Automutilatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_fury

Re: Automutilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:53

oke, het is wel heel stil hier ... Clown

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:14

edit: sterkte voor de mensen die dit hebben.
wel vind ik dat het steeds vaker voorkomt.. of valt alleen mij dit op?

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:00

Ik denk niet dat het vaker voorkomt, ik denk dat het vaker besproken wordt en dat mensen er eerder voor uit komen.

Toen ik dit deed 15 jaar geleden, (ik doe het nu nog) maar toen in die tijd, wisten de psychiaters wel wat het was en wat het inhield, maar er werd niet veel over gesproken.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:22

15 jaar al Bloos! ?

ik nu pas 3 jaar ofzo en het lijkt al zo lang...

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:13

SteffiY bedoeld volgens mij dat ze ook automultileert. Maar om daar nou blij over te gaan doen.. :\
Laatst bijgewerkt door Zirkonia op 11-09-24 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:43

bij mij gaat het ook wel redelijk Lachen

bij mij zit het nu op mijn benen enzo,dus als ik wil kan ik wel weer een t'shirt aan doen , want bij mijn armen valt het gelukkig niet meer zo op,ik heb hele sterke zal en daardoor zijn de litekens al een stuk vervaagd Lachen maarja,ik ben al in therapie,niet dat het veel helpt,maar ik weet iig zeker dat ik er mee WIL stoppen,en waar een wil is,is een weg moet je maar denken.

groetjes

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:49

anne_fury schreef:
15 jaar al Bloos! ?

ik nu pas 3 jaar ofzo en het lijkt al zo lang...

Ik doe het nog maar 4 maanden, en ik vind het al lang..
Ik heb nu ong. 2 weken niks gedaan.
Ben echt trots op me zelf, ik heb wel een terugval gehad, maar ik kon me zelf weerhouden..
Ben echt trots! Haha! Bloos

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:53

Ik ga iets heel gevaarlijks zeggen: Ik weet dat het gewoon bestaat, ik weet ook dat het psychisch is, ik weet wanneer er een vergrote kans is wanneer etc. etc. etc.. Maar ik weet ook dat er een groep pubers (meestal valt het in deze leeftijdscattegorie nl) is die het automutileren aangrijpt om de aandacht te krijgen die ze met andere schreuwen mislopen. Een andere groep vind zichzelf razendinterresant..........nu niet allemaal tegelijk op me springen;).

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:00

Haha, ik zal echt niet op je springen. Maar ik weet niet of je het hele topic doorgelezen hebt? Al zijn het best wel wat pagina's, maar de meeste mensen (niet iedereen heeft het uitgebreid verteld, daar ben ik er een van) hebben toch wel het een en ander meegemaakt waardoor automutilatie is ontstaan per persoon. Er zijn ook een aantal van de mensen in dit topic hulp aan het zoeken of al voorzien van hulp.

Wat is precies het doel van je post? Bedoel ik niet vervelend, vraag ik me gewoon af.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:09

Geen speciaal doel. Het is een conclusie die ik heb getrokken. Ook zeker niet de bedoeling om iedereen over 1 kam te scheren. Maar het lijkt of sommige mensen het leed van een ander gebruiken om zelf "in the picture" te komen.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:12

Bedoel je in dít topic, in het algemeen of beide? Knipoog

Maar om eerlijk te zijn ben ik het wel ergens een beetje met je eens, klinkt vast raar, omdat ik het zelf ook doe (als je wilt weten wáárom ik het doe, wil ik je er best over PB-en) maar toch ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld.. hoe apart dat ook mag klinken.

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:17

@iepsel: Ik snap wat je bedoelt, dit dacht ik ook altijd, maar als je er zelf midden in zit, dan zit het anders, ik heb vroeger ook wel wat meegemaakt waar ik toen geen last van had, maar nu echt last van heb.....
Nu ik het er over heb..... Krijg ik denk ik weer een terugval.. Verdrietig

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:21

AstridXLaura ; Kun je afleiding gaan zoeken misschien? Zodat je geen terugval krijgt, tekenen, hardlopen, naar een vriendin gaan, rond de mensen zijn kan ook helpen, zorgen dat er iemand in de buurt is zodat je het niet doet.. Sterkte meis. Je hebt al ong. twee weken niets gedaan, dat is toch geweldig! Probeer zo sterk te blijven, hoe moeilijk het ook is.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:38

Nog even een keer als uitleg: Ik heb het niet alleen over dit topic, als ik om me heen kijk lijkt het een "modeverschijnsel" zoveel te meer het in de publiciteit komt zoveel te meer zie je (vooral jonge) meisjes lopen met tshirts en trosts de "krasjes" want meer is het dan niet, tonend op hun onderarmen. BIj de mensen wie het écht een probleem is zie je het meestal niet (duidelijk) en die worden hier op de en of andere manier de dupe van omdat het niet meer serieus genomen wordt.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:25

ik snap wel een beetje waar je op doelt iepsel.maar ik ben zeker niet zo iemand die trots gaat lopen doen met wat ik heb aangericht,ik zou me dood schamen als iemand het zag.ik heb zelfs al een beetje schaamte terwijl ik het hier neerzet Bloos

maar het idd jammer dat zulke dingen dus gebeuren,en omdat de mensen met vrij weinig persoonlijke problemen hier alleen maar beter van willen worden(nog meer aandacht krijgen) en dat de mensen met juist wel wat persoonlijke problemen(automulitatie) hierdoor de dupe worden en zich soms nog slechter gaan voelen.

snap je een beetje wat ik bedoel..?

btw,gaat trés kl*te hier,mn hoofd is bommetje vol met allerlei onzin..

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:36

iepsel schreef:
Nog even een keer als uitleg: Ik heb het niet alleen over dit topic, als ik om me heen kijk lijkt het een "modeverschijnsel" zoveel te meer het in de publiciteit komt zoveel te meer zie je (vooral jonge) meisjes lopen met tshirts en trosts de "krasjes" want meer is het dan niet, tonend op hun onderarmen. BIj de mensen wie het écht een probleem is zie je het meestal niet (duidelijk) en die worden hier op de en of andere manier de dupe van omdat het niet meer serieus genomen wordt.

Dat zijn idd fakers. Maar de (meeste) mensen die hier zitten doen het door/met/om een reden zoals Melody al aangaf.
En dan ook echt een serieuze reden waardoor het ook heel moeilijk word..

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:39

heb alweer een tijdje niet gepost in dit topic,dus nu dan weer even.

van die 'fakers' merk ik niet zo veel in mijn omgeving,ik ken eigenlijk niemand die zoiest doet voor voor de aandacht,ik ken ik niemand waarvan ik denk dat die dat zou doen.

ik zie mijzelf ook absoluut niet als iemand die het alleen voor de aandacht doet,integendeel,ik wil juist voorkomen dat iemand erachter komt,maar dat is bij de meeste automuliteerders wel het geval denk ik Sigaar

ik heb zelf met een vriendin afgesproken dat ik deze week toch een keer naar de schoolpsycholoog gaat,omdat zij er een andere (objectievere) kijk op heeft dan ik,want ik zit er zelf middenin en ik ben er ondertussen (na zo,n 3 jaar Clown ) wel achter gekomen dat ik dit niet in mijn eentje kan oplossen,
maar wat blijkt nu,schoolpsycholoog is al een half jaar afwezig wegens knieblessure,dus die ligt in het ziekenhuis Koe lekker is dat.durf ik er eindelijk heen te gaan,ís ze er niet ..*baalt*

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:05

Goed dat je tot deze moeilijke beslissing gekomen bent Tuinkabouter. Alleen jammer dat ze er niet is. Maar ik hoop dat je de moed vast kan houden tot ze weer hersteld is en weer terug op school is!

En een citaat van wat Iepsel zei ;

''Zoveel te meer zie je (vooral jonge) meisjes lopen met t-shirts en trots de "krasjes" -want meer is het dan niet-, tonend op hun onderarmen.''

Ik heb in een psychotherapeutisch centrum gezeten en daar liepen ook heel veel jonge meisjes rond, die geen littekens hadden, maar 'krasjes' hadden op hun armen en daar ook met korte mouwen liepen, toch hadden ze allemaal wel een goede reden -sommige naar mijn mening een wat minder goede reden, maar wie ben ik om daarover te oordelen- om te automutileren. Automutileren bestaat namelijk niet alleen uit snijden. Daarnaast, hoeft het niet altijd om aandacht te gaan, als je je littekens zelf kan accepteren dan maakt het je misschien ook niet zo veel meer uit dat andere het zien, waarom zou je dan met lange mouwen lopen, als jij het zelf niet meer vervelend vind en er vrede bij hebt.

Daarnaast, ik weet niet wat er in hun omgaat, wat er aan de hand is/was, dus wie geeft mij het recht om ze te veroordelen en te denken/zeggen dat ze het om de aandacht doen. Je kan het wel denken, maar je kan het nooit zeker weten.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:09

Ik kom ook even binnenvallen ..
Ben er absoluut niet trots op, maar ik heb ook een tijd van automutilatie gehad. Ik zou de precieze oorzaak niet weten, maar ik denk dat de rol van het overleiden van mijn moeder er wat mee te maken heeft. Verder gaf het ja.. een soort van kick. Scheve mond
Ik kon er bijna altijd wel onderuit komen met smoesjes, bijvoorbeeld eentje in mijn handpalm, daar was makkelijk onderuit te komen; met het doorsnijden van een broodje te ver doorgesneden. Maar er zat ineens een hele grote op mijn bovenarm, lengte van ongeveer 5,5 cm (schat ik) en dat trok toch wel de aandacht. Daar ook weer een smoes voor verzonnen, maar ik twijfel of mensen dat nog geloven. Ze hebben er iig niet over doorgevraagd. Bij gym zit hij ook nèt onder mijn gym t-shirt, gelukkig.
En op een gegeven moment was het over. Ineens stopte ik ermee, een paar maanden geleden. Zomaar uit het niets, het is zo vreemd.
Toch ben ik blij dat ik nu gestopt ben, maar ik weet niet of ik helemaal 'genezen' ben, en ik weet bijna zeker als ik weer een dichtbijzijnd persoon verlies, dat ik weer ga beginnen...

P.s.
Ik lees al een klein tijdje soms mee met dit topic, maar ben altijd te 'bang' geweest om te reageren, met name omdat hier ook bekenden op bokt zitten.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:48

@_Denise_ : dat gevoel van een kick krijgen ken ik wel een beetje ,ik voelde me leeg,als ik 'het' deed dan was ik niet meer zo leeg,ook heb je het gevoel dat je er controle over hebt,wat natuurlijk niet zo is.
je hebt wel geluk dat het met gym nét onder je t'shirt zat,ik heb dat geluk helaas niet.
weet je dan echt niet waarom je ermee gestopt bent ? echt gewoon zomaar ? uit het niks ? beetje vreemd,maar wel positief Lachen gaat het nu dus wel beter met je?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:24

Hmm ja, door omstandigheden ben ik erg panisch voor ziektes.
Het kan best zo zijn dat ik iets over bloedgerelateerde ziektes gelezen heb en dat me zo heeft afgeschrikt, dat ik gestopt ben.
Als ik me heel rot voel heb ik nog wel eens de neigingen tot het......
Maar probeer me dan maar vol te stampen met chocola of koekjes, want dat helpt ook wel. Daar zitten helaas ook weer nadelen aan, maar het helpt iig.

Het gaat nu stukken beter, het is alweer 2/3 maanden geleden sinds ik het voor het laatst heb gedaan. Hopelijk blijft het zo.

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:46

heel herkenbaar Denise,voordat ik ''het'' ging doen(automuliteren) had ik dat ook,wanneer ik me rot voelde probeerde ik het gevoel weg te eten,en wanneer ik dan zowat het hele huis had leeggebunkert,had ik nog meer een rotgevoel,ik deed het alleen om even dat fijne moment van eten in je mond te ervaren,daarna voelde ik me weer net zo slecht als daarvoor,hierdoor is er bij mij ook een eetprobleem ontstaan,want wanneer ik alles op had,en ik me dus slecht voelde,(en ook lelijk/dik etc) moest ik van mezelf alles weer uitspugen,dus stak ik mijn vinger in mijn keel,..
en dan weer gelijk kijken of ik niet was aangekomen etc. ik leefde zowat voor de weegschaal.de rest ga ik hier niet neerzetten (pb)

op een gegeven moment is men erachter gekomen,dus ik moest in terapie en na een paar maanden was ik er van af Lachen achteraf ben ik toch wel blij dat het is uitgekomen,maarja er is nou weer wat anders voor in de plaats gekomen,ik wou dat het stopte,maar het lukte niet,misschien stopt het wel nooit,ik doe het immers toch zelf? ik ben er zelf de oorzaak van,dus moet ik er ook zelf mee stoppen,alleen gaat dit tot nu toe vrij langzaam,maar ooit hoop ik weer 'normaal' te kunnen denken,net als vroeger Lachen

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:38

Sorry ik lees allemaal even niet bij, heb er echt geen puf voor,

Maar ik heb binnenkort galafeest op school. weet iemand iets waardoor je me littekens neit zo goed ziet?

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:25

Je kan hele lange handschoenen aan doen, die je vaak ziet tijdens gala's. Of dagcreme combineren met foundation. Knipoog Zoals ik al vaker gezegd heb. Lachen Hoop dat je er iets aan hebt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 02:14

Je kunt ook zo'n "gazen" omslagdoek omdoen. Lachen

Kom ook even binnen vallen. Tong uitsteken

Ik doe het dus ook, maar niet op een manier dat ik er littekens aan over hou. Heel soms, maar dan blijft het bij krabben. Meestal blijft het bij met mijn hoofd tegen de muur slaan of mezelf slaan. (Al heeft dat laatste weinig effect, en gaat het meestal toch over in de muur) Bijkomend probleem is dat het me niet uitmaakt of er iemand in de buurt is of niet. Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb geen idee waarom ik het doe, en weet ook niet hoelang al. Het is ook niet regelmatig. De laatste keer is alweer anderhalf jaar geleden. Toen heb ik het in het bijzijn van mijn vriend gedaan, de stomste zet ooit. Hij heeft me daarna namelijk het huis uit gezet omdat hij me niet meer kon vertrouwen en bang was dat ik mezelf ooit echt iets aan zou doen. We hebben nog steeds contact en hij houdt ook nog steeds van me, en ik denk dat dat voor mij een goede reden is om het niet te doen. Hij controleerd me namelijk en ik heb hem iets te bewijzen. Nagelbijten / Gniffelen