Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:01

Mindim prima dat jij dat vindt maar ik vind dat bij een tekort iemand met combinaties aan dingen, wachtend op bijv. Een transplantatie etc etc. Voorrang moeten krijgen.
Dus ja daar geef ik mijn plek, omdat ik astma heb en een griepprik krijg, graag voor op. Ik ben prima bekend met wat jij schrijft. Ik heb afgelopen jaren verschillende longontstekingen doorgemaakt en ben daar ook voor opgenomen geweest. Er zijn alleen zat mensen die een groter risico zijn bij het doorlopen van een Corona besmetting en die niet even kunnen wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:03

Jessix schreef:
Ik heb ook astma, gebruik geen medicatie meer, maar krijg wel oproep voor controle bij de huisarts en oproep voor griepprik. Laatste heb ik nooit genomen. Ik zie mezelf niet als risico groep al weet ik dat ik wel veel moeite heb met virussen die op mijn luchtwegen slaan.

Ik ben niet bang om Corona te krijgen. Als ik een oproep krijg voor een enting neem ik hem maar zit inmiddels comfortabel in mijn bubbel. Ik houd dit nog wel even vol als het moet. Dus wacht rustig af.

Ik moest altijd naar het ziekenhuis, 1 maal per jaar naar de longarts en 1 maal per jaar naar de nurse practitioner. Eerst de longfunctie op de poli en dan gevolgd door consult. Maar dat moet ergens anders dus bij de huisarts?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:04

Sizzle dankjewel voor je uitleg! Ik hoop dat er toch meer naar gekeken gaat worden nu die mutaties zo opkomen. Je zal waarschijnlijk een punt hebben, het moet wel uitkunnen :')
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 06-02-21 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:04

Ze zijn hier in de praktijk ermee begonnen wegens hoop mensen met longklachten in het dorp.

Betreffende corona enting laat ik aan de huisarts over. Zou kunnen dat ik onder controle moet wegens mogelijke reacties erop, maar dit zou dan met een telefoontje kunnen (denk ik). Heb natuurlijk al een infectie zitten in de lage luchtwegen. Heeft al maanden geduurd voor het vinden van medicatie wat effectief was.

Bij mij is het chronische bronchitis dan in combinatie met hyper gevoeligheid voor luchtweg infectie. Tel daarbij dat AB geen tot zeer weinig affect heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:08

lenaa_tje schreef:
Mindim prima dat jij dat vindt maar ik vind dat bij een tekort iemand met combinaties aan dingen, wachtend op bijv. Een transplantatie etc etc. Voorrang moeten krijgen.
Dus ja daar geef ik mijn plek, omdat ik astma heb en een griepprik krijg, graag voor op. Ik ben prima bekend met wat jij schrijft. Ik heb afgelopen jaren verschillende longontstekingen doorgemaakt en ben daar ook voor opgenomen geweest. Er zijn alleen zat mensen die een groter risico zijn bij het doorlopen van een Corona besmetting en die niet even kunnen wachten.

Waar vind ik wat van precies? Want ik heb nergens mijn mening over wie eerder gevaccineerd moet worden geschreven? Die schuif jij mij nu in de schoenen.
Ik leg enkel uit dat lichte astma kan veranderen in een zware aanval.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:14

Marcella schreef:
Longfunctie is hier bij de huisarts. Heb symbicort (zonder deze laait de longontsteking weer op) en ventolin. Mag geen griepprik, want deze actieveer de ontsteking in de lage luchtwegen.

Apart. Ik moet sputum inleveren, longfunctie, rontgen en bloedprikken in het ziekenhuis 3x per jaar. Daarna consult longarts. Krijg gewoon de griep prik en geen longontsteking daar van. Antibiotica word om de tijd veranderd om resistentie tegen te gaan. Die krijg je enkel om de ontstekingen niet te laten groeien. Die gaan echter nooit helemaal weg. Is ook altijd op de foto's te zien en in het bloed.
Ik moet maandag weer. Krijg donderdag de uitslagen van mn arts. Ik zal eens vragen aan haar hoe het zit met die enting tegen covid

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:18

Mindim schreef:
lenaa_tje schreef:

Waar vind ik wat van precies? Want ik heb nergens mijn mening over wie eerder gevaccineerd moet worden geschreven? Die schuif jij mij nu in de schoenen.
Ik leg enkel uit dat lichte astma kan veranderen in een zware aanval.

Maar mijn punt ging toch om het vaccineren? Waarom leg jij dit dan uit? Ik schrijf namelijk ook nergens dat ik dat niet weet. Ik schrijf dat ik het terecht vind dat iemand met licht astma niet in een zelfde groep gaat vallen als iemand die wacht op een transplantatie of copd. Daar zit gewoon een enorm verschil in risico.
Dus nee (en dat zegt het longfonds ook) niet iedereen met licht astma is direct een risicogroep voor Corona, lijkt mij iets goeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:31

lenaa_tje schreef:
Maar mijn punt ging toch om het vaccineren? Waarom leg jij dit dan uit? Ik schrijf namelijk ook nergens dat ik dat niet weet. Ik schrijf dat ik het terecht vind dat iemand met licht astma niet in een zelfde groep gaat vallen als iemand die wacht op een transplantatie of copd. Daar zit gewoon een enorm verschil in risico.
Dus nee (en dat zegt het longfonds ook) niet iedereen met licht astma is direct een risicogroep voor Corona, lijkt mij iets goeds.

Jij schuift mij een mening in de schoenen die ik niet heb geuit, das gewoon niet netjes van je.

.
Citaat:
Iemand met licht astma heeft geen extra risico Corona eerder te krijgen.

Ik reageerde voornamelijk op dit stukje ;) Vooral op licht astma, dat dat zo kan omslaan in een zware aanval.
Over vaccinaties heb ik met geen woord gerept. Aangezien er weinig mensen op de ic liggen met astma, zullen we niet vooraan in de rij staan.

MyWishMax

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:36

Jij zei dat je alleen oproep voor griepprik krijgt als je onder controle in ziekenhuis bent. Dat klopt weer niet, dus de vergelijking waar jij op reageerde van lenaa_tje klopt dus wel.

Het begon dat mensen die griepprik krijgen voorrang zouden moeten hebben volgens purny. Daar kwam de astma en een zware aandoening als copd vandaan. En dat iemand die dus al jaren geen medicatie meer hoeft te gebruiken maar wel een griepprik krijgt ook voorrang zou moeten krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:40

MyWishMax schreef:
Jij zei dat je alleen oproep voor griepprik krijgt als je onder controle in ziekenhuis bent. Dat klopt weer niet, dus de vergelijking waar jij op reageerde van lenaa_tje klopt dus wel.

Het begon dat mensen die griepprik krijgen voorrang zouden moeten hebben volgens purny. Daar kwam de astma en een zware aandoening als copd vandaan. En dat iemand die dus al jaren geen medicatie meer hoeft te gebruiken maar wel een griepprik krijgt ook voorrang zou moeten krijgen.

Ik heb het nergens over mijn mening over vaccinaties gehad. Dus heb ook niet gezegd dat mensen met astma voorrang moeten krijgen?
Ik struikelde enkel over de lichte astma en daar heb ik in het algemeen iets over gezegd, zonder verwijzingen naar een vaccin. Enkel dat het zelfs met lichte astma je hele zware aanvallen kan krijgen, thats all.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:42

Het lijkt nu een beetje een long/astma topic te worden :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:42

Electra63 schreef:
Het lijkt nu een beetje een long/astma topic te worden :D ;)

Ja, back on topic maar weer, wordt idd beetje geneuzel zo :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:43

Ik had het inderdaad begrepen zoals mywishmax
Verder zo gek is die opvatting van mij niet, dit schrijft het longfonds ook.

Citaat:
Lopen mensen met een longziekte meer risico op besmetting?
FF: ‘Nee, onderzoek laat zien dat mensen met COPD en astma niet meer risico lopen op het krijgen van corona. Ook voor andere longziekten is niet aangetoond dat het risico op infectie verhoogd is.

Ik schrijf ook bewust niet over verloop want dit zou kunnen maar als je naar de ic kijkt lijkt dit gelukkig mee te vallen. Naar rest klachten is naar mijn weten helaas nog weinig uitsluitsel over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:49

lenaa_tje schreef:
Ik had het inderdaad begrepen zoals mywishmax
Verder zo gek is die opvatting van mij niet, dit schrijft het longfonds ook.

Citaat:
Lopen mensen met een longziekte meer risico op besmetting?
FF: ‘Nee, onderzoek laat zien dat mensen met COPD en astma niet meer risico lopen op het krijgen van corona. Ook voor andere longziekten is niet aangetoond dat het risico op infectie verhoogd is.

Ik schrijf ook bewust niet over verloop want dit zou kunnen maar als je naar de ic kijkt lijkt dit gelukkig mee te vallen. Naar rest klachten is naar mijn weten helaas nog weinig uitsluitsel over

Daar draait het niet om, je schuift me een mening in de schoenen die ik niet ergens heb neergeschreven, je neemt maar aan. Gewoon niet doen.
En nu houd ik er over op.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:51

Prima mindim ik was niet de enige die dit zo had opgevat. Sorry dat ik jou aanvulling niet begreep en dat ik dat zelf heb ingevuld :)

https://nos.nl/artikel/2367513-schoolle ... kheid.html Schoolleiders wel blij met gewijzigde beleid snotneuzen.
Ben wel benieuwd naar het sneltest beleid (en dan vooral de ademtest) daar gaan wel spookverhalen over rond. Ik had gister een leerling die vertelde dat zijn zusje bang was omdat ze zomaar de school konden binnen gaan om random kinderen te testen :Y)
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 06-02-21 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:56

Ik snap de vergissing wel, het ging eerst over voorrang qua inenten en daar kwam de astma naar boven icm griepprik. Mindim reageert op de griepprik en longarts, wat niet klopte maar in haar geval wel. (Wat ik weer erg krom vind dat zij geen oproep meer krijgt en ik alleen niet meer omdat ik dat aangegeven heb niet nodig te hebben en nooit in zh geweest ben ervoor) Alleen was dat aanvulling op de griepprik en dus niet op de corona vaccinatie en voorrang. :D

Ik vind het hele vaccineren maar verwarrend worden. En ik blijf me gewoon houden aan alle maatregelen, want ik snapte wel wat Hc bedoelde. Er werd ineens heel begripvol gereageerd op het niet dragen van een mondkapje zonder reden, behalve er niet in geloven, terwijl er meestal juist heel anders gereageerd wordt en we allemaal gewoon de maatregelen en adviezen moeten volgen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:59

Popstra schreef:
Marcella schreef:
Longfunctie is hier bij de huisarts. Heb symbicort (zonder deze laait de longontsteking weer op) en ventolin. Mag geen griepprik, want deze actieveer de ontsteking in de lage luchtwegen.

Apart. Ik moet sputum inleveren, longfunctie, rontgen en bloedprikken in het ziekenhuis 3x per jaar. Daarna consult longarts. Krijg gewoon de griep prik en geen longontsteking daar van. Antibiotica word om de tijd veranderd om resistentie tegen te gaan. Die krijg je enkel om de ontstekingen niet te laten groeien. Die gaan echter nooit helemaal weg. Is ook altijd op de foto's te zien en in het bloed.
Ik moet maandag weer. Krijg donderdag de uitslagen van mn arts. Ik zal eens vragen aan haar hoe het zit met die enting tegen covid

Nooit longfoto gemaakt was nog niet ernstig genoeg volgens ha. Sta ook niet onder controle van zh.

Zo zie je maar hoeveel verschillen er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:09

Marcella schreef:
Nooit longfoto gemaakt was nog niet ernstig genoeg volgens ha. Sta ook niet onder controle van zh.

Zo zie je maar hoeveel verschillen er zijn.

Heel veel schijnbaar :')
Ik moest standaard naar het ziekenhuis, de hele familie trouwens, misschien was dat ook een reden daaarvoor, geen idee.

Mijn zus is zwaar copd patient, wil nooit de griepprik, maar heeft ook geen oproep gehad voor vaccinatie. Mijn moeder van 82 wel, maar op leeftijd gebaseerd en niet voor haar slechte longen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:11

Vind het wel goed dat ze het testbeleid ook doorvoeren voor de leeftijd 4-12 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:13

SusanH schreef:
Vind het wel goed dat ze het testbeleid ook doorvoeren voor de leeftijd 4-12 jaar.

Zekers, vooral nu de cijfers weer in de lift zitten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:16

Maar ouders laten hun kids niet testen dus wat helpt het dan?
Ik hoor iig alleen maar om me heen dat ze dat écht niet gaan doen en ze dan wel gewoon thuis houden.
Maar ik denk dat dat thuishouden ook tegenvalt. Want het werkt natuurlijk makkelijker met de kids op school.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:18

Nederland staat op z’n achterste benen, ze komen aan mijn kinderen !

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:19

Jullie hebben beide wel iets oudere kinderen toch? Zouden jullie bij iedere snotneus testen? Of toch ook wel afwachten tot klachten voorbij zijn?
Hier was testen van leerlingen (vo dus) wel al normaal maar we hebben wel beide ouders en kinderen. Kinderen die al 3x getest zijn maar ook wel die thuisblijven en aanzien.
Ook zie je dat er meer getest wordt als er al veel Corona besmettingen zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:36

Hier een kind van 10 en 13. Ik zou ze even een dagje thuishouden en als het na 24 uur niet over is testen. Ik denk als het testen via een speekseltest kan, dat veel mensen veel makkelijker en sneller zouden laten testen.
Uiteindelijk is het testen in verreweg de meeste gevallen niet noodzakelijk voor de directe gezondheid van het kind. En ik denk dat veel ouders daar over vallen.

Het testen doe ik wel in overleg met mijn kinderen. Mijn kinderen hadden hier al veel vragen over. Ik heb aangegeven dat het wel fijn zou zijn om te testen, zodat ze na 5 dagen weer naar buiten kunnen. Nu is één van de twee wel wat angstig. Maar toch denk ik dat het wel mee zal vallen. Maar als blijkt na een keer testen dat één van de twee of beiden het echt een hele vervelende ervaring vonden en ze niet meer willen laten testen en het zou echt drama opleveren... dan ga ik ze niet dwingen. Dan kijk ik gewoon via de GGD op er een speekseltest geregeld kan worden.

Nogmaals denk ik dat dit hier wel mee zal vallen. Maar vergis je er niet in dat sommige kinderen hier echt wel angstig van kunnen raken en bang worden. Hier in het dorp een kind van 4 jr dat echt overstuur geraakt is en waarbij ze een nieuwe afspraak gemaakt hebben. Dat zou mij echt te ver gaan als dat kind zelf niet erg ziek is. Dan regelen ze maar een speekseltest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:41

Citaat:
Uiteindelijk is het testen in verreweg de meeste gevallen niet noodzakelijk voor de directe gezondheid van het kind. En ik denk dat veel ouders daar over vallen.

Testen doe je toch ook niet enkel voor het kind zelf?