Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:38

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:21

Pandora2 schreef:
Het vaccin van AZ is in Zwitserland afgekeurd lees ik.
Ze willen eerst nog meer onderzoek naar de veiligheid, kwaliteit en effectiviteit.

https://businessam.be/belgie-geeft-astr ... -plussers/

Ja dat was vorige week bekend geworden.
Maar wat daar ook belangrijk is om bij te vermelden is dat Zwitserland geen noodtoelating kent zoals EMA.
Het moet dus door het volledige goedkeuringsproces komen en dat kun je dus niet direct vergelijken.

Edit: ik lees dat er nieuw onderzoek beschikbaar is voor de ZA variant en dat is geen goed nieuws:

Citaat:
The Oxford/AstraZeneca Covid-19 vaccine does not appear to offer protection against mild and moderate disease caused by the viral variant first identified in South Africa, according to a study due to be published on Monday.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-02-21 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:45

Volledige goedkeuringsproces klinkt wel goed vind ik. Better safe.... :P
Pfizer en Moderna hebben ze bij jullie dan toch ook volledig door dat proces moeten laten lopen of heb ik het verkeerd ?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:48

Sizzle schreef:
Pandora2 schreef:
Het vaccin van AZ is in Zwitserland afgekeurd lees ik.
Ze willen eerst nog meer onderzoek naar de veiligheid, kwaliteit en effectiviteit.

https://businessam.be/belgie-geeft-astr ... -plussers/

Ja dat was vorige week bekend geworden.
Maar wat daar ook belangrijk is om bij te vermelden is dat Zwitserland geen noodtoelating kent zoals EMA.
Het moet dus door het volledige goedkeuringsproces komen en dat kun je dus niet direct vergelijken.

De reden was toch te weinig bewijs van effectiviteit bij ouderen toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:50

De EMA heeft ook geen noodtoelating gefaan toch? Maar een gedeeltelijke vergunning? UK en VS volgens mij wel noodtoelating?
Laatst bijgewerkt door secricible op 07-02-21 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:50

lenaa_tje schreef:
De reden was toch te weinig bewijs van effectiviteit bij ouderen toch?

Zie mijn linkje :o

Even het stukje in een quote dan maar :D
Citaat:
Er zijn aanvullende gegevens over veiligheid, werkzaamheid en kwaliteit nodig, en daarom zijn gegevens uit nieuwe studies nodig’, luidt het bij de Zwitsers.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:51

Pandora2 de nos scheef anders(en de radio want daar heb ik het vorige week gehoord maar dat is nos ). Daarom mijn reactie

Citaat:
De Zwitsers vallen vooral over het ontbreken van data over de effectiviteit van het vaccin bij oudere mensen. Daarom wachten ze de uitkomsten af van aanvullend onderzoek onder tienduizenden mensen in Noord- en Zuid-Amerika.

https://nos.nl/liveblog/2367118-zwitser ... l-ggd.html

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:53

Pandora, Ja die zijn door het volledige process geweest, de overheid neemt ze dus ook niet de volledige verantwoording uit handen van de bijwerkingen.

Leenaatje, wat ze exact aan onderzoek verlangen is natuurlijk niet publiekelijk bekend maar dat zal inderdaad de belangrijkste strekking zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:53

secricible schreef:
De EMA heeft ook geen noodtoelating gefaan toch? Maar een gedeeltelijke vergunning? UK en VS volgens mij wel noodtoelating?

Voor Pfizer destijds wel, de rest weet ik niet.
Inmiddels zal het ook wel omgezet zijn naar definitief.

Het verschil is dat EMA mag zeggen: we keuren het voorlopig goed voor een beperkte groep en dan kunnen we het ook weer stopzetten als de data niet overtuigend is.
Swissmedic heeft die optie niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:56

Lenaatje Ja, dat weet ik. Maar dit is een artikel van gister, dus ik dacht dat dit de recentste info was.

Vorige week las ik dat ook van de ouderen.
Italië, Malta en wij ( belgie ) gaan het in elk geval niet gebruiken voor 55+.

Anyway, de Suissen willen het niet op dit moment. :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:59

Dat kon ook! Ik was wat sceptischer als het om Corona nieuws gaat. Ik heb altijd het idee in het weekend dat berichten iets anders geformuleerd opnieuw boven komen om maar nieuws te kunnen brengen :')

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:21

De kerkdienst werd weer goed bezoxjt vanochtend. Ik denk zal meevallen deze week, vanwege het weer, maar nee. Ik vind het ongehoord.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:53

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:18

Huh? Maar juist AZ had toch als enige ook getest in ZA? Hoe kan het dan dat er nu ander nieuws naar buiten komt?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:03

Pandora2 schreef:
Lenaatje Ja, dat weet ik. Maar dit is een artikel van gister, dus ik dacht dat dit de recentste info was.

Vorige week las ik dat ook van de ouderen.
Italië, Malta en wij ( belgie ) gaan het in elk geval niet gebruiken voor 55+.

Anyway, de Suissen willen het niet op dit moment. :)

Spanje ook niet, alleen voor 18-55 mensen zonder gezondheidsproblemen. Die gaan nu de lading die vandaag aankomt inzetten voor bepaalde beroepsgroepen, zoals tandartsen, politie, onderwijzend personeel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:21

lenaa_tje schreef:
Dat kon ook! Ik was wat sceptischer als het om Corona nieuws gaat. Ik heb altijd het idee in het weekend dat berichten iets anders geformuleerd opnieuw boven komen om maar nieuws te kunnen brengen :')

:=
Weekend-newsflashes }>

Hopelijk geeft dat nieuwe medicijn in de verdere studie ook goede resultaten. Ziet er toch veelbelovend uit !

In Spanje ook maar tot 55 jaar het AZ vaccin ja ? Dat zijn toch al best wat landen die dit toepassen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:32

MoniqueT schreef:
Hebben jullie al gelezen dat er in Israël hele goede resultaten zijn behaald met een medicijn tegen corona? Weliswaar nog op hele kleine schaal, maar het wordt wel uitgebreid getest nu.

https://www.timesofisrael.com/new-israe ... pital/amp/

Wauw, dit klinkt wel heel hoopgevend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:38

MoniqueT schreef:
Hebben jullie al gelezen dat er in Israël hele goede resultaten zijn behaald met een medicijn tegen corona? Weliswaar nog op hele kleine schaal, maar het wordt wel uitgebreid getest nu.

https://www.timesofisrael.com/new-israe ... pital/amp/

Heel hoopgevend dit MoniqueT.
Ik zou erg blij zijn als in de gehele EU mensen boven de 55 in aanmerking komen voor de Pfizer, Moderna of Russische variant. Ik zit echt neit te wachten op de oxford vaccin en wellicht als ik die alleen maar kan krijgen dat ik het helemaal niet doe had ik al besloten voordat ik dit nieuws hierboven las.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:52

Zoals eerder opgemerkt; ben blij met de extra tijd die ik voor een beslissing heb.
Tegen die tijd is er én meer van de rest gevaccineerd dus mijn risico lager én heb ik meer info voor een beslissing.
Tot die tijd gezond verstand risico-mijden.

Vanmorgen vroeg wilde berglief voor ontbijt naar het restaurant op de dorpsgrens. Dat is het enige wat open is want voor vrachtverkeer essentieel.
Vroeg op zondagmorgen is er nooit iemand. Nu kwam er net een bus met voetbal team aan. Wij weer terug.
Nu ja, er toch even ´uit´geweest :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:00

Wij lijken zo ook automatisch meer wachttijd te krijgen. Ik ben 55, maar heb diabetes, dus val niet onder ´gezond´. Albert is 63, dus moet sowieso wachten. Ach ja, dat zingen we dan ook wel even uit nog.

Naast Pfizer en Moderna is er ook nog het vaccin van Janssen, maar dat lijkt massaal door Amerika gekocht te worden? We gaan het zien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:15

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:38

MoniqueT schreef:
Ik ben 55, maar heb diabetes, dus val niet onder ´gezond´. Albert is 63, dus moet sowieso wachten.

Hier hetzelfde.
Ik ouder dan Albert en gezond, berglief jonger dan jij en ook risico groep, Bubbly lief nog jongerder en al dubbel Pfizer gevaccineerd, Málaga lief ook vanwege beroep eerder op de lijst.
Met afstand de oudste en met afstand laatste aan de beurt *D
Enige bescherming tot volgende winter is :)* :)* gebruiken en wat dát betreft; verveel me en wil een Nitro kit n mijn autootje _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:49

Popstra schreef:

Dat was de titel
Citaat:
Sneeuwballen gooien mag alleen met eigen huishouden

en weet je dat ik serieus even dacht dat dit een satirisch grapje was→ ik schoot echt in de lach ervan en zag toen dat het door 112 is geplaatst :o
Op zo'n moment denk ik dan: "wat leven we eigenlijk in een rare wereld".
Hier is het lente, dus speelt niet, het verbod met sneeuwballen gooien. _O- Tjha laten we er maar om lachen, want het heeft toch ook wel iets zots.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:08

Dan is de politie in Amsterdam fout bezig geweest met de mensen die zich niet aan de nachtklok hielden gisteren avond. :')