Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:11

Oe wat gaf die Ardennen trail Suliko! Wel pittige uitdaging maar bergen zijn the bom <3
ik wil ook graag eens een mooie trail gaan uitproberen. Inspirerend zijn jullie!

Hele leuke foto irrsjjje!

Wauw Iris dat is wel 60 maar anderzijds... het is maar 4 km extra... Dat kan dan toch ook wel? :Y)

Welkom terug Sherivey.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:24

Lies-sparkle, die trail van 60km is 21 september, en 14 april heb ik de marathon, ongeveer 5 maanden ertussen, denk wel dat dat genoeg moet zijn, hoop ik!

Dank je SV!

Welkom terug Sherivey! Leuk dat je weer lekker ongedwongen aan het lopen bent, dat is toch ook het mooiste hé, gewoon lekker genieten van wat je doet.

Leonie, leuk dat je ook trails wilt gaan doen, ik kan de zevenheuvelen trail zeker aanraden, die is echt goed georganiseerd, helemaal uitgepijld, en veel leuke heuvels, er zijn afstanden van 14, 28, en 42, en 60km.
Ik heb als verste ooit 42 km gelopen, dus dan is 60 ineens 18km meer ipv 4 :)
Ik ging er wel vanuit dat die 56 zou lukken, maar dat weet ik niet zeker,en 60 klinkt dan ineens weer meteen zo ver! Al scheelt dat inderdaad maar 4km.

Vandaag een rustig rondje gelopen 19km, ging lekker.

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 16:01

Netjes ieris!
Vijf maanden ertussen lijkt mij prima te doen, als je verder gewoon fit blijft :j

Ik heb vanmiddag 7 km gelopen. Deels over de weg, deels door het bos. :D
Ook nog twee reeën gezien. <3

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:22

@ Sherivey: Altijd mooi als je wilde dieren tegen komt!

@Ieris: Jeetje wat een afstanden zeg! 18 km meer dan je verste loop is toch best wel pittig lijkt mij. Het lijkt mij vooral mentaal heel zwaar.

@ iirrssjjee: wat een geweldig leuke foto! plezier straalt er van af. Ook leuk dat je dit samen met je man kan delen.

Even een vraagje tussendoor. Letten jullie ook extra op je eten in combinatie met hardlopen? Ik ben enkele jaren terug 10 kg afgevallen door op mijn eten te letten icm hardlopen. Ik zorgde toen juist er voor dat ik in een kcal tekort kwam maar hield mij niet zo bezig met macro's. Nu hoef ik niet meer af te vallen maar wil graag gezond op gewicht blijven. Ik merk dat ik met 2/3 keer per week hardlopen, 4/5 keer per week paardrijden en nog wat lichte krachttraining thuis niet meer zo mager kan blijven eten als ik voorheen altijd deed. Ik probeer al wat extra eiwitten te eten maar als ik mijn eten track dan schrik ik ervan hoe moeilijk het is om aan je dagelijks behoefte eiwitxten te komen. Hoe doen jullie dit?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:36

Sherivey, wow wat leuk zeg 2 reeën gespot! En mooi weer 7km in de benen, lekker bezig!

LV, ja dat denk ik ook, dat het mentaal erg pittig gaat worden, die verste 42km afstand heb ik ook nog maar een keer gelopen, tegen die tijd 2 keer, maar dus niet op regelmatige basis.

Mooi dat je destijds 10kilo bent afgevallen!
Je bent behoorlijk actief, zo te lezen.
Ik zou willen dat ik nog wat af viel, kost zo veel moeite hier!
Goed dat je gezond wilt eten, als ik een pittige training heb gehad neem ik daarna een erwten eiwit shake, hier zit 80% eiwit in. Ik weet niet of je dagelijks vlees eet, of soms, of vegetarisch eet?, ik eet vegetarisch, veganistisch en dan zijn extra eiwitten wel nuttig, maar als je vlees en melkproducten eet, is het geloof ik niet nodig om extra te nemen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 17:03

LV, ik lette tijdens mijn marathontraining niet heel specifiek op mijn eten door de dag heen. Ik at gewoon heel veel.
Na een lange training wel eens een herstelshake, voornamelijk omdat ik soms geen trek had, maar wel wat binnen wilde krijgen.

Tijdens de marathon (en lange trainingen) moet ik wel heel bewust letten op dat ik eet en drink. Bij mn eerste marathon is dat grandioos mislukt. :o
Had een liter mee in mn flesjes, maar daar was ongeveer de helft van op. Zelfde voor de voeding die ik mee had, ook ongeveer tot HM punt gegeten, daarna niks meer.

Met wat ik nu loop is op mijn eten letten totaal niet nodig. Pas als ik weer merk dat ik gewicht ga verliezen, ga ik weer wat meer letten op dat er genoeg in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:31

Ik eet inderdaad wel vlees maar altijd maar kleine beetjes omdat ik er snel op uitgegeten ben. Vaak als mijn vriend werken is en ik voor mezelf moet koken wordt het wel iets vegetarisch, omdat ik dat vaak lekkerder vind. Het gaat mij nu meer om dat ik niet al mijn spieren ga verbranden nu ik het hardlopen en de krachttraining weer ben gaan oppakken. Dus daarvoor vind ik extra eiwitten wel fijn. Ik loop momenteel nog niet zulke afstanden dat ik energie moet meenemen maar ik ben bang dat ik met al deze beweging te weinig binnen krijg en mijn lichaam mijn spieren gaat "opeten".

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:56

Suliko vervelend van die steken. Dat had ik vorrig jaar wel eens en is vooral vervelend. Bij mij hielp ook gewoon rustig door lopen. Wat een gaaf vooruitzicht op die Ardennes trail.

Shervey wat goed dat je weer aan
het lopen bent. En wat gaaf dat je reeën hebt gezien.

Ieris jij bent in topvorm volgens mij dus die 60km gaat jou gewoon lukken.

Afgelopen jaar was ik 20kg afgevallen mede dankzij sporten en moest toen wel bij eten omdat er niet meer af mocht. Door de antihormoon kwam er wel weer langzaam wat aan dus toen op mijn eten letten. Afgelopen 2,5 maand 10kg aangekomen door al die ellende. Ik hoop dat er weer af te krijgen en weer fit te worden. Dat laatste is het aller belangrijkst voor mij om me weer fit te voelen.
Dan kijk ik daarna wel of andere doelen nog haalbaar zijn.

Vandaag een kort stukje van 3,5 km gelopen. Vooral langzaam. Maar 4x sprint. En volgens Garmin productief getraind. En ik denk ik ben weer even geweest.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:10

Maar ieris, als jij al akkoord bent gegaan met 14 km meer dan een marathon, dan moet 18 km meer ook wel lukken! Zelfs als je niet zeker weet of het lukt, ik denk dat het bij zulke afstanden nooit een zekerheid is. Maar met de prestaties die jij neerzet, gaat dat echt goed komen! :D
Zou leuk zijn om je weer tegen te komen bij de stuwwalloop! Al kan ik me voorstellen dat het misschien veel is voor de Groesbeekse looptour, die klinkt wel tof zeg! Ga je daar meerdere dagen aan meedoen?

Sherivey, welkom terug! Ik ben waarschijnlijk een van de 'nieuwelingen'. Wat balen dat je zo vol in training eruit lag, wel heel fijn dat je weer aan het opbouwen bent!

LV, ik tel geen calorieën of voedingsstoffen, maar eet vooral zo gevarieerd en gezond/vers mogelijk (wel vega/plantaardig). Nu scheelt het dat ik altijd al licht ben geweest en daarin ook stabiel, op dagen dat ik weinig beweeg, heb ik niet zoveel nodig. Maar tegenwoordig beweeg ik bijna elke dag veel, dus dan eet ik wel meer. Op dagen dat ik intensief sport doe ik amandel- of een andere plantaardige proteïne door mijn havermout, yoghurt of een smoothie. Na een langere loop of een hele intense krav maga training drink ik nu sinds kort een recovery drankje van tailwind, met proteïnen en elektrolyten. Al neem ik daar meestal een halve portie van, voor mij voelt dat tot nu toe als genoeg (ik weeg ietsjes meer dan de helft van een gemiddelde man, dus standaard porties zullen waarschijnlijk daar op gebaseerd zijn :') ).
Je zou kunnen kijken naar pseudogranen als vervanging van de gewone granen in pasta en brood. Ze worden gebruikt als granen, maar zijn eigenlijk zaden van andere planten dan de grassen waar tarwe vandaan komen, en daardoor bevatten ze veel meer eiwitten. Pseudogranen zijn quinoa, amaranth, gierst, boekweit, hele spelt, ze doen het allemaal erg goed in (warme) salades. Daarnaast bevat zilvervliesrijst en wilde rijst ook veel meer eiwitten dan witte rijst, er zit een groot verschil tussen zilvervliesrijst van de biowinkel dan de gewone supermarkt, vooral ook in smaak (de zilvervliesrijst van de AH vind ik echt zó muf, terwijl de zilvervliesrijst van de ekoplaza een heerlijke bite en noterige smaak heeft).
En als we het dan toch over zaden hebben, ze bevatten nog meer eiwitten als je ze laat kiemen! Dat kan je zelf doen, maar je kan ze ook heel makkelijk in de supermarkt kopen, vooral de alfalfa van de ekoplaza ben ik erg fan van. Ik pleur het overal op, is toch weer mooi meegenomen.
Op die manier kan je best makkelijk veel soorten eiwitten binnen krijgen, als je het uit zoveel mogelijk bronnen haalt en niet alleen uit producten die heel hoog in eiwitten zitten zoals een ei of een stuk vlees.

BeFunny, lekker gelopen! En wat irritant dat je zo op en neer bent gegaan in je gewicht, dat lijkt me erg lastig! En goed dat je gewoon streeft naar fit worden en pas daarna verder kijkt.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:50

wauw suliko, wat een toffe doelen heb je gesteld zeg. prachtig. neem ons vooral mee in de reis er naar toe :D mooi stukje info over voeding ook, dank daar voor.

iirrssjjee, inderdaad een hele leuke en vrolijke foto.

ieris, ik snap heel goed dat je twijfelt over zo’n afstand met zoveel hoogte meters, ik zou zeggen vooral doen wat goed voelt. maar ik denk ook dat jij het wel kan :D

sherivey, welkom terug en aangenaam kennis te maken :) leuk loopje heb je gedaan vandaag. heb je een beetje bos naast de deur? en heb je een blessure (gehad) dat het lopen niet meer lukte? sorry voor het vragen vuur haha, gewoon nieuwsgierig.

LV19952, ik let zeker op mijn eten, probeer genoeg eiwitten binnen te krijgen (maar ook zeker niet te veel!) vooral nu ik sinds kort een stuk minder vlees eet. ik probeer ongeveer 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan te houden, meer is echt niet nodig. ik ben zelf ook vanaf 2 jaar geleden tot nu 10 kilo afgevallen, ben nu eindelijk op het punt dat ik zo iets heb van is het goed en mooi. vind het alleen nog lastig om in balans te blijven, omdat ik soms weer na een weekend lekker en soms ook wat te veel eten neig naar een calorie tekort, puur omdat ik bang ben dat het er weer aan komt. dat is niet zo, dat weet ik ook wel dat dat niet zo hard gaat, maar mentaal heb ik daar soms nog wat moeite mee. om op mijn eiwit doel te komen eet ik kwark/yoghurt, gekookte eieren, af en toe een eiwit reep, koolhydraat arm brood (zit ook extra eiwit in), en dan kom ik er wel redelijk op. en af en toe dus vlees en af en toe vegetarisch stukje vlees, daar zit ook eiwit in. voor de rest geeft suliko ook goede info vind ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:07

LV ik doe niks speciaals aan mijn eten. Gewoon gevarieerd, genoeg fruit en groente, wat kwark, af en toe vlees en lekker wat snaaiwerk hier en daar.

Gisteren nog de nieuwste aflevering van de slimmer presteren podcast geluisterd waarbij de hele aflevering ging over eiwitten en de boodschap voor amateursporters voor was: doe niet zo spastisch over je voeding!

Heel interessant, ik zou hem zeker even luisteren.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:42

Oh, leuk dat ze een aflevering hebben over eiwitten, die ga ik zeker luisteren. Ik heb al vaker gelezen dat het echt een hype is, terwijl je met een gemiddeld westers (niet persé gezond) dieet vrijwel onmogelijk aan een eiwittekort komt. :')
Dus net als wat jij doet, doe ik ook, gewoon gevarieerd eten, voornamelijk vers en gezond, maar ook zeker wat ongezonde snacks tussendoor. Ik vind voeding zelf wel interessant, hou enorm van koken, dus daardoor verdiep ik me wel eens in voedingsstoffen, maar ik ga niet krampachtig bijhouden wat ik eet.

iiSunshine, zal ik doen, ik hoop dat het allemaal gaat lukken! Ben heel benieuwd hoe mijn lichaam gaat reageren op zulke afstanden. Ik ben namelijk wel een beetje bang voor mijn beenlengteverschil en daardoor verschil in kracht of lengte van de spieren in mijn benen. Maar ik probeer me vast te houden aan de theorie die ik ergens las, dat je met hardlopen nooit op 2 voeten tegelijk land, maar constant van het ene op het andere been, en dat daardoor een beenlengteverschil geen problemen hoeft te geven. Ik moet gewoon niet gaan touwtjespringen zeg maar. :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 21:50

BeFunny, fijn dat je weer even geweest bent!

Suliko, volgens mij kwam jij net in het topic op het moment dat ik minder ging meeposten (en later helemaal stopte, omdat ik niet meer liep). :)

Sunshine, ik zit vlak aan de duinen/ het strand en daar zit een strookje bos bij. Geen veluwe oid helaas. :))
De reden dat ik stopte was dat ik een beetje overtraind geraakt was. Maar ik zit momenteel ook met depressie/ burn-out klachten en ik denk dat dat toen al speelde en mn prestaties daarom kelderden.

SV, Slimmer Presteren heeft altijd hele fijne, nuchtere podcasts. Ik luisterde ze heel vaak tijdens duurlopen. :j

Wat betreft eiwitten, dat is wel een beetje een hype ja. Er is zelfs proteïnewater :o
Ik neem zelf wel eens een eiwitreep, als net wat extra aanvulling. Ik eet vegetarisch, maar opzich kom ik met basisvoeding al aardig aan mijn eiwitten.
Het enige waar ik op moet letten, zeker als ik straks de afstanden weer opschroef, is mijn ijzerinname. Ik heb aanleg voor ijzertekort en bloedarmoede (zelfs al jaren voor ik vegetarisch at trouwens), dus ik moet al vrij gauw tabletten bijslikken.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:10

Een beetje een hype eiwitten? Man, wat is dat overhyped zeg. Overal staat met extra eiwitten, rijk aan eiwitten -O- en dan zit er echt maar een paar gram in :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:13

@ieris, volgens mij heb jij je keuze wel gemaakt :D

@LV, ik eet heel veel extra. Maar dat komt ook omdat ik gezond eet en nu dus 6 keer per week sport. Dan moet je gewoon veel calorieën extra eten.

Ik ben inmiddels in week 3 van de 15. Ik ben nu wel aan de frequentie gewend maar ik vind het wel een pittig schema. Maar met zoveel trainen heb ik wel vertrouwen in die marathon haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 07:45

MuSLi schreef:
Een beetje een hype eiwitten? Man, wat is dat overhyped zeg. Overal staat met extra eiwitten, rijk aan eiwitten -O- en dan zit er echt maar een paar gram in :')

Nou inderdaad, en dan interessant doen met het woord proteïne.
Dat lijkt echt een soort toverwoord, ik erger me er enorm aan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 08:12

Ik kreeg laatst proteïne pancakes om te proberen, bij mn boodschappenbestelling.
Ik vond ze goor. Ik hou het wel gewoon bij de banaan-spelt pancakes die ik wel lekker vind. Dan maar 5 gram proteïne minder. :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:02

MuSLi schreef:

En de hoeveelheid suiker die er in de gemiddelde 'wheyproteïne' verpakkingen en producten zit is echt absurd. :=

Ik stond vanochtend op met opeens zo'n spierpijn in mijn kuiten, kon amper mijn benen strekken. Zondag gelopen, op een sneller tempo voor mijn doen, maar ik had maandag en gister daar helemaal geen spierpijn van, behalve heel licht in mijn bovenbenen.
Morgen wil ik 20 km lopen, als laatste (en voor nu verste) lange loop voor de HM volgende week. Zo maar eventjes stretchen en wat lichte krachttraining doen, hopelijk trekt de spierpijn in mijn kuiten weg.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 13-03-24 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:02

Suliko schreef:
Alles wat men niet zit, is top. +:)+
Van vergelijken wordt niemand blijer, maar inspiratie op doen geeft wel motivatie!

Ja dit :j

Jeetje, wat gaat het topic snel. Leuk!
Mooie loopjes weer. Flink tempo door sommigen zeg, knap.
En Sherivey is weer terug, leuk.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:07

Inderdaad, de turbo zit er op :))

Qua eten maak ik er een potje van, maar iedereen moet lekker doen wat goed voelt. Ik pas mijn hele leven al IF toe, als ik me iets zou aantrekken van de mening van een ander (niet ontbijten is slecht, je hongert jezelf uit etc.) dan zou dat erg vermoeiend zijn. Zo ook je routine tijdens een langere loop, ik leef op winegums, mijn man op gelletjes en verder kijk ik bij de verzorgposten waar ik zin in heb, ik heb verder geen plan. Na afloop ben ik dol op mijn proteïneshake, niet omdat ik denk dat ik er beter van word, maar omdat ik verder weinig binnenkrijg na een loop en toch veel heb verbruikt.

Ik sluit me bij de rest aan Iris, je hebt echt talent en je bent mentaal ook supersterk!

Welkom terug Sherivy, fijn dat je weer begonnen bent met lopen *\o/*

Ik had gemist dat het vandaag ineens 10 graden zou worden, ik heb heerlijk een klein rondje gelopen (eindelijk weer :D ), maar ik had het warm, echt niet normaal meer, je kon me uitwringen :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:11

Hahaha. De voorspelling is dat het de komende dagen lenteweer wordt.
Dus hou er dan ook maar een beetje rekening mee :P

Zondag was het qua temperatuur ook helemaal prima.
Ik liep kort/kort en had het alsnog warm :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:13

Ik wilde vandaag ook een klein rondje gaan, maar ik zit onder een deken op de bank want ik ben moe en heb het koud :')
Ik weet nog niet of het hem wordt vandaag.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:21

Ja ik ben net de voorspelling maar eens aan het bekijken, het is voor zondag niet de meest gunstige voorspelling :') 14mm regen en windkracht 4. Nou ja, we lopen van A naar B, dus mogelijk hebben we wind mee en het is in ieder geval niet koud met 13 graden :D

Lekker even aan toegeven Goof :knuffel:

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 11:39

Ninus, IF is ook niet per se slecht. Voor mij werkt het totaal niet, maar ken een hoop mensen die er prima op gaan :j

Ik heb gisteren nog lang/lang gelopen :o
Kreeg het op den duur wel wat warm, maar niet dat ik stuk ging ofzo.

Goof, lekker een dagje rust pakken als je lichaam dat aangeeft. ;)

He bah, zondag regen? :=
Daar wordt niemand gelukkig van.

Ik heb vandaag looprust. Hopelijk is het morgen wel goed loopweer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:47

Die eiwit hype in producten snap ik idd ook niet zo goed.
Maar merk met mijn lijf wel verschil of ik, in mijn eigen manier van koken met verse producten, relatief meer eiwit aan mijn dieet toevoegen dan bv koolhydraten of vetten.

Dus op macro niveau bepaalde keuzes in verse ingrediënten maken en daar zelf een lekkere maaltijd mee maken.

Ik kan bijvoorbeeld langer door op een bak skyr met fruit als ontbijt dan op een paar volkoren boterhammen of een bakje havermout met fruit, wat op het moment van eten, of kort daarna, even verzadigd aanvoelt.

Maar zoals het nu gehyped wordt met al die zoete reepjes, is volgens mij ook een beetje onzin.

Ik heb overigens met interesse de posts over HRV en VO2max gevolgd.

Ik kom van veel blessureleed en gedoe, dus mijn waarden zijn in geen geval te vergelijken, maar als ik met mijzelf vergelijk, dan zit er op dit moment al een tijdje een langzaam stijgende lijn in de VO2max en mijn HRV is deze weken ook idioot bezig.

Ik heb ineens idioot lage rusthartslag en daardoor veel hogere waarden van de HRV s nachts, dus ik ben nu ineens ongebalanceerd aan de bovenkant ipv aan de onderkant van het grafiekje.
Weet niet zo goed wat ik daarmee moet, ik doe niets speciaals, behalve effectief behandeld worden door de fysio, waardoor mijn lichamelijke ongemakken verminderen en ik dus beter in mijn vel zit en meer kan sporten zonder pijn.

Ik beschouw dat maar als positief.