Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Programmamaker Flavio Pasquino, die een live-registratie van de demonstratie verzorgde, reageert: “Het overkomt de besten. Verspreiding van misinformatie.
IMANDRA schreef:Mooi artikel van Klomp inderdaad
@Loriene: Je realiseert je dat ninefornews alles behalve betrouwbaar is qua website hè?
Edit: sowieso vind ik het belachelijk als je een galg mee gaat slepen, wat de boodschap ook is (dus ja ook bij die klimaatprotesten vind ik het niet kunnen).
En dit stukje vind ik ook enigszins ironisch
Citaat:Programmamaker Flavio Pasquino, die een live-registratie van de demonstratie verzorgde, reageert: “Het overkomt de besten. Verspreiding van misinformatie.
loriene schreef:Jij vindt het niet betrouwbaar.
Wil niet zeggen dat het zo is.
verootjoo schreef:Jawel, daar zijn gewoon richtlijnen voor, om te bepalen wat betrouwbaar is of niet
En het verhaal bij die galg vind ik alsnog raar(maar dat is dan weer een mening)
Mizora schreef:Ik heb nog even met de gegevens van Urk zitten stoeien en het leek me interessant om dat hier nog even te delen.
Urk heeft 21.225 inwoners, hiervan is 44% jonger dan 25 jaar (9.348 mensen) en 9.6% 65+.
Nederland heeft 17.474.693 inwoners, hiervan is 28% jonger dan 25 jaar (4.869.842 mensen) en 19.4% 65+.
Dit betekent dat Urk ruim 1.5x zoveel jongeren heeft als de rest van Nederland en de helft aan 65+'ers als de rest van Nederland.
Toch blijkt Urk 30% meer ziekenhuisopnames vanwege corona per 1000 inwoners te hebben gehad en hebben ze vorig jaar ruim 50% oversterfte gehad en ook dit jaar nog ruim 15% oversterfte. Ze hebben trouwens iets minder obesitas dan in de rest van Nederland. Dus dat is niet de oorzaak. Ook zitten ze in de gezonde kustlucht en niet tegen de industrie aan (zoals bij de botlek), dus dat is het ook niet.
Die 30% was alleen op te vangen omdat het zo'n kleine plaats is. Zou dit nationaal 30% hoger zijn geweest hadden we al een probleem gehad/nog enorm veel groter probleem gehad hebben dan nu, stel je voor dat dit ook nog gecorrigeerd voor de leeftijd was geweest (het dubbele aantal 65+'ers werkt daar flink aan mee, net als 1.5x minder jongeren tot 25 jaar).
loriene schreef:Jij vindt het niet betrouwbaar.
Wil niet zeggen dat het zo is.
maxvandaag schreef:Ga op zoek naar bronnen
1 bron is geen bron. Is er sprake van een nepbericht, dan is er meestal geen verdere informatie te vinden via Google.
Eleeke schreef:Heb je de link naar deze tabel van het CBS ? Dan kijk ik even verder
Amy223 schreef:Ik lees al een tijdje mee. Hoe verklaren jullie dit plaatje?
[ [url=m/kMKcUj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rood betekent dat in die weken de meeste mensen zijn overleden afgelopen jaren.
Dus in 2021 stierven er meer mensen dan 2020. Hoe kan dat?
Cijfers kloppen, komen van het CBS.
Wennii schreef:Ik reageer eigenlijk nooit in dit soort topics, maar misschien ook handig om dan ook alle weken te laten zien en niet alleen die weken waar de cijfers dicht bij elkaar liggen? Er zijn echt wel grote pieken te zien in 2020 op het gehele plaatje van het CBS...
En als de cijfers wel dicht bij elkaar liggen, soms gaan er gewoon weleens meer of minder mensen dood, toch? De een wordt 80, de ander 30, de ander sterft direct na de geboorte. De ene keer is er een hittegolf, de andere keer is er een sterk vergrijsd gedeelte van nederland waarvan mensen snel na elkaar overlijden.
Matheno schreef:Mizora schreef:Ik heb nog even met de gegevens van Urk zitten stoeien en het leek me interessant om dat hier nog even te delen.
Urk heeft 21.225 inwoners, hiervan is 44% jonger dan 25 jaar (9.348 mensen) en 9.6% 65+.
Nederland heeft 17.474.693 inwoners, hiervan is 28% jonger dan 25 jaar (4.869.842 mensen) en 19.4% 65+.
Dit betekent dat Urk ruim 1.5x zoveel jongeren heeft als de rest van Nederland en de helft aan 65+'ers als de rest van Nederland.
Toch blijkt Urk 30% meer ziekenhuisopnames vanwege corona per 1000 inwoners te hebben gehad en hebben ze vorig jaar ruim 50% oversterfte gehad en ook dit jaar nog ruim 15% oversterfte. Ze hebben trouwens iets minder obesitas dan in de rest van Nederland. Dus dat is niet de oorzaak. Ook zitten ze in de gezonde kustlucht en niet tegen de industrie aan (zoals bij de botlek), dus dat is het ook niet.
Die 30% was alleen op te vangen omdat het zo'n kleine plaats is. Zou dit nationaal 30% hoger zijn geweest hadden we al een probleem gehad/nog enorm veel groter probleem gehad hebben dan nu, stel je voor dat dit ook nog gecorrigeerd voor de leeftijd was geweest (het dubbele aantal 65+'ers werkt daar flink aan mee, net als 1.5x minder jongeren tot 25 jaar).
Ik kom van Urk, maar ik ben verder niet bekend met de cijfers. Wat ik wel weet is dat er niet merkbaar meer sterfte is, of meer ziekenhuisopnames momenteel. Wat ik ook weet is dat hier 0 maatregelen geweest zijn, dus ik denk dat er inmiddels groepsimmuniteit is.
In het "begin" van corona zijn wel relatief veel mensen ziek geweest, maar dit was voor het overgrote deel enkel wat verkoudheidsklachten. Er zijn wel wat oudere mensen overleden.
Amy223 schreef:Ik lees al een tijdje mee. Hoe verklaren jullie dit plaatje?
[ [url=m/kMKcUj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rood betekent dat in die weken de meeste mensen zijn overleden afgelopen jaren.
Dus in 2021 stierven er meer mensen dan 2020. Hoe kan dat?
Cijfers kloppen, komen van het CBS.