Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:27

Nou de verzekering heeft me teruggebeld. De vergoeding die ik nu heb gehad blijft gewoon staan, maar de machtiging is maar een jaar geldig. Je kaakchirurg moet die dus na een jaar zoiezo weer opnieuw aanvragen/verlengen. Ik moet alleen nog ff kijken van wanneer die machtiging was en dan bel ik gewoon de kaakchirurg of die hem wil verlengen.. Maak later dan wel een keer een afspraak om hem te vragen hoe hij erover denkt om niet te opereren. Ga geen slapende honden wakker maken, zodat ik alsnog zelf die beugel moet gaan dokken :n

Valentijn

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:05

Zou wel lekker zijn als je geen operatie nodig hebt, Relaxed.
Inderdaad, geen slapende honden wakker maken...als je het zelf moet dokken schrik je je dood volgens mij.

Ik ben gister in het ziekenhuis geweest, ik word op 15 april geopereerd.
Ben benieuwd :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:13

Ik heb op mijn 19e ook een kaakoperatie gehad. Omdat de orthodontist een beugel aan mij heeft gegeven die eigenlijk
te groot was is mijn kaak nooit gegroeid na mijn 10 of 11e.

Tijdens de operatie hebben ze mijn verstandskiezen getrokken en mijn onderkaak doorgezaagd. met op iedere hoek
van mijn kin schroeven is het weer aan elkaar gezet.

Heb nog steeds niet echt een goede kin. Teruggetrokken en blijf het heel lelijk vinden. Vroeger had ik bijna
altijd een hoge kraag of sjawl om in de pubertijd.

het ziekenhuis wou er nog een zaak van maken tegen de orthodontist maar de orthodontist was zogenaamd alle stukken
en foto's van mij kwijt. :(

Omdat ik altijd 2 punten van de schroeven bleef voelen zijn ze er 3 jaar geleden uitgehaald. Helaas viel de operatie onwijs
tegen omdat de schroeven gingen splinteren en de operatie daardoor uren langer heeft geduurd. Het herstellen heeft
echt maanden geduurd omdat het tandvlees bleef ontsteken. Ze maken natuurlijk de binnenkant open en opereren vandaar uit.

ondanks alle narigheid en pijn ben ik wel blij dat ik de operatie heb laten doen. Ik heb nu in ieder iets van kin ipv een hele
teruggetrokken kin.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:07

jeetje wat moet dat vervelend voor je zijn geweest zijn!! Echt heel erg! heb je een foto van hoe het was en is?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:17

Relaxed schreef:
Nou ben net geweest en hij denkt nog steeds dat een operatie niet nodig is.. Zijn uitleg klonk wel logisch. Hij legde uit dat kaakchirurgen streven naar perfectie en ortho's streven naar goed.. Hij zei dat een operatie aan de bovenkaak (deze zou gekanteld moeten worden) niet noodzakelijk was, maar dat kaakchirurgen het wel zouden doen omdat zij perfect willen. Het enige wat zou kunnen is dat ze nog iets aan mijn kin gaan doen, zodat ik mijn lippen beter op elkaar kan houden.
Ik kreeg wel een oefeningetje mee voor mijn lippen, als ik achter de pc of voor de tv zit oid moet ik er een paperclip tussen houden of een papiertje oid, zodat ik die spieren train.. :+

Ik ga de verzekering eens bellen hoe het dan zit met die vergoeding, dat ze die niet terug gaan draaien oid :n

Relaxed ze hebben bij mij mijn onder en bovenkaak tegelijk gedaan, dus ook mijn bovenkaak gekanteld, moet zeggen dat het me erg meegevallen is.
Ook heeft de chirurg iets aan mijn kin gedaan omdat hij op het einde van de operatie de verhouding niet goed vond.
Ik moet zeggen dat het mij alles is meegevallen.
Het enigste wat vervelend was is dat je waves inkrijgt, je bovenkaak wordt met een soort ijzerdraad vastgelust aan je jukbeenderen en dat moet er na 5/6 weken uit.
Over het resultaat ben ik ook zeer te spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:44

chanicha schreef:
Relaxed schreef:
Nou ben net geweest en hij denkt nog steeds dat een operatie niet nodig is.. Zijn uitleg klonk wel logisch. Hij legde uit dat kaakchirurgen streven naar perfectie en ortho's streven naar goed.. Hij zei dat een operatie aan de bovenkaak (deze zou gekanteld moeten worden) niet noodzakelijk was, maar dat kaakchirurgen het wel zouden doen omdat zij perfect willen. Het enige wat zou kunnen is dat ze nog iets aan mijn kin gaan doen, zodat ik mijn lippen beter op elkaar kan houden.
Ik kreeg wel een oefeningetje mee voor mijn lippen, als ik achter de pc of voor de tv zit oid moet ik er een paperclip tussen houden of een papiertje oid, zodat ik die spieren train.. :+

Ik ga de verzekering eens bellen hoe het dan zit met die vergoeding, dat ze die niet terug gaan draaien oid :n

Relaxed ze hebben bij mij mijn onder en bovenkaak tegelijk gedaan, dus ook mijn bovenkaak gekanteld, moet zeggen dat het me erg meegevallen is.
Ook heeft de chirurg iets aan mijn kin gedaan omdat hij op het einde van de operatie de verhouding niet goed vond.
Ik moet zeggen dat het mij alles is meegevallen.
Het enigste wat vervelend was is dat je waves inkrijgt, je bovenkaak wordt met een soort ijzerdraad vastgelust aan je jukbeenderen en dat moet er na 5/6 weken uit.
Over het resultaat ben ik ook zeer te spreken.

Ja dit was idd bij mij ook de bedoeling.. Maar door de beugel staan mijn boven en onderkaak nu al recht boven elkaar. Ik heb verder ook geen klachten, dus dan bespaar ik me liever de operatie..

Wel fijn dat jij trouwens goede resultaten hebt! :j

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:53

Ik heb hier helemaal in het begin al eens gereageerd. De bedoeling was dat ik ook een kaakoperatie zou krijgen, maar ik ben twee weken geleden naar de kaakchirurg gegaan en waarschijnlijk hoef ik er geen!

Mijn verhaal lijkt veel op die van Relaxed. Alleen heb ik mijn lippen altijd mooi gesloten gehouden, dus ik hoef verder geen oefeningen te doen. Ik heb een overbeet, maar mijn tanden sluiten wel op elkaar aan. Alleen een tand te ver.
De kaakchirurg gaat kijken of het ook gaat lukken als ze twee tanden bij mij gaan weghalen. Dan een beugel plaatsen, zodat mijn hoektanden gaan aansluiten (heb een vampierengebitje).

6 april moet ik terug en dan hoor ik of alles kan.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:59

Dat lijkt me heel erg fijn, succes!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:18

Uums schreef:
cheyentic schreef:

sta ik echt van te kijken..
(ben hier al een tijdje niet meer geweest)
operatie is ondertussen dik 2jaar geleden en bij mij is het nog steeds een rampenplan.. pijn in mijn kin en onderlip, altijd ontstoken tandvlees. verergering van de kaakproblemen ipv vermindering... als ik het terug kon draaien had ik het nooit gedaan...

O tjeempie... :(:) Had jij alleen een correctie of ook implantaten ofzo?

alleen een onderkaakverlening van 4mm.
double schreef:
Cheyentic, wat hebben ze bij jou precies allemaal gedaan? Klinkt echt als een hele nare ervaring als je er na 2 jaar nog last van hebt.. :(:)
Doen ze er nu nog iets aan dan?

:n ruzie gekregen met de chirurg.. ben er een hele tijd echt helemaal klaar mee geweest, nu ben ik aant kijken of ze me mss in amsterdam of groningen kunnen helpen tegen de zenuwpijn

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:29

Klinkt absoluut niet goed, hoop echt voor je dat ze kunnen helpen.
Zijn maar weinig dingen zo vervelend als pijn in je mond..

De pijn komt door de zenuw die doorgesneden is en niet goed genezen?

En het ontstoken tandvlees door de hechtingen die niet goed genezen zijn?

Nou, heel veel succes gewenst!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:39

Nou, ik mag ook het hele traject in.. Afspraak gemaakt met de ortho, maar kan pas in september terecht, ze hebben allemaal een giga wachtlijst.
Heb heel erg ruimtegebrek in m'n bovenkaak waardoor alles voor en achter elkaar langs schuift. Daarnaast een open beet, en een stukje overbeet (overbeet is niet zo heel extreem). Mijn eigen tandarts probeerde me al een beetje voor te bereiden dat ik er wel rekening mee moest houden dat t een combi van kaakchirurgie en orthodontie zal worden.

Nu heb ik een beetje zitten zoeken, maar wanneer wordt het hele traject (incl. beugel- die ik dus vanwege flinke afwijkingen in de stand van de tanden absoluut nodig heb) vergoed vanuit je basisverzekering? Ik ben wel aanvullend verzekerd (menzis tand 3) dus er zou sowieso al wel een klein deel van de beugel worden vergoed, en zoals ik t begrijp wordt een operatie iig vergoed. Maar het schijnt dus dat je het hele traject uitgekeerd kunt krijgen uit je basisverzekering als je afwijking maar erg genoeg is? :7 Was dat bij jou ook zo Relaxed?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:10

Je moet bij je verzekering een machtiging aanvragen, en als de operatie noodzakelijk is en je daardoor ook een beugel moet hebben (voor de operatie dus) krijg je ook de beugel vergoedt, dit alles uit je basisverzekering.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:28

Ook ik heb vorige week een kennismakingsgesprek gehad bij de Ortho, hele vriendelijke man ( in Echt, iemand ervaring mee? Schijnt ook zijn eigen praktijk in Maastricht te hebben).

Hij vertelde me dat ik 2 opties had, 1 met operatie door de kaakchirurg, en 1 zonder.

MVE, ik begrijp dat jij in Belgie geweest bent? Is dat een chirurg die alleen maar deze operaties uitvoert?

Ik ben nogal huiverig voor het idee van de operatie... Sowieso heb ik een fobie voor prikken, dus plaatselijk verdoven is niks voor mij, alsook bloedafname niet.

Verder vertelde de orthodontist mij dat ik sowieso 1,5 jaar aan het beugelen ben, doe ik de operatie erbij, dan ben ik 2 jaar bezig.

Ook vertelde hij mij dat de verzekering sowieso alles moet vergoeden als je een operatie doet voor een overbeet. De overbeet moest miinimaal 13 mm zijn (maar met wat duwwerk werd mijn 10-11 ook wel 13 ;)) voor volledige vergoeding. Ik weet alleen niet meer of alleen orthodontie ook vergoed werd (dus zonder operatie) als je overbeet 13 mm of meer was.

Het gaat mij erom dat ik straks normaal mn lippen op elkaar kan zetten, niet meer om de week mijn onderlip kapot bijt (1 ondertand steekt nogal uit, deze moet misschien verwijderd worden) en gewoon een mooier gezicht heb, ook op foto's die van de zijkant genomen worden... Ik wil wel graag mooie trouwfoto's als dat vriendje van me eindelijk eens op zn knieen gaat ;)

Ik ben dus heel benieuwd, 22 april heb ik de 2e afspraak en dan gaan ze allerlei dingen opmeten en op de foto zetten, en 20 mei een vervolgafspraak om alles met mij door te nemen en te bespreken wat ik verder wil.

Mocht ik besluiten dat ik een operatie wil, dan wordt er een kennismaking gepland met de kaakchirurg in Belgie, waarna er eventueel een 2e gesprek gepland wordt dat ze mijn smoeltje met zn 6en gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn etc. Vond dat wel indrukwekkend eigenlijk, dat er 6 man naar mijn mond gaan kijken :o

Moet zeggen dat ik bij deze ortho wel een goed gevoel had, en niet zoals bij de vroegere smoelensmid (een ander woord heb ik er eigenlijk niet voor...) die m n mond volstouwde met een beugel die bijna niets geholpen heeft, alleen het gat dichten tussen mn boventanden (dat is ook het enige dat daar goed aan geweest is...)

Maar al met al is er nog niks gebeurd en ben ik al redelijk nerveus }:0

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:33

Ik zit bij Dental Clinics in Maastricht het is een Belgische ortho die zijn opleiding en cursussen in Duitsland heeft gedaan, waar ze schijnbaar een stuk verder zijn dan in NL of BE.
Ik heb vroeger jarenlang een beugel gehad bij inderdaad ook zo'n smoelensmid.. met resultaat ik heb opnieuw een beugel!!
De ortho die ik nu heb lijkt er heel wat meer verstand van te hebben en hem vertrouw ik dan ook.

Ook ik ben erg huiverig voor de operatie, gelukkig is het onder gehele narcose.. Eind november heb ik mijn beugel gekregen en in september zou waarschijnlijk de operatie zijn kan ook wat eerder of later zijn, ligt eraan hoe snel mijn tanden goed komen te staan. Maar moet zeggen, het doet veel pijn iedere keer als ik geweest ben, maar de volgende dag staat het wel dan een stuk beter. Het gaat behoorlijk snel.
Wat mij verteld is dat ik met de operatie ook de beugel vergoed krijg omdat deze nodig is voor de operatie, en de operatie is nodig vanwege de overbeet van geloof ik ook 13mm.
Zonder operatie zou de beugel volledig voor eigen kosten komen en dat is nogal wat.. De verzekering redeneert dat als je geen operatie nodig hebt dat de beugel dan alleen voor de schoonheid is en niet medisch..

Mijn lippen sluiten wel redelijk aan, maar mijn onderlip zit wel meer naar voor en lijkt daardoor nog dikker te zijn in verhouding met mijn bovenlip, daarnaast wordt de verhouding in mijn gezicht beter als de onderkaak wat meer naar voren staat.
En inderdaad geen last meer van je lip, ik heb vaak net aan de binnenkant van mijn onderlip een kapotte plek erdoor.
Nu heb ik er een afte zitten, precies op die plek, en pijn dat ding doet.. :(

Wat een verschil met NL, ik had 1 chirurg en 2 assistenten die keken.. en na 5min stond ik alweer buiten. Het was duidelijk wat moest gebeuren zei hem en was een standaard operatie..
Voor hem miss wel, maar voor mij toch niet!
Ik ging naar de tandarts voor facings om mijn tanden beetje fatsoenlijk te krijgen, werd door verwezen naar de ortho en toen ging het balletje rollen. Dit hele traject had ik helemaal niet verwacht en was behoorlijk van slag in het begin. Ondertussen ben ik er aan gewend, maar als ik straks weet wanneer de operatie gaat zijn, dan ga ik van te voren al volop in de stress zitten.. Ben geen held en ben bang dat het misgaat en dat ik juist meer last ga krijgen.. Wil van te voren dan ook nog een duidelijk gesprek met de kaakchirurg hebben. En zou ook graag willen weten hoe ik erachter zou kunnen komen of het wel een goede is..

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:15

Prairy schreef:
Ook ik heb vorige week een kennismakingsgesprek gehad bij de Ortho, hele vriendelijke man ( in Echt, iemand ervaring mee? Schijnt ook zijn eigen praktijk in Maastricht te hebben).

Hij vertelde me dat ik 2 opties had, 1 met operatie door de kaakchirurg, en 1 zonder.

MVE, ik begrijp dat jij in Belgie geweest bent? Is dat een chirurg die alleen maar deze operaties uitvoert?

Ik ben nogal huiverig voor het idee van de operatie... Sowieso heb ik een fobie voor prikken, dus plaatselijk verdoven is niks voor mij, alsook bloedafname niet.

Verder vertelde de orthodontist mij dat ik sowieso 1,5 jaar aan het beugelen ben, doe ik de operatie erbij, dan ben ik 2 jaar bezig.

Ook vertelde hij mij dat de verzekering sowieso alles moet vergoeden als je een operatie doet voor een overbeet. De overbeet moest miinimaal 13 mm zijn (maar met wat duwwerk werd mijn 10-11 ook wel 13 ;)) voor volledige vergoeding. Ik weet alleen niet meer of alleen orthodontie ook vergoed werd (dus zonder operatie) als je overbeet 13 mm of meer was.

Het gaat mij erom dat ik straks normaal mn lippen op elkaar kan zetten, niet meer om de week mijn onderlip kapot bijt (1 ondertand steekt nogal uit, deze moet misschien verwijderd worden) en gewoon een mooier gezicht heb, ook op foto's die van de zijkant genomen worden... Ik wil wel graag mooie trouwfoto's als dat vriendje van me eindelijk eens op zn knieen gaat ;)

Ik ben dus heel benieuwd, 22 april heb ik de 2e afspraak en dan gaan ze allerlei dingen opmeten en op de foto zetten, en 20 mei een vervolgafspraak om alles met mij door te nemen en te bespreken wat ik verder wil.

Mocht ik besluiten dat ik een operatie wil, dan wordt er een kennismaking gepland met de kaakchirurg in Belgie, waarna er eventueel een 2e gesprek gepland wordt dat ze mijn smoeltje met zn 6en gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn etc. Vond dat wel indrukwekkend eigenlijk, dat er 6 man naar mijn mond gaan kijken :o

Moet zeggen dat ik bij deze ortho wel een goed gevoel had, en niet zoals bij de vroegere smoelensmid (een ander woord heb ik er eigenlijk niet voor...) die m n mond volstouwde met een beugel die bijna niets geholpen heeft, alleen het gat dichten tussen mn boventanden (dat is ook het enige dat daar goed aan geweest is...)

Maar al met al is er nog niks gebeurd en ben ik al redelijk nerveus }:0

Ik ben inderdaad in België geweest. In de eerste plaats omdat ik ook zelf in België woon ;)
Mijn chirurg is een gewone kaakchirurg. Hij doet dus alle operaties die met de kaak te maken hebben (o.a. boven en/of onderkaakcorrectie, gebroken kaken herstellen, kincorrectie, herstellen van een hazenlip, ...)
De operatie die ik heb ondergaan, doet hij regelmatig (meerdere keren per week). Het is dan ook een routineoperatie.
Mijn kaakchirurg werkt in teamverband met andere erkende chirurgen.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:16

Er is een datum gepland voor mijn beugel.
Hij mag er 10 mei uit! 2 dagen voor mijn eindejaarsbal van op school! :D

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:48

Prima planning! :P

Hebben jullie trouwens door de gewone kaakcorrectie littekens? En zijn jullie (veel) gewicht verloren? En na hoeveel tijd waren jullie weer verstaanbaar genoeg om, zeg, lessen te geven?

Gewoon even benieuwd, het komt nu zo dichtbij :D

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:24

Ik word aankomende donderdag geopereerd, spannend :=

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:16

Uums schreef:

Hebben jullie trouwens door de gewone kaakcorrectie littekens? En zijn jullie (veel) gewicht verloren? En na hoeveel tijd waren jullie weer verstaanbaar genoeg om, zeg, lessen te geven?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:04

Hooooiii :D Back again! :#

Spannend zeg je operatie!

Wat fijn dat je beugel er net voor bal uit gaat, betere planning kan niet :D ( Nou ja misschien, het kan nog eerder :P )

Hier gaat alles nog steeds goed, helemaal happy met mijn gezichtje haha :D

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:07

Mooi dat je zo happy bent, Megan_! :D

Succes met je operatie, Valentijn.

Ik ben vorige week weer naar de tandarts geweest. Moet wel een operatie. Eerst een jaar een beugel en dan een operatie. Als het goed is, word ik deze week gebeld voor de beugel.
Hoop dat er nu een beetje vaart achter zit. :\

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:08

Mooi dat het allemaal zo goed gaat Megan!

Nou, ik ga op weg naar t ziekenhuis.
Ben benieuwd :D

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:40

Veel succes! Hoop voor je dat het meevalt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:43

Veel sterkte en hopen dat het meevalt!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:03

Uums schreef:

In het begin had ik twee pleisters op mijn kaak. Dat waren de enigste twee, kleine, sneetjes die langs de buitenkant waren gemaakt.
Na ongeveer 3 maanden zag je er niets meer van. Ze opereren vooral langs binnenuit. Dus neen, je krijgt niet echt littekens.

Ook viel het verliezen van gewicht reuze mee! Ik verloor ongeveer 3 kilo. 2 weken na de operatie waren die kilo's er al weer bij.
Qua verstaanbaarheid zou ik toch wel drie weken aanraden. Ik ging na twee weken naar school en was redelijk verstaanbaar.

En qua planning zit het inderdaad perfect!
Ik ga de 27ste voor de laatste aanspanning.
En dan 10 mei... :D