[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Friesfanaat

Berichten: 1375
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:20

Hoi allemaal,

Ik heb een aantal vragen mbt het koperspiraal, ik wil deze misschien laten zetten.
Ik heb erg slechte ervaringen gehad met betrekking tot de pil slikken.

- Zijn jullie aangekomen in gewicht door het koperspiraaltje?
- Is jullie libido hetzelfde gebleven of gedaald/gestegen?

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:26

Ik heb sinds iets meer dan een maand een koperspiraal. Ik was wel al gestopt met de pil een paar maanden eerder, dus toen was mijn libido al gestegen. Voel tot nu toe geen verschil tussen zonder spiraal en zonder pil, of met spiraal, maar dat is logisch gezien het geen hormonen toevoegt. Van de hormonen afgaan heeft echter wel een significante invloed gehad op mijn libido, en ook mijn seksleven (het werd ineens lichamelijk ook een stuk plezieriger).

Ik ben wél aangekomen sinds ik gestopt ben met de pil en begonnen met een koperspiraal. Ik sport echter ook minder dan eerst en heb veel meer stress (niet vanwege spiraal) dus dat hangt er ook mee samen, maar heb wel het gevoel dat ik makkelijker vet vasthou dan met de pil, ja. :j

Als je nog meer vragen hebt, laat maar weten!

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:34

Ik moet over 4 week weer ongesteld worden maar dan ben ik op vakantie..
Doorslikken wil niet meer want ik word er gewoon doorheen ongesteld.
Zou ik ook na 2 week kunnen stoppen en word ik dan ook ongesteld?
Dat ik dan niet veilig ben snap ik, maar dat is even niet anders. Wil echt niet op vakantie ongesteld zijn want dat is niet te doen. :(

Zertab

Berichten: 12471
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:36

NNikki schreef:
Ik moet over 4 week weer ongesteld worden maar dan ben ik op vakantie..
Doorslikken wil niet meer want ik word er gewoon doorheen ongesteld.
Zou ik ook na 2 week kunnen stoppen en word ik dan ook ongesteld?
Dat ik dan niet veilig ben snap ik, maar dat is even niet anders. Wil echt niet op vakantie ongesteld zijn want dat is niet te doen. :(


Welke pil heb je?

Petrichor

Berichten: 10582
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:54

Ik ben sinds 3 weken gestopt met anticonceptie, ik was altijd aan de pil en het laatste half jaar had ik de Mirena spiraal. 2 dagen na het verwijderen van de Mirena had ik buikpijn en was ik 1 dag ongesteld daarna stopte het weer.

Nu vraag ik mij af, was dit echt een menstruatie of had dit te maken met het verwijderen van de Mirena? En hoelang na het verwijderen van de spiraal heb je normaal gesproken je cyclus weer terug?

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:01

- Zijn jullie aangekomen in gewicht door het koperspiraaltje?

Nee ik ben juist afgevallen.
Alleen het eerste half jaar had ik wel een gigantische onrustige huid en vet haar. Maar als je lichaam eenmaal “gereset” is verdwijnt dat weer.

- Is jullie libido hetzelfde gebleven of gedaald/gestegen?

Die is echt gigantisch gestegen. Door de hormonen uit de pil werd ik juist een emotionele huilebalk met een libido van 0,0.

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:13

Petrichor schreef:
Ik ben sinds 3 weken gestopt met anticonceptie, ik was altijd aan de pil en het laatste half jaar had ik de Mirena spiraal. 2 dagen na het verwijderen van de Mirena had ik buikpijn en was ik 1 dag ongesteld daarna stopte het weer.

Nu vraag ik mij af, was dit echt een menstruatie of had dit te maken met het verwijderen van de Mirena? En hoelang na het verwijderen van de spiraal heb je normaal gesproken je cyclus weer terug?


Dit hangt af van je eigen hormonale cyclus en hoe regelmatig je was alvorens te beginnen met hormonale anticonceptie. Er zijn vrouwen die vanaf dag 1 regelmatig zijn en anderen die nog weken of zelfs jaren onregelmatig zijn...

Algemeen over hoeveel "erger" menstruaties kunnen worden bij overstap op koperspiraal: let op als je van de pil overstapt, bij sommigen verminderen de duur en hevigheid enorm, waardoor dat bij het wegvallen van de hormonen en na plaatsing van een koperspiraal dat het niet 2x zoveel bloedverlies is, maar gevoelsmatig mss wel 5x.
Vriendin had hooguit 2 dagen dat een tampon nodig was, maar geen hinder in haar dagelijkse routine en ging naar 7 dagen waarvan ze er 2 liever niet te veel bewoon uit angst voor lekkage EN pijn in onderbuik en borsten...

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:18

Zertab schreef:
NNikki schreef:
Ik moet over 4 week weer ongesteld worden maar dan ben ik op vakantie..
Doorslikken wil niet meer want ik word er gewoon doorheen ongesteld.
Zou ik ook na 2 week kunnen stoppen en word ik dan ook ongesteld?
Dat ik dan niet veilig ben snap ik, maar dat is even niet anders. Wil echt niet op vakantie ongesteld zijn want dat is niet te doen. :(


Welke pil heb je?

Microgynon 50

Zertab

Berichten: 12471
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:15

Dan zou ik het niet weten. Staat dat niet in de bijsluiter?

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:03

Goed, zo blij als dat ik was met m’n koperspiraal, zo erg baal ik nu. Op vakantie is het ding verzakt. :\ zit nu in de wachtkamer van een Spaans ziekenhuis om ‘m eruit te laten halen.

Wie heeft hier ook last van gehad, en wat hebben jullie daarna gedaan? Ik kan niet goed tegen de hormonen van de pil, dus hormoonvrij was mijn oplossing, maar weet nu niet of ik wéér een koperspiraal moet laten zetten of niet.

Condooms vind ik écht verschrikkelijk (met goede reden overigens) én niet betrouwbaar genoeg, en de pil gaat dus niet. Wat valt er nu nog te doen? Of zeggen jullie gewoon die koperspiraal nog een keer proberen?

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:12

Wat balen! Je hebt ook een hormoon vrije pil, daarmee word je ook gewoon ongesteld.

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:24

Huh??? Hoe kan het dat ik daar nog nooit van heb gehoord! :wow:

Zou je me daar wat meer informatie over kunnen geven?

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:27


LilChar

Berichten: 1256
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:30

Wat heftig! Ik wist niet eens dat dat kon eigenlijk, of niet aan gedacht.
Ik heb ook een koperspiraal.
Waarom is die verzakt bij jou, hoe kwam dat? En hoe merkte je dat?
De oorzaak van het verzakken kan je misschien ook meenemen in je keus om hem weer te laten zetten of niet.

Pluisje1998
Berichten: 1237
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:40

Urbiezira schreef:
Huh??? Hoe kan het dat ik daar nog nooit van heb gehoord! :wow:

Zou je me daar wat meer informatie over kunnen geven?


Ik denk dat ze de cerazette bedoeld, maar die is zeker niet hormoon vrij hoor. Er zit geen oestrogeen in, maar wel een progestageen (desogestrel), hetzelfde/soortgelijk hormoon als in de mirena zit. Een volledige hormoonvrije pil bestaat niet.

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:05

Ah, daar heb ik wel eerder van gehoord ja. Wellicht het proberen waard als ik niet nog een keer een spiraal wil proberen. Maar eerlijk...ik voel me een beduidend stuk slechter op hormonen dan zonder hormonen. Even zien dus.

En ik merkte het toen ik een menstruatiecup probeerde in te brengen. Die had ik de vorige menstruatie ook gebruikt, en wilde ‘m nu voor het eerst in doen, en tijdens het indoen voelde ik véél meer van het touwtje dan dat ik tijdens mijn vorige keer controleren had gevoeld. Toen ik ging controleren voelde ik het steeltje bijna uit m’n baarmoedermond steken, en het hele touwtje hing eruit.

Niks bijzonders gedaan. Ja, moest ongesteld worden en ging zwemmen, dus wilde als voorzorg de cup in doen. Verder niets heftigs gedaan (ook geen avontuurlijke dingen gedaan met m’n vriend oid). Zal bij terugkomst een afspraak plannen bij de huisarts en het dan eens allemaal bespreken...

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:15

Oh sorry voor de valse hoop dan ook verkeerd ingelezen over die pil..

Hopelijk kun je met goed plan komen met de dokter !

Ik ben door mijn pil heen ongesteld geworden mocht vaker voorkomen moet ik aan een zwaardere, ben wel geweest omdat raar vond en niet echt op menstruatie vond lijken, gelukkig niks ergs alleen een doorbaak.

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:39

Geeft niet! :) spiraaltje is er inmiddels uit, snel en pijnloos. Heb in de wachtkamer wat onderzoek gedaan (had 3u de tijd) en denk dat ik toch nog een keer voor koper ga, maar dan een Gynefix.

Schijnt vaker geplaatst te worden bij vrouwen die al een expulsie hebben gehad. Wel een stuk duurder, maar dat heb ik er voor over.

Edit: ik werd ook door de pil heen ongesteld als ik meer dan 1x achter elkaar doorslikte. Ik ben toen 1x per twee strips een stopweek gaan doen, wilde namelijk geen zwaardere. Weet niet of je dat nu al doet?

Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:22

Ja ik slik nu de cerazette maar ben niet tevreden. Ik wil toch ook echt geen hormonen, merk het nu wel degelijk, plus blijf wat bloedverlies houden. Ik wil eigenlijk ook voor de koperspiraal/gynefix gaan. Alleen dat plaatsen... :\

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:47

Voor het plaatsen zou ik het niet laten. Voor mij was het een eitje, maar zelfs als het wat onprettig is, dan is het het IMO wel waard. Ik voelde me zó veel beter toen ik stopte met de pil.

Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:09

Ja na jaren pilvrij en een zwangerschap ben ik even begonnen met de Cerazette, maar ik vind het echt he-le-maal niks. :n

LilChar

Berichten: 1256
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:15

Oké dan! Ik had begrepen dat een menstruatie cup en een spiraal ook niet zulke goede combi is? Was dit dan niet de veroorzaker?

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:25

Ik slik de pil nooit door, wilde net aan mijn tweede strip beginnen vanwege vakantie en kreeg beetje bloed dacht zal vast niks zijn toch wel. Week door geslikt en nu toch stopweek ingelast.

Lynnepinny

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 00:00

LilChar schreef:
Oké dan! Ik had begrepen dat een menstruatie cup en een spiraal ook niet zulke goede combi is? Was dit dan niet de veroorzaker?


Dat dacht ik ook ja, ivm de vacuum die je trekt. Als je een spiraaltje en cup wilt combineren moet je ervoor zorgen dat je de cup niet naar beneden trekt terwijl ie nog vacuum zit, want dan heb je de kans dat je het spiraaltje naar beneden trekt. Beter dus vastpakken bij de base en knijpen zodat het vacuum meteen wordt verbroken.

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:52

Ik ging heel slecht op de pil ( vooral emotioneel en kwa stemming), spiraaltje ( mirena) verzakte en ik ben nu heel blij met pleisters :).