Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 00:42

Welkom nieuwe dames!

Hier vandaag weer eens een HM gedaan. Doel was rond de 6:00 p/km, ik zeg, doel gehaald! Namelijk 5:57 p/km gemiddeld! Kon de laatste 500m zelfs nog een "eindsprint" doen van 5:00 p/km!

Waren wel op het parcours bijna aangereden..... Was een mevrouw die de verkeersregelaar negeerde en de man voor ons en ons binna aanreed... Ze ging gedeeltelijk de berm in maar bleef wel doorrijden.... En dat op een weg voor alleen bestemmingsverkeer. We waren echt zo boos!! En dat was net voorbij de 11km, dus had best een impact voor de rest van de run...

Uiteindelijk gefinisht en al het water en fruit was al op... We hadden gelukkig zelf een banaan en een fles bij ons, maar wel weer jammer. Hebben we de laatste tijd wel vaker dat het water op is!

Maar uiteindelijk gehaald met een PR op deze afstand! :)

Hier een foto vlak voor het incident;
Afbeelding

De route;
Afbeelding

En uiteraard, de medaille (en onze bezwete koppies);
Afbeelding

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 08:17

Wat goed gedaan! Mooie medaille ook. Slecht dat alles al op was zeg, dat is echt een domper. En degene die doorreed...je zal het maar op je geweten hebben dat je een hardloper aanreed. Is een tijdje geleden echt gebeurd met een wedstrijd. Vreselijk.

Ik heb ein-de-lijk goed geslapen, rusthartslag daalt, hrv knalt omhoog!
Dus straks lekker een rondje bos.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:37

Ik ben donderdag bij de fysio geweest en de pijn in m'n enkel komt waarschijnlijk van overbelaste pezen. Ik heb oefeningen gekregen en mag rustig opbouwen. Ik miste het rennen echt (ook mentaal! pfff) dus ben blij dat ik weer kan.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:43

DAnkje Supervixen! Wij vonden de medaille ook erg mooi! Beter dan wat je tegenwoordig soms krijgt...

@Tiggs, fijn dat je het weer kan oppakken! Wat kun je je ellendig voelen als je even niet kan/mag rennen he...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:48

Wat vervelend zeg, SV! Wel fijn dat het vandaag beter ging, maar zou nog niet te woest van start gaan na 1 goede nachtrust.

Jezelf even na laten kijken, is wel een goed plan, aangezien je nu al best een tijdje kwakkelt.

Moet ook wel zeggen dat ik veel mensen hoor die weken, zo niet maanden blijven hoesten en snotteren, er zijn een paar hardnekkige virussen actief, wie weet zit zoiets er bij jou ook onder?
Sterkte iig.

Ik zie mooie loopjes voorbij komen.
Wat slecht zeg, water en fruit op ba de finish!
En lekker bezig, zo'n auto die gewoon de verkeersregelaars negeert en hardlopers bijna aanrijdt...

Zelf zit ik ook te kwakkelen met mijn lijf, linkervoet doet slecht mee, nu paar keer bij de fysio geweest en gaat langzaam iets beter.
Laatste weken niet hardgelopen, gisteren voor het eerst wel weer 10 minuten gelopen in het midden van verder een wandeling. En had mijn paard als gezelschap meegenomen. Was heel benieuwd of die zich aan mijn hardlooptempo zou willen aanpassen, ik loop rond 7 minuten per km, hij loopt doorgaans een stukje harder in draf, maar eigenlijk tot mijn verbazing bleef die heel netjes naast me zonder te trekken, of terug in stap te willen.
Brave hardloopcoach _O-

Afbeelding
Running mates

Afbeelding
Na afloop natuurlijk even samen rekken en strekken.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-03-24 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:54

iirrssjjee schreef:
DAnkje Supervixen! Wij vonden de medaille ook erg mooi! Beter dan wat je tegenwoordig soms krijgt...

@Tiggs, fijn dat je het weer kan oppakken! Wat kun je je ellendig voelen als je even niet kan/mag rennen he...

Ja joh! Ik ben sowieso een piekeraar, maar niet rennen zorgt ervoor dat ik nóg meer in m'n hoofd ga zitten.

@Marije: leuk gezelschap had je!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 13:34

Wat hebben jullie toch een tempo Suusje en Iris! Op de weg houd ik jullie nog wel bij, maar met trailen niet meer, echt super hoor! :))

Goed gedaan Irisje!

En Lies Sparkle ook een mooie hm tijd!

Fijn dat je weer mag beginnen Tiggs, kan me helemaal voorstellen dat je het gemist hebt. Ik los tijdens het rennen ook altijd de meest ingewikkelde dingen op :D

Jeuj SV *\o/* Balen dat het wat te laat komt voor gisteren, maar er komt wel weer een ultra en dan kun je weer knallen :j

Parkrun was leuk om te doen, was een heel klein clubje en het ging heel gemoedelijk. Ik loop nooit zo heel erg meer op tijd, maar ik merkte dat mijn benen wel onrustig waren :D Heb me ingehouden en gelopen voor de gezelligheid. Mooi initiatief! Waren veel deelnemers die dit ook als gezellige stok achter de deur zien :j

Ik ga vanmiddag nog een klein rondje zeedijk lopen, het is nog steeds koud met een harde oostenwind :brr:

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:08

Lekker rondje getraild met heel veel nieuwe paadjes! Totaal 21km, met tussendoor een paar keer op een bankje zitten om te genieten van de zon en even uit te rusten.
Ik voelde nog heel veel moeheid en het ging zwaar, maar dat had ik ook wel verwacht. Hrv staat nog in het rood en het is natuurlijk na 1 goede nacht ook niet meteen opgelost.

Toen we weer bij de auto waren zagen we een groep van ongeveer 30 kraanvogels vliegen, zo bijzonder!! We hebben er een tijd naar staan kijken en toen we terugreden, reden we precies onder de hele groep door.
Ik heb ze nog nooit gezien in Nederland, dus mijn dag is goed.

Op het vlonderpad bij Renkum kwamen we onze overburen tegen. Ook toevallig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:00

LV19952, lekker bezig, leuk dat je samen met je vriend kan ook.

leonie, ‘gek’ dat je hartslag niet hoog komt, dat zou je wel verwachten met spinnen. ik heb er verder ook geen verstand van, maar vraag me wel af hoe het komt. of je conditie is gewoon echt op en top helemaal super goed.

wauw lies, heel goed gedaan!! dit moet helemaal goedkomen met de slachte als ik het zo lees.

ieris, dat klinkt als een toffe route zeg!

iirrssjjee, jij ook al zulke goede prestaties, knap hoor. voelt altijd lekker zo’n eindsprintje hè! kan me voorstellen dat je even van slag bent na zo’n gebeurtenis, dat is niet niks. gelukkig is er niets gebeurd. apart dat het water op was, lijkt me dat je genoeg inslaat? maar goed, gefeliciteerd met je PR! jullie vielen ook lekker op in het oranje :D

SV, yessss, helemaal top! en wat tof van die kraanvogels zeg.

Tiggs, welkom terug, hopelijk kun je gauw van start. wel rustig aan beginnen hè, denk goed om jezelf!

Marije, wat leuk zo met je haffie. samen rekken en strekken, geniaal!

Ninus, fijn dat het gezellig was. er staat inderdaad een aardige woei wind!

Wat betreft mijn run vandaag; Waarom 10km als je ook 12.5 kan? Wederom super lekker gelopen. Snel gelopen? Neuh. Genoten? Dat zeker! En dat is het belangrijkste. Alhoewel ik dat soms wel lastig vind, vooral als ik naar anderen kijk, maar dat is nog een leerpunt voor mij :). De eerste helft van de run was niet heel spectaculair (op wat random geiten langs de weg na, haha!). Daarom na 40 mins maar lekker een podcast opgezet, gezien ik mijn muziek toen ook wel zat was. Daarna nog door 2 leuke dorpjes en toen waren we al weer thuis. En dat allemaal in hartslag zone 3 (gem 145). Erg tevreden!

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:02

Iisunshine als je zelf genoten hebt van je rondje, dan is het toch helemaal prima! En dan nog 2.5km extra, heerlijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:23

Wat lopen jullie allemaal lekker.

Jammer dat je niet fit bent SV maar toch lekker gelopen :j

Marije leuk met je pony

Iirisjje gefeliciteerd met je pr en wat stom van die automobiliste.

Lisitano wat leuk dat je ook weer lekker aan het lopen bent en gezellig samen met je kindje zo.

Ik heb gister weer een poging gedaan. Was de afgelopen 2 weken al veel wezen wandelen. En gister dacht ik ik probeer het gewoon en heb ruim 5 km in langzaam tempo kunnen lopen. Hartslag was hoog maar verder ging het heel lekker. Ik hoop weer lekker op te kunnen bouwen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:37

Wat fijn BeFunny, hoe gaat het nu met je?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:43

Eigenlijk een stuk beter. Ik slik nu geen antihormoon (moet wel weer beginnen) maar moet een keuze gaan maken welke koers het dan wordt kwa medicijnen keuze injecties met een aromastase remmer ernaast dat zijn pilletjes of verwijdering eierstokken met aromastase remmers of weer de tamoxifen (Oestrogeen remmer) i.c.m injecties omdat het niet voldoende deed. Maar ivm de bijwerkingen wordt dat laatste het iig niet.

Op mijn borstbeen is wat gezien waarvoor ik heel veel het zh heb gezien afgelopen maanden en weet nog niet wat het is. Nu gaan ze het doormiddel van mri's in de gaten houden de volgende is in juni/juli om te kijken of het groeid of veranderd.

Maar nu ik de klachten van de tamoxifen niet meer heb voel ik me een stuk beter. Wel is mijn conditie echt verdwenen dus moet helemaal weer bij 0 beginnen. Maar dat ik weer lekker kan lopen is sl heel wat. En wat dat dan moge zijn op mijn bot dat moet ik voor nu loslaten :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:51

Je blijft dus eigenlijk nog steeds een beetje in onzekerheid.
Maar wel fijn dat je je een stuk beter voelt!

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:08

Lieve mensen,

Helaas gaat het met mijn zoon nog niet zo goed. Ik merk dat ik dit topic amper open. Al ben ik nog wel gewoon aan het hardlopen. Ik vind het niet eerlijk om alleen te posten en niet op jullie te reageren. Voorlopig verdwijn ik even onder een stille meelees steen.
Ik wil jullie wel bedanken voor alle tips en inspiratie! De Dam tot Dam gaat op winegums!

Blijf lekker lopen, doe ik ook en wie weet haak ik later weer aan.
Nu de aandacht naar mijn gezin en hopelijk later ons nest puppies.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:18

Sterkte met je zoon judenjul.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:00

Sterkte met je zoon judenjul :(:)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:14

@ lies. Wat super goed! Wel balen zo achterin maar knap dat je zo naar voren hebt kunnen lopen! Echt hele nette tijd.

@ieris, wauw wat een nette tijd! en klinkt idd als een hele leuke route!

Wauw Irsssjjeee dat is flink schrikken joh! je zou er maar onder liggen 8)7 .
Wel top dat je zo mooi op je doeltijd hebt kunnen lopen.
Dat het fruit en water op is met zo een eindtijd vind ik wel heel raar hoor! je weet toch hoeveel mensen er lopen? En er zullen er zeker nog vele na jullie zijn geweest.

Fijn dat je goed geslapen hebt SV. Had je niet misschien gewoon iets te veel spanning in je lijf naar dit event toe? Wel lekker dat je lekker hebt kunnen lopen vandaag maar pas je wel beetje op jezelf?

@tiggs ja dat lopen is lekker voor je koppie he! FIjn dat je weer mag beginnen.

haha lekker met je haflinger Marije! EN leuke foto met het stretchen _O-

@ninus, goed dat jij je zo in hebt kunnen houden. lijkt me erg lastig haha.

Ahh lekker rondje shunsine en zolang je ervan geniet is het goed toch!

Goed begin Befuny! hartslag gaat vanzelf omlaag.

Sterkte judenjul!

NAV jullie reacties op mijn hartslag. Ik heb het idee dat mijn maximale hartslag ook gewoon niet zo bizar hoog ligt. Was er graag achter gekomen tijdens mijn SMO maar helaas.
ik weet dus nu wel dat mijn vo2 max extreem hoog is.
Vandaag mijn laatste echte loop gedaan voor de halve volgende week maar ik had het heel zwaar. Echt een gevecht van het begin tot het einde. MAAR wel gedaan wat ik wilde doen. Bij km7 ben ik echt gaan terughouden omdat anders het einde niet gehaald had.

Afbeelding

Twijfel heel erg waar ik op ga inzetten voor de halve. Wil niet over de lijn komen met het idee, ik heb over :+ maarja stuk gaan is ook niet de bedoeling.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:18

Wat is je VO2max? Hij is voor een groot deel erfelijk, dus dan heb je goede genen.

Nee, ik heb niet meer dan een week spanning voor zoiets, alleen de dag van tevoren. Deze moeheid was al dik een week.

Misschien kun je de eerste 10km gewoon in een comfortabel tempo lopen en daarna elke km de snelheid wat opvoeren?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:26

Supervixen schreef:
Wat is je VO2max? Hij is voor een groot deel erfelijk, dus dan heb je goede genen.

Nee, ik heb niet meer dan een week spanning voor zoiets, alleen de dag van tevoren. Deze moeheid was al dik een week.

Misschien kun je de eerste 10km gewoon in een comfortabel tempo lopen en daarna elke km de snelheid wat opvoeren?

ja ik weet dat het grotendeels erfelijk is. Ben ook wel al me hele leven heel sportief en heb altijd een groot uithoudingsvermogen gehad. Fijn zulke genen :D
Even uit het verslag van de sportarts en mijn horloge gehaald. De waardes die deze aangeven zijn anders dus ik vind het wat verwarrend.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:43

Ah ja 54 is netjes, ik heb nu 51, in 2020 liep ik op mijn best, toen was het 55. Maar het daalt ook als je ouder wordt -O-.
Ik liep in 2020 de halve in 1.48 geloof ik. Dat lukt me nu niet meer :+. Zou best haalbaar moeten zijn voor je.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:49

Weet niet hoe oud jij bent? ik ben 36 nu en heb dus 2 jaar geleden dochtertje gekregen. Ik ben nu eigenlijk weer een jaar aan het sporten na 3 jaar niks en sinds januari, ben ik van 40km naar 70km per maand lopen gegaan. Wel ietsjes minder als dat jij loopt :Y) . Doe er natuurlijk wel 1 a 2x per week bootcamp/hyrox bij.

Wat heeft de rest als VO2 max vanuit de horloges/SMO? Ben wel benieuwd nu!
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 10-03-24 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:57

Ik ben 43. Ik loop sinds 2015 hard, gemiddeld 60km per week. Ik heb geen kinderen, ik begeleid er ongeveer 40 tot 50 per week op school, dat vind ik genoeg :+.
Ik probeer er in ieder geval twee keer een half uur krachttraining bij te doen per week. Maar ik vind daar niks aan en zodra het 's avonds licht is, ga ik liever wandelen, fietsen of suppen.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:59

dat is helemaal waar SV. 43?! dat had ik je echt niet gegeven :D

befunnyvervelend dat je nog zo in onzekerheid zit. hopelijk geven de volgende onderzoeken meer duidelijkheid. wel fijn dat je ondertussen het hardlopen weer kunt opbouwen.

judenjul, heel veel sterkte voor jou, je zoon, en de rest van de familie.

wat betreft de vo2max vraag:
23 jaar, vo2max 47.
eind oktober begonnen met hardlopen. altijd een slechte conditie gehad, nooit echt gesport naast vroeger paardgereden te hebben, maar nooit echt vaak buiten adem en/of fanatiek. laatste 2 jaar sowieso geen sport. en nu op weg naar een gezonde levensstijl. dat gaat me tot nu toe best goed af :D ik voel me ook stukken beter dan 2 jaar geleden, terwijl als je me toen had verteld wat ik nu zou doen, ik het nooit had geloofd. hardlopen was niks voor mij, dat vond ik echt vreselijk. en kijk waar we nu zijn, haha!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 00:02

Bedankt dames!

@iiSunshine. Ja heel vreemd. Dit was ook een loop zonder na inschrijving, dus een dag van te voren wisten ze het aantal deelnemers precies.... Maarja, er hoeven er maar een paar tussen te zitten die dubbel pakken..... En we vielen zeker goed op ja hahaha. Het leuke is, op de meeste evenementen kom je dezelfde mensen telkens tegen. Zo ook DE sportfotograaf van de regio (Rob van Efferen), die herkende mijn man al voor de start en zei meteen; kijk, allebei oranje, dat valt op! Hij zat ook 1km voor de finish nog te fotograferen en riep toen nog; hèhè zijn jullie er eindelijk? Ik zit hier al 2u op jullie te wachten! Altijd leuk, zo'n lolletje!
Extra leuk om altijd even duimpje naar hem op te steken, hahaha. (Hij heeft ons ook ooit voor promotie gebruikt op zijn instagram (als 1e foto notabene, schrok me rot hahahah) omdat we toen ook met onze duimpjes naar hem lachten)
Afbeelding

@leonie er waren er zeker nog een stuk of 50 na ons... Het water was gelukkig opgelost door bekertjes uit te delen en verderop was er zo'n drinkwater tappunt, maarja een stukje banaan gaat er ook altijd wel in na zo'n run! Jeetje wat een tempo loop jij zeg! Heel knap! Ik zou zeggen, start desnoods ietsjes rustiger aan en kijk bij 5km hoe je je voelt. Dan kun je ietsjes aanzetten. Bij 10km weer herevalueren, tempo aanhouden of versnellen, enz enz. Zeker als je rond de 15km nog wat over hebt, lekker tempo maken.

@judenjul, wat vervelend! Sterkte! Voel je niet verplicht om te reageren he, ik heb dat ook een poosje niet hedaan ivm het overlijden van mijn schoonvader :knuffel:

Wat hebben jullie trouwens een hoge VO2max zeg! Dacht dat de mijne al hoog was (ergens in de lage 40) :+