Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:28

Suliko wat goed, bekende paadjes en altijd leuk om de ijslanders tegen te komen. We kunnen wel een keer samen lopen!

Leonie nee 50km is alweer even geleden, maar ik had de Sallandtrail in mijn agenda van garmin gezet en toen gaf ie dus aan dat mijn verwachte tijd 4.40 was.

Ik heb voor het avondeten weer gelopen en eindelijk is mijn hartslag weer normaal tijdens het lopen.
Check dit verschil in hartslag en tempo.

Gisteren, hartslag veel te hoog voor dit tempo:

Afbeelding

Vandaag, weer normaal:

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:31

Tiggs, fijn dat het weer beter voelt, goed bezig! En lekker kort/ kort!

Be funny, fijn dat je ook weer je afstand uit kan breiden, hoop dat je weer net zo fijn bezig kan gaan als je deed, ik genoot altijd van je mooie foto's op je trails!

Goof, ook lekker gelopen! Ja was eindelijk mooi weer hé
Haha die man had ik kunnen zijn! Ik heb ijzer tekort en laag hb, een van de symptomen is het snel koud hebben, zelfs in dit weer krijg ik het niet snel warm!

Sherivey, dat ziet er netjes uit die intervallen! Wat fijn dat je weer motivatie hebt gekregen, je hebt blijkbaar toch een erg goede basisconditie, dat je het lopen weer zo makkelijk op pakt!

Suliko, wow dat ziet er uit als een hele gave route! Daar wil ik ook nog eens lopen, we liepen daar een keer een extra lus met de stoomtrein trail volgens mij.
Knap gedaan hoor, 20km ploegen over ruiterpaden!
En herkenbaar even de weg kwijt zijn, heb ik ook nogal eens!
Prachtige foto's, en schattig die pony's!

Leonie, dank je voor je compliment, jij gaat vast ook als een speer op de hv marathon!

SV, fijn dat het nu wat beter met je gaat, hopelijk zet het door, en kun je er daarlijk weer lekker tegenaan!

Ninus, dank je! Jullie gaan het zondag ook vast super doen.
Lijkt me ook leuk om een keer te doen, een run van A naar B.
Veel plezier alvast!

Vandaag wat intervallen gelopen met hartslagband, en dat zag er gelukkig goed uit.
Heb 8x 3 minuten versneld, en mijn hartslag zakte steeds mooi terug bij 2 min pauze.
Vandaag voor het eerst zonder muts en handschoenen gelopen, dat is voor mij als koukleum al heel kaal :brr: {:}

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:49

Ohh ieris! Hoe dan? Ik ben wel een beetje jaloers dat je zo'n koukleum bent!
Ik loop in korte broek en t-shirtje en heb het nu al heet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 21:04

Ieris, koukleum zijn heeft zo zijn voordelen :))

SV, nette hartslag weer :j
En mooie afstand, 13.13 :P

Goof, oef, legging, muts en handschoenen is wel wat veel van het goede. :+
Ik liep in korte broek en dunne longsleeve vandaag. Halverwege wel de mouwen opgestroopt.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:06

Ik zag vanmiddag iemand lopen in een lange tight en een gewatteerd jasje :wow: en daar zat ook vast nog wat onder. Het was gewoon 15 graden. Dan smelt je toch gewoon helemaal weg?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 21:06

Misschien traint ie voor de marathon des Sables :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:28

Sherivey, dan staat me gewoon bij dat ik jou eventjes veel met volgens mij een vos in endurance tenue voorbij zag komen! Wel leuk dat je nog in het wereldje zit. Zelf nooit endurance gereden, maar rij en verzorg wel al jaren paarden die ook in de endurance lopen of hebben gelopen, dus ik vind het altijd leuk als dat wereldje ook voorbij komt op bokt. En met je eens, die regen was bagger, maar liever ren ik wel in kouder weer. :')

Goof, ik ben opgegroeid in Arnhem, dus kwam er eerst veel met de hond op het rosendaalse veld, later heel veel paardgereden en ook wel eens gefietst en nu aan het rennen. Zo leuk om het gebied telkens weer vanuit een ander perspectief te ontdekken, maar het blijft er absoluut prachtig en heel divers.

Tiggs, fijn dat je geen last had van je enkel!

Supervixen, dat lijkt me heel leuk om eens samen te lopen! Jij kent het daar natuurlijk door en door. Ik weet vooral te paard daar de weg te vinden. :')

Echt top dat je fysiek weer de goede kant op gaat!

ieris, jaa was prachtig! Al liep ik gelukkig niet 20 km lang over mul ruiterpad hoor. _O- Was vooral één stuk, van zo'n 2 km. En verder gaan de wandelpaden en ruiterpaden door ook veel door elkaar, maar zijn ze gelukkig niet allemaal mul. Maar de beste paden voor trailrunnen moet ik daar nog wel ontdekken. Anders gaan we samen een keer mee met supervixen, die weet vast de beste routes. :D
Fijn dat je interval goed ging! En nu pas je handschoenen en muts af, daar kan ik me niets bij voorstellen. :') Krijg je het dan niet heel warm terwijl je bezig bent? In het begin snap ik het nog wel, maar na een tijdje worden je spieren toch wel warm?

Ik snap ook niet hoe mensen met zoveel lagen en vooral jassen hardlopen. Ik loop al een aantal weken in korte broek en dunne longsleeve, soms wel met hoge stox sokken. Maar meestal baal ik dan alsnog van de longsleeve. Vandaag korte broek en een heel dun merino hemd en mijn hoofd voelde als een gekookte tomaat. Ik ben er wel achter gekomen dat ik dunne merino fijner vind bij warm weer dan een polyester top.
Terwijl ik ook best een koukleum ben, vooral thuis, altijd koude voeten en heel veel lagen aan. Als ik begin met bewegen heb ik het ook vaak koud, maar eenmaal warm gelopen heb ik het gelijk heel heet, zodra ik stil sta wel snel weer koud. Ik was ook nooit een zweter, maar sinds ik duursport doe, is mijn koelsysteem erg effectief geworden en druip ik als een malle. :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 23:31

Suliko, dat heb je goed onthouden :j ik reed idd met een vos.

Ik snap die hele dikke lagen ook niet zo. Toen ik nog bij Decathlon werkte, stond ik dagelijks hardloopjassen en sweaters netjes te hangen. En vroeg me echt heel vaak af wie er in hemelsnaam gaat hardlopen met een dikke sweater of een jas.
Een regenjack snap ik nog wel, die draag ik ook wel eens. Maar bvb die jassen gebruik ik als gewoon zomerjack. :+

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 08:34

Zo te zien heb je genoten Suliko! Prachtige foto's en goed gedaan!

Jij ook Goof! Goed bezig :j

En Tiggs ook!

Ik zou ook wel wat koudbloediger willen zijn, maar het is wat het is :D Ik loop overigens ook heel lang met (dunne) handschoenen, zoals gisterochtend was het om 6 uur echt nog geen 15 graden (en later op de dag ook nog niet :D) en dan krijg ik echt nog wel witte vingers. Het ziet er vast gek uit bij korte mouwen en korte broek, maar dat valt hier niet zo op :')

Had gisteren een bar slechte nacht, gelukkig had ik een 'vrije' dag en heb ik orde in de chaos kunnen scheppen waardoor ik vandaag een tandje rustiger kan doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 09:14

Ik zie op wedstrijden/ events wel vaker mensen in korte mouwen met handschoenen lopen hoor :j
Opzich blijft veel ook wel warm als je flink doorloopt. En ik kan me voorstellen dat een PR poging in lange mouwen niet heel fijn is. Maar soms verkleumen net je handen wel als je geen handschoenen aan hebt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:15

Ik dacht al SV! dat je "even"50 km was gaan lopen :+ haha verkeerd gelezen. Wel opvallend dat je dan zo een groot verschil in hartslag hebt. Maakte het tijdstip nog wat uit wellicht?

Wat een mooie run Suliko! ziet eruit als een prachtige ronde.

Goed bezig Tiggs!

Ieris ook al aan de interval training. Lekker hoor.

Ik vind kleding altijd lastig. ik heb het ALTIJD koud. Maar zodra ik ga sporten heb ik het heel snel warm. Alleen die eerste 2/3 km heb ik het ijskoud als ik niks aandoe. Heb alleen hekel aan om mijn vestje ofzo om te hangen. Zit me alleen maar in de weg. Handschoenen vind ik in de echte kou ook erg fijn ivm slechte doorbloeding in mijn armen.
Gisteravond gelopen met lange broek, shirt en vestje (19:00) maar het vestje ging al heeel snel uit. Ik had de halve dag op een beurs gestaan. Veel gelopen en veel gegeten :') dus ik voelde me net een volgepropte ballon.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:48

Ik had onverwachts vrij.
De hondjes hebben een vrije dag omdat ik morgen een ns wandeling ga doen. Dus ik dacht ik ga lekker een run en hike doen en weer een keer met trail vest omdat ik waarschijnlijk volgende week weer antihormoon krijg en dus snel droge keel. Maargoed er stond echt enorm veel wind dus was een zwaardere training dan verwacht en 9 km. Garmin is niet blij vandaag. Maar ik vond het wel lekker :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zondag maar overslaan _O-

Afbeelding

Dit vond ik wel netjes

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:30

Ziet er goed uit BeFunny, laat garmin maar l*llen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:33

Echt he.
Maar dat komt denk omdat ik gister na het hardlopen ook nog lekker heb gewandeld. Totaal had ik 11km in de beentjes gister.

Gelukkig voelt het lekker en heb ik iig lekker uitgewaaid :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 16:58

Mooie foto's BeFunny!
Garmin moet zn mond houden :))

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:21

Heerlijk Befunny! Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:29

Lekker Befunny, goed gedaan.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 19:26

zo, hallo allemaal, ik kom even met een bijlees post :)

suliko, hoe is het uiteindelijk afgelopen met de spierpijn in je kuiten? en welke halve marathon ga je doen volgend weekend? prachtige route zo over de posbank. die pony’s ook, wauw!

marije, fijn om te horen dat je goed in je vel zit mede door de fysio.

SV wat fijn om te lezen dat je je weer goed voelt. bijzonder hoe snel je hartslag dan herstelt in 1 dag.

sherivey, dat garmin soms onmogelijke dingen geeft volledig mee eens. was je interval training via garmin suggesties dat je die lijntjes zo mooi ziet in je grafiek? ziet er goed uit!

ninus heel veel succes zondag! heb je een “doel” tijd in gedachten?

leonie welke halve marathon ga jij lopen?

goof, je hebt weer een mooie 10 kilometer gelopen, goed gedaan!

tiggs en ieris zijn ook lekker bezig.

befunny, je loopje ziet er prima uit inderdaad. soms moet garmin even niet zo zeuren.

ik zelf heb deze week al 3x gelopen en ben van plan morgen en/of zondag nog te gaan. het gaat alleen niet zo lekker. druk op het werk en zit aan het einde van m’n cyclus. HRV en al die dingen wel gewoon prima qua scores. komt vanzelf weer.

wat ik ondertussen wel vaag vind is dat garmin bij trainings status aangeeft dat ik meer laag aërobe (is gelijk aan zone 3 loopjes bij mij, hartslag < 156) trainingen ’moet’ doen. prima, dat klopt opzich ook wel want zit vaak in zone 4 of 5. maar dan kijk ik bij dagelijkse training suggesties, en suggereert hij trainingen met tempo’s waarvan ik weet dat ik dan een halfuur lang met hartslag 180 loop. dus het lijkt als of de dagelijkse suggesties niet gekoppeld zijn aan trainingsstatus en hartslag, maar gewoon puur aan tijden? had toch wel gehoopt dat die dagelijkse suggesties wat ‘beter’ zouden zijn. maar tot zover mijn frustratie. het ging nog over warm gekleed zijn, dat was ik vanmiddag ook zeker :+ van het weekend voor het eerst kort kort lopen, dan kan ik mijn nieuwe short even uittesten. gewoon een simpele van de H&M, ik dacht dan heb ik eerst tenminste iéts voor de lente.

goed weekend iedereen *\%/* en post vooral foto’s van jullie mooie omgevingen, trainingen en (halve) marathons dit weekend :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 19:43

Sunshine, die training heb ik zelf in Garmin gezet. Die lijntjes geven het doeltempo aan. Al heb ik dat tempo ook maar uit mn duim gezogen hoor. Ik liep uiteindelijk sneller.

Ik snap nooit waar Garmin zn suggesties op baseert :')
Niet op iets vanuit mijn voorgaande trainingen iig

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:00

Heerlijk uitgewaaid BeFunny! En soms is het voor je lichaam zwaarder, maar voor je hoofd juist goed.

Sunshine: Garmin zegt bij mij ook altijd dat ik te weinig laag aeroob doe. Maar mijn hartslag is gewoon ook snel hoog.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:17

ah, oké sherivey, dank je. heb al wel eens een interval via m’n horloge gemaakt en die uitgevoerd, maar nog niet via de app een run aangemaakt. ik snap inderdaad ook echt niks van die dagelijkse suggesties. terwijl dat juist wel een functie was waar ik voor gegaan ben omdat ik het soms lastig vind zelf iets effectiefs te bedenken.

tiggs, ja bij mij dus ook, maar denk wel dat hij ergens een punt heeft, dus ik las nu wat vaker lage hartslag lopen in, kijken hoe mijn lichaam/conditie etc daar op reageert

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:26

Ik vind handschoenen dragen juist wel logisch met een korte broek en t-shirt, je handen zijn nu eenmaal lastiger warm te houden, omdat het zulke verre ledematen zijn en ze ook weinig bijdragen in de beweging :D Handschoenen kunnen soms echt het verschil maken om warm te blijven, soms beter dan een longsleeve in plaats van een korte mouwen shirt.
Als ik in de winter ga dippen in het water, draag ik een bikini, muts en handschoenen. :')

BeFunny, wat fijn dat het zo lekker ging! En garmin trekt vanzelf wel weer bij.

iiSunshine, spierpijn in de kuiten viel gelukkig mee gister! Lief dat je het vraagt. Vandaag ook niet echt spierpijn, al stond ik wel op met een iets pijnlijke achillespees rechts, maar dat trok vanzelf weer weg. Zowel de kuiten als de achillespees gaven me wel een seintje dat ik wat meer met kracht- en mobiliteitstraining op mijn kuiten en enkels mag focussen (zijn ook wel een zwakke plek bij mij, ongelijk in flexibiliteit en kracht door mijn beenlengteverschil). Ik ga de Lage Vuursche trail lopen volgende week. :)
En bah, soms heb je van die dagen! Dan gewoon lief zijn voor jezelf en rustig aan doen.

Ik doe eigenlijk zelden iets met die suggesties, soms baseer ik mijn loop er deels op. Ik had wel toen ik nog veel in zone 5 liep, dat hij continu langzame loopjes (7:25) suggereerde en dat is nu bijgetrokken naar 6:00-6:30 en intervaltrainingen, dus dat vind ik wel een logische verandering. Overigens zegt mijn garmin ook heel vaak dat ik te weinig laag aerobe activiteiten doe, maar ik fiets overal heen (dat track ik niet, maar gemiddeld 10-20 km per dag) en zet naast mijn activiteiten ook veel stappen, dus dat negeer ik. :+
Geniet van je korte broek dit weekend!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:32

Ja haha dat heb ik ook en voor november had ik dat ook terwijl ik ook veel fiets. En wandel met de hondjes maar dat neem ik niet altijd op. Nu probeer ik dat wel te doen met de wandelingen maar met fietsen denk ik er nooit aan.
Dus ik negeer dat eigenlijk ook
Afgelopen jaar stelde Garmin het ook ineens bij naar sneller. Nu merk ik dat ik echt veel langzamer ben weer en Garmin te snelle tijden verwacht. Maar ik weet ook dat als ik gewoon in mijn eigen tempo blijf lopen nu dat ik uiteindelijk wel sneller wordt. En goed trainen is ook langzamer lopen en de rust pakken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:32

Ik doe heel af en toe een suggestie van garmin.
Voor het avondeten een kort rondje gelopen met mijn vriend en we kregen een enorme bak regen over ons heen. We konden er wel om lachen en stampten extra hard in de plassen.
Mijn hartslag was nog lager dan gisteren.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 22:58

Wel grappig dat het zo afwijkt die suggesties. Toch jammer dat ik die niet heb :7
Anderzijds, ik maak eigenlijk altijd een schema ricthing een wedstrijd en houd me daar redelijk precies aan.

TJa SV dan kun je maar beter het beste van maken toch? Nat ben je toch al :+

Ik weet overigens niet of het hier mag maar ik loop ieder jaar 1x voor een goed doel. Vorig jaar was dat Kika en dat is me zo goed bevallen dat ik dit jaar ook weer voor Kika ga lopen, te weten de Dam tot Dam loop. Mocht iemand hier het leuk vinden om me te sponseren en natuurlijk, te doneren aan kika daarmee, dan wordt dat zeer gewaardeerd <3
https://supporta.cc/oht8/ei4u3k

Sunshine, ik loop in Nijmegen mee met de Stevensloop. Heb er echt veel zin in. Zo lang geleden dat ik echt een wedstrijd gestart ben met een doel. Ongeveer 5 jaar denk ik...
Wel fijn dat je gewoon lekker aan het lopen bent toch? Als jij je goed voelt, belangrijker dan wat je horloge vind.
Hebben jullie niet ook dat je soms juist heel moe bent of beetje mwah voelt en als je dan gaat lopen dat je je juist beter voelt?