Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:10

Oh dat wist ik niet! Maar het is dus op zich wel aan te raden als richtlijn volgens jou? Of zou trainen op tempo hetzelfde effect hebben?
Waarschijnlijk ken jij je lichaam natuurlijk behoorlijk goed omdat je al jaren loopt...

Nog andere mensen die wel of juist niet op hartslag trainen?

Ben ook erg benieuwd ook of je zonder inspanningstest goed achter je zones kan komen of dat zo'n test wel een beetje een vereiste is.

Noeps

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:35

Ik vind lopen op hartslag ingewikkeld. Mijn hartslag is in rust laag, maar knált omhoog zodra ik me inspan. Bij een rustige duurloop rond de 165-170 en als ik flink sprint tik ik wel de 195 aan, en de rest van de trainingen daar ergens tussenin. Niet alleen met hardlopen hoor, ook met zwemmen en fietsen verneem ik het. Maar mijn hartslag herstelt ook snel dus het zal wel goed zijn :+. Ik vermoed dat het samengaat met een lichte vorm van astma (vroeger ook veel putjes gebruikt). Gericht op hartslag trainen is voor mij denk ik niks :7.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 01:52

Susanne_ schreef:
Ik merk echt dat mijn mindset heel erg veranderd is en daar ben ik best trots op :o een van mijn typerende eigenschappen is luiheid, maar ik sta echt te springen om te mogen lopen. Ben zwaar fanatiek en moet mezelf echt inhouden om niet toch meer te lopen dan de bedoeling is. Ik geniet er zo ontzettend van en weer of geen weer (of kater of geen kater zoals afgelopen week :o) ik ga ervoor!
Ik zou nooit de snelste of de beste worden, daar ben ik niet voor gebouwd, maar dat maakt niks uit: ik geniet en dat is gewoon het belangrijkste!

Kijk, dat is nog een inspirerende motivatie! :):)

In NL liep ik ook op hartslag en vond 't enorm fijn. Niet zeer gericht aan de hand van lab testen oid, maar via een schema die met zones werkt [blauw, groen, geel & rood] en zo dus bijv 'tempo' runs, intervallen en lsd trainingen aanpakt. Ik vind het zelf fijner werken dan bijv schema's die met snelheidzones werken, omdat het niet altijd vlak was bij ons in het bos en ik het idee had dat ik effectiever trainde. De ene dag heb je een heel ander tempo bij bijv 170 bpm dan de andere dag, maar weet je wel dat je in dezelfde 'zwaarte' categorie zit en jezelf dus niet over- of ondertraint.

Ik heb trouwens ook een aardig hoge hartslag netzoals Plien. Mijn comfortabele tempo ligt rond de 165-170 bpm en ik heb laatst m'n vlakke 10k wegrace gelopen met een avg hartslag van 178 bpm. En ja, dat is hoog, zeker als ik het vergelijk met andere lopers van onze club maar voor mij werkt het en ik heb er goede 'resultaten' mee geboekt en ik vind het een enorm fijne manier van mijzelf trainen.

Ik merk wel dat nu ik fitter word mijn hartslag naar beneden gaat en ik niet meer comfortabel loop op 170 bpm maar eerder op tempo en dat beaamd mijn snelheid dan ook, dus dat is dan natuurlijk ook een enorm leuk iets om te zien. :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:44

Susanne trainen op hartslag kan ik zeker aanraden maar dat heeft alleen zin als je de waardes exact laat bepalen. De hoogte van de maximale hartslag zegt niets over conditie ed. die is gewoon persoonlijk , niet trainbaar en zal met het ouder worden langzaam lager worden. Het omslag punt is ook een belangrijk gegeven. Die is wel trainbaar en als je om omslag punt ongeveer weet kun je daar ook gericht op trainen om die wat hoger te krijgen. (Want hoe meer je omslagpunt richting je maximale hartslag opschuift hoe lange je zelf hogere tempo's net onder het omslagpunt nog in wedstrijden vol kunt houden.
Door op hartslag te trainen kun je gericht in de verschillende zones gebaseerd op percentage van of je maximale hartslag of je omslagpunt trainen. Min of meer hetzelfde kun je bereiken door gericht in verschillende tempozones te trainen alleen filter je dan de omstandigheden als warmte/wind/ zwaar parcours ed er niet uit. Maar als je je daar bewust op aanpast doe je feitelijk hetzelfde. Echter als je een tijdlang traint op hartslag krijg je wel meer inzicht in wat dergelijke factoren met je lijf doen.

Bij mensen die nog niet echt een duurvermogen hebben opgebouwd (en daar moet je toch al snel een paar jaar serieus voor trainen) zal de hartslag al snel relatief vrij hoog liggen. En dan is het vaak ook nog niet echt mogelijk om nog echt hard te lopen op een laag percentage van bv 70% van je maximale hartslag. Zie tegenwoordig veel mensen aan de slag gaan met sportrusten. Lopen nog maar net en willen dan volgens de richtlijnen op nog geen 70% hun duurloopjes afwerken. Ja dan ga je zo onder je eigen comfortabele tempo lopen dat het lopen op hartslag eerder een hindernis dan een hulpmiddel is.
Dus zeker in het begin en zeker met onvoldoende loop ervaring moet je er ook flexibel mee om blijven gaan. Het blijft ook een hulpmiddel dus het blijven maar richtlijnen en zelf moet je mee blijven denken in wat wil ik nu eigenlijk trainen en waarom dit percentage dus heeft het wel zin wat ik nu aan het doen ben. Ipv klakkeloos je houden aan de percentages. Maar feitelijk is dat met elk schema zo.

Bij mij wordt mijn hartfrequentie indirect geregeld dmv een ademhalingssensor in de pacemaker. En hoe mijn hartslag reageert is maar net hoe die is ingesteld. Nu is die wel inmiddels zodanig ingesteld dat het redelijk natuur getrouw is voor mijn lijf maar bepaalde factoren bepalen nu veel meer de hoogte van mijn hartslag. Enkel al praten doet mijn hartslag verder stijgen.
Maar het meest lastige is dat de meter soms helemaal de verkeerde signalen oppikt. Voorheen ging dat prima maar sinds ik steeds minder een eigen sinus ritme heb is het een beetje een rommeltje geworden met de meter en dus niet werkzaam meer.
Mijn maximale hartslag ligt op 180 (ben waarschijnlijk ook een stukje ouder dan jullie), maar als ik geen eigen sinusritme heb op dat moment kan de pacemaker mij maar tot 170 brengen dus boven de 170 kom ik enkel als ik zelf enkel voor de geleiding afhankelijk ben van de pacemaker , rustig duurloop tempo (plm 5.00min per km) ligt mijn hartslag zo rond de 145. Maar dat zijn allemaal persoonlijke waardes die op zich niets zeggen. Behalve dan dat ik mijn rustige duurlopen op een wat hoger percentage train dan veel schema's als richtlijnen geven.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:52

Supervixen schreef:
Wow knap! Ik had na de 7 km strong viking al zo'n honger! Laat staan na 19km. Hoe doe je dat dan??

Er komen meerdere verzorgingsposten voorbij met banaan of snelle Jelle. Verder begin ik altijd rustig. Degenen die als een malle vertrekken kom je verderop toch weer tegen, helemaal leeg.

Ik train ook op hartslag frequentie en probeer rond de 180 passen per minuut te lopen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:20

Ik wil ergens nog een keer een inspanningstest doen voor maximaalbepaling ed, maar nu doe ik het grofweg in blokjes:
Tot 150, tot 160, tot 170 en 180 en hoger

Eerste 4 maanden kwam ik bijna niet onder de 150. Nu loop ik het rondje van 5km dat ik vd winter met 165 gemiddeld liep met 155 gemiddeld. Dus scheelt al 10 slagen. Als ik ga trailen is het bijna automatisch een soort interval hier met de stuwwal. Dan schommel ik tussen de 145 en 180 afhankelijk van vlak/helling, hoe steil en ook of de ondergrond stevig of mul is.

Ik probeer dus nu vooral te variëren in loopjes op de weg met lage hartslag of juist een wat vast hoger tempo. Maar met een zo stabiel mogelijke hartslag rond 150 of 160. En alles wat ik trail varieert alle kanten op :+
Maar afgelopen week bijv tijdens de (trail)training moesten we in de D1 t/m D4 afwisselen en dan zie je dat sommige mensen geen rekening houden met hun tempo op vlak of heuvelop, die renden gewoon door. Dus die werden een paar keer teruggefloten dat ze te hard gingen. Maar misschien maken die elkaar gewoon een beetje gek. Ik laat me niet opnaaien :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:43

Dat is in ieder geval een mooie vooruitgang Djilna die je op deze manier in beeld kunt brengen. Gewoon op bospaden kun je natuurlijk prima tempo's (of hartslagzones) afwisselen maar tijdens een echte trail is dat ook niet echt bewust te doen omdat je dan automatisch met schommelingen zit en de uitdagingen/hindernissen vaak te kort zijn om gericht op je hartslagen in te spelen voor zover je al een blik kunt werpen op je horloge op heel ruig terrein.
En het is juist ook goed om binnen de loopjes bewust te variëren in de verschillende zone's en niet een hele training in dezelfde zone te blijven lopen. De kunst is dan om je hartslag weer stabiel laag te krijgen. Maar door bv een wisselduurloop waarbij je steeds blokjes afwisselt met twee tempo's (twee zones) train je dus je lichaam extra ipv een loop enkel in een zone.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:42

Ik train met hartslagmeter, maar ik baseer me er niet echt op, eerder evaluatie achteraf.

Gisteren liep het wel lekker: was om 18u30 gestart met de gewone groep, maar eerder afgeslagen richting startpunt zodat ik om 19u kon meelopen met de nieuwkomers die pas een start-to-run afgerond hebben. Heb toch een paar km rond de 11,5 km/u kunnen lopen met een hartslag beneden de 160.

De nieuwkomers lopen met een gemiddelde van 7,7 km per uur, daar bleef ik zelfs beneden de 130 slagen. Als je weet dat ik een paar maand geleden (ook door stress situaties) gewoon zittend al hartslag 110 heb, kan je je wel indenken dat ik hier toch blij van werd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:26

Gisteren heb ik ook eindelijk weer eens lekker gelopen. De temperatuur was stukken beter dan de afgelopen tijd en een heerlijk briesje erbij.

Ik merk wel dat ik steeds blaren krijg (bij de bal van mijn voet aan de binnenkant zeg maar), omdat ik een brede voet heb. Heb nu al 4 paar schoenen versleten en heb het met alle schoenen als ik 8km of meer loop. Heeft iemand hier ook van die brede kikkerpoten? En welke schoenen heb je dan?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:27

Veel schoenen zijn tegenwoordig in breedtematen te krijgen. Laat je eens goed bekijken en voorlichten door bijvoorbeeld starshoe

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:47

Supervixen, als ik met mijn antipronatieschoenen (Asics schoenen voor op de weg dus) boven de 8km kom heb ik dat ook. Met mijn beide paar neutrale trailschoenen nergens last van. Dan schuurt er blijkbaar niets langs die plek.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:23

Ik heb ook antipronatie, schoenen van saucony. Nike zat helemaal niet goed, dan krijg ik last van mijn hak. Heb de veters vooraan wat strakker gedaan, dat hielp al iets tegen het schuren. Neutrale schoenen kan ik niet op hardlopen, dan krijg ik last van mijn scheen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:41

Daarom heb ik neutrale trails en antipronatie wegschoenen. In terrein is de ondergrond wisselend dus dan heb ik er geen last van. Op de weg heb ik die ondersteuning wel graag :)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:24

Bedankt voor de uitgebreide info mbt het lopen op hartslag. Had ook het Sportrusten gezien in zover ik me er nu in verdiept heb, klinkt hun uitgangspunt mij wel interessant. Uiteraard is het bij ieder schema wel zo dat je naar je lichaam moet luisteren en niet blind een schema moet afwerken. Ik loop zelf ook nog maar een jaar hard. Ben ook benieuwd wat mijn hartslag eigenlijk doet tijdens een loopje. Vroeger als kind had ik wat problemen met een hartslag die moeilijk stabiel blijft, vooral na korte inspanning werd mijn hartslag heel erg hoog en kwam maar niet terug. Daar ben ik waarschijnlijk overheen gegroeid.
Zo'n medische keuring lijkt me ook best interessant om eens te doen. Heb een aantal jaar terug ook eens een fietstest gedaan omdat ik vaak zo moe was, maar daar kwam destijds niet echt bruikbare info uit. Ik zag dat het tegenwoordig grotendeels vergoed wordt door de zorgverzekering (bij mij tot €200) dus dan is het ook best te betalen. Ik denk dat ik dat in het najaar maar eens laat doen.

Wat betreft de schoenen, ik heb brede voeten op een heel raar punt, heb er met gewone schoenen en Birkenstocks ook vaak last van. Echter bij hardlopen haast nooit, zowel bij mijn licht corrigerende sauconys als neutrale Brooks niet. Heb het slechts een paar keer wel een beetje gehad maar toen was ik vergeten sportsokjes aan te doen, dus dacht eigenlijk dat het bij mij daar aan zou liggen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:12

@Supervixen ik heb ook een brede voet en heb nu Asics in een bredere uitvoering. Eerst had ik de normale leest en daarmee had ik hetzelfde probleem als jij maar gelukkig kwam ik daar al achter toen ik ze alleen in huis aan had gehad. Dus snel gaan ruilen en nu is het prima!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:24

Ik ga de volgende keer zeker vragen naar de breedtematen dan. Ik heb er ook last van met birkenstocks als ik daar een eind op moet lopen, net als jij suzanne. En leuke zomersandaaltjes uit de schoenenzaak zijn voor mij ook niet weggelegd :(

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:42

Yep hier ook altijd problemen met sandaaltjes, laat staan ballerina's :n

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:19

Daar hoef ik ook niet aan te beginnen.

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:48

Hallo,mag ik me ook aansluiten in dit topic? Ik loop momenteel drie keer per week hard sinds januari (voorheen 1 a 2 keer per week). Gemiddeld loop ik 25-30 km in totaal per week. Nu merk ik als ik mijn afstanden vergroot, ik meer vet begin te verliezen. Nu is dit hetgeen wat ik juist niet wil, omdat mijn rondingen beginnen weg te gaan. Ik eet gemiddeld 2000 cal. Per dag denk ik. Ik at voorheen nooit zoveel vet eten, maar dit probeer ik nu wel meer te doen. Verder doe ik 2 x per week oefeningen voor bil en buikspieren.
Heeft iemand een tip om afvallen/vet verliezen tegen te gaan? Ik ben trouwens wel vegetariër.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:20

Meer eten.. Meer calorierijk eten dus vooral. Je hebt dan gewoon meer dan die 2000 cal per dag nodig.

Ik wil ook absoluut niet afvallen dus moet hier ook op letten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:32

Gewoon meer eten inderdaad. Ik sport elke dag en val al af als ik minder dan 2300 kcal eet op een dag. Je kunt wat meer noten eten of avocado. Of meer eetmomenten inlassen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:23

Geen idee hoeveel kcal ik momenteel precies binnen krijg maar in ieder geval voldoende om normaal gesproken altijd op gewicht te blijven. En ik eet meer dan mijn puberzonen dus het zal bet veel zijn. Alleen nu ligt het trainingsomvang toevallig erg hoog en ben ik even een paar kilo lichter maar mijn ervaring is dat zich dan weer vrij snel een evenwicht vind.
oplossing is dus heel simpel, als je meer verbruikt heb je meer nodig. Nu zal bij een weekomvang van 25-30km hardlopen je behoeft niet echt spectaculair omhoog gaan. Aanvankelijk misschien iets maar je gaat steeds efficienter lopen als het goed is en dus in die 30km steeds minder verbranden. Er zal zich dus snel spontaan een evenwicht vormen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:34

Hallo!
Ik meld me weer.
Tijdje eruit geweest omdat m'n foon stuk was en voorbereiding op de vakantie. Gelukkig net voordat we gingen had ik m'n foon weer terug en nu dus alles aan het bijlezen. Ik heb er de tijd voor want ik heb een lichte blessure, het "patello femoraal syndroom" zogezegd. Rust houden en lichte beweging is het motto nu. En het werkt! Nu 2 weken rustig aan gedaan en het is zo goed als verdwenen. Ik sta te popelen om weer te gaan hardlopen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:08

Hallo allemaal, ik zou ook graag meekletsen :wave:

Ik heb twee jaar geleden de halve marathon in Brussel gelopen, maar daarna door omstandigheden geen tijd gehad om verder te trainen. Ik zou nu graag alsnog willen trainen voor de marathon (het liefst volgend jaar in Berlijn). Stiekeme ultieme droom zou de marathon over de Chinese muur zijn, maar eerst maar weer eens zien hoever we komen :')

Zijn er toevallig nog meer mensen die ook voor hun eerste marathon aan het trainen zijn? Hoe vaak trainen jullie per week? :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:46

Niet voor mijn eerste maar mijn 21ste marathon/ultra heb ik voor 14 augustus gepland staan. Train 5 keer per week gemiddeld een 80-90km in de week. Momenteel iets meer omdat ik 4 weken na deze marathon een 100km wil gaan lopen.
De Chinese muur marathon lijkt mij ook een geweldige ervaring maar daar is mijn budget niet toereikend genoeg voor. Als ik een goede sponsor had zou ik het wel weten. Stadsmarathon daarin tegen trekt mijn niet echt. Voor Berlijn zou ik dus niet snel kiezen. De jungrau marathon en de marathon van Athene staan nog wel op mijn lijstje.