Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:04

Hm ook niet echt mijn smaak nee :+ Vind patroontjes enorm leuk maar dit is iets té imo. Maar inderdaad, ieder wat wils he!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:38

Supervixen; valt mee! Heb er nog een van Lidl zonder koordje en zakt niet af! Heb een capri van Action mét touwtje en die zakt meer af :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:18

Maar capri's zakken toch altijd af? Wat een ondingen vind ik dat zeg :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:23

Nee hoor. Ik heb er twee van Leontien en dat zijn mijn fijnste broeken. Brede elastieken band, touwtje en geen problemen mee.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:49

De capri's van decathlon hebben een touwtje, maar zitten zo goed dat het niet nodig is

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:35

Ik heb een capri van Craft met touwtje die heerlijk zit, maar eigenlijk zakt geen van mij broeken af...

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:51

Dan heb ik denk ik telkens ongeluk gehad tot nu toe haha! Al loop ik redelijk snel in 'n korte broek, heb dit jaar nog geen capri 'nodig' gehad.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:49

Iemand nog leuke runs gelopen dit weekend? Ik deed vanmiddag mee met de colorrun in Doetinchem. Heb echt genoten! Van de week weer even flink trainen voor ride and run 10km.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:58

Gaaf zo'n colorrun! Wanneer is de ride and run? Lijkt me een leuk evenement om zo de 2 mooiste sporten te combineren! ;)

Wel een leuk evenement gelopen (Twentse vrouwenloop), maar geen leuke dag gehad. Kon de kopgroep met 15km/h maar heb je op km 3 van de 5 toch laten gaan omdat ik last kreeg van m'n ademhaling (gebruik ventolin maar ging ineens niet meer goed). Ik kwam met een teleurstellende 22.08 over de finish, oke dit is m'n tweede beste tijd maar als je 3km lang op schema ligt voor 20min en dan zo veel verliest in de laatste 2 km...
Gedoucht, naar huis gefietst, nog wat gegeten en toen BAM! Van 15.00 tot 20.00 vastende hoofdpijn gehad. Alles geprobeerd, paracetamol, water drinken, kamer donker, kamer doodstil maar wat een hel! Ik heb dit wel vaker na loopwedstrijdjes (alleen nog nooit zo erg). Hiermee wel besloten dat ik hier iets voor moet gaan vinden voordat ik nog een wedstrijdje wil lopen (heel erg balen want mijn lichaam voelt op dit moment echt top fit). Geen idee bij wie ik moet zijn hiervoor. Ga over 2 weken (dan is college jaar voorbij en ben ik weer thuisthuis) maar naar de huisarts, hopelijk kan die me helpen, vrees d'r wel een beetje voor want voor m'n inspanningsastma is er ook nooit serieus geluisterd (ik moest maar een keer langskomen als ik er last van had... Tja als ik nu naar buiten ren en over 5min terug kom heb ik er last van, maar dat was niet haar bedoeling zij ze). Bij wie zou je met deze klachten terecht moeten?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:33

Misschien een keer naar een andere huisarts?

Ride and run is op 2 juli. De 10km op de weg gaat wel, maar dit is in het bos, onverhard. Dus ik wil me nog wat zekerder voelen qua afstand en conditie. Heb nog geen runs langer dan 7.5km gedaan.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:13

Ik bedacht me net tijdens mijn loopje dat t vrij logisch is dat mijn broeken niet afzakken: ik heb altijd een flipbelt om :') die houdt de boel sowieso wel beter op de plaats...

Die hoofdpijn klinkt echt niet best... Heb je dit bij trainingen nooit? Ik zit haast te denken dat het dan met spanning te maken heeft oid. Dat je (onbewust) toch last van zenuwen hebt, die je na je loop kan loslaten...

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:21

Susanne_ schreef:
Ik bedacht me net tijdens mijn loopje dat t vrij logisch is dat mijn broeken niet afzakken: ik heb altijd een flipbelt om :') die houdt de boel sowieso wel beter op de plaats...

Die hoofdpijn klinkt echt niet best... Heb je dit bij trainingen nooit? Ik zit haast te denken dat het dan met spanning te maken heeft oid. Dat je (onbewust) toch last van zenuwen hebt, die je na je loop kan loslaten...

Bij de trainingen heb ik dit nooit, al moet ik toegeven dat ik nooit zo diep ga tijdens trainingen. Ik train niet serieus en doe maar wat ik zelf leuk vind. Denk dat het er echt aan licht dat ik me zo moe loop zegmaar bij een wedstrijd, maar als ik andere lopers zie lopen die nog veel dieper (ik hoef nooit even te gaan zitten en kan eigenlijk na de finish zo doorwandelen en wat gaan drinken etc. terwijl ik ook dit weekend weer lopers half huilend van de pijn tegen hekken zag hangen/zitten). Mijn lijf is ook nog niet moe, ben nog niet verzuurd maar het is puur de ademhaling die mij belemmerd, ben een beetje bang dat daar het probleem licht (krijgen mijn hersenen misschien te weinig zuurstof tijdens de inspanning?). Vraag me af of dat een optie is, misschien is het wel helemaal niet mogelijk want kan me er ook iets bij voorstellen dan hersenen voorzien van zuurstof altijd prioriteit heeft boven de spieren voorzien van zuurstof.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:06

Dan zou ik eens naar een sportarts gaan voor bijv een fietstest. Dan moet je een tijdje op max fietsen en gaan ze de waarden in je bloed etc bekijken. Heb ik toen ik jong was ook wel eens gehad o.a. ivm brochitis

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:55

Inderdaad dan zou ik naar een sportarts gaan. Sowieso een keer een groot sportmedisch onderzoek laten doen aldaar welshfan. Maar als ik lees hoeveel je hebt toegegeven op de laatste 5km dan vrees ik dat die 20min voor nu ook nog te hoog gegrepen is. Wat is je pr? misschen de volgende keer toch wat lager inzetten en langzaam toewerken naar het verbeteren van je tijd.

Ik heb zelf dit weekend de Veluwezoom trail tweedaagse gedaan en 93km gelopen. En op de 57km van zondag zelfs nog een podiumplaats weten te pakken van de losse 57km. Op de 93km was er geen podium voor de dames bij gebrek aan vrouwen.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:22

Greetje63 schreef:
Inderdaad dan zou ik naar een sportarts gaan. Sowieso een keer een groot sportmedisch onderzoek laten doen aldaar welshfan. Maar als ik lees hoeveel je hebt toegegeven op de laatste 5km dan vrees ik dat die 20min voor nu ook nog te hoog gegrepen is. Wat is je pr? misschen de volgende keer toch wat lager inzetten en langzaam toewerken naar het verbeteren van je tijd.

Ik heb zelf dit weekend de Veluwezoom trail tweedaagse gedaan en 93km gelopen. En op de 57km van zondag zelfs nog een podiumplaats weten te pakken van de losse 57km. Op de 93km was er geen podium voor de dames bij gebrek aan vrouwen.

PR is 21.14, vorige week gelopen (PR daarvoor was 23.07) maar ik weet gewoon dat er nog een hoop rek in zit, lichamelijk ben ik namelijk nog lang niet op bij de finish. oke misschien is 20minuten te hoog gegrepen (was ook niet mijn bedoeling maar liep met de kopgroep mee en daarachter was een gat zeker 500 meter, en ik loop niet graag alleen want er was ook nog eens bijna geen publiek en dan vind ik het tempo houden gewoon lastig). Waarom ik zoveel heb toegegeven die laatste 2km is omdat het me echt op de ademhaling slaat, ik kan dan haast niets meer zodra dat gebeurd en vanaf dan ik het echt een gevecht. Ik vrees dat dit conditioneel niet op te lossen valt (de ene keer gebeurd het al na een km en de andere keer pas veel later, ondanks dat ik wedstrijdje en veel trainingen Ventolin gebruik).

Gefeliciteerd van dit weekend!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:32

Toch denk ik dat je gewoon veel te snel gestart bent. 20min en 21.14 is gewoon een enorme stap die je niet zo maar in een keer kunt nemen. En te snel starten zorgt bij een ieder voor problemen met de ademhaling, ook iemand zonder verdere luchtwegproblemen. Mogelijk ligt die 20min in het bereik maar dat moet je niet in een stap willen nemen. Probeer eerst eens op 21min weg te gaan en dan de laatste 2 km iets versnellen (zodat je ruim binnen die 21min binnenkomt). En op grond van hoe dat verloopt bepalen op welke tijd je daarna weg kunt gaan.
Ik zou het niet gelijk op de luchtweg problemen schuiven. Problemen bestaan ook niet hoogstens extra uitdagingen. En een stap daarin kan zijn om in ieder geval niet te snel weg te gaan en zo problemen zelf op te roepen. Ik denk dat je gewoon te veel in te korte tijd wil.
Aanvankelijk is het gemakkelijk je eigen tijden te verbeteren maar eenmaal serieus aan het trainen is het meer sec werk dan minuten werk. En op een gegeven moment moet je blij zijn je pr eens in de zoveel tijd te kunnen evenaren.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:40

Greetje63 schreef:
Toch denk ik dat je gewoon veel te snel gestart bent. 20min en 21.14 is gewoon een enorme stap die je niet zo maar in een keer kunt nemen. En te snel starten zorgt bij een ieder voor problemen met de ademhaling, ook iemand zonder verdere luchtwegproblemen. Mogelijk ligt die 20min in het bereik maar dat moet je niet in een stap willen nemen. Probeer eerst eens op 21min weg te gaan en dan de laatste 2 km iets versnellen (zodat je ruim binnen die 21min binnenkomt). En op grond van hoe dat verloopt bepalen op welke tijd je daarna weg kunt gaan.
Ik zou het niet gelijk op de luchtweg problemen schuiven. Problemen bestaan ook niet hoogstens extra uitdagingen. En een stap daarin kan zijn om in ieder geval niet te snel weg te gaan en zo problemen zelf op te roepen. Ik denk dat je gewoon te veel in te korte tijd wil.
Aanvankelijk is het gemakkelijk je eigen tijden te verbeteren maar eenmaal serieus aan het trainen is het meer sec werk dan minuten werk. En op een gegeven moment moet je blij zijn je pr eens in de zoveel tijd te kunnen evenaren.

Ja dat zou natuurlijk ook kunnen dat mijn lichaam gewoon als het ware geschrokken is van dat tempo. Ik wil de volgende keer ook weggaan op 21 minuten en dat idd in de laatste 2km kijken wat nog kan. Maar op dit moment heb ik wel een beetje angst voor die hoofdpijn, dat was namelijk niet alleen afgelopen weekend maar dat heb ik wel vaker. Lijkt heel erg migraine. Over 2 weken is er een leuke plaatselijke loop (waar ze best hard lopen dus ik met 21minuten gewoon met een aantal mee kan lopen) die ik graag had willen doen maar twijfel nu dus heel erg.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:48

Met je trainingen heb je er geen last van toch? Het zou best kunnen dat het toch aangewakkerd wordt door toch een veel te snelle start waardoor je vervolgens helemaal verkeerd gaan ademen en misschien zelfs wel wat gaat hyperventileren. Zou het gewoon proberen en dan inderdaad op die 21min weggaan en proberen te versnellen de laatste km's. Kijken hoe het dan gaat.
En een keer een sportkeuring kan natuurlijk nooit geen kwaad.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:34

Greetje63 schreef:
Met je trainingen heb je er geen last van toch? Het zou best kunnen dat het toch aangewakkerd wordt door toch een veel te snelle start waardoor je vervolgens helemaal verkeerd gaan ademen en misschien zelfs wel wat gaat hyperventileren. Zou het gewoon proberen en dan inderdaad op die 21min weggaan en proberen te versnellen de laatste km's. Kijken hoe het dan gaat.
En een keer een sportkeuring kan natuurlijk nooit geen kwaad.

Nee met trainingen niet maar dan loop ik me ook nooit moe zegmaar, mijn trainingen zijn wat dat betreft een beetje flut.
Waar kun je zo'n sportkeuring laten doen? Gaat dat via een arts? of kun je daar gewoon zelf ergens voor heen gaan?
edit: ik heb even gegoogled, maar geen verwijzing. Wel allemaal erg prijzig voor een student zoals mij. Ik ga er eens goed over nadenken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:45

ER zijn zorgverzekeringen die een gedeelte vergoeden. Maar voor een uitgebreide sportkeuring moet je inderdaad wel nog bijna een paar honderd euro bijleggen. Je kunt ook zonder een sportmedische keuring een consult bij de sportarts aanvragen. Heb je ook geen verwijzing voor nodig en dan gericht het probleem voorleggen. Mijn ervaring is dat je bij gewoon de huisarts niet veel verder komt.
Maar eigenlijk zou je voor jezelf moeten testen wat er gebeurd als je wel redelijk diep gaat maar niet te diep, of te wel dat je geen verval krijgt op het einde of zelfs nog wat kunt versnellen.

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:54

Hoi fanatieke hardlopers! Ook ik ben gek van hardlopen. Via de zoekfunctie hier terecht gekomen, want... Ik zou als loper meedoen aan de Ride & Run op 2 juli. Maar paard flink geblesseerd en ik heb last van een scheenbeen. Dubbele pech dus.
Ik ben op zoek naar liefhebbers die onze startbewijzen willen overnemen.
Heeft 1 van jullie misschien interesse? Is dus voor de 10 km. Starttijd 13:33

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:08

Oh vlak na mij..

Ik heb net in 25 graden gelopen. Was lekker op weg richting de 10km, maar kreeg buikkrampen.. naar huis gestrompeld, net op tijd de wc bereikt en balen dat ik niet verder kon lopen want het ging net lekker.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:22

@Welshfan, mss eens even intensief trainen als op wedstrijd, en zien of je dan ook die hoofdpijn hebt? Train/loop je met hartslagmeter? Als je je maximale hartslagzone kent, kan je wss gerichter doseren.

Ikzelf heb ook geregeld last van hoofdpijn, gaat ook vaak gepaard met een licht verstopte neus, dus zal wel iets met zuurstoftekort te maken hebben. Het gekke is: als ik het energiesupplement Dynergo (= citrullinemalaat) neem, heb ik zelden of nooit hoofdpijn. Als ik het helemaal stopzet, komt die hoofdpijn weer opzetten. Heel bizar, maar aangezien het een gezond stofje is (zit ook in watermeloen), neem ik liever dit dan paracetamol, alleen wordt het natuurlijk prijzig bij langdurig gebruik.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 00:07

Poe ik had t vandaag ook zwaar om half 7 met de warmte. Twee kleine tempoblokken erin waarin ik aardig voluit ben gegaan, heb na het gebruikelijke uitlopen op rustig tempo ook maar een stukje gewandeld nog om mijn warmte af te voeren. Niet gebruikelijk dat hier ook zo weinig wind staat...

Hoofdpijn heb ik 'gelukkig' alleen last van na een avondje kroeg of de zeldzame hooikoorts dagen hier

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:14

Hier meegelopen met de laatste les van de start-to-runners, die normaal kunnen aansluiten bij onze joggingclub. Plan was door onverhard natuurdomein te lopen, en daar werd niet van afgeweken, ondanks de hevige regenval van de laatste uren. :). We leken eerder een groep veldlopers, de modder hing tot boven mijn knieën. Maar was heel plezant, en heb ontdekt dat mijn nieuwe loopschoenen prima trailschoenen zouden zijn, heel veel grip in de modder.

Pas enkele weken weer aan het hardlopen na blessure van paar maand, en deze week al een 17tal kilometer in de benen, en zaterdag nog een wedstrijdje van 7 km te gaan.