Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:16

Kan iemand mij hier uitleggen wat de pressieze werking is van anti depressiva?
Ik ben nu net sinds gister overgestapt van oxazepam naar lorazepam en deze werkt wel iets beter, maar nog niet genoeg.... nu hadden ze me een foldertje gegeven over depressies en daarin stond dus van alles over anti depressiva. Morgen gaan we kijken of er een ander medicijn is wat me beter kan helpen, en ik zat dus aan anti depressiva te denken. Maar wat is de werking hier van?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:17

Ik weet het niet precies, maar het vult een stofje aan in je hersenen dat bij depressie te weinig wordt aangemaakt geloof ik?

@ Barbalala:
We hebben het rapport besproken van het onderzoek van een tijdje terug. Het rapport was eindelijk af en moest de deur uit, want het was al vertraagd.
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. Aan de ene kant heb ik er een goed gevoel over, aan de andere kant heb ik door mijn afwachtende houding dingen niet bespreekbaar gemaakt die me nu juist wel heel hoog zitten. Dat geeft het dubbele gevoel, dat ik wéér niet voor mezelf ben opgekomen en het daar ook over te hebben...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:46

Van lang durende erge stress kan je wel degelijk ernstige lichamelijke problemen krijgen. Hoge bloeddruk, hartproblemen. En in de eerste fase natuurlijk de somatische klachten. Wat ik bedoelde, is dat veel mensen dan ook kunnen lijden aan hypochondrie. Dat je dus bij de eerste somatische hartkloppingen gelijk denkt dat je een hartkwaal hebt of dat je bij hoofdpijn denkt dat je een hersentumor hebt. Dat je de dingen groter maakt dan ze zijn, komt dan voort uit je stress. De somatische klachten zijn er natuurlijk gewoon en die zijn echt niet fijn. Onderschat stress echter niet, het kan op lange termijn funest zijn voor je lichamelijke gezondheid. Tegenwoordig gaan steeds meer mensen toe naar een holistische geneeskunde die lichaam en geest als een geheel ziet en niet als twee verschillende zaken. Het een beinvloed het ander zeer.

Edit: stress kan op lange termijn ook maagzweren en verminderde weerstand in de hand werken.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:09

Ik ben weer terug van veldweek alles overleeft en voldoende gegevens kunnen verzamelen.Zelfs de onverwachte toets had ik voldoende. Weinig en slecht geslapen, het leek wel meer dan als ik thuis ben.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:21

Gelukkig is het dus enigzins meegevallen!
Blij om te horen, nu lekker bijkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:07

Mooi dat je het overleeft hebt Fairytail! Goed zo!

Ja Himyar, die psycho-somatische klachten, ik word er echt gék van!
Afgelopen nacht ook weer, zweten, rillen, klamme handen, hartkloppingen, at random zinnen die door m'n kop spoken, ik lijk dan wel haunted of zo pfff. En vanmiddag, zat bij de kapper...weer wazig zien, vaag gevoel, tintelingen.
Echt, ik baal dan zó van mezelf en dan heb ik zoiets van 'hallooooo DOE NORMAAL' Maar ja, dat lukt dan niet...

Ik wil me niet zo voelen, ik wil niet de controle over mezelf verliezen, echt op zulke momenten denk ik echt van 'Oh my god, ik wordt echt een freak ofzo!'

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:48

Zo herkenbaar Kannelly.

Ik moet ook eigenlijk weer naar de kapper, maar de vorig keer was bij mij ook al niet zo'n succes, (nog net geen paniekaanval) dat ik nu ook lekker aan het uitstellen ben.

En over die zinnen: Dat heb ik soms ook. Dan is het net of een (soms de meest stomme) zin 'blijft hangen'... Echt heel irritant en soms begin ik echt aan mezelf te twijfelen, dan denk ik: Volgens mij word ik echt gestoord...

Ik had ook dat ik zo van mezelf baalde en vond dat ik 'normaal moest doen'. Alleen lukte het niet. De laatste anderhalve week wordt dat wat minder, alsof ik me nu eindelijk bij de situatie begin neer te leggen...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:55

Moeilijk ja, kan je daar niet alsnog op terug komen pollewoppy?
Of vind je het nog steeds moeilijk om alles te zeggen tegen de psych?

Goed dat het enigsinds meeviel Madieke, nu weer proberen bij te komen Ach gut

Ik was vandaag naar de Tinkerkeuring op de Nieuwe Heuvel in Lunteren, mee met een stalgenootje.
Merrie had voor de 3ex op rij een 3e premie!!
Vond het heel gezellig, alleen ik trok het niet zo goed, mijn energie was snel op en ik heb sindsdien ook verschrikkelijk hoofdpijn. Mede door de drukte denk ik. Scheve mond

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:06

@ Barbalala:
Dat heb ik ook altijd, als het te druk geweest heb ik ook altijd gigantsich hoofdpijn die dan de rest van de dag blijft. Paracetamol of iets helpt dan ook niet meer...

Ik kan het de volgende keer nog wel bespreken, maar het heeft te maken met mijn familie en er morgen een familiebezoek op het programma sta waar ik op z'n zachtst gezegd tegen op zie...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:13

Nee idd, niks helpt

Ow dat is even minder....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:30

Dat is echt lastig ja...
Pfffffffffffffffffffffffffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:42

Nathalie, de benzo's ( oxazepam, lorazepam, diazepam etc ) zijn vooral tranquilizers.. Ze kalmeren, halen de scherpe kantjes eraf etc.

Bij depressies is de serotonine huishouding verstoord. En AD regelen dit weer zeg maar. Maar ook aan AD zitten veel risico's.
Helaas worden ze ( net als de benzo's ) uitgedeeld als smarties.

Uit onderzoek is o.a. gebleken dat AD eigenlijk alleen werken bij mensen met een zeer ernstige depressie. Bij lichte tot 'normale' depressiviteit werkte het placebo net zo goed.
Met dat mensen met een lichte tot normale depressie zich zelfs slechter gingen voelen na gebruik van AD. Tot suïcide aan toe...

Er is dus veel voorzichtigheid geboden met het gebruik van deze middelen.

( dit is niet om je bang te maken hoor meis, maar dat snap je wel neem ik aan. overleg alleen heel goed met je behandeld arts Ach gut )

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 07:37

Ik kan sowieso zelf niets gaan slikken. Knipoog Alles gaat in drie dubbel overleg...

Maar heb besloten even af te wachten wat xe lorazepam met me doet. Gisteravond had hij zeeer goed effect.
Is het normaal dat hij de ene keer beter werkt dan de andere keer?
Vooral als ik ze in een aanval neem lijk ik er weinig van te voelen. Als ik ze neem als ik tegen het randje kom dan zakt alles netjes af.

En ik geloof dat je wel kunt zeggen dat ik in een ernstige depressie zit.. niks meer overspannenheid wat ik eerst telkens dacht.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:22

Ik kan me voorstellen dat het minder werkt als je ze neemt als je al in een aanval zit. Het klinkt voor mij in ieder geval logisch.
Ik ben trouwens ook eerst overspannen thuis komen te zitten en vervolgens ook behoorlijk depressief geworden...

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:33

ik gebruik sinds vrijdag bach druppels en dan de rock rose.
dat is tegen angsten enz.
ik merk toch wel dat het helpt.
ik gebruik 4x daas de druppels,
en neem savonds rond n uur of 11 savonds 1 oxazepam in om te slapen.
merk dat me ichaam hier goed op reageerd.
voel me minder gestresst en ben rustiger in me hoofd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:16

Ik ben ook sinds een paar dagen aan de bachremedies. Gister weer erge last gehad van ptss, had het gevoel dat mijn vader voor me stond en ik was doodsbang.
Meteen nadat mijn vriend me heeft kunnen kalmeren rescue ingenomen en Impatiens en Olive.
Merkte dat ik rustiger werd.
Ditzelfde heb ik vanmorgen ook gedaan en dat zal ik voorlopig ook even blijven innemen.
Moet even weer wat rust krijgen anders trek ik het niet.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:05

Bach remedie is misschien ook wel een idee voor mij, nu jullie het zo zeggen..

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:06

ook een tip (ben vriendinnetje van barbalalalalala Knipoog ) ik heb een tijdje sintjanskruid gebruikt werkt ook goed bij mij in ieder geval

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:13

Ben ik vroeg mijn bedje uit om mijn oude hond uit te laten, ligt hij nog heerlijk te snurken op zijn kussen...
Laat maar lekker slapen, als hij wakker wordt gaan we wel naar buiten Knipoog Het is wel een heel schattig gezicht en ik vind het sneu om hem wakker te maken.

Wou dat ik zelf ook zo lekker kon slapen als de hond kan Clown

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:42

Probeer nu de huisarts te bereiken. Wat een feest is dat altijd zeg, kan er nu helemaal niet zo goed tegen. Steeds in gesprek. Maar er zit niks anders op dan blijven proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:08

Ja het is echt weer maandag...

Vreselijk is dat hè Pollewoppy...

Ik heb sinds gisteravond laat lekkage.. Mijn toilet staat ondertussen blank.
En na ongeveer 15 minuten in de wacht gehangen te hebben bij de woningstichting, konden ze me vertellen dat ze pas woensdag een loodgieter konden sturen!! Woensdag pas!!
Nou ja, flink lopen zeiken dus Haha! En nu zou er om 11 uur iemand zijn, geen loodgieter maar een metselaar... Want die kan eventueel een noodoplossing maken. Nou ja, we zullen zien ik wil dat het stopt Clown

En het andere 'maandag' gebeuren...
Ik was ja bezig met werk/opleiding.. Mijn andere baan is niet goedgekeurd als werkgever voor de opleiding, dus helaas zit ik nog een paar jaar aan mijn huidige baan vast Scheve mond Brilliant...
Wellicht ga ik nog elders solliciteren, maar als deeltijd student kom je niet zo makkelijk binnen op de functie die ik nu heb.. ( en die functie is dan weer verplicht voor de opleiding.. )
Maar goed, ik heb al wel besloten dat ik terug wil naar 24 uur. Dat is het minimale aantal uren dat ik moet maken voor school en binnen mijn functie. Dan kan ik de andere dagen mooi voor het andere bedrijf gaan werken Haha!

Evengoed gaat het allemaal weer niet zoals ik gepland had, maar het zal wel weer ergens goed voor zijn...

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:56

MaaykeKramer schreef:
ook een tip (ben vriendinnetje van barbalalalalala Knipoog ) ik heb een tijdje sintjanskruid gebruikt werkt ook goed bij mij in ieder geval

wel even de waarschuwing hier dat je sintjanskruid niet in combinatie met anti depressieva moet gebruiken!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:33

Ik heb vaker gehoord over sintjanskruid. Wat houd het in?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:47

C_arola schreef:
Ik ben ook sinds een paar dagen aan de bachremedies. Gister weer erge last gehad van ptss, had het gevoel dat mijn vader voor me stond en ik was doodsbang.
Meteen nadat mijn vriend me heeft kunnen kalmeren rescue ingenomen en Impatiens en Olive.
Merkte dat ik rustiger werd.
Ditzelfde heb ik vanmorgen ook gedaan en dat zal ik voorlopig ook even blijven innemen.
Moet even weer wat rust krijgen anders trek ik het niet.

En dan hebben mensen het vaak over positief denken, maar op zulke momenten leidt je gevoel "gewoon" een eigen leven en heeft denken geen invloed meer. En positief denken als je je zo kl*te voelt, is vrijwel onmogelijk. Mijn psychologe zei dat ik niet tegen mijn emoties en stress moet vechten. Dan ik me er niet tegen moet verzetten, go with the flow. Nou, dat is knap lastig om er niet tegen te vechten, maar ik probeer het wel.
En het is natuurlijk ook niet constructief om een hekel aan jezelf te hebben omdat je je zo voelt, maar dat heb ik soms wel.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:10

Ik herken het helemaal himyar!
Ik heb weleens een cursus positief denken gedaan op dat moment voelde ik me beter zodat het binnen kon komen, nu moet ik er niet aan denken.
Mijn psychiater zegt dat ook tegen mij, voelen, voelen, voelen.
Ik vind het verschrikkelijk om te voelen omdat dat mij vroeger bijna kapot maakte, ik zeg bijna omdat ik nu nog wel leef en adem.
Het is helemaal mijn gevoel dat spreekt, mijn angst en emoties.
Ik kan dan niet meer logisch nadenken en ik vind dat verschrikkelijk. Niks dringt dan tot me door behalve de angst van mijn vader voor mij. De angst van vroeger.
Dat het nu naar min 8 jaar nog zo erg mijn leven bepaalt. Gister kwam ik er pas achter dat ik doodsbang ben. Dan ben je 8 jaar verder. 8 jaar van geen contact met hem.