Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:18

Prima verhaal weer van Chris Klomp!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:25

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:28

Mooi artikel van Klomp inderdaad :j

@Loriene: Je realiseert je dat ninefornews alles behalve betrouwbaar is qua website hè?

Edit: sowieso vind ik het belachelijk als je een galg mee gaat slepen, wat de boodschap ook is (dus ja ook bij die klimaatprotesten vind ik het niet kunnen).

En dit stukje vind ik ook enigszins ironisch :')
Citaat:
Programmamaker Flavio Pasquino, die een live-registratie van de demonstratie verzorgde, reageert: “Het overkomt de besten. Verspreiding van misinformatie.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:33

IMANDRA schreef:
Mooi artikel van Klomp inderdaad :j

@Loriene: Je realiseert je dat ninefornews alles behalve betrouwbaar is qua website hè?

Edit: sowieso vind ik het belachelijk als je een galg mee gaat slepen, wat de boodschap ook is (dus ja ook bij die klimaatprotesten vind ik het niet kunnen).

En dit stukje vind ik ook enigszins ironisch :')
Citaat:
Programmamaker Flavio Pasquino, die een live-registratie van de demonstratie verzorgde, reageert: “Het overkomt de besten. Verspreiding van misinformatie.

Jij vindt het niet betrouwbaar.
Wil niet zeggen dat het zo is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:38

Als dit zijn boodschap was geweest, had een simpel bord aan of bij zijn galg dit kunnen uitleggen. De keuze om dat niet te doen (en dat had heus ook nog tijdens de demonstratie gekund, er is altijd wel karton, ducttape en stift beschikbaar), ondanks het gemakkelijk anders kunnen opvatten, geeft een indicatie van dat dit tweeledig bedoeld is of zelfs eigenlijk voornamelijk anderzijds.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:39

Het is achteraf recht kletsen wat krom is :')
Buiten dat de aangifte, volgens mij, gedaan is tegen degene die de tweet plaatste. Niet tegen degene die de galg meehad, dus die moet niet zo janken...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:48

loriene schreef:

Jawel, daar zijn gewoon richtlijnen voor, om te bepalen wat betrouwbaar is of niet ;)

En het verhaal bij die galg vind ik alsnog raar :') (maar dat is dan weer een mening)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:17

loriene schreef:

Dat is geen mening. Dat is een feit. Het is een beruchte site die vaak nepnieuws en complottheorieen post. Gezien jouw posts is dat waarschijnlijk in lijn met jouw wereldbeeld, maar dat maakt de website nog niet betrouwbaar. Je hoeft er alleen nog maar op te googlen om alle waarschuwingen voor dit soort sites te vinden.

verootjoo schreef:
Jawel, daar zijn gewoon richtlijnen voor, om te bepalen wat betrouwbaar is of niet ;)

En het verhaal bij die galg vind ik alsnog raar :') (maar dat is dan weer een mening)

Ook dit inderdaad. En er zijn websites die fact-checken en/of betrouwbaarheid controleren, die ook gewoon relatief objectief ernaar kijken. Kan er zo snel geen vinden, maar misschien dat iemand anders een handig linkje heeft :D. Is hier wel eens gepost.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:24

Mizora schreef:
Ik heb nog even met de gegevens van Urk zitten stoeien en het leek me interessant om dat hier nog even te delen.

Urk heeft 21.225 inwoners, hiervan is 44% jonger dan 25 jaar (9.348 mensen) en 9.6% 65+.
Nederland heeft 17.474.693 inwoners, hiervan is 28% jonger dan 25 jaar (4.869.842 mensen) en 19.4% 65+.
Dit betekent dat Urk ruim 1.5x zoveel jongeren heeft als de rest van Nederland en de helft aan 65+'ers als de rest van Nederland.

Toch blijkt Urk 30% meer ziekenhuisopnames vanwege corona per 1000 inwoners te hebben gehad en hebben ze vorig jaar ruim 50% oversterfte gehad en ook dit jaar nog ruim 15% oversterfte. Ze hebben trouwens iets minder obesitas dan in de rest van Nederland. Dus dat is niet de oorzaak. Ook zitten ze in de gezonde kustlucht en niet tegen de industrie aan (zoals bij de botlek), dus dat is het ook niet.

Die 30% was alleen op te vangen omdat het zo'n kleine plaats is. Zou dit nationaal 30% hoger zijn geweest hadden we al een probleem gehad/nog enorm veel groter probleem gehad hebben dan nu, stel je voor dat dit ook nog gecorrigeerd voor de leeftijd was geweest (het dubbele aantal 65+'ers werkt daar flink aan mee, net als 1.5x minder jongeren tot 25 jaar).

Ik kom van Urk, maar ik ben verder niet bekend met de cijfers. Wat ik wel weet is dat er niet merkbaar meer sterfte is, of meer ziekenhuisopnames momenteel. Wat ik ook weet is dat hier 0 maatregelen geweest zijn, dus ik denk dat er inmiddels groepsimmuniteit is.

In het "begin" van corona zijn wel relatief veel mensen ziek geweest, maar dit was voor het overgrote deel enkel wat verkoudheidsklachten. Er zijn wel wat oudere mensen overleden.

Gezonde kustlucht ben ik het niet mee eens trouwens hoor. Het is een stukje IJsselmeer, maar daar grenst natuurlijk wel Lelystad en Almere etc. aan. Ik denk wel dat er op Urk veel gezonder gegeten wordt en daarom de mensen gezonder zijn. Minder chronisch zieken, minder obesitas. Er is ook een heel laag percentage werkloosheid. Groentes komen hier nog van de groenteboer, vlees van de slager (die grasgevoerd lokaal vlees verkoopt). In het weekend eten we verse vis (direct van de kotter, verser krijg je het niet).

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:35

Ik lees al een tijdje mee. Hoe verklaren jullie dit plaatje?

Afbeelding

Rood betekent dat in die weken de meeste mensen zijn overleden afgelopen jaren.
Dus in 2021 stierven er meer mensen dan 2020. Hoe kan dat?

Cijfers kloppen, komen van het CBS.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:39

loriene schreef:

Betrouwbaarheid is inderdaad geen mening, daar zijn zoals gezegd gewoon richtlijnen voor. Mocht je het interessant vinden en wat willen leren, er is een hele lijst van sites die zijn gekenmerkt als nepnieuws verspreiders:
https://sites.google.com/site/dehoaxwij ... ieuwssites

9 for news heeft zelfs z'n eigen wiki:
https://hoax.fandom.com/nl/wiki/9_For_News

En, wellicht handig - nog een aantal tips voor het herkennen van nepnieuws:
https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... herkennen/

Een goede tip hierin vind ik persoonlijk - check of er ook andere sites zijn die hetzelfde nieuws brengen.

maxvandaag schreef:
Ga op zoek naar bronnen

1 bron is geen bron. Is er sprake van een nepbericht, dan is er meestal geen verdere informatie te vinden via Google.

Over die galg - ja, achteraf is makkelijk praten. Ik denk dat je precies weet wat je doet als je zo'n ding meesleept naar een demonstratie. Niet achteraf gaan lopen huilen dat mensen je verkeerd begrijpen, gewoon niet doen en op een fatsoenlijke manier demonstreren.

Goed stukje van Chris Klomp!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:43

Heb je de link naar deze tabel van het CBS ? Dan kijk ik even verder

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:45

Eleeke schreef:
Heb je de link naar deze tabel van het CBS ? Dan kijk ik even verder

https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/med ... -per-week-

Dan kun je ergens datatabel aanklikken. Die is zonder kleurtjes, dat heeft iemand anders gedaan, maar je kunt zien dat de cijfers kloppen :)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:53

Laatst bijgewerkt door Eleeke op 06-10-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:58

Amy223 schreef:

[ [url=m/kMKcUj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit komt door een aantal dingen:
1. In 2020 hadden we in deze periode ondersterfte doordat een gedeelte van de personen die tijdens de eerste golf zijn overleden anders in deze maanden zou zijn overleden. Het effect was veel kleiner dan dat we na een heftige griepgolf zien, maar niet niet-bestaand. Uitgezonderd de hittegolf aan het eind van deze periode.
2. Mensen deden in deze periode echt nog flink voorzichtiger t.o.v. afgelopen zomer.
3. We hadden nog enkel te maken met de klassieke variant, niet met de delta-variant die zowel veel besmettelijker als iets gevaarlijker is.
4. De corona-sterfte is dit jaar veel geleidelijker geweest. We zaten vorig jaar rond dit tijdstip boven de 10.000 oversterfte uit mijn hoofd gezegd, terwijl we nu op 4.000 oversterfte zitten.
5. Rood ziet er wel heel dreigend uit, maar de verschillen zijn relatief klein. Ze zijn maar net boven de 95% marge. Daarmee doen ze er wel toe, maar het vertekent wel. De cijfers worden overigens ieder jaar iets hoger door de vergrijzende populatie, afzetten tegen de verwachtte sterfte geeft daarom een eerlijker beeld.

Er zijn dus niet in 2021 meer mensen gestorven dan in 2020, maar in de 4 maanden met normaal gesproken de minste sterftes meer mensen gestorven dan in 2020. In 2020 zijn tot 1 oktober, ondanks de ondersterfte in de eerste 3 maanden van het jaar, veel meer mensen overleden dan in deze periode in 2021, ondanks dat we in de eerste periode van 2021 nog wel flink oversterfte omdat er nog 'niemand' volledig gevaccineerd was de eerste 2 maanden en we midden in de tweede golf zaten.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:02

Ja deze tabel sugereert het een en ander, vandaar dat ik naar de link ernaar vroeg.
Als je de CBS cijfers kijkt en de bandbreedte , is het beeld al heel anders.
Nietemin geeft zowel RIVM als CBS aan dat er oversterfte is.
In Juni was dat te verklaren door de hittegolf.
De rest komen ze pas met een verklaring als alle doodsoorzaken verwerkt zijn. ( Dat moet 1 voor 1 dus dat duurt even )

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:04

Ik reageer eigenlijk nooit in dit soort topics, maar misschien ook handig om dan ook alle weken te laten zien en niet alleen die weken waar de cijfers dicht bij elkaar liggen? Er zijn echt wel grote pieken te zien in 2020 op het gehele plaatje van het CBS...
En als de cijfers wel dicht bij elkaar liggen, soms gaan er gewoon weleens meer of minder mensen dood, toch? De een wordt 80, de ander 30, de ander sterft direct na de geboorte. De ene keer is er een hittegolf, de andere keer is er een sterk vergrijsd gedeelte van nederland waarvan mensen snel na elkaar overlijden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:08

En wat dacht je van alle kwetsbare bejaarden die in 2020 al overleden waren? Die kunnen niet nog een keer dood gaan in 2021. :=

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:45

Wennii schreef:
Ik reageer eigenlijk nooit in dit soort topics, maar misschien ook handig om dan ook alle weken te laten zien en niet alleen die weken waar de cijfers dicht bij elkaar liggen? Er zijn echt wel grote pieken te zien in 2020 op het gehele plaatje van het CBS...
En als de cijfers wel dicht bij elkaar liggen, soms gaan er gewoon weleens meer of minder mensen dood, toch? De een wordt 80, de ander 30, de ander sterft direct na de geboorte. De ene keer is er een hittegolf, de andere keer is er een sterk vergrijsd gedeelte van nederland waarvan mensen snel na elkaar overlijden.

Nou dit.. Selectief nietszeggend plaatje, de piekweken 2020 worden niet weergegeven, en verder alle redenen die Mizora benoemt.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:47

Matheno schreef:
Mizora schreef:
Ik heb nog even met de gegevens van Urk zitten stoeien en het leek me interessant om dat hier nog even te delen.

Urk heeft 21.225 inwoners, hiervan is 44% jonger dan 25 jaar (9.348 mensen) en 9.6% 65+.
Nederland heeft 17.474.693 inwoners, hiervan is 28% jonger dan 25 jaar (4.869.842 mensen) en 19.4% 65+.
Dit betekent dat Urk ruim 1.5x zoveel jongeren heeft als de rest van Nederland en de helft aan 65+'ers als de rest van Nederland.

Toch blijkt Urk 30% meer ziekenhuisopnames vanwege corona per 1000 inwoners te hebben gehad en hebben ze vorig jaar ruim 50% oversterfte gehad en ook dit jaar nog ruim 15% oversterfte. Ze hebben trouwens iets minder obesitas dan in de rest van Nederland. Dus dat is niet de oorzaak. Ook zitten ze in de gezonde kustlucht en niet tegen de industrie aan (zoals bij de botlek), dus dat is het ook niet.

Die 30% was alleen op te vangen omdat het zo'n kleine plaats is. Zou dit nationaal 30% hoger zijn geweest hadden we al een probleem gehad/nog enorm veel groter probleem gehad hebben dan nu, stel je voor dat dit ook nog gecorrigeerd voor de leeftijd was geweest (het dubbele aantal 65+'ers werkt daar flink aan mee, net als 1.5x minder jongeren tot 25 jaar).

Ik kom van Urk, maar ik ben verder niet bekend met de cijfers. Wat ik wel weet is dat er niet merkbaar meer sterfte is, of meer ziekenhuisopnames momenteel. Wat ik ook weet is dat hier 0 maatregelen geweest zijn, dus ik denk dat er inmiddels groepsimmuniteit is.

In het "begin" van corona zijn wel relatief veel mensen ziek geweest, maar dit was voor het overgrote deel enkel wat verkoudheidsklachten. Er zijn wel wat oudere mensen overleden.

Ik begreep ook dat het nu juist bijzonder goed gaat in Urk, dus denk dan ook dat die hogere ziekenhuis opnames in het begin te wijten zijn aan het sneller rondgaan van het virus.

Ik denk ook dat dat is wat Mizora wil illustreren met de gegevens? Stel er waren geen maatregelen geweest en je houd deze cijfers aan gecorrigeerd voor leeftijd over de rest van Nederland, dan zouden de ziekenhuis opnames ontzettend hoog zijn geweest.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:47

Afbeelding

De grafiek van alle weken...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:05

Idd Swah, dit plaatje bedoelde ik!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:12

Amy223 schreef:

[ [url=m/kMKcUj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb de werkelijke sterfte van de verwachte sterfte afgetrokken van 2020 en 2021. En het enige wat ik daarna ben gaan doen is de grafiek op verschillende punten afkappen.

Dit is de grafiek van jouw plaatje, week 20-38. Iedere lijn is 100 mensen per week aan ondersterfte/oversterfte. Er is dus in de meeste weken van deze periode in 2020 ondersterfte geweest:
Afbeelding

In deze grafiek heb ik hem iets verruimd naar een half jaar, week 18-44. Opnieuw is iedere lijn 100 mensen/week afwijkend van de geschatte sterfte. Dit geeft al een wat ander beeld, namelijk dat de ondersterfte vooraf gegaan werd aan flink oversterfte en ook daarna weer flink oversterfte volgde, de periode erna is van dit jaar uiteraard nog niet bekend.
Afbeelding

Als laatste van deze reeks de grafiek voor het gehele jaar, dit geeft nog weer een ander, completer, beeld. Al vertekend dit beeld wel omdat er erg veel weken van 2021 missen en nog niet duidelijk is of deze de voorspelde lagere sterfte door covid19 ook werkelijk krijgt.
Afbeelding

Een andere methode is om te kijken naar de cumulatieve afwijkende sterfte van 2020 en 2021. Waar 2020 begon met 11 weken ondersterfte (week 11 had 2237 cumulatieve ondersterfte), begon 2021 juist met 7 weken heftige oversterfte (week 7 had 2263 cumulatieve oversterfte; week 11 was dat teruggezakt tot 1427).

Deze keer begin ik met het complete plaatje en laat ik daarna een aantal verschillende knipsels zien die technisch gezien allemaal correct zijn.

Het complete plaatje, de cumulatieve oversterfte van 1/1 - week 38 voor 2021 en 31/12 voor 2020 (geëindigd voor 2021 op 14.603 cumulatieve oversterfte, 2021 heeft in week 38 4752 cumulatieve oversterfte).
Afbeelding

Nu het plaatje geteld vanaf week 12, dus voor 2020 de start van de crisis en voor 2021 juist na de ergste golf. T/m week 38. Hierbij heb ik de teller van cumulatieve afwijkende sterfte voor week 11 op 0 gezet.
Afbeelding

Dit verschil kan je nog groter laten lijken door enkel t/m week 25 te pakken.
Afbeelding

Maar je kunt het ook andersom doen, juist week 20 t/m week 38, zoals in de tabel hierboven gedaan is. De teller van cumulatieve afwijkende sterfte is voor week 19 op 0 gezet.
Afbeelding

Dit geheel laat zien hoe belangrijk het is om gegevens in een zo compleet mogelijke context te zien en ook goed op de assen te letten. Want het plaatje van week 12-25 geeft een omgekeerd beeld van week 20-38. Maar week 12-25 heeft een as waarbij de oversterfte oploopt tot 10.000 mensen en week 20-38 heeft een as die oploopt tot 3.000 mensen. Het jaarplaatje geeft het meest complete beeld.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 06-10-21 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:13

Dank Mizora.

Ik (en ik denk vele anderen) word echt moe van zulke selectieve, breed uitgemeten plaatjes. Je ziet idd uit bovenstaande grafiek goed dat alleen de tussenweken gepakt zijn.

Dat is ook het probleem met de hele viruswaanzin club, dat verspreiden van selectief fakenieuws.

Vaccineert iemand niet om wat voor reden dan ook en houdt hij/zij dat bij zichzelf, even goede vrienden, al denk ik er in het belang van de volksgezondheid andere over.

Maar dat prediken, en verspreiden van selectief en fakenieuws, echt ongelooflijk.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:29

Dank voor de uitgebreide uitleg Mizora, helder! Ik heb daar zelf niet genoeg kennis van. Ik kwam de rood/oranje/groen tabel tegen en schrok er wel van. Nu is het voor mij helder. :)