Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:57

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:58

Huertecilla schreef:
SusanH schreef:
Huertecilla schreef:

Met de kanttekening dat tot 70% gevaccineerd is, de vrijheid gelimiteerd blijft ook voor de gevaccineerden.

Die snap ik niet? Als er een grote groep gevaccineerd is en die worden niet meer zo ziek dat opname nodig is dan zijn we er. Dan is de zorg niet meer overbelast en kan de maatschappij weer open.

Tot 70% gevaccineerd is blijft er risico van overbelasting doordat herbesmette gevaccineerden nog steeds besmetteljk zijn :)*
Gevaccineerd of niet verandert daardoor niets aan bewegingsbeperking tot er zoveel minder ongevaccineerd zijn dat besmetting geen druk op de zorg meer oplevert.

Maar de mensen die nog wel ziek worden, lijken asymptomatisch of vrijwel klachtenvrij te zijn. Dat is geen druk op de zorg.

Mutaties zoals Shadow zegt zou kunnen.

Ik hoop toch echt dat vaccineren zorgt dat corona een soort griep wordt. En dat het idd de kop op kan steken en muteren, maar dat de druk op de zorg behapbaar is doordat het seizoensgebonden is. Vaccins zijn dan net als griepvaccins jaarlijks aan te passen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:01

996981 schreef:
Van de groep <75 wordt niet gemeld in hoeverre er onderliggend lijden was. Als daar een hele grote groep bij zit met verminderde weerstand door andere ziektes, is het ook niet verwonderlijk dat zij overlijden als er een andere ziekte bovenop komt.

Voor je anderen zo makkelijk opoffert, bedenk dat jij daar dus ook zomaar 1 van kunt worden. Een ongeluk of ziekte, en ineens speculeren anderen over hoe nutteloos jij bent of hoe begrijpelijk het is dat je dood gaat (ook als dat te vermijden zou zijn.)

Citaat:
Hoe groot is de groep, die geen onderliggende problemen had en toch ernstig, blijvend letsel oploopt door Corona. Wordt daarop gemonitord?

In Nederland in ieder geval niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:03

Ik vind dat ze sowieso meer moeten monitoren. Ook de mensen die herstellen en nergens meer last van hebben. Dat is de grootste groep maar daar hoor je niemand over. Maak dat eens inzichtelijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:05

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Van de groep <75 wordt niet gemeld in hoeverre er onderliggend lijden was. Als daar een hele grote groep bij zit met verminderde weerstand door andere ziektes, is het ook niet verwonderlijk dat zij overlijden als er een andere ziekte bovenop komt.

Voor je anderen zo makkelijk opoffert, bedenk dat jij daar dus ook zomaar 1 van kunt worden. Een ongeluk of ziekte, en ineens speculeren anderen over hoe nutteloos jij bent of hoe begrijpelijk het is dat je dood gaat (ook als dat te vermijden zou zijn.)

Citaat:
Hoe groot is de groep, die geen onderliggende problemen had en toch ernstig, blijvend letsel oploopt door Corona. Wordt daarop gemonitord?

In Nederland in ieder geval niet.

Ik snap dat dit een gevoelig onderwerp is. Ik offer niemand op, ik probeer de situatie gewoon te begrijpen. Voor mij zou het helpen als de berichtgeving consistent is en de cijfers duidelijk. Maar dat is niet zo. Vandaar dat er vragen in mij op komen. Dat betekent niet dat ik het niet erg vind als mensen (in welke doelgroep dan ook) overlijden of ziek zijn/worden. Dat zeg ik toch ook nergens?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:06

SusanH schreef:
Ik vind dat ze sowieso meer moeten monitoren. Ook de mensen die herstellen en nergens meer last van hebben. Dat is de grootste groep maar daar hoor je niemand over. Maak dat eens inzichtelijk.

Precies :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:07

Het word niet specifiek gemeld in de cijfers die wij zien.
Of het ook echt niet bijgehouden word betwijfel ik.

Althans bij alle mensen op de IC, corona of niet staat de belangrijke voorgeschiedenis beschreven.
Of "geen voorgeschiedenis" als er dus niets is.

Dus bekend is het zeker want anders valt er neem ik aan ook niet gericht te behandelen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:07

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:08

SusanH schreef:

Ja inderdaad. In mijn directe omgeving ongeveer 30 mensen die het hebben gehad en allemaal hersteld. Slechts enkele zijn een ruime week flink ziek geweest met koorts, maar de meeste waren na een dag of 4 - 5 al weer redelijk fit. Niemand uit deze groep heeft restklachten.
De positieve kant mag ook wel eens meer belicht worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:10

DuoPenotti schreef:
Het word niet specifiek gemeld in de cijfers die wij zien.
Of het ook echt niet bijgehouden word betwijfel ik.

Althans bij alle mensen op de IC, corona of niet staat de belangrijke voorgeschiedenis beschreven.
Of "geen voorgeschiedenis" als er dus niets is.

Dus bekend is het zeker want anders valt er neem ik aan ook niet gericht te behandelen.

Als het goed is, is de informatie inderdaad bekend bij de behandelaars :j maar in hoeverre (mag) deze gedeeld worden met bijvoorbeeld het RIVM?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:11

En ik ken dus 2 mensen, zonder voorgeschiedenis, met restklachten.
Geen van beide opgenomen geweest. 1 is nog steeds snel moe. Maanden later. Wel werk hervat maar met moeite. Ander kan nog amper van de auto naar de achterdeur lopen. Bijna een jaar verder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:12

SusanH schreef:

Ik vind de desinteresse voor goede cijfers vanuit nieuwsgierigheid al 11 maanden frustrerend. In de medische hoek wordt wel onderzoek gedaan maar dat gaat om ernstige en acute gevallen, maar georganiseerde interesse in wat er verder gebeurt is er bijna niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:13

996 dat weet ik dus ook niet. Denk wel dat het mag.
Tenminste er is bekend dat diabetes, obees, copd, om even wat te noemen risico groepen zijn. Dat weten toch door die informatie te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:14

996981 schreef:
Ik snap dat dit een gevoelig onderwerp is. Ik offer niemand op, ik probeer de situatie gewoon te begrijpen. Voor mij zou het helpen als de berichtgeving consistent is en de cijfers duidelijk. Maar dat is niet zo. Vandaar dat er vragen in mij op komen. Dat betekent niet dat ik het niet erg vind als mensen (in welke doelgroep dan ook) overlijden of ziek zijn/worden. Dat zeg ik toch ook nergens?

Nee, maar het is wel te accepteren schijnbaar en bedankt -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:14

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:

Ik vind de desinteresse voor goede cijfers vanuit nieuwsgierigheid al 11 maanden frustrerend. In de medische hoek wordt wel onderzoek gedaan maar dat gaat om ernstige en acute gevallen, maar georganiseerde interesse in wat er verder gebeurt is er bijna niet.

Idd. GGD kan dat best opvolgen, door bijvoorbeeld een enquête te mailen na een x aantal weken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:15

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:

Die verwondering heb ik dus ook en die groeit na de berichtgeving die ik deelde.

Dat heeft dus niets met opoffering van mensen te maken, ik vind de communicatie en de cijfermatige onderbouwing vanuit de overheid gewoon heel discutabel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:16

Mindim schreef:
996981 schreef:

Nee, maar het is wel te accepteren schijnbaar en bedankt -O-

Ook dat zeg ik nergens...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:18

DuoPenotti schreef:
Tenminste er is bekend dat diabetes, obees, copd, om even wat te noemen risico groepen zijn. Dat weten toch door die informatie te delen.

Dat klopt :j maar we wordt dus nooit gedeeld of de overledenen onderliggend lijden hadden. Wat ik zelf jammer vind, omdat het de cijfers doorzichtiger en vollediger zou maken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:19

Vayo schreef:
Pandora2 schreef:
En in Tanzania wordt niemand gevaccineerd want daar komt covid niet voor. :x
Aldus de regering.
Mensen vallen er met bosjes om. Doodsoorzaak : onbekend. :(

Tja als blijkt dat dit echt zo is ... : https://dissident.one/2021/01/27/eu-gee ... -zijn-zak/

:x Schande dit. Geld is foetsie en de mensen ginder zijn dik de klos.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:22

Nou, hier dus wel iemand onder de 75 zonder onderliggende klachten die overleden is. Plus ook mensen die ik ken die al maanden klachten hebben, veelal uit de groep 30-50 jaar, tot aan bijna een jaar al klachten. Terwijl die ook helemaal gezond waren. Gelukkig ook mensen die nauwelijks klachten hebben gehad.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:24

Neonlight schreef:
Nou, hier dus wel iemand onder de 75 zonder onderliggende klachten die overleden is. Plus ook mensen die ik ken die al maanden klachten hebben, veelal uit de groep 30-50 jaar, tot aan bijna een jaar al klachten. Terwijl die ook helemaal gezond waren. Gelukkig ook mensen die nauwelijks klachten hebben gehad.

Gecondoleerd! Ik vind het dus echt bizar hoe 1 ziekte zoveel verschillende verlopen heeft. Wellicht dat daar de honger naar informatie ook vandaan komt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:25

Ik lees in het topic van corona patienten hier op Bokt ook wel veel restklachten nog langere tijd na de infectie moet ik zeggen.
Fysio nodig omdat ze niet meer op hun oude niveau geraken enzo.
En dat zijn toch grotendeels jonge mensen zonder onderliggende aandoeningen als ik het goed begrijp.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:28

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat klopt :j maar we wordt dus nooit gedeeld of de overledenen onderliggend lijden hadden. Wat ik zelf jammer vind, omdat het de cijfers doorzichtiger en vollediger zou maken

Hier lijkt het toch wel bijgehouden te zijn
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 9_1229.pdf

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:29

Pandora2 schreef:
Ik lees in het topic van corona patienten hier op Bokt ook wel veel restklachten nog langere tijd na de infectie moet ik zeggen.
Fysio nodig omdat ze niet meer op hun oude niveau geraken enzo.
En dat zijn toch grotendeels jonge mensen zonder onderliggende aandoeningen als ik het goed begrijp.

Ik lees die berichten ook :j maar zou zo graag concrete cijfers en consistente berichtgeving vanuit de overheid zien. Hoe hoog zijn de percentages in de verschillende “categorieën”. Voor mijn gevoel is het belangrijk daar goed op te monitoren. Misschien is het dat ook niet en is het meer mijn eigen gevoel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:31

Ik ben ook vooral benieuwd naar blijvende schade. Als een grote groep blijvende schade overhoudt, is dat niet alleen voor die getroffenen naar, maar ook voor de hele maatschappij die een grote groep arbeidsongeschikten wellicht gaat krijgen.