Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:47

Nee, mij lijkt dat je laat testen om andere mensen niet te besmetten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:58

Mindim schreef:
Citaat:
Uiteindelijk is het testen in verreweg de meeste gevallen niet noodzakelijk voor de directe gezondheid van het kind. En ik denk dat veel ouders daar over vallen.

Testen doe je toch ook niet enkel voor het kind zelf?

Nee daarom. Voor een enkeling kan het zijn dat het een voorwaarde is voor bijv. een medische behandeling of afspraak in het ziekenhuis. Maar meestal is het gewoon om te weten of het kind besmettelijk kan zijn of niet. Dus voor een ander. Hoewel ik mijn kinderen vraag zich te laten testen, gaat dit wel in overleg met hen. Ik ga ze niet dwingen als ze écht niet willen of als ze een eerdere keer erg vervelend vonden en daardoor niet meer willen. Maar ik hoop en neem aan dat ze voor angstige kinderen een speekseltest oid kunnen regelen.

Ook bij volwassenen zijn er mensen die de test echt verschrikkelijk vonden. Dus het heeft soms echt niets te maken met ´niet zo flauw doen´ of verwende kinderen oid.

Mocht het hier zo zijn dat er een paar keer quarantaine gaat komen dan hoop ik wel dat het testen wordt op dag 5 en weer naar school. Anders moet ik mijn 10 jarige echt alleen thuis laten terwijl ik zelf werk. Voor 5 dagen vind ik dat al wel wat. Wij wonen buitenaf en hebben geen directe buren. Maar de eerste tijd zal mijn 13 jarige nog niet naar school gaan en sowieso thuis zijn. Dan zou ik mij er geruster op voelen.

Ik denk dat veel ouders die pertinent weigeren hun kind te laten testen vallen over het feit dat het voor het kind zelf totaal niet noodzakelijk is. Er zijn ook genoeg volwassenen die de test erg vervelend tot pijnlijk vonden. Ik denk dat een speekseltest echt al wel veel zou helpen. Er zijn immers ook kinderen die al vervelende medische ingrepen gehad hebben en gewoon echt bang zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:27

Ik kan er weinig meer over vinden dan een krantenartikel hier, doch er is blijkbaar een nieuwe mutatie in Israel welke wél bij kinderen onder de 2 aanslaat en slachtoffers maakt.
Dat is extraéxtra vervelend want dergelijke kleintjes zijn niet zo eenvoudig te vaccineren.
Poeh tot de macht poeh -O-

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:28

Hoe zit het nou met die kindvriendelijke testen, speekseltesten enzo?
De doorontwikkeling van goede, betrouwbare snelle tests lijkt me momenteel ook één van de belangrijkste zaken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:45

Ik zou net als Vayo doen. Even aankijken wel thuishouden. En testen na 24 uur, niet direct. Wij hebben het alledrie gehad dus verwacht niet zo snel corona nu. Maar beleid is helder, ik hou er van als dingen duidelijk zijn. Thuishouden en laten testen is heel duidelijk imo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:25

Huertecilla schreef:
Ik kan er weinig meer over vinden dan een krantenartikel hier, doch er is blijkbaar een nieuwe mutatie in Israel welke wél bij kinderen onder de 2 aanslaat en slachtoffers maakt.
Dat is extraéxtra vervelend want dergelijke kleintjes zijn niet zo eenvoudig te vaccineren.

Linkje graag ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:46

Hoezo zijn kleintjes niet makkelijk te vaccineren? We doen niet anders met het RVP.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:52

bigone schreef:
Huertecilla schreef:

Linkje graag ?

Aan een kránt?
Was papier ;)

Het enige wat ik op internet in het engels gevonden heb is
https://www.jpost.com/health-science/wi ... ols-656791

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:53

secricible schreef:
Hoezo zijn kleintjes niet makkelijk te vaccineren? We doen niet anders met het RVP.

Omdat de huidige vaccins er niet op getest zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:53

Anders een foto maken van het artikel HC?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:57

Ik dacht even dat de nieuwe regels/adviezen mbt de komende sneeuw van De Speld af kwamen. Maar het blijkt echt te zijn...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:10

Dacht niet dat er al een vaccin voor kinderen getest is...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:14

Ik dacht dat je de handeling bedoelde HC :D maar idd, er is geen vaccin goedgekeurd voor deze groep dus dat is een uitdaging.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:22

Mindim schreef:
Citaat:
Uiteindelijk is het testen in verreweg de meeste gevallen niet noodzakelijk voor de directe gezondheid van het kind. En ik denk dat veel ouders daar over vallen.

Testen doe je toch ook niet enkel voor het kind zelf?

Klopt, maar om nu die hele kleintjes nu aan een keel en neus swab te onderwerpen. Dat vind ik ook nogal wat. Dat sponsje daar zou ik geen probleem mee hebben.
Nee als het om mijn kleinkind gaat van 3 jaar, zie ik het niet zitten hoor als het geen sponsje is. Dan blijft hij maar wat langer thuis en ik verwacht dat de moeder er net zo over denkt :o .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:37

HC , paniekzaaierij jouw opmerking. Dit was allang bekend dat kinderen iets meer last van de Britse variant hadden. Hoesten enz terwijl de gewone vaak asymptomatisch verloopt . Ook in dat artikel staat niets nieuws.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:40

Dat artikel is inderdaad een boel gebakken lucht.
Vooral ook de opmerking: het zou ook kunnen dat het percentage bij kinderen stijgt omdat er minder volwassenen geinfecteerd raken na vaccinatie: ehhhh ja...indien niet dan zou het vaccin niet werken toch?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:11

Over kinderen testen, hier bij ons worden hele klassen van heel wat scholen al weken getest met de swabs als er positieve gevallen zijn op school. Kleuters incluus uiteraard.
Geeft weinig tot geen problemen schijnt het.

Een andere mogelijkheid is er gewoon niet wil je scholen openlaten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:57

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:42

Ik ken iemand die heel hoog van de toren blaast over haar kinderen. Ze blijven er af, we moeten terug naar normaal, onze kinderen worden getraumatiseerd, blabla. Laat haar kids wel met grote messen rondlopen want dat moeten ze leren, houd ze al meer dan een jaar bij opa’s en oma’s weg want die praten er verkeerde ideeen in, geen tv mobiel of internet voor de kinderen ( leeftijd 3 tot 17) geen vriendjes te spelen, nooit want ook die praten hun ouders na. Vraag me af hoe die kinderen over tien jaar op hun jeugd met zo’n moeder ( pa gaat in al dat aparte gedoe mee anders kan hij ook gaan) terug kijken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:22

Hier ook vele klassen jonge kinderen getest. Amper problemen gegeven en iedereen leeft nog ;)

Mijn kinderen zijn nog niet getest, maar mochten er klasgenoten positief getest zijn, gaan ze ook gewoon.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:52

bigone schreef:
Ik ken iemand die heel hoog van de toren blaast over haar kinderen. Ze blijven er af, we moeten terug naar normaal, onze kinderen worden getraumatiseerd, blabla. Laat haar kids wel met grote messen rondlopen want dat moeten ze leren, houd ze al meer dan een jaar bij opa’s en oma’s weg want die praten er verkeerde ideeen in, geen tv mobiel of internet voor de kinderen ( leeftijd 3 tot 17) geen vriendjes te spelen, nooit want ook die praten hun ouders na. Vraag me af hoe die kinderen over tien jaar op hun jeugd met zo’n moeder ( pa gaat in al dat aparte gedoe mee anders kan hij ook gaan) terug kijken.

Tja daar heb ik ook niks mee. Overigens is het ieder ouders of kinds goed recht een test te weigeren. Verplichten zou niet mogen. Wel hoor je je dan te houden aan de regels, dus i.p.v. 5 dagen dan 10 dagen quarantaine.

Hier ben ik van het principe dat ik mijn kinderen uitleg waarom testen belangrijk is. Want stel je bent niet ziek, maar wel positief en je gaat toch naar school .... meester R kan het dan misschien ook krijgen. Stel dat hij het (nog) niet merkt en hij komt bij zijn ouders, kan hij ze wel besmetten en voor hen kan het echt heel gevaarlijk zijn.
Ik wil ze dan ook graag laten testen mocht dit nodig zijn, maar ik vind het wel belangrijk dat ze er mee akkoord gaan.

Maar ik ken iemand wiens kind 1 keer getest is en dat ging prima. Kind was negatief, maar bleef vanwege de leeftijd niet op afstand van de besmette ouders. Hij moest nog een keer testen, maar toen raakte hij overstuur. Trok het stokje dat ze op je tong leggen weg en gooide dat huilend weg. Zo´n kind ga je echt niet in de houdgreep nemen. Ik snap sowieso niet waarom ze geen sabbelstokje oid aanboden. Nu moet dat kind vd week nog een keer proberen. Dat zou ik dus niet gedaan hebben.

Getup, maar gaan ze dan ook zo diep in de neus? Ik zie tussen diverse landen en zelfs binnen een land per tester best wat verschil.
Overleven zullen ze het allemaal wel en ik vind het prima om mijn kind met haar toestemming te laten testen. Maar als het uitloopt op een pijnlijke nare ervaring en ze weigeren een volgende keer, dan hoeven ze ook niet meer. Ik zit er niet op te wachten dat ze straks angst opbouwen voor kleine medische handelingen. Of dat ze het vertrouwen kwijtraken dat ze er zelf nog iets over te zeggen hebben.

En dan heb je nog kinderen die bijv. ernstig ziek zijn geweest en erg nare ervaringen hebben met artsen e.d. Dan kan alleen iemand in zo´n pak al erg angstig zijn, laat staan het laten testen. Dan kan zoiets echt uitlopen op een traumatisch iets.

Ik vind dat de insteek moet zijn ´we laten testen´, maar wel in het achterhoofd gehouden dat er kinderen zijn voor wie dat niet (goed) gaat. Daar mag best begrip voor zijn. Ook voor mensen die het echt niet willen. Alleen houdt je dan wel aan de regels, dus 10 dagen quarantaine i.p.v. 5.
Ik heb nog nergens gelezen hoe het testen bij kinderen eruit gaat zien. Gaat dat exact zoals bij volwassenen? Wat als een kind niet wilt/durft, is er dan een alternatief om toch te testen? Kun je gewoon een test via sabbelstokje aanvragen?

Ik heb er geen ervaring mee. Hier is nog niemand uit het gezin getest geweest. Ik heb een gevoelige neus en snel hoofdpijn en migraine. Als ik koude lucht door mijn neus inadem krijg ik snel hoofdpijn. Ik heb makkelijk bloedneuzen. Ik sta eerlijk gezegd niet te springen om een test :+ Ik laat het wel doen als het nodig is, want ik ga liever maar 5 dagen in quarantaine ipv 10. Maar als ik de keuze had tussen bloedprikken of deze test zou ik bloedprikken veel liever hebben :') Ik kan gewoon wel begrijpen als ouders en/of hun kinderen er tegenop zien.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:17

Als een kind in quarantaine moet, omdat klasgenoot positief is. Geen klachten heeft of wat dan ook. Moet de rest van gezin dan ook?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:50

wemkelover schreef:
Als een kind in quarantaine moet, omdat klasgenoot positief is. Geen klachten heeft of wat dan ook. Moet de rest van gezin dan ook?

Nee, tenzij het kind op dag 5 positief test.

Overigens is het niet altijd zo dat de gehele klas in quarantaine moet op het moment dat een klasgenootje positief blijkt te zijn. Dit komt van rijksoverheid.nl :

Vaste groepjes
Er geldt het dringende advies om zoveel mogelijk met vaste groepen te werken. Mocht er toch een besmetting plaatsvinden, dan hoeven in dat geval mogelijk alleen de leerlingen uit hetzelfde groepje in quarantaine. Dit beoordeelt de GGD. In de groepen 4, 5 en 6 is het advies om groepjes van 5 kinderen te maken, die bij elkaar in de buurt mogen komen. In de groepen 7 en 8 wordt met kleinere groepjes of koppels gewerkt. Buitenspelen gebeurt alleen met de eigen klas. Klassen worden niet gemengd.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:57

Mijn kind heeft na net even te vaak de kinderorthopeed gezien te hebben moeite met kleine medische dingen, ook de tandarts is nog een flinke uitdaging omdat ze dr mond niet open doet. Mocht ze dus in quarantaine moeten, zou ik wel overleggen over een blaastest of zo’n sabbelstokje, en dr anders ws 10 dagen thuis houden.
Bij ons gaat groep 1 alleen de ochtenden naar school, de rest van de scholen (zitten in fusie) hebben continurooster om het aantal ouderbewegingen te beperken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 05:42

Ik vind het gewoon het risico niet waard van medische handelingen eng gaan vinden, het is toch een gemeen rotprikje dat je in je neus en keel krijgt. Mijn hobby is het ook niet maar ik ben 2 keer geweest met verkoudheidsklachten en ga gewoon weer als ik denk dat het nodig is. Die kleine houden we gewoon wat langer thuis als dat nodig mocht zijn, geen enkel probleem, we passen ons wel aan :)

Ik zal wel tegen hem zeggen dat hij eerder naar school mag als hij zich laat testen, maar hij kan prima zonder school, hoe leuk hij het ook vindt, dus hij zal die test er ook niet voor over hebben :P En wat zijn 5 dagen extra nou, op een schoolweek van een kleuter....woensdagmiddag, donderdag, zaterdag en zondag hebben ze sowieso al geen school :)

Hier op school spelen de 2 kleuterklassen altijd samen buiten en op de gang maar dat gaan ze nu ook uit elkaar trekken. Iedereen houdt well gewoon normaal rooster (was altijd al continu, eten op school en kwart voor 3 naar huis) maar de kleuters van klas A en B lopen dan niet meer via zelfde paadje naar hun eigen achterdeur van eigen klas, maar de ene groep gaat vanaf maandag binnendoor. Dus dan zullen ze wel echt gescheiden gaan worden blijkbaar.