Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 21:19

Supervixen schreef:
Ik heb net nog een rustig rondje van 5km gelopen. Omdat het kon en ik vakantie heb.

Pacen lijkt me echt een vak apart leonie. Ik zou veel te veel stress krijgen van het feit dat mensen erop rekenen dat je precies een bepaalde tijd loopt. Voel jij die druk ook?

Dat eerste echt he! Zo fijn als dat zo kan.

Ik voel wel druk want ik wil het goed doen voor de mensen maar weet tegelijkertijd ook dat ik kan wat er van me gevraagd word. En ik denk dat met meer ervaring die druk ook steeds minder zal worden. Vind het nu voor de CPC wel spannend met mijn blessure. Wil wel echt zeker weten dat ik hem pijnvrij kan lopen want met maar 2 pacers kan ik niet zeggen, joh mijn knie doet zeer, ik haak af.

Ninus schreef:
Laatst heb ik alle sleutels meegenomen en mijn man opgesloten, geen idee waarom :')
:= hahaha.

Hier na een hele dag met mijn dochter, toen mijn man thuiskwam, ook even snel een rondje van 5km gedaan. Mijn knie was er misschien niet zo heel blij mee maar mijn hoofd wel!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 21:28

Hi, daar ben ik weer. Kreeg vandaag een superlief bericht van muppetmayo dat ze me gemist had in het topic.
Extreem drukke tijd achter de rug met werken waardoor ik buiten het verzorgen van mijn dieren echt nergens meer aan toe kwam, ik voel(de) mij echt wel overwerkt.
Nu een week op wintersport met bijna het hele gezin en weer redelijk aan het bijtanken.
1x 4km hardgelopen met Kanza aka sloopdoos, verder train ik mijn beenspieren nu met skiën. Er is hier enorm veel sneeuw gevallen dus de pistes zijn echt een uitdaging.
Maar het is wel echt tof om na vele jaren met enkel sneeuw op de piste nu ook sneeuw all-over te hebben.

Ik heb vandaag alles bijgelezen (had oppasmiddag), maar als jullie het niet erg vinden maak ik deze ronde even geen bijleespost. Wil wel Dagahra even welkom wensen in dit topic.
Volgende week hoop ik na het heropstarten
weer wat hardlooptijd in te kunnen plannen en hier weer wat actiever mee te kunnen kletsen. Nu vooral bezig met een reload.

Afbeelding
Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 08:19

Fijn dat ik niet de enige ben die af en toe zo'n chaoot is met sleutels :D
Hier ook team Shokz! Nouja, een goedkoper alternatief daarvan dan. Ik heb een ander merk waar ook een opslag kaartje in zit. Dan hoef ik helemaal niets mee te nemen verder qua telefoon oid. En het stukje achter je oren is korter, ik heb ook niet zo'n groot hoofd :+ Van Shokz pas ik ook alleen de mini variant.

Wdj lekker hoor dat je de flow hebt gevonden voor de langere afstanden :) Snap wel wat je bedoelt met in het "nu" lopen. Klinkt heerlijk!

Supervixen oohhhh die kalfjes! <3 Geweldig!! En dan gewoon nog even extra 5 km lopen omdat het kan, knap!

Tiggs volgende week zondag kan ik helaas niet, dan moet ik in Alphen lopen (nouja.. moet.. :') ) Ik ga proberen er zondag bij te zijn, als jij ook loopt vind ik dat wel leuk!

Leonie87 wat tof om te horen dat je met zo ervaren lopen je tempo's zo goed herkent en daarop kunt lopen. En jeeeeej voor minder knieklachten *\o/* En toch nog even snel ook een rondje gelopen, even je hoofd lekker leeggemaakt zo te horen.

Ninus je man opgesloten _O- Dat zou mij ook kunnen overkomen hoor! Nouja, dat is al een keer soort van gebeurd... 2x := Ik heb het 2x met een weekendje weg met vriendinnen voor elkaar gekregen om ook de sleutelbos van mijn vriend in mijn tas te gooien.. compleet met autosleutels en al.. Zijn 2e autosleutel heb ik ook al standaard, dus hij kon nergens meer heen -O- 1x heeft hij een vriend opgebeld, toen zijn ze eerst langs zijn moeder gereden om de huissleutel op te halen en vervolgens heeft hij uit nijd mijn camperbusje die ik toen nog had uit de stalling opgehaald zodat hij toch op pad kon. :')

BusyMissy niet fijn dat je zo overwerkt was :(:) Groot gelijk dat hardlopen dan even op een lager pitje staat/stond. Wat een heerlijke sneeuwfoto's <3 Je valt wel precies met je neus in de poeder deze week zeg! <3 Geniet er nog maar even van daar, veel plezier!

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:56

Hoi hoi, ik meld mij ook in dit topic. Ben nu sinds een paar weken begonnen met ondersteuning van de app van Evy en ik ben bezig met mijn eerste 5km. Hardlopen vond ik voorheen verschrikkelijk, maar het lukt mij nu best goed om mij er toe te zetten *klopt af*. Helpt ook mee om mijn hoofd leeg te krijgen. Hopelijk blijf ik de motivatie behouden want ik heb mij voor een hardloopwedstrijd voor het goede doel waarbij ik 3 mijl mag gaan lopen. Dit is pas eind april dus dat moet gaan lukken!
Als ik zo de andere afstanden zie is dat bijna niks, maar wie weet waar ik over een paar weken sta :D

Oja hardlopen doe ik momenteel nog voor het werk, ik durf mij nog niet met daglicht te vertonen :Y)

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 15:28

Gaaf die sneeuw bussymissy. Toch lijkt er in het dal niet echt wat te liggen, klopt dat? Of is die foto van net wat eerder?

En welkom Bathena. Je hoeft je niet te schamen hoor dat anderen je zien. Ik loop raar zeg ik altijd en het kan me niets schelen. ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 15:58

Welkom Bathena. En nee joh, ben je gek. Lekker lopen wanneer je wil. Iedereen is op dezelfde manier gestart, waarom zou je je druk maken om een ander?

Wdj, wat een mooie afstand en lage hartslag. Goed gedaan.

Muppet, je sleutel-verhaal haha. Dat overkomt mij 1 of 2 keer per jaar wel, meestal alsik de honden ga uitlaten. Ik heb om die reden dan ook een sleutel bij mijn buren (die met pensioen zijn) neergelegd. Ik heb er echt al meer dan eens moeten aanbellen :')

SV, lekker zeg. En die kalfjes, die zijn echt nog heel erg mini. Superlief.

Nou Leonie, ik vind het knap, dat pacen. Succes. En echt fijn dat je knie iedere keer ietsje beter lijkt te worden.

Geniet ervan BM! Prachtige foto is die 2e.

Ik ben ook blij met mijn Shokz. Mijn mad had ze ooit voor me gekocht, ik draag ze echt altijd, dus dat was een goed kado'tje. Ik heb er altijd luisterboeken op, heerlijk tijdens het lopen.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:02

Ik moet toegeven dat ik het ook wel prettig vind. Iedere dag ben ik minimaal 11 uur van huis voor het werk dus het is ook wel fijn dat ik dan naar stal kan of met de beentjes hoog voor de tv :o Ben 's avonds niet veel waard haha.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:39

De loopgroep ging niet door, men vond het te koud. Dus zelf maar gegaan. De Kiprun Pacer app had een training van:
-30 minuten inlopen
-12 keer 45 seconden rustig intensiteit 5, dan direct 75 seconden intensiteit 9 en dan 60 seconden rust.
-10 minuten uitlopen.
Ik ben uiteindelijk i.p.v. 79 minuten 84 minuten aan het lopen geweest, maar heb veel sneller gelopen dan het schema aangaf. En kwam dus zelfs binnen die 79 minuten op iets van 9.5km uit en heb toen dus doorgelopen tot 10.3km en was weer thuis. De app had gezegd dat ik op iets van 8.7km uit zou komen. Dus ik liep flink verder. Ben daar wel blij mee.

Maar ik blijf eerst rustig lopen en dan versnellen zonder eerst te wandelen lastig vinden hoor. Maar het is me vandaag alle 12 keer gelukt :D

Ik moet alleen de hartslagzones handmatig aanpassen. Garmin vindt nu dat ik een hartslag van 197 als max hartslag kan hebben. Dus mijn zone 4 begint nu pas bij 161, en daar kwam ik maar 3.5 minuut in met zo'n training als vandaag terwijl ik echt op de max gelopen heb.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:32

Lekker Germie.

Ik heb vanmorgen het laatste beetje spierpijn van de hoogtemeters in de duinen eruit gelopen.
Weer 10km op de loopband, heb kilometers in tempo afgewisseld om bezig te blijven.
Jammer alleen dat mijn horloge iets ander registreert dan de band aangeeft, ik heb afgewisseld tussen 8,5 en 10km (en 2x kort gewandeld om te drinken en bij te komen, want bah bah, wat is het vies warm in een sportschool), maar heb volgens mijn horloge geen km op 6.00/km gelopen.
Maar goed, geeft niet, het was fijn, tijd vloog voorbij als ik eerlijk ben :')

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 14:33

Goed gedaan! Lekker loopje zo.

Ik ben met mijn zusje bij de trailrun store geweest. Voeten gescand voor schoenen en uitgekomen op een paar van la sportiva. Nog nooit gehad, dus ben heel benieuwd. Hopelijk nu eens geen pijn aan mijn hallux valgus, want de laatste tijd heb ik daar bijna altijd last van.
Mijn zusje een nieuw trailvest en korte broek, dus geslaagd.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:36

Mooie schoenen.
Ik had ook Akasha's, maar vond ze superstug en hard. Echt 0,0 demping en ik heb toch echt wel iets nodig.
Hoop dat deze beter bevallen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:48

Mooie schoenen. Ik heb ook demping nodig, hou dus ook niet van harde schoenen. Maar ik ken deze niet, en ik neem aan dat je ze ook gewoon gepast hebt en er een stukje in de winkel op gerend hebt, dat je dus wel een beeld hebt of ze lekker zitten of niet.

Maar met een echte run weet je vaak pas of het wel of niet goed is. Ik heb nu 91km op die Mizuno's en echt, elke keer als ik ze voor een korte run van 5km aantrek denk ik weer 'wat een rotschoenen om op hard te lopen'. Dus ooit zal ik ze wel verslijten, maar voordat er 500 a 600km op gelopen is gaat nog heel lang duren. Voor alle langere trainingen pak ik toch echt andere omdat die beter lopen. Zelfs mijn China schoenen liepen beter (ik heb nu zelfs weer een paar in het winkelmandje zitten omdat die eigenlijk heel goed bevallen zijn, maar exact dezelfde zijn er niet meer).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:21

Waarom blijf je schoenen dragen die je rot vindt? Verkoop ze dan.
Zijn je China-schoenen nu al op?? Die zijn niet lang mee gegaan dan, of vergis ik me?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 17:09

Prachtige foto BM, net een sprookje! Genieten :j

Pacer zijn is denk ik ook niks voor mij, ten eerste omdat ik niet graag weg-evenementen loop, maar ook omdat er dan toch een ander soort druk komt kijken. Ik vind het dus ook knap!

Welkom Bathena! Wat goed dat je lekker aan het lopen bent :j

Lekker Goof!

Mooie schoenen SV! Daar maak je in ieder geval de blits mee :))

Ik had het sinds lange tijd niet heel erg naar mijn zin tijdens het lopen. Ik verheugde me er wel op, 100 minuten lage hartslag. Dat kan ik eindeloos volhouden, maar vandaag wilde het vooral mentaal niet. Ik liep ook begin van de middag, dat is niet echt mijn tijd, maar het kwam zo uit. Moest een klein stukje langs de weg en het was heel druk met auto’s, daarna zat er iemand te plassen op ‘mijn’ plekje en ik werd ook nog gebeld. En mijn route was ook te kort, dus ik moest mijn huis negeren en nog een stukje door ^) Hoort er ook bij en nu zit ik lekker op de bank met thee, de hond en schaatsen op TV.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 17:12

Jaaa schaatsen kijk ik ook nu.
Soms heb je van die runs inderdaad, dan zit niks mee. Mooie mentale training dan :+

Goof ben benieuwd of ze hard zijn. Durf ze morgen tijdens de 30km die ik hoop te lopen nog niet aan.
Eerst een korter stuk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 17:47

Ik kwam een linkje tegen wat ik even moet delen. Het gaat over hoe gevaarlijk bepaalde activiteiten staan. En dan staat in de top 10 zelfs 'marathon lopen'.

Er zitten wel heel wat fouten in het artikel in mijn ogen, zo hebben ze dus rebreather-, en grotduiken samengevoegd. Dat betekent dus dat je met een rebreather de grot in moet? Dat haal ik namelijk weer niet uit de zgn. uitleg. Maar als je alleen naar de opsomming kijkt, dan moet je het dus gecombineerd doen. (doe ik ook wel natuurlijk).

Maar ik had vooral 'een marathon lopen' niet zo hoog verwacht.

https://alertdiver.eu/nl_NL/artikelen/h ... rt-vragen/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 17:53

Tuurlijk wel. Veel mensen lopen ongetraind omdat ze ineens bedenken dag een marathon op hun bucketlist mort na een dronken avond.
Vragen om problemen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 18:53

Als ik het aan AI vraag komen er nog hele andere sporten naar boven zoals big wave surfen, motorsport en wielrennen.
Hardlopen staat niet in de top 10, maar er staat wel een side note onder dat er veel hartstilstanden voorkomen bij amateur hardlopers. Maar je moet het in perspectief zien, omdat veel meer mensen hardlopen dan base jumpen, wat bij de lijstjes die ik zocht op 1 staat (kans 1 op 60 dat je overlijdt). Ook bij zwemmen veel doden, door verdrinking.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:00

Toffe nieuwe schoenen SV, was je in Alphen aan den Rijn?
Wat zijn die kalfjes leuk <3

Goof, wat een verbetering!! Dat moet echt een goed gevoel geven!
Volgens mij is de omgeving daar echt super mooi.

Leuk als je er zondag ook bent Muppet! Ik heb het sleutelverhaal net iets anders; het is me al een paar keer gebeurd dat ik mijn sleutels op m'n werk in Utrecht had laten liggen. En daar kwam ik thuis achter :+

BM, heerlijk al die sneeuw! Fijn dat je weer mee komt praten.

Bathena, welkom!

Daghara, ook van harte welkom! Ook met honden, leuk!

Kunnen we niet een keer een meeting houden waarbij we alle honden uit dit topic mogen ontmoeten? *D

Lisitano, van die eerste foto (jij op het pad, de rest op de weg) kun je wel een leuke meme maken :D

Fijn om te lezen dat het nu echt beter lijkt te gaan Leonie. En leuk dat je Leiden en Utrecht mag pacen! Krijg je als paper eigenlijk ook gewoon een medaille?

Sorry voor iedereen die ik vergeten ben!

Hier blijft de motivatie wat lastig met donker en slecht weer, maar heb toch een krachttraining en een easy run van 5,5 km gedaan deze week. Zondag weer eens met de loopgroep mee.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:07

Ah Bm wat een toffe foto's! Lekker van genieten.

MM ja sleutels... Ik heb ze ooit een heel weekend op de deur laten zitten (wij wonen gelukkig in een veilige buurt) of dan ga ik een avondje uit en vergeet hem zodat mijn man midden in de nacht de deur voor mij open moet doen O:) Heb je nog gelopen?

Goof ik heb mijn shokz ook als cadeau gehad en idd, echt mega goed cadeau!
De kalibratie van een loopband is echt heel lastig. Vooral als je loopt en rent. Dan snapt hij echt niet. Ik vind het knap dat je het op de loopband kan.

Klinkt interessant SV. Vele fijne km gewenst op je schoenen!

Hahaha Ninus ik moet wel even lachen om jou berichtje. Niet uitlachen maar soms heb je gewoon van die dagen dat het echt even niet wil.
Ik vind wegevents nog wel leuk maar ik vind het pacen vooral heel leuk omdat je mensen kan helpen en van een individuele sport toch een groepsmoment maakt.

Tiggs ah sleutels op je werk laten liggen is wel heel kak...
De dagen worden al langer dus het word echt beter.

Gister had ik best wat last van mijn knie en was toch beetje aan het mopperen op mezelf dat ik woensdag persee wilde gaan lopen. In de avond moest ik de spinning training geven en stom genoeg vond mijn knie dat eigenlijk bijna helemaal prima op 2 zware klim nummers na.
Vanmorgen wakker geworden zonder last van mijn knie. Dus vol goede moed ging ik lopen. Na 2 km speelde mijn knie al op (op een andere plek weer) en echt wel flink. Doorgelopen tot 5 en toen even gewandeld in de hoop dat het zou zakken. Dat deed het niet. Hele erg getwijfeld, terug naar huis? En toen dacht ik, ja barst, iedereen zegt dat alles goed moet zijn, ik loop gewoon door. Totaal niet genoten van mijn run, en het tempo was niet best maar uiteindelijk 14km vol gemaakt. Ik weet niet of ik er goed aan doe en ik weet wel zeker dat dit niet is wat ik wil. Het leek echt beter te gaan dus misschien heb ik wat te veel gedaan (zou heel goed kunnen he met zo een mega drukke week) maar vertrouwen is wel weer in 1 klap weg. |(

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:08

Wat ontzettend klote Leonie :knuffel: kan me voorstellen dat dit niet helpt in het vertrouwen dat er echt niks is en dat het kan. Ik hoop dat er snel betere tijden komen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 13:14

Leonie ;(
Hoe voelt het vandaag?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 13:45

Wat kak Leonie. Doe je niet alsnog teveel met hardlopen en spinnen enzo?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 14:13

Oh Goof, ik vroeg me ook nog af hoe het met jou gaat? Heb je al contact met een bedrijfsarts/hoe zijn ze vanuit je werk?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 14:16

Wat lief, ik pb je!