Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:55

Er is licht aan het eind van de tunnel!

Afbeelding

Net hardgelopen op de weg, maar ging nog erg moeizaam, hartslag 10 slagen hoger dan normaal.
Dus niet te gek gedaan en geen lange afstand zoals normaal op de woensdag.

13.13km met 9x400m versnellen.

Afbeelding

Dat levert me al 42 uur herstel op, wat normaal 24 uur zou zijn.
Maar goed, ik klim uit het dal!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 11:57

Marije, ik snap al die grafieken van Garmin sowieso nooit.
Ik zat ineens op 'te intensief' qua trainingsstatus. En na gisteren op 'aanhouden'.

SV, yeeey, dat gaat de goede kant iig op. :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:39

Wat fijn, SV!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:01

Supervixen schreef:
Er is licht aan het eind van de tunnel!

[ [url=m/TGRAs9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Net hardgelopen op de weg, maar ging nog erg moeizaam, hartslag 10 slagen hoger dan normaal.
Dus niet te gek gedaan en geen lange afstand zoals normaal op de woensdag.

13.13km met 9x400m versnellen.

[ [url=m/dm6yL8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat levert me al 42 uur herstel op, wat normaal 24 uur zou zijn.
Maar goed, ik klim uit het dal!

Bij mij was het na zondag 60 uur vandaar mocht ik gister pas weer.
Ik had natuurlijk 3maanden niet gesport dus dat is anders. Maar ook ik had eigenlijk nooit langer dan 24 uur herstel. Op de trail loopjes met Trcu na dan dat was vaak 36 uur herstel ofzo. Ik denk dat je er niet teveel aan moet vast klampen. Al had de Garmin het bij mij wel aan het goede eind in November. Dus ik neem de Garmin wel serieuzer nu. Maar vooral naar je eigen lichaam luisteren. Ik had nu dinsdag wat power yoga/ lichte kracht en core oefeningetjes gedaan. Ook handig voor als ik weer met x core ga beginnen. Daar hoefde ik verder helemaal niet extra van te herstellen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:23

Ik zie het meer als een teken of een loopje licht, middel of zwaar was. Maar dat weet ik tijdens de loop al het heeft voor mij geen extra waarde. Ik hou me er ook niet aan en til er ook niet zwaar aan.

Ik denk dat mijn langste hersteltijd na de 77km van de ISU was, zal een dag of vier zijn geweest :+.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:30

Mijn man had wel veel aan de geschatte hersteltijd tijdens herstellen van covid.
Omdat zijn eigen rem pas kwam als het veel te laat was, heeft hij zich een poosje strikt aan de waardes van de BB en de hersteltijd na inspanning gehouden en daardoor leerde hij zichzelf niet te overvragen en is hij beetje bij beetje hersteld na zo'n 3,5 jaar na de besmetting.

We hebben speciaal voor hem een Garmin gekocht.

Ik vind het vooral wel grappig dat het horloge - eerder dan ikzelf door heb - al aangeeft dat ik niet fit ben.
Waardes dalen en daarna pas begin ik 't snotteren of me vermoeid te voelen.

Maar nu andersom is ook wel een bijzondere gewaarwording. Dat het horloge me met sprongen vooruit ziet gaan, terwijl ik me wel goed voel, maar niet perse zo enorm verbeterd dan 2 weken terug ofzo.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:31

Ik mocht 23min van Garmin. Garmin had wel een onmogelijke tijd voor mij in gedachte dus dat heb ik niet gedaan. Maar heb een hartslag loopje gedaan om in alle zones te lopen. Ook twee stukjes gewandeld om hem wat sneller terug te krijgen. Ik kon me gelukkig er toe zetten om toch langzamer te gaan. Vorrig jaar heeft het mij ook zo geholpen om langzamer te gaan en zo op te bouwen dus dat doen we nu ook gewoon weer zo ;)

Ik bleef best lang in zone 1 in het begin dat is best apart.

Afbeelding

Ik vind de inzichten ook echt interessant van Garmin en zeker gezien dat ik toch wat dingetjes aan de hand had en heb kun je het wel als soort indicatie gebruiken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 09:54

Netjes! :D

Garmin geeft altijd onmogelijke dingen op.
Die gaf voor mij een keer 3x 3 km op 4:30 min/km.
Mijn 5K PR is nog niet eens 5:00 min/km :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:56

Ik ben af en toe ook wel heel benieuwd waar Garmin die ideeën vandaan haalt.
Hij is ook altijd erg ambitieus als we het over racepredictie hebben.

Motiveren prima, maar onmogelijke paces opgeven lijkt me nogal tegenwerkend :Y)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 10:27

Hahaha ja nou! Die raceprognoses zijn nog sneller dan mijn PR's van de tijd dat ik nog wat vlotter kon lopen :))

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:35

Ja Garmin is niet wijs, ik kreeg laatst de suggestie voor 30min op 4:15. Serieus. Ik ben het wel met Garmin eens dat ik mijn hartslag af en toe wat omhoog mag jagen, ik ben een luie loper, maar dit was wel het andere uiterste. Ik heb het niet eens geprobeerd :')

Vanochtend mijn laatste trainingsloopje voor de marathon gedaan, dat is altijd hetzelfde rondje op dezelfde dag, dat voelt wel vertrouwd. En daarna ging ik onderweg naar Den Haag, maar de treinen rijden niet tot 11 uur, dus ik heb onverwacht een dag 'vrij' {:}

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:00

Sherivey schreef:
Netjes! :D

Garmin geeft altijd onmogelijke dingen op.
Die gaf voor mij een keer 3x 3 km op 4:30 min/km.
Mijn 5K PR is nog niet eens 5:00 min/km :')

Voor dat ik vermoeid raakte ging het lopen heel lekker. Dan probeerde ik de intervallen ook te lopen die Garmin voorstelde. De snelheid op duurloopjes hier in de polder liep ik altijd sneller. De intervallen haalde ik het tempo ook wel maar soms niet de tijd bijv 2 min op 4:10. Dat haalde ik nog geen min zeg maar. Maar als ik dat 10 keer moest zorgde ik gewoon dat ik 10x dat tempo haalde.

Maar Garmin gaf toen aan dat ik in 25 min de 5 km kon lopen. Nou dat was voor mij echt niet haalbaar. Ik had de 5 km 1 keer iets onder de 30 min gelopen en toen was ik helemaal kapot.

Die paces zijn idd belachelijk.

Maar ik vind het wel leuk om een suggestie van Garmin te lopen. Voor van de week staat een x 51 min in de planning. Dat lukt nog niet in het tempo dat Garmin wil maar om lekker wel die 51 min bezig te zijn is wel weer lekker. En dan is het ook fijn om nu echt aan die 23 min te hebben gehouden. Ik doe snel te veel. Wil snel teveel. Dus ik hou me nu vooral even aan de duur van de workout zeg maar. Als mijn eigen tijden weer beter worden kan ik weer eens een piramide loop doen ofzo. En ik hoop binnenkort ook weer met de hardloopclub mee te kunnen.

En Ninus ik vind jou ook in top conditie hoor. En ik vind jou alles behalve een luie loper. Het is juist fijn als je in lagere hartslag kan lopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:11

Ieris, ik lsuit me aan bij de rest, jij kan dat!

Heerlijk Sherivey, rustig opbouwen.

@LV ja nu voor de halve marathon heb ik wel 2 maanden even myfitnesspall bijgehouden. Deels om te zorgen dat ik voldoende eiwitten binnen kreeg (niet met shakes/bars enzv) en deels omdat ik even iets in gewicht wilde zakken, dat rent gewoon fijner. Ik eet van mezelf al erg gezond maar ben ook gek op een zak chips of een stuk chocolade :+
Wel gebruik ik op aanraden van een vriendin soms iso limonade. Deze vind ik erg lekker en is ideaal als ik in de avond kracht training doe maar daarna niks meer wil eten. Zo vul ik toch nog even aan. Dat is echt 1 of 2 x per week.

Al die voedingshypes.. tja. Ik denk zolang je gezond en met verstand eet, je niet snel wat te kort komt. Als je echt veel en zwaar gaat trainen kan het wel goed zijn om even je eiwit inname te monitoren denk ik zelf. En idd, zoveel rommel op de markt.. niet normaal.

Zondag wisselt nogal tussen heel veel regen, beetje regen of misschien soort van droog. Ik hoop iig op een droge start. Daarna vind ik het niet zo heel erg maar droog is natuurlijk altijd fijner. Zeker met een bril ;(

Wat fijn dat je eindelijk omhoog gaat SV! Werd tijd!
Al jullie leuke opties op die horloges, die heb ik allemaal niet haha. Toch wel echt beetje spijt van mijn keuze door dit topic. Hoewel ik er in het dagelijks leven en gebruik erg blij mee ben.

Bijzonder dat je man zo heeft kunnen herstellen Marije. Zo zie je maar dat dingen niet compleet gek zijn.

@Ninus, alvast heel veel succes!

ik heb dinsdag nog een kort loopje gedaan en doe vanavond ook nog een rondje en dan is het klaar. Heb er echt veel zin in! Moet nog even bedenken wat ik ga aandoen.
Hoe doen jullie dat als er geen tassenafgifte is met deze temperaturen? Het startvak gaat 30 min van te voren open. Ik wil er ongeveer 15 min van te voren in gaan maar ik ben waarschijnlijk alleen daar en kan dus niet echt iets achter laten. Om nou de hele tijd in een shirtje rond te lopen. Dan ben ik ijskoud. Iemand tips?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:27

Ik heb geen ervaring met evenementen met startvakken, die zijn me vaak te massaal, maar ik kijk bij een loop of ik dichtbij kan parkeren, dan loop ik vlak voor de start nog even heen en weer. Ik hoef toch niet vooraan te staan. En anders trek ik een oud jasje en trainingsbroek aan en die laat ik dan in een tas achter, op hoop van zegen. Mocht iemand anders denken daar heel blij van te worden dan is dat maar zo.

Gelukkig kunnen wij een tas meegeven zondag, want ik loop kort/kort, dat kon vanochtend in het koude noorden ook al prima, dus dat zal ik in het zonnige zuiden niet anders zijn vermoed ik :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 12:12

Leonie, ik heb vrijwel altijd een racevest aan om evt een jas in de proppen, of om mn middel binden.
Maar wat ik veel mensen zie doen is een vuilniszak met gaten als jas gebruiken, die ze achterlaten in het startvak.

BeFunny, lekker rustig de duur weer opbouwen. Helemaal prima!
Te snel te veel willen ken ik. Is denk ik ook een beetje een lopersding. :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:08

Leonie je kunt ook een wegwerpponcho kopen bij de hema of bij zeeman, en die dan bij de start achterlaten. Daar blijf je ook aardig warm in.

Garmin dacht dat ik mijn 50km in 4 uur en 40 minuten wel kon lopen. Ik heb er in het bos toch wel zes uur over nodig inclusief pauzes.
Op de weg zal het een stuk sneller zijn, maar die tijd.. nee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:27

Wat een mooi weer zeg!
Ik werd eindelijk weer wakker met wat energie, dus ik ben een rondje van 10km gaan lopen. Ik zat er zo lekker in dat ik 2.20 minuten van mijn snelste tijd heb afgelopen.
Heerlijke ochtend.

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 14:42

Wat goed Goof!

Ik heb een korte intervaltraining gedaan. De eerste in 6 maanden. Ging supergoed. :D
Waren tweehonderdjes met steeds 1 minuut wandelen, 2 minuut dribbelen tussendoor.
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:23

Ow thx wat een goede tip! poncho/vuilniszak heb ik beide wel in huis!

Oe boffers dat jullie naar buiten kunnen! Wat is het mooi weer!

Wel weer 50 km gelopen dus SV?! Wauw!

Heel knap Goof! Word helemaal blij van die foto.

Lekker gewerkt Shervivey! Interval is altijd pittig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:28

Netjes Sherivey. Hoe lang heb je eigenlijk niet gelopen?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:51

Sherivey, oeh zou kunnen dat ik in het topic kwam, toen jij er net uitging. Je naam en deels verhaal komt me nog wel bekend voor! Jij reed ook veel endurance toch? Ik moet zeggen dat ik wel al 2 keer eerder in dit topic begonnen ben, maar weer afhaakte, dit keer blijf ik wel plakken zoals het er naar uit ziet. :+

Ninus, hier een mede druipend vaatdoekje zodra de temperatuur boven de 10 schiet. :') Wel fantastisch weer heb je voor een onverwachts vrije dag!

Goof, wat fijn dat je met wat meer energie wakker bent geworden! Heerlijk dat je zo goed hebt kunnen lopen :D

Marije_Jiplover, herkenbaar, ik merk ook dat ik meer neig naar verse producten die van zichzelf hoger in eiwitten zijn dan in koolhydraten of vetten. Al vind ik een bak kwark dan weer zwaar op de maag liggen en kan ik op havermout echt heel lang teren, maar daar voeg ik vaak wel een scheut yoghurt aan toe, veel fruit en wat cacao nibs of nootjes.
Ik heb me altijd al afgevraagd wat het betekent als je HRV de andere kant op slaat en ongebalanceerd aangeeft, maar dat is dus wel mogelijk. Maar hij kan daar dan weer niet in rood schieten? Ik zou er verder niet veel van aantrekken als je je goed veel (ondanks de fysieke ongemakken). Misschien dat je lagere rusthartslag gewoon oké is en de garmin zich daar nog even op moet aanpassen.

Supervixen, wat fijn dat je weer in het groen zit *\o/*

Lekker bezig BeFunny!

leonie87, geen ervaring met zulke evenementen, maar ik ben altijd best makkelijk met spullen ergens achterlaten, vooral als het om (vieze) kleding gaat, weinig mensen die daarnaar omkijken. Dus ik zou het gewoon ergens overheen hangen en dan erna ophalen, eventueel in een plastic tas.

Die race prognoses van de garmin zijn absurd inderdaad, geen idee waar hij ze op gebaseerd heeft. :')

Ik heb de 20 km aangetikt. *\o/* Het was wel kneitertje warm en de 330 hoogtemeters maakte het er niet makkelijker op. :') Wel een prachtige route over de Elsberg en de Posbank, alleen ergens had ik het verkeerd getekend, want toen ging ik opeens een heel stuk over een MTB-route. (conclusie, de paarse lijntjes die garmin weergeeft als populaire routes zijn denk ik gebaseerd op alle sporten en niet alleen trailrun). Dat vond ik gevaarlijk en asociaal, helaas was het alternatief een mul ruiterpad dat continu naar boven en beneden ging. Daarnaast had ik nu voor het eerst dat ik een paar keer verkeerd ging, ik dacht het lijntje te volgen en opeens zat ik naast de route. Eerder eigenlijk niet gehad, maar nu begin ik toch te verlangen naar een garmin fenix. _O- Wel een hele diverse route, dat was leuk. Over de uitgestrekte heide, maar ook veel kleine tracks en pittige klimmetjes.
Hartslag zat wel continu in zone 4, niet zo gek met de temperatuur en het klimmen. Ik had eigenlijk wat rustiger willen lopen, maar mijn moeder had op tijd de auto weer nodig en met alle route errors kon ik niet rustiger aan doen.

Verder zegt mijn garmin dat ik hier 83 uur van moet herstellen, dat vind ik een beetje overdreven. Maar volgend weekend de HM, dus alleen nog wat kortere loopjes en krachttraining tussendoor.

Afbeelding

Afbeelding

En een paar foto's gemaakt onderweg, kwam de meest schattige semi-wilde pony's ooit tegen <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 17:55

Goof schreef:
Netjes Sherivey. Hoe lang heb je eigenlijk niet gelopen?

Een maand of 5 niet/ nauwelijks.

Suliko, mja, veel... :+ ik heb een paar wedstrijden gereden met mijn vorige paard. Verder groom en vrijwillig ik zo nu en dan. :)
Netjes, 20 km! Was idd ineens warm vandaag. Maar ik vind het prima. Beter dan al die regen van de afgelopen tijd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:41

Tof Suliko, mooie afstand. Het is daar prachtig, ik kom er wel om te wandelen, heb er echter nog nooit hardgelopen.

Erg warm ineens vandaag. Ik liep te zweten in een korte broek en tshirtje toen ik een man tegenkwam in een korte broek met daaronder een legging, een shirt, een hoodie en handschoenen. Geen grap. Het was toen al 13 graden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:04

Goed gedaan Suliko en prachtige fotos heb je gemaakt hoor.

Ik zag net tijdens mijn wandeling hardlopers met lange broek en regenjas. Het zweet liep letterlijk van hun hoofd. Ik had vanmorgen een driekwart broek en een t shirt en had het al warm idd. Was 8 graden vanmorgen maar voelde warmer. Maar net was het een graad of 14 en om dan met een jas aan hard te lopen vind ik absurt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:42

Mooie foto's Suliko en Goof!
Ik heb vandaag 5*2' gelopen met steeds een minuut wandelen. Weinig last van mijn enkel en het was echt heerlijk weer! Ik heb ook voor het eerst weer kort/kort gelopen.