De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:30

Marie_Anne schreef:
Scholen gaan dicht morgen.
Alle scholen dicht in strijd tegen corona - https://nos.nl/l/2327194

Ben benieuwd wat de redenering is. Als het puur door volksdruk komt zou ik het een zwakke actie vinden, dus ben heel benieuwd naar de persconferentie straks.

PSvanLot

IMANDRA schreef:
Marie_Anne schreef:

Ben benieuwd wat de redenering is. Als het puur door volksdruk komt zou ik het een zwakke actie vinden, dus ben heel benieuwd naar de persconferentie straks.

Ik ben ook benieuwd en naar de vorm ervan.

Paardenfan25

[/quote]
Ik kan me er niet heel druk om maken eigenlijk. En ja, ik werk op de "corona-afdeling". Of ik nu een isolatie in moet voor influenza, MRSA of corona, op wat kleding/veiligheidsvoorschriften na is het allemaal hetzelfde.
En gelukkig denken eigenlijk al mijn collega's die ik er over gesproken heb net zo over.
Het zal misschien per ziekenhuis verschillen, en bij ons gebeuren er een hele hoop dingen op de achtergrond waar je in de media niks tot weinig over hoort, maar er is bij ons meer paniek buiten het ziekenhuis dan er binnen.[/quote]

Goed te horen. Kunnen jullie het nog aan? Veel sterkte de komende periode. Heb respect voor jou en je collega’s _/-\o_

Shadow0

IMANDRA schreef:
@Sannnn: dat klopt dus het zijn vermoedens. Maar de data die we hebben lijkt te laten zien dat kinderen het amper tot niet verspreiden en eigenlijk ook maar weinig krijgen. Er is meer data om te onderbouwen dat kinderen het niet/amper doorgeven en minder/geen data die laat zien dat kinderen heel besmettelijk zijn.

Dat vind ik eigenlijk niet. De algehele data zijn duidelijk genoeg over dat dit een probleem is. Dat betekent dat je op een bepaald moment niet meer moet redeneren van 'maatregelen pas als het nodig is' maar 'maatregelen totdat bekend is dat het *niet* nodig is.'

Dat is drastisch, maar de verhalen van China, Italie, Zuid-Korea en Spanje geven ook wel aan dat het drastisch is.

Plus dat het gewoon echt niet helpt om de urgentie te benadrukken als je zo'n dubbele boodschap uitzendt.

(En daar nog naast zou ik zeggen dat het idee dat onderwijs niet makkelijk gepauzeerd kan worden op zich al een probleem is. Het is helemaal niet iets om ten koste van alles open te houden. Het probleem van de opvang van kinderen van mensen die geen andere opvang hebben en echt moeten werken is een ander verhaal en kan op andere manieren worden besproken. Maar dan helpt het al als veel kinderen wel thuis blijven.)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:31

Bericht van mijn baas: alle scholen zijn vanaf morgen gesloten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:31

Daar heb je wel een punt shadow. Ben benieuwd naar de redenering van de overheid in deze, misschien is er gewoon nieuwe informatie gekomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:35

Marie_Anne schreef:

Volgende stap is volledige lockdown

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:37

Zou het niet kunnen dat ze de scholen bij jullie nu ook sluiten omdat dat in alle buurlanden ook al het geval is ?
Er zal toch wel ergens een logica inzitten als zoveel landen het al doen.

Volgende stap is de horeca sluiten misschien ?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:38

Blacky94 schreef:
mag schreef:
weet iemand waar het schema te vinden is van wanneer de eerste besmetting in welk land te vinden was ten opzichte van Italie? Ik lees hier dat Spanje inmiddels Italie achterna gaat. Wanneer was daar de eerste besmetting? Was dat veel eerder dan in Nederland? (of wordt daar meer getest?)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2020_co ... _in_Europe

Even scrollen naar "pandemic by country" en dan bij het betreffende land even naar rechts "2020 coronavirus pandemic in ..."

Van wat ik zo snel vind zijn in Italië op 21 februari de eerste clusters gevonden en in Spanje de 24e.

En in Nederland 27 Februari wij lopen dus eigenlijk maar 3 dagen achter. Wat gaat er in Spanje anders dan bij ons, of zijn wij over 3 dagen waar Spanje nu is?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:38

Zojuist pushbericht van NOS dat alle sportscholen, horeca en scholen dicht gaan

SandravdB

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:40

sportscholen nog niet gelezen, wachten het af

Pandora2

Tanya schreef:

Mijn woorden waren nog niet koud... :+

Aroha

Tanya schreef:

Ik zie alleen dat de scholen dicht zijn? Van basic fit kreeg ik vanmiddag al een mail :j.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:41

Popstra schreef:
Marie_Anne schreef:

Volgende stap is volledige lockdown

Gok ik ook.
Morgen weer een run op de supermarkten?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:41

mag schreef:
Blacky94 schreef:

Even scrollen naar "pandemic by country" en dan bij het betreffende land even naar rechts "2020 coronavirus pandemic in ..."

Van wat ik zo snel vind zijn in Italië op 21 februari de eerste clusters gevonden en in Spanje de 24e.

En in Nederland 27 Februari wij lopen dus eigenlijk maar 3 dagen achter. Wat gaat er in Spanje anders dan bij ons, of zijn wij over 3 dagen waar Spanje nu is?

Anders gezegd, waren de cijfers van Spanje 3 dagen geleden vergelijkbaar met die van NL nu, of niet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:42

En toch, ondanks dat misschien de scholen niet dicht zouden hoeven, je kunt geen verregaande verdere maatregelen treffen zoals bedrijven horeca enz zonder eerst dit te doen. Geeft ook een signaal af.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:43

Aroha schreef:
Tanya schreef:

Ik zie alleen dat de scholen dicht zijn? Van basic fit kreeg ik vanmiddag al een mail :j.

op NOS

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:44

En de kinderopvang dan?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:44

Paardenfan25 schreef:
Blacky94 schreef:
Ik kan me er niet heel druk om maken eigenlijk. En ja, ik werk op de "corona-afdeling". Of ik nu een isolatie in moet voor influenza, MRSA of corona, op wat kleding/veiligheidsvoorschriften na is het allemaal hetzelfde.
En gelukkig denken eigenlijk al mijn collega's die ik er over gesproken heb net zo over.
Het zal misschien per ziekenhuis verschillen, en bij ons gebeuren er een hele hoop dingen op de achtergrond waar je in de media niks tot weinig over hoort, maar er is bij ons meer paniek buiten het ziekenhuis dan er binnen.

Goed te horen. Kunnen jullie het nog aan? Veel sterkte de komende periode. Heb respect voor jou en je collega’s _/-\o_

Wij zitten niet in Brabant of Amsterdam dus hoe groot het verschil daarmee is durf ik niet te zeggen.
Het is momenteel vooral druk omdat ze aan het schuiven zijn met afdelingen en zorg waardoor wij nu vrijwel alleen maar mensen in isolatie hebben liggen. Ook veel influenza A nog overigens. En daardoor ook wel een wat hogere zorgzwaarte. Maar omdat ze aan het schuiven zijn dus ook wel weer meer personeel die vanaf andere afdelingen komen. Dus het is even zoeken nog maar op zich wel te doen :)
En op het moment dat we nog veel meer coronapatienten krijgen dan we nu hebben, liggen er ook weer draaiboeken klaar voor hoe ze de zorg dan gaan inrichten enzo.

Het enige wat je nu wel ziet is dat veel mensen nu al extra werken. Roosters worden aangepast, vakanties worden ingetrokken... Dat zijn wel ingrijpende dingen.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 15-03-20 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:45

Blacky94 schreef:
mag schreef:
weet iemand waar het schema te vinden is van wanneer de eerste besmetting in welk land te vinden was ten opzichte van Italie? Ik lees hier dat Spanje inmiddels Italie achterna gaat. Wanneer was daar de eerste besmetting? Was dat veel eerder dan in Nederland? (of wordt daar meer getest?)

Wat een verschil in relatieve sterftecijfers per land. Ben wel benieuwd of dat nou door het aantal testen ligt of toch aan iets anders.

Sure_lee

PSvanLot

Relaxed schreef:
En de kinderopvang dan?

die ook. Horeca, sport en kinderopvang. Direct details.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:47

secricible schreef:
mag schreef:

Anders gezegd, waren de cijfers van Spanje 3 dagen geleden vergelijkbaar met die van NL nu, of niet?

3 dagen terug zat Spanje op ruim 3100 positieve gevallen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:47

Relaxed schreef:
En de kinderopvang dan?

Neem aan dat dat gewoon onder scholen valt eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:48

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-20 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt