Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 14:22

Goed punt.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:19

Elke keer komt het weer naar voren dat we de druk op de zorg moeten verminderen.
Maar door jaren maar op de zorg te bezuinigen ( terwijl de zorgpremie maar stijgt) zitten we nu met problemen.
Ik ben er zo mee dat de overheid door die bezuiningingen het zelf heeft veroorzaakt.
Dus waarom moet de gewone burger dit oplossen door maar prikken te nemen?

Onze overheid laat de laatste jaren heel veel steken vallen.
Steeds meer burgers hebben geen vertrouwen in onze overheid meer.
En dan gaat diezelfde overheid ons vertellen dat we maar gewoon die prikken maar moeten halen.

Maatregelen opleggen die ze zelf niet eens naleven.
Over de hele wereld wordt er gedemonstreerd tegen de corona maatregelen.
Dan ga je toch wel nadenken klopt dit allemaal wel?
Ik ben geen complotdenker maar heb geen vertrouwen in onze overheid en velen met mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:25

loriene schreef:
Ik ben geen complotdenker maar heb geen vertrouwen in onze overheid en velen met mij.

En welke concrete stappen ga je nemen om dat te verbeteren? Want ik lees daar veel gemakzucht in, mensen vinden 'protest' wel fijn maar willen niet nadenken over hoe dan wel en wat je dan wel wilt.

Verder gaat het inderdaad niet alleen om het verminderen van de druk op de zorg, en ik ben het ermee eens dat het onterecht is dat de overheid daar de nadruk op legt in hun communicatie. Het gaat uiteindelijk ook gewoon om het beschermen van elkaar tegen onnodig leed en ziekte.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:29

Shadow0 schreef:
loriene schreef:

En welke concrete stappen ga je nemen om dat te verbeteren? Want ik lees daar veel gemakzucht in, mensen vinden 'protest' wel fijn maar willen niet nadenken over hoe dan wel en wat je dan wel wilt.

Verder gaat het inderdaad niet alleen om het verminderen van de druk op de zorg, en ik ben het ermee eens dat het onterecht is dat de overheid daar de nadruk op legt in hun communicatie. Het gaat uiteindelijk ook gewoon om het beschermen van elkaar tegen onnodig leed en ziekte.

Wat voor stappen zou ik moeten ondernemen dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:31

Ik vertrouw ook sommige politici niet maar ga wel van m’n eigen gezonde verstand uit dus gewoon geprikt. Houd niet zo van gokken met m’n leven. En bezuinigen op gezondheidszorg? Het stijgt elk jaar met miljarden. En er zeker zwaar ingezet op efficiency en juist dat is nu het probleem. Nederland was koploper in minimale ligdagen in het ziekenhuis, door samenwerking tussen patiënt, huisarts, ziekenhuis en thuiszorg konden mensen met een flinke operatie na een paar dagen naar huis. Win-win. En toen kwam Corona , mensen konden na drie dagen niet naar huis, na drie maanden soms zelfs niet dus die efficiënte manier van werken werkt niet bij een pandemie met langdurige ziekenhuisopnames.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:32

loriene schreef:
Elke keer komt het weer naar voren dat we de druk op de zorg moeten verminderen.
Maar door jaren maar op de zorg te bezuinigen ( terwijl de zorgpremie maar stijgt) zitten we nu met problemen.
.

Dit klopt niet
Er gaat elk jaar alleen maar meer geld naar de zorg van de overheid.
2018 + 3 miljard
2019 + 5 miljard
Corona + heel veel

Dat er wat moet gebeuren in de zorg is bijna iedereen het mee eens overigens. Maar gewoon meer geld gaat niet de oplossing zijn.
Want ...... waar moeten we dan minder geld naartoe laten gaan?
En , door de vergrijzing nemen de kosten alleen maar toe en wordt de zorg onbetaalbaar.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:32

Vertel eens Loriene, waar ga jij al het benodigde geld vandaan halen die nodig is om de elk jaar duurder wordende zorg te financieren? Waar ga je elk jaar meer en meer geld vandaan halen?

Want zoals al 100.000.000.000x in dit topic is benoemd: er wordt niet bezuinigd op de zorg.. Er gaat elk jaar meer en meer geld naartoe.

Dat staat ook los van de vaccinatie. Die vaccinatie zal niet helpen bij de zorgkosten (integendeel..) maar dat een bepaald percentage van de bevolking vaccineert is wel nodig om de volksgezondheid op peil te houden en de zorg + economie draaiende te houden.

Zonder vaccinatie en zonder maatregelen (daar ben je immers ook tegen, je bent immers blij dat er gedemonstreerd wordt) is het sterftecijfer ontzettend hoog, is de druk op de zorg niet normaal veel groter, waardoor -naast Coronabemettingen- ook uitval in de zorg komt in de vorm van burn-outs (en misschien zelfs wel erger..). Daardoor blijven er minder mensen in de zorg over, is de druk nog hoger, en wordt uitval nog hoger.. etc etc. Zie je waar dit heen gaat?
En buiten de zorg valt ook een relatief groot deel van de werkende bevolking uit. Tijdelijk, omdat ze een Coronabesmetting doorlopen. Dan langer, omdat er een groot gedeelte long-covid oploopt. En permanent, want ook daar zal sterfte plaatsvinden. Dit, en de algehele mentaliteit door al die problematiek, heeft ook zijn weerslag op de economie. Die draait niet goed meer, waardoor er zowel in het bedrijfsleven als bij de algemene bevolking ook minder belasting op te halen is (en op een gegeven moment is het potje overheidsgeld voor hulp aan struggelende ondernemers ook op), waardoor er ook weer minder geld naar de zorg kan.

Wil jij daadwerkelijk dat er zo'n doemscenario ontstaat? Zo nee, wat is jouw oplossing? Wat moet er anders?
En dat je dat mogelijk niet weet dat kan goed. Maar als je het niet weet, moet je naar de mensen luisteren die er verstand van hebben... en dat doe/wil je niet.

De mensen die demonstreren tegen de coronamaatregelen zijn gelukkig maar een klein gedeelte. Gelúkkig zijn de meeste mensen verstandig en luisteren naar de mensen die verstand van zaken hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:36

Ik herhaal het maar weer eens. In Nederland bezuinigen we niet op de zorg, elk jaar geven we weer meer uit aan zorg dan het jaar ervoor. Wat we wel doen is proberen om die groei in zorguitgaven in de hand te houden. Maar dat is echt iets anders dan bezuinigen.
Als je al wat aan de zorg wil verbeteren, dan moet je niet nog meer geld erin gaan pompen, dan moet je het geld efficiënter gaan gebruiken en daar kunnen we nog heel veel in winnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:42

Loriene: Jezelf informeren over het functioneren van de overheid, ook breder. Het steunen van media die het belangrijk vinden om goede en zorgvuldige informatie te geven. Lid worden van en stemmen op partijen die niet alleen maar dingen willen stoppen en afbreken maar vooral ook ideeen hebben over hoe het beter kan. (Bijvoorbeeld partijen die geld in de zorg ook werkelijk naar mensen in de zorg willen laten gaan.)
Vrijwilliger worden en kijken of je concreet iets bij kunt dragen. Iets doen voor de mensen die uitgesloten worden (volgens jou of werkelijk.) Dat soort dingen.

Overigens aan de mensen die zeggen dat er niet bezuinigd wordt in de zorg: in de praktijk wordt de zorg wel op allerlei punten verschraald, en sommige zorg is gewoon niet bereikbaar. Dus al dat extra geld gaat in elk geval niet zonder meer naar meer toegang tot zorg (en nee, ook niet naar de vergrijzing!)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:47

loriene schreef:
Ik ben er zo mee dat de overheid door die bezuiningingen het zelf heeft veroorzaakt.
Dus waarom moet de gewone burger dit oplossen door maar prikken te nemen?

In 2011 waren de overheidsuitgaven aan zorg 61 miljard, in 2019 (dus voor corona) was dit 87 miljard en voor 2022 is dit zelfs 93 miljard geworden. Een kwart van alle overheidsuitgaven gaat naar de zorg. Dat dit geld beter besteedt zou moeten worden, ben ik het mee eens. Maar hoe, daar weet ik zo geen oplossing voor. één van de oorzaken is namelijk dat zorg relatief veel arbeid behoeft, waardoor echte bezuinigingen lastig in te voeren zijn. De lonen zijn namelijk de afgelopen 10 jaar ook stevig gestegen.

Als je door jarenlang bezuinigen 50% meer geld krijgt, is dat een zeer bijzonder manier van bezuinigen. De zorg is een enorme kostenpost en zal dat, met onze zorgbehoefte/goedkoop zorg aanbieden, ook blijven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:51

loriene schreef:

Lees jij eigenlijk wel wat mensen hier schrijven?
En heb je überhaupt wel eens gekeken naar hoeveel geld er naar de zorg gaat?
Er wordt NIET BEZUINIGD op de zorg. Jaarlijks gaat er miljarden geld extra naar toe. De kosten rijzen de pan uit, wat de regering steeds (zeer terecht mi) uit alle macht enigszins in de hand probeert te houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:33

verootjoo schreef:
Er wordt NIET BEZUINIGD op de zorg. Jaarlijks gaat er miljarden geld extra naar toe. De kosten rijzen de pan uit, wat de regering steeds (zeer terecht mi) uit alle macht enigszins in de hand probeert te houden.

Dit is niet juist: de zorgkosten worden in essentie niet meer in bedwang gehouden door de regering, doordat het als aparte 'markt' is georganiseerd. In de praktijk betekent dat dat het beleid en de beperkingen worden vastgesteld door onder andere het Zorginstituut Nederland (dat bepaalt wat er onder de basisverzekering moet vallen), door de zorgverzekeraars, door de NZa en door informele verbanden die dat (ondoorzichtig) afspreken.

Het probleem daarmee is dat er heel weinig zicht is op de daadwerkelijke kosten en hoe redelijk die zijn. Er gaat veel tijd en geld naar ingewikkelde rekenconstructies of het doorschuiven van mensen. En op andere plekken wordt er beknibbeld op dingen die wel degelijk zouden horen tot zorg, en die waarschijnlijk helemaal geen besparing opleveren maar vooral een vermindering van de mogelijkheden tot zorg inhouden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:09

Ik vind het daarom altijd zo bijzonder als mensen als argument hebben dat het doel van de regering/ziekenhuizen is om zoveel mogelijk zieke mensen te hebben omdat dat meer geld oplevert.

Uiteindelijk bepaalt degene die betaalt, en dat is in Nederland de zorgverzekeraar.

Ik weet nog dat wij de druk van de zorgverzekeraars ook echt wel voelden op mijn vorige werk. Wij mochten eigenlijk alleen lumbaalpuncties doen en pas als een patiënt dit expliciet weigerde of er echt een gevaar op bloedingen was mochten we een (drie keer zo dure) PETscan voorschrijven. En er werd ook echt wel wat van gezegd als we te scheutig waren met "dure" diagnostiek.

Op mijn huidige werk krijgen we een afgekaderde hoeveelheid tijd (en dus geld) per patiënt per jaar en indien we daar zelf overheen gaan wordt dit betaald uit "eigen zak" van de organisatie. Er is wat dat betreft vanuit de zorgaanbieder echt geen duidelijk "winstoogmerk" maar eerder spaarzaamheid.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:32

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van [CV] Corona Vragen, wanneer je een link deelt, leg uit wat er te zien/lezen is
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 07-10-21 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:39

Nee, geen fake nieuws maar een ingezonden lezersbrief. En die is net zoveel of zo weinig waard als de persoonlijke meningen van Jan en alleman.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:41

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van [CV] Corona Vragen, wanneer je een link deelt, leg uit wat er te zien/lezen is
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 07-10-21 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:41

bigone schreef:
Nee, geen fake nieuws maar een ingezonden lezersbrief. En die is net zoveel of zo weinig waard als de persoonlijke meningen van Jan en alleman.

Maar er staan geen onwaarheden in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:45

loriene schreef:
bigone schreef:

Maar er staan geen onwaarheden in.

Klopt, het is een opiniestuk.
Ik ben het wel eens met de opinie dat je geen VVD moet stemmen als de zorg je lief is.

En ik ben het ook eens dat de verpleeghuiszorg bedroevend afgenomen is.

Heb alleen zelf ook geen pasklaar antwoord hoe dan wel. Feit blijft dat er heel erg veel mensen veel langer in leven gehouden worden en dat de WLZ al jaren enorm drukt op de zorgkosten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:05

loriene schreef:
Moderatoropmerking:

Hier ben ik het wel degelijk mee eens, dit heb ik gezien in de jaren dat mijn moeder schoonvader en schoonmoeder in het verpleeghuis woonden.
En dat was al in 2010 voor de laatste overleed. Twee verzorgenden voor 20 bewoners , te weinig douchen, ineens moesten ze behalve bad en wc, ook alles schoonmaken dus nog minder zorg.
De verpleeghuiszorg is de laatste 25 jaar een drama geworden en geen verpleeghuis maar beter een sterfhuis te noemen. Iets anders is er niet meer of hooguit het hospice waar je nog naar toe kunt wanneer je het met kunst en vliegwerk zolang thuis vol hebt gehouden.
Mijn man en ik zijn niet van plan om daar te komen, dit hebben we 20 jaar geleden al besloten en officieel vastgelegd.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:11

Maar ook hier geldt weer dat het niet of/of is.
Ja, er kan ont-zet-tend veel beter in de zorg, al helemaal dat geldslurpende proces van onderhandelingen, maar dat laat niet onverlet dat we nú een Covid pandemie hebben en vaccinaties de beste manier zijn om daar uit te komen.

En ja, we moeten met z'n allen inzetten op preventie en gezonder leven en ja, we moeten met z'n allen beter omgaan met onze wereld en het klimaat maar we zitten nu met dat pokkevirus dat als we niets doen echt alles ontwricht. Maar absoluut is het en/en.
Laatst bijgewerkt door Swah op 05-10-21 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:12

Het probleem is dat geld incorrect verdelen (waaronder in te veel lagen management) waardoor het op de vloer niet beschikbaar komt, niet betekent dat er bezuinigd is op de zorg door de geldverstrekker. Wanneer er in 10 jaar tijd ruim 50% meer geld naar de zorg toe is gegaan, kan je niet zeggen dat de overheid minder geld heeft gegeven.

Jan Modaal is er in 10 jaar tijd "slechts" 12% op vooruit gegaan (van 33.000 naar 37.000).
Sjonnie Minimaal is er in 10 jaar tijd 18% op vooruit gegaan (van 8,22€/uur naar 9,72€/uur bij 40uur/week).
Inflatie is de afgelopen 10 jaar 17% gestegen.

Er is dus ten opzichte van het inkomen en van de inflatie zo'n 3x zo veel verhoging geweest.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:17

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 07-10-21 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:19

Het is een grapje…

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:23

IMANDRA schreef:
Het is een grapje…

Ja dat zeg jij.
Ik vindt zulks helemaal niet grappig.
Dit zijn dus dingen die zeg je niet zomaar.
Fakenieuws! Hoe kom je erop.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:26

loriene schreef:
Even iets anders.

Waarom ga je nu ineens op iets anders over? Er zijn hier allerlei mensen die nota bene gedeeltelijk met je meegaan, en dan gooi je er ineens totaal iets anders in?