
Als ik lees hoe moe je bent Leonie, dan kan ik dat bijna voelen. Knap dat je het dan toch voor elkaar krijgt om tempo blokken te gaan lopen.
Merk je al weer iets van de nieuwe ronde injecties?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Ik word helemaal vrolijk van de heerlijke lentefoto's! <3

Busymissy, leuk om naar een trail run toe te werken! Welke ga je lopen? Wel vervelend van het kreupele paard ellende, hier een verzorgpaard gehad met veel hoefzweer en kreupelellende en krijg spontaan stress van je bericht. :x
Stokken, wat leuk! En klopt, Trailrunningeu/Trail Events organiseert 'klimmen en dalen workshops', zeker een aanrader.

SV, fijn dat de schoenen tot nu toe bevallen!

Leonie, zo zo fijn dat er verbetering in zit *\o/*

Samantha, he bah wat rot om te lezen. Maar eerlijk gezegd heb ik ook het idee dat je nu verkeerd behandelt wordt. En ik weet het, ik ben echt geen expert. Maar ik heb mij wel door meerdere behandelaren (topsportfysio, chiropractor en vriend die les geeft aan de opleiding voor fysiotherapeuten en zich heel erg verdiept in evidence-based practices en hier meta analyses over schrijft) laten vertellen dat wanneer je iets 'losmaakt/rechtzet' dat structureel weer zo snel vast gaat zitten, dan zit dat simpelweg in je skelet/systeem. Ik ben er zelf een voorbeeld van, mijn heup/onderrug kon prima losgemaakt of gemanipuleerd worden, maar binnen een week stond het weer scheef en dat is gewoon mijn skelet. Die vriend heeft me ook kunnen vertellen dat losmaken/manipuleren/rechtzetten eigenlijk totaal geen significante lange termijn resultaten geeft, dat wordt door geen enkel onderzoek ondersteund. Helaas wordt het nog heel vaak ingezet als heilig middel, maar het geeft enkel korte termijn symptoom verlichting en het kan uiteindelijk zelfs de banden die de boel samen houden slapper maken als het heel regelmatig wordt toegepast. Ik ben heel blij dat ik zelf behandelaren heb gehad die mij dus bij de 2e behandeling al zeiden: dat rechtzetten heeft geen zin bij jou. En bij jouw verhaal gaan er dus wat alarmbellen rinkelen.
Mijn knie komt dus ook typisch vanuit mijn heup en bekken. Het enige wat helpt is die gericht trainen met echt een hele goede sportfysiotherapeut. Waar het ook mis kan gaan is in de aansturing, dat je bepaalde spieren daar eigenlijk niet optimaal gebruikt en daardoor gaat compenseren en andere spieren vastzet en overbelast. Helaas helpen daar grote ketenoefeningen zoals lunges en squats niet bij, maar alleen hele geïsoleerde oefeningen (ik ben daar nu in aan het duiken en weet daar nog niet alles van, maar ik kan het je laten weten als ik meer weet :+ ). Nogmaals, ik ben geen expert, maar wel een beetje ervaringsdeskundige en heb gelukkig een goede bron van informatie. Maar misschien heb je er wat aan.

Muppetmayo, die katten en het startnummer _O- En wat fijn dat je tempo weer wat terug is! Mindere periodes horen er echt bij qua tempo is mijn ervaring.

SV, ook goed je herstelweken pakken als je zulke volumes loopt met pittig werk! Wel balen dat je deze week vol aan de bak moet elke dag, succes ermee. Heerlijk die heuveltraining, daar heb ik ook weer zin in. :D

Ik heb eigenlijk nooit vaste momenten dat ik loop, ik kijk een beetje per zoveel dagen of week wanneer ik kan en wil en maak dan een soort globaal plan en heb ongeveer in mijn hoofd wat voor weekvolume ik wil lopen. Langere lopen plan ik soms wel langer van te voren in. Dus voor iedereen werkt het anders. Maar ik pak wel echt regelmatig kleine momenten tussendoor dat ik heel snel in mijn hardloopkleren schiet, ga lopen, onder de douche duik met een shake tegelijkertijd (efficiëntie :Y) ) en weer doorvlieg naar het volgende met wat eten in mijn tas. Maar ik werk en studeer zoveel versnipperde uren. Toch ook met hele lange dagen dat ik vrijwel niet thuis ben, er is bijna altijd wel een moment te vinden om 5 km of 2x 5 km te lopen op een dag. Daarin heeft de RAB Nature Challenge afgelopen mei mij wel enorm geholpen, om een x aantal kilometers te lopen, wat bij mij 500 was en dus 16 km gemiddeld per dag. Het was aanpoten en zwaar, maar ondanks een full time universitaire studie en 20 tot 50 uur werk per week wel gelukt toen. Daar is bij mij echt de knop omgegaan om niet na te denken over 'ga ik hardlopen en hoe wat waar?', maar het gewoon elke keer gelijk doen zodra er ergens tijd was.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Heel interessant Suliko, hoor graag meer tips.
Ik kom net van de personal trainer die me oefeningen geeft voor de balans en m’n blessure, en die zei precies hetzelfde.
De bedoeling is dat ik sterker wordt, dan zet m’n lichaam het zelf recht.
Ik ga nu voor 2 weken loop rust, wel balen want het is echt zo lekker weer nu.

Wauw super Germie, top gedaan. Snap wel dat je spierpijn hebt ja.

Gek wel, ik had gisteren zoveel pijn in mn knie. Nu amper, en verder ook nergens last van. Vanochtend rondje binnen gefietst, net dus bij personal trainer geweest, en zo met m’n dochter naar sportschool.
Daarna paard nog doen, maar dan gaat zij rijden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

BusyMissy schreef:
Dat verankeren van trainingen in de agenda probeer ik hier al het hele nieuwe jaar, maar dat wil nog niet zo lukken.
Als ik lees hoe moe je bent Leonie, dan kan ik dat bijna voelen. Knap dat je het dan toch voor elkaar krijgt om tempo blokken te gaan lopen.
Merk je al weer iets van de nieuwe ronde injecties?

Ah je hebt niet een soort van vast weekrooster in je werk/gezin/man ed?
Nouja tempoblokken kan je het niet noemen hoor. Het waren 2 snellere km's.
De injectie heeft de pijn nog verder weg laten verdwijnen. In rust vergeet ik het nu soms gewoon omdat het er niet is. En ook met gewoon wandelen begint het langzaam weer helemaal pijnvrij te worden. Dus hopelijk straks het hardlopen en al het andere ook echt helemaal pijnvrij en dan weer door!

Even aanhakend op het verhaal van Suliko. Ook ik heb hele gerichte oefeningen gekregen van de sportarts/sportfysio om heel specifiek mijn heup in de keten te versterken. En dit zijn idd hele kleine simpele oefeningen (die knieklachten verergeren ironisch genoeg). Als het om pure kracht zou gaan, zou ik geen problemen ondervinden want met mijn bootcamp trainingen, zit dat wel goed. Dus ja echt op stabiliteit en balans trainen is echt iets heel anders.

Wat betreft het vrije plannen van lopen, dat is super als het zo kan! Ik werk vaste dagen en tijden en met het gezin moet er altijd iemand thuis zijn in de avond. Tel daarbij op dat mijn man ook nog wil sporten (zo jammer }> ). Dus hier is er wel echt soort van vaste planning.
Ook wel omdat ik normaliter dinsdag op de baan train, woensdag bootcamp, zaterdag vaak spinningles geef. Dat zijn allemaal factoren die al vast staan. Zou dat jou nog niet kunnen helpen BM? Met een loopgroep mee op een vaste dag en tijd?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Lief dat je meedenkt!
Hier wás alles ook best gestructureerd:
Dat was dan in de avonduren:
maandag krachttraining of yoga, dinsdag springles, woensdag hardlopen, donderdag hondentraining, vrijdag hardlopen, zaterdag krachttraining of yoga, zondag bosrit met de paarden en lange afstand lopen.
Nu heb ik ook een vaste structuur: alle dieren verzorgen, werken, overwerken
en in de weekenden overwerken.
Af en toe komt er een gezellige sociale verplichting tussendoor, maar dat betekent ervoor en erna weer extra overwerken.
Ik loop nu nog 2 weken achter met alles. Ik was vóór de wintersport vakantie al niet helemaal bijgewerkt, maar daarna is de boel weer "ontploft". Dan krijg je ineens alles van 2 weken gelijktijdig om te verwerken, zijn er 40 extra storingen die week en is 1 van onze 3 monteurs ziek. Op het moment dat die weer zou beginnen bevalt zijn vrouw vroegtijdig van hun kindje, dus nu is hij weer thuis met ouderschapsverlof. En dat gun ik hem ten volste, maar het drukt énorm op een klein bedrijf zoals het onze.
Dit zijn de momenten dat een eigen bedrijf even minder leuk is. Normaal geeft het ons extra vrijheid omdat we zelf kunnen bepalen wanneer we wat doen.
Nu moeten mijn man en ik alles opvangen wat blijft liggen. En daar is, begrijpelijkerwijs, geen gewone werktijd voor. Dus voorlopig bestaat ons leven uit werken. Ik pak wel af en toe mijn momenten, al is het maar om hier mijn verhaal te doen, zoals nu na het eten. Maar ook nu ga ik nog een uurtje werken.
Het is even niet anders.
Dit weekend gaan we weer weg en hoop dan weer ongeveer alles bijgewerkt te hebben dan hoef ik geen werk mee te nemen, dat zou al fijn zijn.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Leonie87 klinkt als toch wel pittige dagen naast het herstellen van de halve (ik word al moe als ik het lees haha). Wel echt enorm positief dat de pijn van je knie na de injectie nog verder weg is getrokken *\o/* De tempoblokken klinken wel echt pittig en snel voor mij iig ;)
Ennuhhh ik ben ook jaloers op mijn vriend hoor :') Hij loopt zoooo makkelijk en zo snel! En dan zegt ie, ging langzaam en moeizaam en dan loopt ie alsnog een tijd waarvan ik echt denk, :wow: :wow: :wow:

Jeetje BusyMissy dat werken van jou klinkt echt heel heftig en veel. Ik snap dat het erg lastig is om rustiger aan te doen, maar let je wel een beetje op jezelf? :(:)

Suliko dat over die klachten uitleg van je fysio vriend en je ervaring klinkt wel super interessant!

Samantha_ wel gek van je knie dat je hem nu amper voelt (al ben ik wel echt heel erg blij voor je, liever zo dan andersom :) )

Dat structuur voor het lopen is wel een dingetje... Hier probeer ik ook structuur aan te brengen, maar bij mij komt er ook steeds van alles tussen. Of er is een probleem op het werk waardoor het laat wordt, of ik heb toch nog een meeting ergens laat aan de andere kant van Nederland, etc. Op een aantal vaste dagen heb ik mest/voerbeurt bij de paarden, waardoor ik laat thuis ben. Hierdoor eten we dan weer later en kan ik niet direct rennen (krijg ik last van). Te laat rennen resulteert vervolgens weer in niet kunnen slapen :roll: (en ik slaap sowieso helaas slecht dus dat helpt dan niet echt mee).
Ik moet wel zeggen dat het zo echt als excuus klinkt, zeker als ik jouw schema en tussendoor lopen lees Suliko :+
Ik kijk weer enorm uit naar de langere dagen, dan hoop ik toch echt weer een 3e hardloopdag in te kunnen plannen, misschien dat dat ook gaat helpen in opbouw snelheid etc :)

Ik kwam inmiddels ook wat foto's tegen van gister. Op 1 foto onderweg kan ik zelfs zowaar nog lachen (en dat rond de 7.5 km :') ) Op de finish foto zie je dan weer wel dat ik het zwaarder had met de versnelling enzo :') Echt..hoe doen jullie dat toch steeds, leuk op de foto tijdens die inspanning hahaha.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:01

Ah Samantha, nee toch. Ik hoop elke keer zo dat je nou toch eens pijnvrij kan lopen en dan gaat het toch weer mis -O- Wat een tijd heb je gelopen als je dan ook nog eens pijn had!

Leonie, kijk je uit dat je niet meteen overbelast? Dat is nogal een weekvolume ineens. Niet gek dat je zo moe bent :)) Wel heel fijn dat het weer kan! *\o/*
Ik zag al dat het CPC-tempo gehaald was.

Muppet, kijk - zie je nou wel! Kan jij gewoon, topper! Ben je nog afgeremd ook. Gaat helemaal goed komen!

Germie, ik had toch al een vermoeden :D Knap gedaan, zo’n afstand en dan ook nog met zo weinig training. Ik hoop dat je spierpijn vlot weg trekt en je er niets aan over houdt.

SV, ik zei het op insta al, maar wat een hoogtemeters joh! Wauw! Superknap! Die heuvels daar zijn ook geen kattenpis en jij loopt daar gewoon heen en weertjes!
Als je volgende maand nou eens gezelschap wil, ga ik wel graag met je mee heuvels rennen *\o/*

Busy, wat een drukte heb je. Balen is dat. Gaat vast goed komen met die loop, jij hebt zo’n goede basisconditie. Leg het jezelf niet teveel op, het kan ook gewoon langzamer :(:)

Wat betreft planning heb ik het redelijk makkelijk. Ik ben al een tijdje bewust werkloos en mijn vriend momenteel ook. Die werkt af en toe nog wat vanuit huis maar ik kan hem af en toe vragen iets met de kinderen op te vangen. Ik ben wel degene die alles rondom de honden en de kinderen regelt en soms is het wel echt rennen en vliegen (alsnog, hoe dan?!) maar ik kan er regelmatig op uit. Verder loop ik vrij standaard maandagavond en zaterdagochtend met de atletiek mee. En bijna al mijn vriendinnen lopen graag hard dus ik doe mijn sociale dingen ook hardlopend. Ik moet eerder afgeremd dan aangemoedigd soms :D Al heb ik laatste weken wel moeite het te combineren met mijn steeds zwaardere krachttraining. Ik snap niet hoe mensen dat continu opvolgen, maar wellicht is het dan een tandje minder ofzo. Ik doe nu én uitbreiden krachttraining, én hardloopkilometers opbouwen én tempo trainen. Schijnt dat dat sowieso niet lekker samen gaat :+

Maar! Ik heb zaterdag lekker heel rustig een 20 km met de club mee gehuppeld. Het ging zo ontzettend makkelijk. Na afloop had ik nog een keer gekund voor mijn gevoel.
Afbeelding

Op zondagochtend was het prachtig weer en mijn zoontje van 5 wilde graag hardlopen. Ik zou toch even komen helpen bij de jeugdcross van de atletiek dus hem beloofd dat hij even op de baan kon rennen. Dat werd een loopje met beide kinderen, 4,5 km totaal. Zo leuk om te zien dat ze ook zo enthousiast zijn over hardlopen. Mijn 2-jarige dochter is ook 2 rondjes om de baan geweest <3
Ik voel me altijd zo’n supermoeder als ik zo over straat ga :))
Afbeelding

En vandaag in Harderwijk gelopen met vriendinnen. 25,5 km. Ik had het wel wat zwaar want ze lopen een hoger tempo dan ik en ik had echt wel wat vermoeide benen. Na 18 km was ik er echt goed klaar mee en de benen voelde alsof het echt niet meer kon, maar dat was natuurlijk helemaal niet waar. Gelukt!
Wat een weer! 17 graden en ik heb gewoon een bruin hoofd gekregen!
Afbeelding