Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 02:22

sja.. mijn merrie loopt aardig op de voorhand en ik weet geen andere manier dan haar er onder te rijden. ik heb goed spierpijn.
het is niet dat ze lui is, ze loopt wel door, maar die achterhand moet er onder. anders heeft het nog geen effect.

ik baal behoorlijk dat ik het niet voor elkaar kreeg. beetje jammer. en er is volgens mij echt geen andere manier.

bovendien is mijn paard ook een hittepetit hoor. wel een koudbloed (quarter) maar goed voorwaarts.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:37

1 van jullie mss ervaring met een elektrische fiets? Mijn dochter moet dus 10 km fietsen naar school (momenteel breng en haal ik haar, maar das op de langere termijn geen optie). Die 10 km (alleen heen en dan dus nog 10 terug) is geen doen voor haar. Na zo'n 3 a 4 km is ze helemaal op. Inmiddels heb ik 1 positieve ervaring van iemand met FM ontvangen, maar mss zijn er hier meer gebruikers?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:45

@paintless is het misschien een optie om eens je lichtje op te steken bij Antoine de Bodt?
Ik heb hem les zien geven, hij leert je hoe paarden van de voorhand af gaan komen, zijn mededeling is ook altijd.
Het paard moet blosjes op zijn wangen hebben van het werken niet de ruiter.
Het is in de les wel pittig lopen voor het dier dat is dus ook de reden dat het maar een half uur les is (wat ik gezien heb) In het begin is het niet meer dan tempo rijden dier laten lopen. Aan de teugel komt in het begin zeker niet voor.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:05

ik ben absoluut een tegenstander van hem. en ik rij western.. dus misschien rij ik dan toch wel anders.

ik zal het eerst aan mijn lesgeefjuf vragen. misschien heeft zij er ook wel tips voor.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:12

Ow jee nu wordt ik nieuwsgierig waarom je een tegenstander bent, wel of niet in combinatie van western. Wat ik zo gezien had leek het me een goede manier om dieren van de voorhand af te krijgen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:45

ja maar je moet ook naar de ruiter kijken en niet naar het paard alleen. als de ruiter zo scheef als een wiebertje is dan heeft het geen zin om het paard recht te trekken zeg maar.

en als hij al niet eens ziet dat een paard verkeerd loopt omdat een zadel niet past.. :n nee dan ben je in mijn ogen niet goed bezig.
daarom ben ik een tegenstander.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:09

Ik zit eerlijk gezegd veel prettiger in een dressuurzadel, dan een westernzadel.

En Paintless, ik heb gemerkt, en dan spreek ik natuurlijk niet direct over jou paard, is dat paarden gefokt door de westernsport minder snel en makkelijk op het achterbeen komen, ze duiken als het ware een beetje.
Ik heb gemerkt dat paarden die duiken, en waardoor ik zeg maar voorin het zadel wordt gedrukt, veel meer last heb, dan bij paarden met veel zelfhouding, waardoor ik beter rechtop kan zitten.

Maar de ene zweert ook bijvoorbeeld bij een ijslander, en de ander heeft daar weer veels te veel last van.
Of boomloos en niet boomloos.
Ik denk dat er ook veel verschil is mbt de lichamelijke klachten van fibro, en waar de gevoeligheden bijvoorbeeld liggen.
Dat is imo ook bij iedereen weer anders.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:16

ik heb nu ook niet een prettig zadel maar is niet anders.
ik zit al 7 jaar met mijn gat in een westernzadel en kan niet meer zitten op die dressuurzadels. nog meer een gedwongen houding vind ik.

van Quarters is bekend dat ze 50 -50 lopen, dus vanuit de basis al gelijk op de benen staan. maar als ik dr rij dan kukelt ze naar beneden.

binnenkort maar weer eens les hebben. ik heb deze week ook wel veel gereden, dus misschien wel gewoon te veel gedaan.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:22

Paintless schreef:
ja maar je moet ook naar de ruiter kijken en niet naar het paard alleen. als de ruiter zo scheef als een wiebertje is dan heeft het geen zin om het paard recht te trekken zeg maar.

en als hij al niet eens ziet dat een paard verkeerd loopt omdat een zadel niet past.. :n nee dan ben je in mijn ogen niet goed bezig.
daarom ben ik een tegenstander.

nee ok als de ruiter scheef zit kan het paard ook niet recht lopen. Of het zadel wel of niet past lijkt mij erg moeilijk te zien met lopen van het paard. Ik neem aan dat als je paard problemen heeft je eerst gaat kijken naar de normale dingen voor dat je les zoekt voor het recht richten of achterhand onder brengen. Ik neem aan dat dat een normale gang van zaken is, dus zou dat voor Bodt ook niet een logische reactie zijn?

Ik mag nog 2 tot 3 jaar wachten voor ik weer kan rijden. Ik ben dus ook zoekende en lezende naar welk zadel voor mij handig zou zijn. Mijn veulen haf wordt een grote jongen. Ik zit dus zelf sterk aan een boomloos te denken. Een gewoon zadel is voor mij vaak pijnlijk omdat ik met recht op mijn staart been en zitbeen knobbels zit. Ik weet dat is de bedoeling maar voor mij een rotzit. Is een western door zijn wat bredere vlakkere zitvlak ook een optie? Dan moet ik nog kijken of ik dat gewicht op ongeveer 1.50 cm kan krijgen :o

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:30

er is een methode voor om het zadel als het ware op je paard te slingeren. dan is het voor je niet zo zwaar. dan leg je de rechter beugel om de knop en valt die je paard niet aan bij het landen. zo doe ik het meestal omdat ik ook met mijn schouder niet boven mijn macht kan tillen.

ik zit nu op boomloos, maar even veel last van mijn stuit hoor. dat maakt niet uit.
ik vind je hebt veel meer vrijheid in een wn zadel. als je een breed zadel hebt, zit je losser op je kont. bij wijze van spreken.

je moet het voelen ik kan het moeilijk uitleggen.

maar aangezien ik de wedstrijden in wil mag ik ook niet een ander zadel dan een zadel met knop.
ik koop nu wel een heel duur zadel. nieuw, maar moet minstens 15 jaar mee kunnen. :P

hopen dat ik dan wel een beetje lekker zit. (ik zit wel lekker, maar mijn benen weigeren op laatst gewoon dienst.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:57

@ paintless, als ik je zie zitten in het topic in je onderschrift, dan lijkt het nu niet echt of dat je comfortabel zit :D

Als ik dan naar mijn eigen houding kijk in mn dressuurzadel dan lijkt het of ik mn benen fijner kan laten afhangen in een dressuurzadel dan jij in een westernzadel.

overigens kan je natuurlijk ook fijn zitten in een vz zadel.

Ik hou ook niet van opgesloten zitten. Toch heb ik voor mn wedstrijdpaard een Hulsebos, met een aardige wrong en voor mn jonge paard een KN ( oud model) en daar zit je heel los in. Beide paarden bewegen compleet anders.
Maar ik heb nooit last van hetgeen wat jullie hier nu vermelden.

Wel met opstappen, dat doe ik dus met een krukje, en als ik buiten onderweg ergens moet afstappen omdat meneer ergens weer eens niet langs durft :D :+ dan zoek ik altijd iets op waarop ik kan gaan staan. Dat is dus wel een probleem, en bovendien zijn beide paarden ook nog eens rond de 1.72m :+

Ik denk, ook voor Bluestar dat het belangrijk is dat je uitzoekt wat voor een zadel het prettigste zit, waar je niet gedwongen wordt, maar wel zacht in kan zitten, met voldoende bewegingsruimte, maar ook niet teveel. Mijn lichaam raakt ook sneller vermoeid als ik mezelf teveel moet corrigeren. Een te gladde rijbroek kan al de oorzaak zijn, maar ook bepaalde dressuurzadels zijn te glad. Zo kan ik niet zitten op een nieuw model KN of Passier Grand Gilbert.
Mijn Hulsebos heeft een extra zachte zitting met kalfsleer.

En ik denk dat je zo gewoon moet zoeken wat bij je past.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:08

aslo schreef:
1 van jullie mss ervaring met een elektrische fiets? Mijn dochter moet dus 10 km fietsen naar school (momenteel breng en haal ik haar, maar das op de langere termijn geen optie). Die 10 km (alleen heen en dan dus nog 10 terug) is geen doen voor haar. Na zo'n 3 a 4 km is ze helemaal op. Inmiddels heb ik 1 positieve ervaring van iemand met FM ontvangen, maar mss zijn er hier meer gebruikers?

Zelf nog geen gebruiker van de elektrische fiets maar het is zeker wel de bedoeling om er een aan te schaffen. Dan kan ik met mijn zoontje op zijn eigen fiets naar school fietsen en dan door naar mijn werk, Moet door de polder waar het flink kan waaien dus een flinke tegenwind zit er vaak in. Eerste kilometers gewoon fietsen en daarna door op de elektrische ondersteuning. Dat moet te doen zijn. Maar eerst maar even verder sparen want zo goedkoop zijn ze niet en het mooie weer is nog niet zo ver.( heb nog de keus om met de auto te gaan)
Je hebt met de elektrische fiets ondersteuning met trappen, dus wel de beweging en je kunt de standen in stellen, licht normaal en zwaar, zodat je naar omstandigheid de ondersteuning kunt aanpassen (mijn moeder heeft er een en ik rij er wel af en toe op).
Ook de afstand heen en terug moet geen probleem zijn, zo'n 50 - 60 kilometer kun je op een accu redden (afhankelijk van capiciteit natuurlijk)

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:16

Paintless schreef:
sja.. mijn merrie loopt aardig op de voorhand en ik weet geen andere manier dan haar er onder te rijden. ik heb goed spierpijn.
het is niet dat ze lui is, ze loopt wel door, maar die achterhand moet er onder. anders heeft het nog geen effect.

ik baal behoorlijk dat ik het niet voor elkaar kreeg. beetje jammer. en er is volgens mij echt geen andere manier.

bovendien is mijn paard ook een hittepetit hoor. wel een koudbloed (quarter) maar goed voorwaarts.

heb je al eens geprobeert met longeren, met dubbele lijn of bv pessoa. zodat zijn achterhand gestimuleerd wordt om te gebruiken. Heb hier zelf goede ervaringen mee

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:47

Elektrische fietsen heb ik zelf geen ervaring mee, maar van wat ik om mij heen hoor gaat 1 accu ong. 30km mee per lading. Gewoon opladen kost 8 uur (snellader kan ook dacht 1,5 uur, maar is niet standaard) Ik heb gelukkig een scooter inmiddels, maar merkte vaak met fietsen (of ook andere bewegingen) dat het niet alleen het krachtzetten is wat de beweging pijnlijk maakt. De beweging zelf kan dat bij genoeg herhaling ook worden. Probeer of je zo'n fiets langere tijd kan uitproberen (huren misschien?)

Zadels is inderdaad heel persoonlijk qua wat wel en niet werkt. Er loopt hier op bokt een topic over niet engelse zadels waar ook heel goede info staat over hoe het zit met zwaartepunten zadel/ruiter t.o.v. zwaartepunt paard en hoe dat achterhand gebruik vergemakkelijkt of juist bemoeilijkt. Ook interessant stuk over vrouwelijke anatomie en de beperkingen ervan als je "correct" engels wil zitten. Verder geeft een smallere "twist" van je zadel ook minder spanning/druk in het heupgebied, wat een zadel ook stukken prettiger maakt voor een vrouw om in te zitten.
Kijk eens verder dan wat er standaard bij divoza ligt. En bedenk dat een goede zadelmaker op vrijwel elke boom een aan de wedstrijdeisen voldoend zadel kan maken. Zadel toont dan waarschijnlijk niet geheel standaard, maar het grootste deel ligt toch verstopt onder je billen.
Link naar topic :
[HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:45

Tamari en winnetou: bedankt voor de reacties.
Vwb de accu, de nieuwe (Li-ion) hebben een radius van zo'n 100 km en kun je ten alle tijde opladen, duurt ook geen 8 uur maar zo'm 2,5 a 3 uurtjes. Deze accu's zijn dus standaard bij het merk wat wij op het oog hebben. Ook zijn deze veel minder gevoelig voor kou. Tja scooter duurt nog even en als de fiets bevalt, dan blijft ze die wrs houden zodat ze toch ook zelf nog beweegt. Ze is nl geen sporter, dus toch wel fijn als ze zo nog de nodige beweging krijgt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:50

aslo schreef:

Electrische fiets is ideaal, mijn zoon met een ernstig longprobleem kwam er ook mee op school, zo,n 14 km. Maar, meestal bracht ik hem ,s ochtends wel weg omdat ik dat kon combineren en dan fietste hij terug.

En dat is dus een hele goede fitness!

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:47

Afgelopen vrijdag is bij mij fybromyalgie vastgesteld. Ik ga nu het topic eens doorlezen, zodat ik jullie ervaringen met deze ziekte kan lezen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:23

ik wil de wedstrijden in en daar mag ik geen engels zadel hebben. ik ben ook niet op zoek naar een correcte engelse zit, ik rij western namelijk

ik heb een supreme lady reiner op het oog, die is gemaakt voor vrouwen. omdat de meeste westernzadels voor en door mannen gemaakt worden, en vrouwen toch een andere stand van de bekken hebben, is deze ontwikkeld.
lijkt me heerlijk, ook al heb ik nog nooit op 1 gezeten. maar alleen het feit dat er rekening mee gehouden is met de stand van de bekken van de vrouw, vind ik het al een super zadel :P

hey haffiem.. lees maar even. ik heb gemerkt dat de eerste maanden na het vast stellen, je een soort van rouwproces door moet, maar daarna leer je het makkelijker accepteren en worden dingen makkelijker. tenminste, zo ging het bij mij.

jaaah, er zijn heel wat traantjes gevloeid bij mij. ook al veranderde dat niets aan het feit.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:23

@paintless hou je ons op de hoogt van de "vrouwen" westernzadel?

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:14

Even een aantal pagina's doorgelezen, ik kom veel herkenbare dingen tegen. De laatste tijd deed ik al regelmatig een stapje terug. Nu weet ik dat ik daar dus toch goed aan heb gedaan. Zijn er mensen die revalidatie hebben gedaan om er mee leren om te gaan. Dit stelde mijn reumateloog mij voor. Over 4 weken 2 april moet ik weer naar haar toe. Heb wel de vraag voor haar of het ook erger wordt of kan worden, misschien hebben jullie hier alwel ervaring mee.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:43

@haffiem
Of het erger wordt ja dat kan, maar het wordt ook weer minder. Het gaat echt op en neer. Sommige dagen of uren heb je het slechter dan andere keren. Zomers met lekkere warmte voel je ook beter dan einde winter.
Een heel klein percentage kan ontstekings reuma krijgen.
Als je een beetje leert je grenzen te kennen, kan je redelijk tot goed ermee leven.

Moet je niet zo muts zijn als ik ;) die elke keer maar weer over de grenzen loopt. Je lichaam trekt vanzelf wel aan de bel. Ik heb dan van die dipdag(en), geen fut, geen zin en alleen maar moe en pijn. Therapieën verschilt per persoon of het wel of niet werkt. Persoonlijk volg ik dat niet mijn idee daarachter is: Je denkt dat het helpt, maar je komt altijd op het punt dat het beter wordt. Maar er zijn ook echt mensen die zweren bij een bepaalde therapie. Let ook eens op je maag en darmen na eten van dingen. Je zult merken dat sommige producten minder goed verdragen wordt dan voorheen. Ik zelf heb dus een probleem met melkproducten, scherpe kruiden en rundvlees. De eerste baal ik erg van aangezien ik dol ben op melk en melkproducten. Ik zondig dus ook met de wetenschap 2 dagen goed van de rel met maag en darmen, maar ja je moet ergens iets voor over hebben :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:22

"Voedselintolerantie" heb ik weinig last van gelukkig. Bij mij heeft NAET daarvoor geholpen. Accupuncturiste waar ik naartoe ging stelde dat voor. Heb behandelingen niet afgemaakt o.a. wegens verhuizing, maar van die vage buikklachtjes, etc. na bepaalde producten zijn sindsdien wel weg.
Valt zo op het oog onder de catergorie zweverig, maar ik heb er meer resultaat van gemerkt dan de andere dingen die ik geprobeerd heb. Al zijn die resultaten meer van het opheffen van de bijkomende klachten, de pijn blijft gewoon.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:58

Hi! Had een aantal pagina's geleden al gevraagd of ik me hier ook aan mocht melden maar helaas heeft niemand erop gereageerd. Dus doe nu weer een poging, als dat mag?
want heb eigenlijk dezelfde vraag als haffiem :o ?

haffiem schreef:
Zijn er mensen die revalidatie hebben gedaan om er mee leren om te gaan. Dit stelde mijn reumateloog mij voor. Misschien hebben jullie hier alwel ervaring mee.

Ben nu (na jaren psychisch binnenstebuitengekeerd te zijn ed) bij reumatoloog geweest (2x) en de papieren voor revalidatiecentrum liggen hier te wachten om op te sturen. Maar zie er nogal tegenop :(:) Ben idd bang dat het nog meer energie gaat kosten dan dat het opbrengt (gezien alle soorten therapie die ik al heb gehad) dus ik stel het nog uit...

Wat wel "nieuw" voor me was om te lezen hier, is dat het slapen gaan bij sommige gerelateerd lijkt te gaan met paardijden. Heb al van alle soorten dagboeken (stemming, pijnen, slapen, eten etc) bij gehouden maar nog nooit de relatie gelegd naar paardrijden. Dus dat is een eye-opener voor me :o (en ik weet niet of ik daar zo blij mee ben)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:22

Gefeliciteerd met je verjaardag. Ik heb sinds een enorme terugval 1 1/2 jaar geleden een combinatie van manuele massage en oefeningen voor mijn armen/schouders.
Ik begon met 3x per week en zit nu op 1x. Zonder kan niet, hij haalt iedere week de knopen eruit ik kan weer lopen en vrij veel doen, als ik maar niet te veel achter elkaar doe.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:45

Welkom Evelienepien
Natuurlijk ben je hier ook van harte welkom hoor. Er is denk ik overheen gelezen. Pijn is bij iedereen anders te koppelen. Ik kan me voorstellen dat sommige kapot gaan aan een stal uitmesten. Ik doe er 2 handmatig omdat het een potstal is. Dus met de handjes en emmertje van de grond afrapen. En 9 van de 10 keer geen last. Als ik al last heb dan heb ik meer gedaan dan goed voor me was, of voor die tijd of de dag ervoor teveel gedaan.
Slapen doe ik op een airobed en 9 mg melatoline, en dan nog elke anderhalf uur wakker worden om te keren.

@tamary lol zweef jij maar lekker door hoor, als het maar helpt ik heb ook hulp uit de zweefhoek ;) en nee ik vindt het dus niet zweverig.