Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ninus

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 16:27

Lekker vooruitzicht SV!

Wat heftig Muppet, ik kan me voorstellen dat een rondje lopen er dan even bij blijft.

Hier is het fris en natte sneeuw, ik ga morgen met mijn zusje een rondje trailen. Volgens mij blijft het droog, zin in! Vandaag een rustdag, ik lag na middernacht op bed, dat vind ik zwaarder dan een marathon lopen :=

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 21:03

Ah ben benieuwd of dat helpt MM.

Fijne vakantie SV! ook hier lekker een weekje vrij. Ben er nog steeds niet echt aan gewend, zoveel vakantie.

haha Ninus, dat laat naar bed gaan als je dat niet gewend bent is ook killing :=

Gister met spinnen ging het wel weer. 2 liedjes waarbij ik dacht, oei, even rustig aan. Vandaag ondanks dat ik last had toch gaan rennen. Het is gewoon zo vreselijk fijn om te lopen (ondanks de pijn). Heb mijn knie nu toch wel beetje boos gemaakt geloof ik. Tegelijkertijd denk ik, alles is is heel en alles is goed... Dus doe maar even en kijk eens wat er gebeurd als ik er doorheen ga en dan de injecties weer krijg... Als het na de volgende injecties echt niets verbeterd gaat mijn marathon ticket de verkoop in.
Morgen weer spinnen, heb een leuke carnavalsversie gemaakt voor morgen :+

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 21:25

Ik lees nog steeds mee en moet stiekem wel om je gniffelen Leonie... Echt rust nemen zit er bij jou echt niet in he?

Verder heb ik heel veel mooie loopjes en lopen voorbij zien komen. Wat een prestaties!

Zelf gelukkig wel weer wat aan het lopen, nog niet zoals ik wil, maar dat bouwt vanzelf wel weer op. Momenteel loop ik vooral voor de ontspanning; hoofd leegmaken door het eindeloze ritme van de ene voet voor de andere, zo heilzaam! En soms zit het qua weer mee, soms tegen, maar er is altijd wel wat bijzonders (mede dankzij de fantastische omgeving waar wij mogen wonen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo... en nu duik ik weer onder mijn meeleessteen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 15:57

Prachtig daar, dat is heerlijk lopen ja.
Loopt niet iedereen om lekker zijn hoofd leeg te maken? <3

Ik heb vandaag een sprinttraining gelopen (sprintjes tussen 3.40 en 4.00). Heb nu al spierpijn _O-
Maar... het was heerlijk weer en ik heb m'n training echt lekker gelopen!

Afbeelding

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:12

Lekker Goof! En leuk, een gravelbike:j

Mooie plaatjes WenK en wat Goof zegt, ik loop ook om mijn hoofd leeg te maken.

Vanochtend lekker 26km getraild met mijn zusje, wat een fantastisch weer {:} frisjes maar eindelijk zon!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:27

Haha ik bedoel vooral dat ik niet kijk naar tijden/snelheid etc. Gewoon naar buiten en gaan, maakt niet uit hoe snel of langzaam, geen doel, alleen het feit dàt ik loop. En dat is precies wat ik op dit moment nodig heb. Kijken of ik me kan verbeteren, een doel meenemen etc komt later wel weer... of niet en dan is het ook goed.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 19:36

De zon was er hier pas rond 4 uur helaas.
Heerlijk ninus!
En Goof ook al lekker in de zon. Mooie sprintjes!
Prima toch WenK? Ik loop ook niet voor de snelheid.

Ik was nogal moe, na het wandelen vanmorgen heb ik een uur en een kwartier geslapen.
Morgen trailen! Als ik goed slaap doen we een wat langere afstand.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 21:09

WenK schreef:
Ik lees nog steeds mee en moet stiekem wel om je gniffelen Leonie... Echt rust nemen zit er bij jou echt niet in he?
O:) Nee ik weet oprecht niet hoe. :+
Heerlijk plaatjes wel!

Lekker hoor goof die sprintjes zo. Die spierpijn kun je er gewoon uit lopen _O-

Ah lekker Ninus Leuk dat ook jij met je zus kan lopen. het weer was prachtig he vandaag! Was zo vreselijk uitnodigend. En mijn man? Tis koud buiten, pakt de auto naar de sportschool (800m fietsen) en gaat op de loopband staan. Ik snap daar echt echt helemaal niks van.

Hopelijk morgen weer lekker energie SV. Ik ben ook echt doodmoe deze week. Maar denk persoonlijk dat het te maken heeft met dat ik weer ben gaan lopen. Kost mij toch altijd wel flink energie dat rennen en hoewel het simpel voelt in de km, heb ik uiteindelijk wel gewoon 2 maanden niet gelopen.

Vanmorgen de spinning gegeven. Had een leuke carnavalslijst gemaakt :Y) . Gister deed mijn knie bij het hardlopen echt pijn maar niet op dezelfde plek als waar ik klachten heb. Vanmorgen, helemaal geen last meer en na het spinnen (niet tijdens) weer terug als "normaal". Ik snap er echt geen klap van.
Vanmiddag nog even lekker wezen paardrijden en nu met de beentjes omhoog want morgen wil ik heel graag een iets langer stuk gaan lopen dan de 8 km die ik tot nu toe heb aangehouden.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 07:49

Nee dat snap ik ook niet Leonie :D ik ben altijd buiten, in weer en wind.
Je knie klinkt nog wel heel spannend, ik hoop dat het vandaag lukt om iets langer te lopen :j

Mijn oma zou zeggen dat je het vast nodig had SV. Hoop dat je vandaag lekker een lange afstand kunt trailen als start van je vakantie!

Ik heb voor vandaag een workout met tempoblokken op de plannen, ik ga wat later in de ochtend als ik alles op stal en in huis klaar heb, moet ook gebeuren. En dan komt vanmiddag de sportmasseur, zo luxe, ze komt sinds een jaar ofzo aan huis, echt heerlijk, ik kijk er naar uit!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 09:14

Wenk, mooi rondje.

Hier deze week 3 trainingen gedaan. Eerste was woensdag als lunchpauze. We hadden een prio op het werk en ik had om 12 uur nog maar 300 stappen gezet, en maar 1.5 kop thee gehad. Dus was echt enorm stijf en tja, als ik dan niet wat ga doen, dan wordt het echt pijnlijk. Dus heb m'n collega's gezegd, met 45 minuten ben ik terug, maar ik moet nu echt mijn spieren rekken en strekken. Dus als een idioot me omgekleed en 5km in 39 minuten gedaan en was precies op tijd terug :D
Met een rode kop en hardloopkleding aan stond ik weer lekker achter de webcam voor het volgende online overleg. Bleek dat ik niet de enige was die gewoon even naar buiten geweest was, wel de enige die was gaan rennen.

Dat later loopgroep, dat was een rustige training, 5.5km gedaan, ik was absoluut niet moe. Enige probleem: ik had de snelle stukjes lichamelijk sneller kunnen doen, maar het miezerde en dan net zo weinig dat je bril er volledig van besloeg, zowel aan binnenkant als buitenkant, dus ik liep behoorlijk blind zeg maar. En dan durf ik in het donker niet voluit te gaan.

Gisteren heb ik hoogtemeters gemaakt, beetje saaie training, maar moest ook even. 16 keer de bult bij Kardinge op en af gegaan, 508 hoogtemeters, 10km precies toen ik weer bij de auto was. Ging wel langzaam, ben wel eens sneller geweest, maar dan ging ik minder vaak omhoog (was hiervoor nooit verder gekomen dan 11 keer). En ach, ik had al uitgemest en 2 paarden gereden, dus ik heb ruimschoots mijn beweging gehad.

En nu vriest het al weer hier. Gisteren was het net dooi, maar wel koud, 1 graad. Vandaag niet hardlopen is het plan. Wel duiken en paardrijden (mits de bodem meewerkt).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 13:03

Samantha, mijn schoenen slijten ook vrij snel. Ik geloof dat ik met mijn vorige paar zo'n 650 km heb gelopen. Bij de winkel waar ik m'n schoenen kocht waren ze er ook verbaasd over, omdat Brooks normaal gesproken langer mee horen te gaan.

SV, wat stom van je bumper! Ik baal er al van als ik zelf een schade rij, maar als een ander het doet en niks achterlaat zou ik zo chagrijnig zijn. Aan de andere kant los je daar niks mee op, dus is het zonde van je energie (zo veel makkelijker gezegd dan gedaan!).
Nu lekker vakantie, hopelijk heb je goed geslapen en een mooie tocht gemaakt vandaag. Hier in het westen is het lekker zonnig.

Ninus, Rotterdam is inderdaad heel druk. Maar de sfeer is leuk en het is dichtbij voor mij :j

Welkom Gelato! Denk eraan dat je rustig opbouwt. Je conditie zal goed zijn door het wandelen, maar je spieren en pezen krijgen echt andere belasting te verwerken.

Muppet, heb je dit weekend nog kunnen lopen?

WenK, heel mooi, jullie omgeving!

Goof, jouw sprinttempo! *\o/* Fijn he, die zon?

Leonie, is het gelukt met de langere afstanden? Ik hoop het echt voor je!

Germie, goed bezig met trainen deze week, ook met die hoogtemeters!

Ik heb deze week best lekker gelopen. Woensdagavond ruim 4 km easy pace. Dat was heel langzaam, maar het was fijn om weer in beweging te zijn en m'n hoofd klaart er toch altijd wel van op.
En gisteren een lus van de Austerlitz trail gedaan. Zo heerlijk om in het bos (en de zon!). Ik was met 3 vriendinnen, dus het was ook een heel gezellige dag.

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 13:04

leonie87 schreef:
Lekker hoor goof die sprintjes zo. Die spierpijn kun je er gewoon uit lopen _O-

Dat heb ik vanmorgen dus maar gedaan haha.
Ik ging een rustiger herstelloopje doen, maar heb uiteindelijk echt een hele vlotte 5km gelopen :')
Was lekker, weer zulk mooi weer.
Ik heb super constant gelopen en mijn hartslag deed weer idioot. Top.

Afbeelding

Afbeelding

Loopse vandaag Ninus en Leonie.
Hoop dat je knie ok is vandaag.
Lekker gelopen Germie.
Oh, wat leuk Tiggs. Ik loop Austerlitz later dit jaar ook weer. Vind hem tof!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 14:14

Loop je met je horloge als hartslagmeter Goof? Dan kan het dat ie het niet goed oppikt het eerste stuk door de kou en mindere doorbloeding. Of voelde je ook echt een sprong qua hartslag?

Ik loop Austerlitz in mei ook weer! Met broer en schoonzusje. Je kunt nu zelf kiezen welke lus(sen) je loopt, dus dan loop ik gewoon een andere dan gisteren.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 14:30

Ja ik dacht ook gelijk aan je horloge Goof, dat heb ik ook wel eens als ik mijn hartslagmeter vergeten ben. Maar ik heb dan niet dat mijn hartslag constant hoog blijft, hij zakt dan soms ook als een malle.

Hier is het koud, maar prachtig weer. Lekker in de zon gelopen. Het waait vreselijk hard en ik had mijn tempoblokken wind mee, dus ik moest flink mijn best doen om mijn hartslag omhoog te jagen ^) Maar het is redelijk gelukt :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 14:31

Oh leuk, wie weet tref ik je daar dan wel.

Mijn hartslag kan dit in de zomer ook doen hoor. Het is alleen heel lang geleden dat dit gebeurde. Maar inderdaad, het is flink koud, wie weet komt het daardoor vandaag.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 16:14

Leuk Tiggs, ik liep gisteren m’n rondje en kwam allemaal mensen tegen die Austerlitz liepen. Heb m’n route dus maar wat aangepast.
Het is inderdaad een mooie trail.

O gek Goof? Mijn horloge doet ook nog steeds gek bij start.

Ik heb gisteren een lange loop gedaan met m’n zooltjes. 14 km wilde ik, want Valentijnsdag.
Dat was niet zo’n goed idee want ik heb nu mega blaren onder mn voeten,
Merk wel verbetering in mn bekken, maar ja dat wennen aan die zooltjes duurt wel even.
Verder gaat het allemaal best moeizaam. Als ik zo terug kijk, loop ik al anderhalf jaar met een blessure, heb ik met hangen en wurgen er 2 marathons mee gelopen. En sta op het punt dat nog een keer te doen. Ik merk bij lange lopen dat ik boven de halve marathon afstand gewoon op ben. Overal pijn en dan ga ik dus anders lopen. Ik blijf wel gewoon trainen maar de kans is groot dat ik in Enschede de halve ga lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 16:47

Lekkere hoogtemeters getraind Germie.

Tiggs leuk dat je mee hebt gedaan aan de Austerlitz trail!
Wij lopen volgende week de Zandenbos trail.

Lekkere snelle 5km Goof, goed gedaan!

Pittig hè die wind ninus, fijn dat je tempoblokken goed gingen. Op welk tempo moest je lopen en hoe lang waren de blokken?

Wat vervelend Samantha, hoe komt dat toch? Je lijf zou een langere afstand toch aan moeten kunnen. Zit je met voeding wel goed? Of misschien een keer bloed laten prikken, misschien heb je wel tekorten.

Ik ben met mijn vriend een stuk richting het zuiden gereden en we hebben een flink eind gelopen.
Ik had vanaf 10km echt loden benen, maar niet zeuren en gewoon doorzetten.
De wind was wel pittig toen we een open stuk omhoog moesten.
Ik vond dat er iets teveel wandelaars waren in dit geboed, maar goed, op een zondag met mooi weer ontkom je daar bijna niet aan.
Terug moesten we een stuk omrijden, want ja carnaval, dus een deel van Groesbeek afgesloten.

Sorry kon niet goed kiezen uit de foto's :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 17:52

Wat mooi daar, ik ken die hele omgeving eigenlijk niet.
Wat een goede afstand! Tof.

Samantha, wat rot dat je eigenlijk al zo lang loopt te tobben. Conditioneel ben je volgens mij wel echt top.
Balen van de blaren ook.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 20:49

Wat balen Samantha, blaren lijken mij echt vervelend. En wat SV zegt vind ik een goede, ik zou even laten kijken naar je waarden, dat was bij mij toen echt de oorzaak en het was, uiteindelijk na veel gedoe := , verklaarbaar en onder controle te houden.

Prachtige plaatjes weer SV! En knap dat je dan toch kunt doorzetten :))

Ik heb wat beter naar mijn training gekeken, ik loop op hartslag en pluis het niet altijd grondig na. Ik liep 3 setjes van 8 minuten op D2 (hartslag gemiddeld 155) en 4 minuten op D3 (hartslag gemiddeld 165) met 2 minuten herstel. De 8 minuten zit dan rond de 5 mpkm en de 4 op 4.45. Herstel loop ik op 5.30.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 21:47

Wat liep je weer in een mooie omgeving SV en ook veel hoogtemeters. Ik voel m'n bilspieren iets, maar verder geen spierpijn, dus ik lijk iets aan hoogtemeters te gaan wennen.

HIer vandaag gedoken en dan kom je op de duikstek, ligt er ijs, iets wat ik daar nog nooit gezien heb. Geeft aan hoe koud het water is. De duikcomputer gaf 1 graad aan als watertemperatuur. Daarna naar m'n paard, en heb met de stalhouder en hun hond nog 6km gewandeld in 1.5 uur. Was gezellig, maar ook enorm koud met de wind.
Inmiddels sneeuwt het hier weer.

Goof, dat met die hartslag heb ik ook wel eens. Geen idee waardoor dat komt. Als je maar gewoon lekker gelopen hebt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 21:59

Wha wat heerlijk zo een sportmasseur aan huis Ninus!
Ik vind tempoblokken lopen altijd leuk en fijn. Even gas geven en dan weer even lekker stukje herstellen zonder helemaal stuk te gaan zoals bij een interval. Lekkere tempo's loop je!

Tiggs ah ja soms is 4 km genoeg om gewoon even los te komen. En mooi rondje vandaag. Wat leuk dat je het zo als lusjes bij huis kan lopen. En ook super gezellig zo met zijn 4tjes. Loopt altijd vlot als je samen loopt vind ik.

Blijft toch apart Goof. Mijn man heeft het ook soms, van die gekke sprongen erin. Geen idee waar het van komt.

Samantha ja je bent echt al lang aan het rommelen. En hoewel je er telkens wel weer bovenop lijkt te komen ben je volgens mij nooit echt langere tijd pijnvrij geweest nu? Wel echt super balen maar misschien wel de juiste beslissing. nu eerst de focus op helemaal pijnvrij en krachtig lopen en dan weer terug naar een marathon?
En die blaren au au

Sv ah mooie afstand weer en heerlijk weer was het he! Balen van je benen, maar toch flink doorgezet. Wel echt heerlijk gebied is dat daar! Heb er vorig jaar ook 2 keer gelopen en heb er veel paardgereden. <3

Ik ben erg tevreden vandaag. Knie voelde vanmorgen niet heel slecht (wel wat zeurend achterop maar niet op de pijnpunt) en besloten om toch te tapen. De fysio raad me dat af ivm kracht en stabiliteit verlies maar ik wilde toch even kijken of het verschil maakte. En eigenlijk best oke gelopen. Als het even wel pijn ging doen, besloten heel even te wandelen en dat leek wel te helpen. Maar het ging zo lekker dat ik zelfs wat eenvoudige bospaadjes heb meegenomen (oke ik denk dan, die zijn vlak maar dan kom je erachter dat er toch behoorlijk wat boomwortels op liggen maar goed). En mijn doel van 12 km kunnen halen zonder heel veel last. Erna voel ik het wel echt iedere keer dus dan is het wel echt even been omhoog en evt wat ijs erop.
Merk wel dat het conditioneel wat meer kost allemaal (ook niet gek na 2 maanden). Maar goed, wel weer een beetje vertrouwen erbij.
Langs een van mijn favo plekjes gelopen <3
Afbeelding
en 1 van de andere 16 vennen.
Afbeelding

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:59

Tigs, Austerlitz trail ziet er echt heeerlijk uit!

Goof mooie tijd op de 5km :D

Samantha, yess zag het veel voorbij komen de 14km voor valentijnsdag! Tof dat je dat hebt gedaan. Wel erg balen van de blaren, hopelijk gaan ze snel weg. Ook heel erg balen van de blessures...

Supervixen wat een afstand en omgeving! Prachtig en echt een knappe prestatie

Leonie snap dat dat een van je favoriete plekjes is, ziet er ook heerlijk uit <3

Over blaren gesproken. Met lange afstanden wandelen gebruik ik vaak wandelwol voor tussen je tenen of een pleister om een teen af te plakken om blaarvorming te voorkomen. Doen jullie dit ook bij langere afstanden hardlopen?

Ik heb vandaag overigens ook mijn eerste 5km gelopen, gewoon op een tempo waarbij ik nog met de muziek mee kon zingen om mijn pezen niet te veel te overbelasten. 35 minuten! Ben er blij mee gezien ik nog zo kort geleden begonnen ben :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:09

Dat is echt hartstikke goed Gelato!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 12:24

Superknap gelato, gefeliciteerd!

Wandelwol heb ik nog nooit van gehoord, ik gebruik het dus ook niet.
Blaren heb ik eigenlijk geen last van gelukkig. Zelfs niet toen ik bijna 50km lang met natte voeten liep en door modder moest.

Leonie ik snap helemaal dat dat je favoriete plek is, ziet er prachtig uit. En 12km zonder al teveel last is toch vooruitgang.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 23:34

Wandelwol gebruik ik ook niet. Ik ben eigenlijk niet blaargevoelig, maar je moet dan wel fatsoenlijke sokken aan trekken, dat had ik dus niet laatst en tja, dat voel ik nog. Helaas. Maar er zit al weer een dun huidje hoor. Moet ook wel, want ik wil over 1.5 week weer een langere afstand doen.