[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:04

Pascal schreef:
dat is niet de naam van een pil, maar een samenstelling van de pil, waardoor jij dus beschermd bent tegen zwangerschappen..

Hoe kom ik dan achter de naam Tong uitsteken Ik zie het nergens staan Koe

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:38

Dat is wel de naam hoor. Je hebt een specialité naam, dat is de merknaam, in het geval van mijn pil de Diane 35. De duurdere dus. Maar je hebt ook een generiek naam, dan heeft het geneesmiddel de naam van de stof die erin verwerkt zit. Dit is dus de goedkopere variant van de specialité. Deze goedkopere variant komt pas op de markt als het patent dat op de specialité naam zit is verlopen. Deze specialité geneesmiddelen zijn ook duurder, omdat dat vaak de fabriek/bedrijf is dat het geneensmiddel ontwikkeld heeft en er dus een hoop tijd en geld is gestoken in onderzoeken.

Leila1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:47

Yessy schreef:
Ann_S: volgens mij als je geen stopweek houdt en dus 6 weken je pil slikt, is week 1 gewoon week 1, en week 6 gelijk aan week 3, en alle weken daartussen (2-5) week 2.

ok, dan zou ik nu dus in week 2 zitten (week 5). maar weet je dat zeker?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:01

99% zeker. Ik heb hier ooit eens een verhaaltje getypt over plasmaspiegels/concentratie van de pil in je bloed, kwam op het volgende neer:

Als je de pil gaat slikken, neem je steeds een pil in waardoor de concentratie van die stoffen in je bloed hoger worden. Je lichaam breekt ze met een bepaalde snelheid af waardoor de concentratie lager wordt, je krijgt dus een schommeling. Stel een pil innemen is concentratie 1, vanaf concentratie 0,1 of lager ben je onveilig.
Dag 1 schommel je misschien van 1 (pil een paar uurtjes geleden ingenomen) naar 0,2 (vlak voordat je pil 2 inneemt), dag 2 schommel je naar 0,3, dag 3 naar 0,35 tot je aan het begin van week 2 nog zo weinig schommelt dat je zelfs als je de pil een dagje vergeet niet onder die 0,1 komt.
Gevolg is dat als je in week 1 de pil vergeet, je wel onder de 0,1 komt als je je pil later dan 12 uur inneemt, maar de weken die daar op volgen niet meer. Week 3 wordt vervolgens aangeraden om als je de pil vergeet ofwel direct je stopweek te houden, ofwel de pil door te slikken (zodat het geen week 3 meer is).
Reden hiervoor is denk ik (maar niet 100% zeker) dat anders je eindconcentratie te laag is waardoor je te lang onder 0,1 gaat (in de stopweek), dan krijg je hetzelfde effect als dat je je stopweek verlengt, wat ook niet mag.

toch nog een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat het duidelijk is? Lachen

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:09

MSQuincyTE schreef:
Knollboll schreef:
ik ben nu een jaar aan de pil en moet morgen voor de eerste controle terug, (mijn receptjes zijn op, vind ik eng..) wat doet de dokter? is dat per dokter verschillend? of stelt hij alleen wat vragen?

Ik ben nog nooit op controle geweest bij de dokter

hoe ben je dan aan herhalingsrecept gekomen, als ik vragen mag?

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:35

Ik ben ook nooit voor controle terug hoeven komen bij de dokter.
Gewoon met de oude verpakking naar de apotheek en je krijgt een nieuwe set.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:43

Ja? hoef je geen recept aan te vragen opnieuw?

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:46

nee.. dat is ooit ook in het nieuws geweest dat je niet meer een receptje hoeft te halen!

Leila1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:48

Yessy schreef:
99% zeker. Ik heb hier ooit eens een verhaaltje getypt over plasmaspiegels/concentratie van de pil in je bloed, kwam op het volgende neer:

Als je de pil gaat slikken, neem je steeds een pil in waardoor de concentratie van die stoffen in je bloed hoger worden. Je lichaam breekt ze met een bepaalde snelheid af waardoor de concentratie lager wordt, je krijgt dus een schommeling. Stel een pil innemen is concentratie 1, vanaf concentratie 0,1 of lager ben je onveilig.
Dag 1 schommel je misschien van 1 (pil een paar uurtjes geleden ingenomen) naar 0,2 (vlak voordat je pil 2 inneemt), dag 2 schommel je naar 0,3, dag 3 naar 0,35 tot je aan het begin van week 2 nog zo weinig schommelt dat je zelfs als je de pil een dagje vergeet niet onder die 0,1 komt.
Gevolg is dat als je in week 1 de pil vergeet, je wel onder de 0,1 komt als je je pil later dan 12 uur inneemt, maar de weken die daar op volgen niet meer. Week 3 wordt vervolgens aangeraden om als je de pil vergeet ofwel direct je stopweek te houden, ofwel de pil door te slikken (zodat het geen week 3 meer is).
Reden hiervoor is denk ik (maar niet 100% zeker) dat anders je eindconcentratie te laag is waardoor je te lang onder 0,1 gaat (in de stopweek), dan krijg je hetzelfde effect als dat je je stopweek verlengt, wat ook niet mag.

toch nog een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat het duidelijk is? Lachen

ja opzich wel, dankje! dus zit ik nu eigenlijk in week 2 en is er niks aan de hand. Lachen

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:48

Nors opkijken bij mijn apotheek moet ik toch echt 'n receptje van de dokter hebben.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:58

Om welke pil gaat het dan bij jouw?

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:04

vraag je dat aan mij?

eerst had ik Stediril. Na ongeveer een jaar was ik niet meer tevreden over deze pil.
Vervolgens kreeg ik: trinordiol.
als je die wil doorslikken kun je dat doen met: microgynon 30, en die heb ik ook hier.
allen op recept.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:56

ik hoef ook geen recept te hebben!

@emytje: bedankt! Lachen

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:57

1e x van mn pil heb ik een recept gehaald bij de dokter en daarna kon ik het gewoon opnieuw bij de apotheek halen zonder recept.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:58

Nou, gister even langs de dok geweest.
Ik ben van mn microgynon30 steeds niet lekker dus zocht een andere oplossing. Hij had t over spiraaltje of nuvaring. Ik vroeg nog even naar een lichtere pil, hij zei dat er ook van 20 mg waren maar ik betwijfel zelf of dat nou zo’n verschil zou maken als ik me van 30 mg al steeds niet lekker voel..
Ik zou er even over nadenken dus en het laten weten. Tot die tijd slik ik mn pil gewoon nog..

Spiraaltje kon ie trouwens gewoon zelf plaatsen. Weet niet of ik dat nou fijn vind, of liever naar n gynaecoloog ga. Maar dat kan ik later nog beslissen..

De nuvaring, kan je die de 1e keer gewoon zelf in doen of moet de dokter dan kijken of je dat goed doet?
Hmm als de dokter er toch bij moet daar.. dat is namelijk best een drempel voor mij laat ik net zo lief gelijk een spiraaltje zetten Haha!.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:05

Volgens mij krijg je de nuvaring gewoon mee naar huis. De eerste keer een tampon erin doe je toch ook zelf Knipoog

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:00

Raar dat je geen lichtere pil voorgeschreven krijgt.. Ik heb als eerste de microgynon 30 gehad. Daar had ik veel last van en toen kreeg ik de yasmin maar omdat die niet geheel vergoed werd kreeg ik neocon, die was ongeveer gelijk aan yasmin.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:40

Elise88 schreef:
eerst had ik Stediril. Na ongeveer een jaar was ik niet meer tevreden over deze pil.

Waarom was je niet meer tevreden dan over die pil, ik heb hem namelijk ook

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:51

ik heb 'm ongeveer 'n jaar zonder problemen geslikt, ging prima. Maar na ongeveer een jaar werd ik telkens zo'n dag vóór m'n stopweek (dus ik had nog een of soms twee pillen te slikken) al ongesteld. Wat heel irritant was, vond ik, omdat je er toch op rekent dat je pas een of twee dagen na het stoppen gaat vloeien. ook was ik bang dat het niet meer zo betrouwbaar zou zijn. Naar de huisarts toe dus, deze verzekerde mij dat 't geen kwaad kon en dat hij dus min of meer van mening was dat ik gewoon verder moest met die pil. ''geen kwaad?'' zei ik, ''weet u wel hoe vervelend dat hele gedoe van ongesteld-zijn is?, dat wil ik heus niet langer zijn dan nodig Knipoog '' ('t was 'n man .. Haha! ). Toen kreeg ik dus de driefasenpil.
- waar ik overigens ook niet geheel tevreden over ben, ik voel me de eerste week na de stopweek heerlijk, ben ook gewoon 'ik', maar daarna ga ik me dikker voelen en word ik dat ook, borsten (dat is dan weer niet zo'n ramp Clown ) en buik bijvoorbeeld, houd denk ik vocht vast? ook heb ik last van meer afscheiding, wat héél irritant is. (waarom zet ik dit in godsnaam op bokt? .. Bloos )
wel heb ik tijdens de menstruatie minder pijn, meestal, wat dan wel weer een heel groot voordeel is.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:49

Yessy schreef:
Volgens mij krijg je de nuvaring gewoon mee naar huis. De eerste keer een tampon erin doe je toch ook zelf Knipoog

Ja dat is zo. Maar dit lijkt me 'belangrijker' dat het 'goed' zit. Maarja ik zal m heus niet in t verkeerde gat stoppen..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:24

zweetvos, ik heb zelf ook de nuvaring gehad, en ik denk eigenlijk niet dat je niet fout in kan brengen.
Even dubbelvouwen en dan gewoon net als een tampon inbrengen.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:00

Storm76 schreef:
zweetvos, ik heb zelf ook de nuvaring gehad, en ik denk eigenlijk niet dat je niet fout in kan brengen.
Even dubbelvouwen en dan gewoon net als een tampon inbrengen.

Ken je de Softcup (oid) ? Een rubberachtige ring met een plastic zakje eraan, om het even heel lomp te zeggen. Die moet je dubbelvouwen, en dan ook als een tampon inbrengen. Het vangt dan al het bloed op. Ik heb echt een tijd zitten sjorren en duwen aan dat ding, hij schoot er steeds weer uit. En toen ik dácht dat hij goed zat, schoot hij er direct weer uit toen ik naar het toilet ging Koe.
Is hij dan te groot of doe ik iets verkeerd? Bloos

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:33

Annemijn, geen idee wat je verkeerd doet, ik heb het nooit geprobeerd. Wel weet ik dat je een softcup zo in moet brengen dat hij rond je baarmoedermond ligt. Maar of dat makkelijk gaat of dat je het op een speciale manier moet doen, geen idee...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:04

Hmm, dat klinkt wel als een gedoe Annemijn... Hier thuis liggen ze ook (ze zijn van mn zus), maar ik durf ze alleen niet te gebruiken aangezien ik best veel bloed verlies en ik ook bang ben dat ik dat ding er niet meer uitkrijg... Tong uitsteken Ik snap ook niet zo goed de werking. Het bloed wordt opgevangen in het zakje zeg maar? Trekt dat dan in het zakje?

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:36

Al het bloed word opgevangen in het plastic zakje. Dus als je hem er op een gegeven moment uithaalt zou al het bloed in het zakje moeten zitten, in plaats van volgezogen in een tampon. Hij word dus niet groter, je zou hem er heel makkelijk uit moeten kunnen halen. Maarja, als je (heel stom) dat ding simpelweg niet eens in je doos krijgt Clown .