Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:48

Heb het aangepast :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:33

Zo ook weer even bijgelezen. Wat leuk en gefeliciteerd met de geslachten!
Nieuwelingen ook weer welkom :D

Hier ben ik er nu ook van overtuigd om gelijk op eigen kamer te leggen, maar we zien wel als ze er eenmaal is wat er gaat gebeuren haha. Voor nu klinkt heel stom, maar is het nog steeds een soort van onwerkelijk dat ik straks een baby heb, maar denk dat moeder natuur daar wel wat voor gaat doen als ze er eenmaal is :)

Ik ben er al die tijd goed doorheen gekomen, maar nu met 26 weken heb ik enorm last van mijn rug/banden. Vooral 's avonds als ik overeind moet komen durf ik haast niet omdat ik weet dat het zeer gaat doen. Toch maar eens kijken voor zo'n band..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:53

Bellex schreef:
En natuurlijk welkom aan Vanilla, gefeliciteerd met je zwangerschap, hoe verloopt het tot nu toe en hoe lang heb je nog tot je verlof?

Dankjewel! Ik werk nog tot eind deze maand en dan ga ik met verlof :)

Mijn zwangerschap is niet top. De eerste voelde ik na 28 weken niet meer dus vanaf toen dagelijks CTGs tot aan de bevalling. Vanaf 34wk hoge bloeddruk die niet naar beneden kwam met medicijnen en uiteindelijk met 37+1 bevallen.
Ik had gehoopt op een fijnere zwangerschap deze keer, maar bij 24wk kreeg ik last van bloedarmoede. Bij toeval weten we sinds 2 weken dat ik zwangerschapsdiabetes heb, dus dat viel ook weer even tegen vooral omdat ik vanwege m’n BMI heel erg op m’n eten heb gelet. Ben nog maar 2kg aangekomen. Door de diabetes ook een grote baby (P95).
Je hebt mensen die goed zijn in zwanger zijn en er fluitend doorheen komen, ik ben dat niet :D

Ik ga wassen zodra ik verlof heb, dus bij 34 wk. Alle kleertjes liggen hier in lades dus het wordt niet stoffig en ik leg er altijd Robijn geurzakjes in met Zwitsal geur dus muf wordt het ook niet. Cosleeper staat nu nog gewoon afgedekt en maak ik pas op zodra we thuis komen uit het ziekenhuis. Het ledikant ga ik ook gewoon opdekken ‘voor de leuk’ en zodra hij daarin gaat slapen gaat alles gewoon nog een keer in de was.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:49

Yipee schreef:
Dat begrijp ik ook. Je maakt altijd wat voornemens maar ik heb niet de illusie dat die allemaal uitkomen. Ik wil proberen het zoveel mogelijk maar over mij heen te laten komen en het niet allemaal uit te denken. We zien op dat moment wel wat voor ons werkt. Hopelijk helpt dat de eerste periode, go with the flow. Al ben ik van nature niet zo haha. :)

100% helpt dat. Het wordt lastiger als je sterke overtuigingen of wensen hebt die niet uitkomen of waargemaakt worden!

Yonker schreef:
Ik heb wellicht zo'n romantisch idee bij de baby naast me... ik weet dat ik dat eigenlijk los moet laten maar aan de ene kant heb ik ook zoiets van laat me maar gewoon even dromen :')

Het advies van NCvJ is om de baby 6 maanden op de kamer van de ouders te laten slapen. Dus in dat opzicht zou het mooi zijn als je jouw romantische idee kan uitvoeren ;-) <3

Bellex schreef:
Voor de dames die al een kindje hebben, hoe lang van te voren kun je alles gaan wassen om echt klaar te maken? Mag dat nu al of beter korter van te voren?

Heb ik nooit gedaan... Nieuwe kleertjes niet en de kleertjes die ik al heb zitten keurig opgeborgen in afgesloten dozen. Zolang het schoon is en fris ruikt gaat het zo de kast in. Tweedehands aangeschafte kleding heb ik vooraf wel ff gewassen.

CynThier schreef:
Uit nieuwsgierigheid wat statistieken geteld.

Leuk :D Mooi in balans ook, wat toevallig!

Dustinlover schreef:
Vooral 's avonds als ik overeind moet komen durf ik haast niet omdat ik weet dat het zeer gaat doen. Toch maar eens kijken voor zo'n band..

Lastig he? Ga je wel eerst op je zij liggen, zodat je vanuit daar overeind komt? Je rechte buikspieren heb je nu niks meer aan, die zou ik ook echt zo min mogelijk aanspreken :))

Gelukkig bijna verlof Vanillia, dan kan je eraan toegeven.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:36

Jullie gaan weer hard ineens dames!

Welkom voor de nieuwe mensen. :)

Vanillia wat vervelend dat het allemaal zo min verloopt. Ik hoop dat je ondanks dat nog een beetje kan genieten.

Hier ook nog niks gewassen, zit allemaal in een plastic box.

Hier gaan wij nu ook voor direct op de eigen kamer, maar we moeten maar zien hoe het gaat tegen die tijd.
Hier gaat het lichamelijk wat op en neer. De pijn in de heup is over, maar nu spelen de banden en het bekken op. Ene dag gaat het beter dan de andere dag. Maar frustrerend is het wel. Vorige week zat ik er echt wel een beetje doorheen, dat ik niet meer echt dingen kan doen die ik normaal doe. Vooral het niet meer kunnen wandelen met de hond vind ik erg vervelend. Rondje van een kwartiertje kan nog net, maar daar heeft hondlief niet genoeg aan. Vandaag gaat het dan met mijn banden wel goed, maar kreeg ik 3x oogmigraine. Het houd nooit op. |o
Gelukkig krijg ik op mijn werk veel ondersteuning en zijn mijn collega's en leidinggevende erg begripvol.
Daarnaast gisteren met de planner gezeten en eindelijk wat meer duidelijkheid gekregen in mijn rooster waardoor we echt knopen kunnen doorhakken mbt opvang. Geeft wel meer rust.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:35

Welmoed super vervelend die klachten,zou zo'n bekken/buikband bij jou ook baat hebben?

Ik had het in de vorige zwangerschappen wel maar deze keer niet gelukkig.
Wel beginnen de harde buiken op te zetten.
En de nachtelijke bezoekjes aan de wc worden ook erger.

Nog een vraagje aan de moeders die borstvoeding hebben gegeven,hadden jullie in het begin wegwerp borstcompressen tegen lekkage of wasbare?
Ik had bij de vorige 2 wegwerp maar dat kostte toch redelijk wat op den duur.
Ik overweeg nu de wasbare maar weet niet of ze fijn zitten.

Hier inmiddels de 25 weken gepasseerd en nog een foto gemaakt voor het sporten dinsdag.
Mijn broek word te strak merk ik
Afbeelding

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:48

Vanillia wat vervelend dat ook deze zwangerschap dan niet soepel gaat zeg, lijkt me helemaal met een relatief jong kind er nog bij erg pittig. Extra fijn dat je dan bijna met verlof kunt!

Dustinlover vervelend dat je last van je rug en banden hebt. Was je al naar een bekkentherapeut geweest die je tips heeft gegeven hoe je het beste kunt bewegen? Zo nee kan ik dat wel aanraden.

Welmoed fijn dat de pijn in je heup over is, kan me voorstellen dat het frustreert van je bekken en banden. Zou je met de hond ook kunnen fietsen, of hem mentaal moe kunnen maken met hersenwerk? Super dat je werk zo begripvol is trouwens!

Mooie buik heb je Eilinora!!

Fijn om de meningen over wassen te lezen, dank! Wij hebben vrijwel alles 2e hands, dus wilde het wel even fris wassen voor een eigen geur. Maar keek zo op tegen wat je dan online leest van op 60 graden wassen en ieder item erna nog moeten strijken enzo. Denk dat ik het dan gewoon op wassen ga houden tzt :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:01

Ik heb in mijn verlof uit pure verveling (want: lockdown) alles gestreken, daarna nooit weer.

Elinora, ik heb altijd wasbare compressen gebruikt. Vond ze erg prettig zitten! Ik vond juist wegwerp minder comfortabel en zo ritselig ofzo. Mooi buikje hoor <3

linoleumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:16

Even snel. Hopelijk vanmiddag tijd om even uitgebreid te reageren.

Ik heb helemaal niks gestreken. Ook geen speciaal wasmiddel gebruikt, maar gewoon ons eigen. Als m’n dochter er niet tegen had gekund, dan waren we voor alles overgegaan op ander wasmiddel. Gaan we nu weer net zo doen.

Met compressen geen ervaring, wel 5,5 maand borstvoeding gegeven, maar nooit last gehad van lekkende borsten. Maar anders zou ik denk ik voor wasbare gaan.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:18

Ik ga pas in mijn verlof wassen, vanaf week 34. En dan ergens een keer een bedje opmaken, maar dat kan ook als we thuis komen uit het ziekenhuis. Strijken doe ik niet :+
Ik heb nog veel kleertjes van ons zoontje maar omdat we nu een meisje keuken koop ik hier en daar, vooral via vinted, wat erbij.
Bij ons komt de baby in onze kamer, we zien wel hoe lang. Op dit moment hebben we ook geen kamertje voor haar. Ik vermaak me maar met het opnieuw verven en decoreren van de overloop waar de commode staat, en het verven van de nieuwe tweedehands commode.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:19

Ja die wegwerp vond ik altijd zo pikken/jeuken.
En ik kon er ook nooit zuinig met zijn omdat ik een hele heftige toeschietreflex had altijd en die dingen dus meteen zeiknat waren dus zo'n pak wegwerp ging we wel doorheen binnen een paar dagen.

Aangezien ik dagelijks veel moet wassen kunnen die wasbare makkelijk even meegewassen worden.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:08

Voor iedereen die last heeft van haar bekken; ga vooral even langs de bekkenfysio voordat je zelf gaat dokteren met zo'n buikband. Bekkenfysio heeft mij tijdens mijn eerste zwangerschap enorm geholpen en ik heb de eerste afspraak van deze zwangerschap ook alweer staan. Ik had vooral brandende pijn in mijn schaambot aan het eind van de dag en uitstralende pijn in mijn benen als ik te lang op 1 zij lag in bed.

Mooi buikje Eilinora! Ik vond wasbare compressen vooral gedoe. Mijn dochtertje spuugde veel dus ik had al zoveel te wassen en op te hangen := Daarom heb ik wegwerp gebruikt bij de eerste en ga dat nu weer doen.

Ik voelde me al een loeder moeder dat ik niet alles strijk voor de baby, ben blij te horen dat ik niet de enige ben :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:21

Misschien wel een idee zo'n bekken fysio als ik jullie zo hoor. Ik loop al sinds mijn 13e bij een gewone fysio en zal het met haar eens over hebben of hun zo iemand in de praktijk hebben. Ik heb op mijn 13e mijn rug gebroken gehad, gips gehad waarmee mijn rug hol werd gemaakt en ik denk dat dat nu ook een beetje de pijn is die ik heb als ik loop enzo omdat mijn rug hol begint te staan.

Ik was ook niet van plan om te strijken hoor. Gewoon lekker wassen in mijn verlof denk ik :)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:26

Ivm op de kamer slapen/eigen kamer moet ik misschien nog aanvullen dat ik ivm nierproblemen zowieso na de wc moet als ik wakker wordt. Elke nacht minimaal 1 keer. Ook bv als ik wakker wordt van de wekker van mijn man. Dus ook als de baby in een cosleeper zou liggen, moet ik toch opstaan -O-.

@bellex, mijn man heeft t inderdaad op zijn heupen nu :') . En vervelend he met die opmerkingen over dik worden. Ik vindt dat ook heel moeilijk. Vooral omdat ik voorheen al veel bezig was met mijn gewicht en daar best gevoelig voor ben. Ik voel me ook al een walvis als ik in de spiegel kijk. Ik ben nu 7 of 8 kilo aangekomen... ow en soms heb ik echt zo zin om te schreeuwen 'blijf van mijn lijf'. Ik ben al niet zo knuffelig en dan wil jan en alleman aan 'de buik' voelen. En ik ben dan weer te aardig natuurlijk..

Tot nu toe heb ik ook nog niet zo'n nesteldrang. Ik merk wel dat ik t verbouwen vervelender vindt. Eerst kon t me allemaal niet zoveel schelen hoe t huis eruit ziet. En nu wil ik gewoon dat mijn man opruimt als hij klaar is met verbouwen voor die dag. Ookal heeft hij dat materiaal morgen weer nodig. En dat al die dozen met materialen eens gebruikt gaan worden... maar dat wordt langzaam beter. Ik probeer me nog in te houden tot de eerste week van november. Dan heeft hij een week verlof en hoop ik ook dat alles zo'n beetje rond geraakt.. maar zo dingen kopen voor de baby, daar heb ik helemaal nog geen aandrang voor... meer mijn vriendinnen die pushen voor de uitzetlijst om kadootjes te beginnen kopen. En dan denk ik, kom joh je hebt nog 3 maanden :') :')

@vanillia, veel sterkte! Ik hoop dat de rust je goed gaat doen. Ik dacht dat ik al veel klachten heb. Maar als ik jouw bericht dan lees kan t nog veel erger. Hopelijk gaat je verlof je ook een beetje helpen ivm rust..

@welmoed, jij ook sterkte met je klachten. Ik begrijp je volledig! Ik kan ook nog niet veel fysiek en loop daar mentaal heel erg tegenaan..

Ik ga ook niet strijken. Ik strijk nu welgeteld 1 of 2 items van onze eigen kleerkast. En ik ben vastberaden om dat niet meer te maken :')

Mijn hoofd staat nu echt op knallen. Heb de hele middag aan de telefoon en t papierwerk gezeten ivm mijn ongeval. Echt de politie, verzekering, ziekenkas.. heb t gevoel dat ik 20 papieren heb ingevuld, gescand en gemaild/geupload.. en 25 telefoontjes heb gepleegd -O- . Maar ik hoop nu bijna weer in orde te zijn voor een uitkering (verzekering deed dat eerst, nu moet de ziekekas dat weer overnemen). Echt van t kastje na de muur worden gestuurd..

Volgende vrijdag gaan we onze wandelwagen uitkiezen en bestellen/kopen. Ik kan eindelijk genoeg wandelen (denk ik) *\o/*

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:44

Welkom aan de nieuwe dames, leuk!!

Bij de eerste ook lang volgehouden dat ze meteen op haar eigen kamer zou slapen. Uiteindelijk toch een wiegje gehaald voor op onze kamer. Onze kraamzorg raadde dat toch echt wel aan. Heel blij dat ze in de kraamweek gewoon bij ons sliep. Na 2 weken is ze wel naar haar eigen kamer gegaan, omdat ik heel licht slaap. De 2e komt ook zeker eerst bij ons.

Leuk, die bijgehouden lijst! Hier horen jullie na de geboorte of het een jongen of meisje is!

Balen van de lichamelijke klachten bij sommige dames. Ik vind zo’n buikband wel echt een uitvinding. Gebruik m nu alleen nog met paardrijden, maar straks ook met andere dingen weer. Maar idd, bekkenfysio is het beste!!

Ik had vorige keer wasbare Zoogcompressen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:05

Ik heb niet eens een strijkijzer/plank := Was ook niet van plan te gaan strijken om eerlijk te zijn, krijg ik dan de moedermaffia over me heen??

Ik had net 13-wekenecho. Alles is goed *\o/*
Nu nog uitslag afwachten van de NIPT!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:43

Wat fijn yonker, een mooie uitslag!

Mooi buikje Eilinora!

Ik denk dat een fysio afspraak ook aan te raden is bij bekken klachten. Ze kunnen altijd goede tips en oefeningen meegeven.

Ik heb hier wel een strijkijzer staan maar gebruik hem maar enkele keren per jaar. Dus nee ik ga zeker niet strijken. Heb er een hekel aan ook en zie het nut niet. Ooit een keer een kwartier bezig geweest met strijken van een jurk, kreeg ik nog commentaar van mijn moeder of ik die jurk wel gestreken heb. Nou laat dan maar.

Vanaf wanneer hebben jullie je zwangerschap aan iedereen in je omgeving bekend gemaakt? Volgende week ben ik 10 weken en zit eraan te denken het dan toch maar te doen. Ik had het mijn leidinggevende verteld maandag en ze liet het verder aan mij om het aan de rest te vertellen maar ik heb het idee dat ze niet de enige is die het weet. Ons afdelingshoofd liet tijdens een borrel per ongeluk al wat vallen. :+ Allemaal goed bedoeld maar niet zo handig. Een collega die tevens een vriendin is heb ik het maar gewoon verteld. Die bleef vissen natuurlijk. :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:58

Yonker schreef:
Ik heb niet eens een strijkijzer/plank := Was ook niet van plan te gaan strijken om eerlijk te zijn, krijg ik dan de moedermaffia over me heen??

Ik had net 13-wekenecho. Alles is goed *\o/*
Nu nog uitslag afwachten van de NIPT!

Fijn!

Hier was vooral de kraamzorg van het strijken.
Kleertjes moesten of in de droger of strijken.
Droger it is tegenwoordig :+

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:18

Anders niet zacht genoeg ofzo?
Nou dan gooi ik ook alls in de droger haha

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:19

Gefeliciteerd met de goede echo Yonker!

@yipee, ik was zo ziek dat ik het vrij snel tegen mijn afdelingshoofden heb moeten zeggen. Ik was toen geloof ik zelfs nog maar 6 weken zwanger ofzo. Maar ik werk mee met de ontbijten en mijn ontbijt kwam daarbij elke keer weer na boven :') . Dat viel een beetje op natuurlijk. Mijn man kan zijn mond ook niet houden dus ik geloof de aanstaande opa's en oma's en 1 vriend en 1 vriendin die het dan met 8 weken al wisten.
De rest hebben we t maar verteld na de eerste echo, tussen de 8 en 12 weken.
Heel vroeg en daar was ik me bewust van. Maar mijn man kon echt niet zwijgen :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:27

Yonker wat fijn van de goede echo!

Qua bekendmaken zwangerschap: doe waar je jezelf goed bij voelt. Of dat nou direct na de positieve test is of met 20 weken... Wij hebben het directe familie hele goede vrienden na de eerste echo verteld, zo rond de 9 weken. En zo ergens na de 13-wekenecho mocht de rest van de wereld het ook wel weten.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:02

Yonker schreef:
Anders niet zacht genoeg ofzo?
Nou dan gooi ik ook alls in de droger haha

Nee iets met bacteriën ofzo. Geen idee..
moet zeggen dat ik nooit iets strijk, alleen de eerste maand na de kraamweek :=

Hier pas net verteld op werk met 17 weken, dus gewoon lekker doen wat goed voelt.
Mijn TM wist het overigens wel eerder.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:21

Ik kreeg net een belletje van de verloskundige... NIPT mislukt, wat niet betekend dat het niet goed is maar dat ze het niet konden onderzoeken. Te weinig van een bepaald stofje in mijn bloed ofzoiets.
Ga vanmiddag gelijk prikken voor de tweede poging, als die ook mislukt dan ga ik het er denk ik bij laten.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:43

Ah balen zeg, hopelijk lukt de volgende test wel gewoon!

Trouwens ik was mij ook wat aan het oriënteren op babyflesjes. Je hebt verschillende merken en ook materialen. Ik zag dat er ook Glazen babyflessen zijn, dat sprak mij ook wel aan. Schijnt misschien beter te zijn dan plastic? Ik gebruik graag glas, ook als bewaarbakjes voor restjes bijvoorbeeld. Vind het hygiënischer in gebruik. Iemand ervaring met glazen babyflesjes? :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:48

Nee, wij hebben plastic dr Brown flessen. Lijkt me lastig als ze wat ouder zijn en hun fles wegsmijten, is dat dan veilig?