Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:58

Ik zag jouw naam al voorbij komen in combinatie met behoorlijke afstanden, cool hoor :) Berlijn vind ik een hele fijne stad, dus zou ik graag combineren met eerste marathon en excuus voor weekendje weg. Normaal gezien ren ik liever in de natuur, dus daar zou ik bij een eventuele volgende wedstrijd zeker naar kijken. Jungrau ziet er prachtig uit! Heb je al wedstrijden in het buitenland gelopen?

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:30

Voor zover je België ook al buitenland beschouwd. In de Ardennen al heel wat trails gelopen. Vorig jaar oktober een marathon in Minnesota (the twin cities) en in augustus ga ik de Monschou marathon in Duitsland lopen en in november de Rursee ultra. Maar Nederland heeft zelf natuurlijk ook hele mooie en uitdagende marathons. Ik zoek het dus dicht bij huis. Alleen die in Minnesota werd gesponsord inclusief reis verblijf en ik mocht iemand mee nemen. Dus daar zeg ik dan geen nee tegen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:43

Dat klinkt inderdaad als een goede deal! Ik verwacht zelf in het voorjaar klaar te zijn voor de marathon; welke zou jij aanraden in Nederland? Ik zie vooral veel marathons in het najaar en Rotterdam valt samen met het huwelijk van mijn beste vriendin.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:36

Rotterdam vond ik zelf een verschrikking. Ik heb er destijds alleen maar goed gelopen omdat ik er zo snel mogelijk weg wilde zijn. Maar de meeste mensen zijn er dol enthousiast over. Marathon zeeuws vlaanderen is ook in april is een schitterende marathon maar wel grotendeels onverhard dus wel een stuk zwaarder dan Rotterdam. Hoewel komend jaar is hij van Terneuzen naar Hulst dus dan heb je meer kans op wind mee.
Enschede en utrecht heb ik zelf geen ervaring mee. Midwintermarathon zou waarschijnlijk te vroeg zijn maar die bestaat inmiddels dus niet meer (heel jammer want heel mooi). Dan heb je in het voorjaar nog de brabantse wal marathon ook wel een mooie.
Ik denk dat de zeeuwse kust marathon toch wel de mooiste marathon in nederland is die ik heb gelopen maar die is dus in het najaar.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:44

Oke, bedankt voor je uitgebreide reactie :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:08

Had maanden geen zin, heb nu maar even 3.5km aan 1 stuk gedaan. Helaas kom ik niet zoals sommigen in een loopmodus dat je het lekker gaat vinden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:21

Met dit warme weer vind ik het op dit moment ook niet lekker. Ik zal blij zijn als het weer een graad of 12 is 's avonds.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:58

Ik vind dit juist heerlijk zo tussen de 20 en 25 graden :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:56

Hier ook een warmte mens! Na twee weken vakantie waarin ik 1x een kort rondje heb gerend kan ik niet wachten om vanaf volgende week weer hard te lopen! Zin om weer vlak in Nederland te kunnen lopen :))

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:36

Poeh, ik had het de afgelopen dagen ook warm in de avond ondanks zomerse kleding, maar de ondergaande zon erbij vind ik dan weer heerlijk!

Germie, ik kom pas in die loopmodus als ik richting het uur ga hoor, daarvoor is het altijd doorzetten :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:18

Het weer maakt bij mij niet zo veel verschil daar kleed ik me op en met warm weer ren ik vaak in de ochtend of avond. Mijn wedstrijden vonden wel vaak plaats in de warmte of in de stromende regen, normaal ontwijk ik zulk weer door mijn krachttrainingen op die dagen te doen maar met een wedstrijd heb je niets te kiezen.

Bij mij is het ook zo dat ik meestal een uur tot anderhalf uur bezig ben tegenwoordig (natuurlijk rustig opgebouwd) wanneer ik nu door tijdgebrek een keertje een rondje van 15 min tot 20 min loop is dat echt vreemd. Trailrunning en zeker Canicross uitgesloten want dan train ik op een veel hoger tempo op een kortere afstand en dan ben ik meestal meer vermoeid dan met het rennen op de weg het geval is.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:55

Ik ben een hele tijd erg stil geweest maar heb niet stilgezeten. En als ik het zo lees jullie ook niet :D

inmiddels heb ik mijn doel afstand van 10km gelopen. De eerste wedstrijd in 59 minuten. De 2de wedstrijd in 50:49 dus het nieuwe doel is onder de 50 lopen.

Dankzij de trainingen bij de atletiek vereniging echt een enorme vooruitgang gemaakt en nu even op de plaats rust omdat de ontwikkeling een beetje TE snel ging voor mijn lijf.
In de gewone trainingen loop ik tussen de 5 en 8 km. Eigenlijk nooit de 10. En opde baan train ik dus (als het lukt) 1 x in de week interval. Erg leuk en nuttig :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:22

Wat fijn leonie dat de gerichte trainingen bij de AV zijn vruchten hebben afgeworpen. En goed dat je nu even naar je lijf luistert want ja bij ineens een stuk fanatieker trainen liggen blessures al snel op de loer. Mooi doel om strakjes onder die 50 te komen. 49 zoveel klinkt ineens al heel anders.
Hier nog volop aan het trainen. Afgelopen zaterdag een 30km groepstrail gelopen, was erg gezellig. Nog een kleine twee weken tot de marathon en dan gelijk door voor de 100km vier weken later. Dus rust zit er even nog niet in.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:22

Zondag meegedaan aan de trailclinic in Loon op Zand het was erg leuk en leerzaam.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:02

Wauw Leonie, wat een vooruitgang! Bijna een minuut per km sneller!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:18

Ja best bizar in 3 maanden tijd. Gewoon door goede training...

100km mij niet gezien...

Ik had daar ook naar gekeken Ostra. Lijkt mij ook erg leuk! Hoe was het parcours?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:55

Ik wil mij graag aanmelden. Ik wil beginnen met hardlopen. Alleen loop ik niet goed in de zin van. Ik stamp tijdens hardlopen waardoor me kuiten verzuren.

En daardoor ook gestopt. Nu wil ik het echter weer langzaam oppakken. Alleen ben ik nu opzoek naar goede hardloop schoenen. Want de huidige die ik nu heb gaan me voeten tintelen en dat is natuurlijk niet goed. (ik heb de veters ook in het bovenste gaatje, los of strak ze blijven tintelen)

Ik heb een lastige maat officeel maat 36 maar moet voor de breedte 37 hebben. Wie ow wie kan mij helpen met goede hardloopschoenen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:41

Hoi Plutolover :)
Soms heb je zelfs 1,5 tot 2 maten groter nodig. Hangt erg af van het model en hoeveel ruimte je wil. Ik heb mijn hardloop/trailrunschoenen allemaal zo'n 1,5 tot 2maten groter en dat vind ik prettig.
En per merk zit er verschil in de breedte van de voorvoet, dus ook daar kun je naar kijken.
Beste is langs een goede hardloopwinkel voor advies en passen, zoals Runnersworld, Run2Day ed.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:42

Ga naar een hardloopspeciaalzaak! Er zijn in hardloopschoenen ook breedte maten dus zij zullen vast een model vinden in maat 36 dat breed is en goed bij je loopstijl past. Dit kost waarschijnlijk wel wat dus bekend eerst goed of je het echt wil en hoe je het gaat doen (een loopvereniging is bijvoorbeeld erg leuk, leerzaam en zorgt toch voor een stok achter de deur om te blijven gaan).

Zelf ben ik ook weer rustig begonnen. Niemand kan me de migraine echt verklaren en een medische keuring ga ik toch niet doen ivm kosten en geen verdere klachten. De enige reden die men kan bedenken voor de migraine is te weinig drinken (ook vooraf, ik dronk altijd alleen achteraf). Toevallig mag ik nu 3 weken naar de sportschool met de pas van mn zusje (zij is er 3 weken niet) en doe ik ook mee aan de groepslessen, daar viel me op dat ik veeeeeeeeeel meer zweet dan de andere deelnemers. Ik denk dus dat ik sowieso meer moet gaan drinken en dan maar weer zien hoe het gaat. Eind augustus is hier in de buurt een wedstrijdloopje (georganiseerd door kennissen in het dorp waar familie woont, daar wil ik dus wel graag aan meedoen als het een beetje kan), dan zullen we zien hoe het gaat.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:51

ik wist niet eens dat er hardloopwinkes bestonden haha. bedankt voor de tips.

Tot nu toe vind ik hardlopen maar niks. maar wil graag beter conditie enz. En denk dat het dan voor paardrijden dan ook beter gaat.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:21

@ Leonie was erg leuk, veel afdalingen geoefend voor mij best zwaar omdat ik niet zo regelmatig in zwaar zand loop. Maar conditioneel goed te doen. Erg mooie omgeving en aardige instructeurs.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:16

Ik zit momenteel niet met een writers block, maar een runners block. Mijn probleem: de joggingclub waar ik (bestuurs)lid van ben, staat niet open voor andere initiatieven dan jogging, behalve dan dat we voor bepaalde wedstrijden 2 euro korting geven op het inschrijvingsgeld voor leden die in onze kleuren lopen.

Maar zaken zoals een intervaltraining is not done. We hadden dit eens met een groepje gedaan, net op een dag waar er quasi geen bestuursleden aanwezig waren, en dat werd positief onthaald. Na een felle discussie werd er beslist dat intervaltraining (!!!) niet mocht omdat het de groep zou versnipperen.

Idem dito over trainen op zachte ondergrond: we lopen eventjes doorheen een schitterend natuurdomein, maar wie om medische redenen op die ondergrond moet blijven lopen, mag geen loopkameraad uit de groep meevragen, want weer trek je zo de groep uiteen.

Maar wat is dan de meerwaarde van zo'n groep? Je betaalt lidgeld om op de openbare weg te lopen, er is geen professionele begeleiding (gelukkig worden de nieuwelingen nu wel op sleeptouw genomen door één van de anciens), de nieuwelingen die aansluiten worden na hun start-to-run in 1 maand tijd opgedreven van 5 naar 7 km, er is bijna niemand die stretcht achteraf, en wil je het eens over de technische kant van lopen hebben, dan interesseert het hun niet of verkondigen ze een zelf verzonnen theorie die kant noch wal raakt.

Maar een alternatief dicht bij de deur vind ik niet direct, en als bestuurslid is het net iets moeilijker om er helemaal uit te stappen. Bovendien hoop ik stiekem dat er vanuit de groep vraag zal komen naar de zaken die me interesseren. Vanuit het bestuur moet ik daar niet op rekenen: ik ben de enige vrouw in het bestuur, en mannen zitten daarin anders in elkaar dan vrouwen, op workshops zijn de mannen ook altijd ondervertegenwoordigd, blijkbaar zijn de vrouwen leergieriger, ofwel denken de mannen dat ze alles beter weten. :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:30

hwn ik zou het wel weten hoor, ik zou overstappen naar een andere vereniging. Woon je in nederland want dan is er toch altijd wel een atletiekvereniging in de buurt. En anders een eigen groepje beginnen en proberen een ervaren trainer aan te trekken. Maar dit klinkt meer als een gezelligheids groepje. Is leuk voor af en toe een loopje (hoewel waarom juist dan niet dwars door de natuur als je toch gewoon rustig aan het joggen bent).
Dat een groep versnippert krijg je toch wel want een ieder heeft andere belangen. Het is toch juist leuk als er groepen naast elkaar kunnen bestaan met hun eigen insteek. Maar ja dat hoef ik jouw natuurlijk niet te vertellen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 07:37

hwn hier op de vereniging zijn de vrouwen onder vertegenwoordigd hoor bij de fanatiekste groepen dus ik betwijfel of je laatste gedachtegang klopt in zijn algemeenheid. En misschien willen ze inderdaad wel gemakkelijker dingen een keertje uitproberen zoals met een workshop. Maar de echte drive om fanatiek en competitief te sporten mist het overgrote deel van de vrouwen. En terwijl mannen die dat zelf niet hebben wel kunnen waarderen dat andere mannen en vrouwen dat niet hebben reageren niet competitief ingestelde vrouwen vaak positief op mannen die wel competitief zijn maar reageren juist heel negatief tov vrouwen die dat zijn. Althans dat is mijn ervaring.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:00

Hallo, ik ben weer terug van vakantie. 2,5 week niks gedaan. Niet omdat ik geen zin had maar omdat ik een zogenaamde theaterknie heb :\ Toch te hard van stapel gelopen...letterlijk. Vakantie is heerlijk maar als je in een schitterende omgeving zit en je mag niet lopen is wel even balen. Wel 3x gewandeld maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. De rust heeft wel goed gedaan want het is bijna weg. Nu wil ik langzaam weer gaan beginnen. Morgen maar eens een duurloopje van 30/40 minuutjes doen. Kijken hoe het gaat.

Hwn, ik zou ook overgaan op een andere vereniging ookal ben je bestuurslid, of je moet de drive hebben om te pogen een verandering door te voeren in je vereniging?