Booster vaccinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:56

Echwel schreef:
Persoonlijk vind ik dat iedereen die Astra heeft gehad, nu als eerste een booster moeten hebben omdat Astra niet helpt tegen Omikron....

Die mensen komen toch ook het eerst aan de beurt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:56

bigone schreef:
Je krijgt wel een code die voor dat land te gebruiken is maar kunt hem niet omzetten op de Nederlandse app .

Maar dat maakt toch verder niet uit? Je hebt dan alleen voor je booster een apart bewijs. Voor jezelf misschien alleen iets omslachtiger.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:59

Joy_Mennings schreef:
Echwel schreef:
Persoonlijk vind ik dat iedereen die Astra heeft gehad, nu als eerste een booster moeten hebben omdat Astra niet helpt tegen Omikron....

Die mensen komen toch ook het eerst aan de beurt?

Iedereen hier roept dat ze nog niet aan de beurt zijn en blablabla, maar er is dus een grote groep totaal niet beschermd, terwijl de rest wel bescherming nog heeft..'

Ik had na AZ ook geen antistoffen opgebouwd, bijna nul, dus ik zal niet de enige zijn...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:00

Ibbel over de registratie weet ik dus niets, maar je hoeft echt niet te liegen voor een afspraak voor een boosterprik in Duitsland.
De grensregio is ook groter dan alleen Aken.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:00

Echwel schreef:
Iedereen hier roept dat ze nog niet aan de beurt zijn en blablabla, maar er is dus een grote groep totaal niet beschermd, terwijl de rest wel bescherming nog heeft..'

Ik had na AZ ook geen antistoffen opgebouwd, bijna nul, dus ik zal niet de enige zijn...

Daar zeg ik verder niks over ;) De mensen die AZ hebben gehad waren ouderen en zorgmedewerkers...dit zijn wel de groepen die als eerst aan de beurt komen (ook al is er dus een wachtrij voor zorgmedewerkers)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:04

Nikass schreef:
Ibbel over de registratie weet ik dus niets, maar je hoeft echt niet te liegen voor een afspraak voor een boosterprik in Duitsland.
De grensregio is ook groter dan alleen Aken.

Tja, ik weet het niet, maar als jij in Amsterdam woont en speciaal voor een booster naar Aken rijdt, niet in Duitsland werkt en daar ook geen familie hebt wonen die je normaalgesproken iedere maand ziet, dan val je buiten het beleid van 'Aken'.
Als je daar dan een booster haalt ben je dus gewoon een jokkebrok, want je woont niet in de regio en je gaat er niet regelmatig de grens over voor werk of familie.
Kan best dat ze niets vragen en ook geen controle doen op je identiteit, maar als jij een paspoort moet laten zien waar een woonplaats niet in de grensregio in staat, zou het best kunnen dat ze je niet zomaar op je blauwe ogen geloven.

Echwel

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:07

Ik heb een deja vu van vorig jaar en toen is toch ook alles goed gekomen...

Jeetje wacht allemaal toch af, het is toch geen weer om de hort op te gaan en is snap dat mensen geboosterd willen worden, maar het is nou eenmaal niet anders.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:09

Vorig jaar ging het een stuk beter toen was ik met mijn beroep en werken in kleine instelling al aan de beurt geweest. Maar toen waren er nog te weinig vaccins en ging het een heel stuk langzamer.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:11

Zebrastreep schreef:
Vorig jaar ging het een stuk beter toen was ik met mijn beroep en werken in kleine instelling al aan de beurt geweest. Maar toen waren er nog te weinig vaccins en ging het een heel stuk langzamer.

Dat en veel mensen moesten twee vaccins waardoor het langer duurde.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:12

Toen was er ook een enorm getouwtrek. Er waren managers in ziekenhuizen die gevaccineerd werden terwijl ze nooit aan de bedden stonden, de verpleeghuiszorg stond totaal in de kou, ambulancepersoneel kon achteraan aansluiten tot daar voor gelobbyed werd, toen begon de politie te mekkeren, tegelijkertijd wilden leraren óók... Eén grote puinhoop toen. Iedere week werden er opeens andere prioriteiten naar voren geschoven. Dan valt het nu nog wel mee.

Voor onze eerste vaccinatie duurde het bijna een maand voor er een plekkie was, nu met de booster 1 week. Mag niet perfect zijn, 't is wel beter.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:16

Wij moesten uiteindelijk met de stichting nog best lang wachten, tot eind april. Twee weken later kreeg ik vanuit de huisarts een uitnodiging :')

Maar inderdaad was er toen veel meer chaos dan nu.

Ik hoop gewoon dat ik mijn vaccin op tijd krijg. Ik studeer in het buitenland dus ik heb de booster wel echt nodig om te reizen, en lijk nu toch in tijd nood te komen om die op tijd te krijgen (als we naar mijn leeftijd kijken). Dus hopelijk krijg ik hem via de wachtrij alsnog op tijd. Ik ben recentelijk ook met een auto-immuunziekte gediagnosticeerd waardoor ik het toch wel een fijn gevoel vind om een extra vaccin te krijgen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:16

0h ja dat was ook zo of mensen in verzorghuizen die in de keuken stonden en nooit met mensen in aanraking kwamen voor de zorg of kantoorpersoneel.

Ik dacht toen ook dat ik perongeluk had voorgedrongen omdat de gehandicaptenzorg later zou komen. Bleek dat we toen vielen onder kleinschalig en het gewoon mocht :') toen waren er 150.000 vaccinaties beschikbaar , maar eigenlijk 75000 omdat ze 2 per persoon bewaarden. In die tijd ging het ook van 3 naar 6 weken tenzij je de eerste al had gehad en een afspraak had staan

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:22

Ibbel daar heb ik geen idee van, maar ik woon niet in Amsterdam en kom minstens wekelijks in Duitsland. Nooit in Aken overigens.
Zou wel een beetje vreemd zijn als je daar dan zonder problemen een prik krijgt (volgens beleid), maar geen geldig bewijs. :?
Ik ben alleen digitaal niet zo handig, dus hoe de registratie precies werkt weet ik niet.

Echwel, als er een logisch en adequaat beleid gevoerd wordt ben ik het met je eens, dan wacht ik netjes op mijn beurt. En dat ik al twee jaar bij niemand op bezoek ga, en geen bezoek ontvang is ook niet onoverkomelijk.
Maar ik vergeef het mezelf en de hele wereld nooit als mijn vriend met covid op de IC beland en dit voorkomen had kunnen worden met een beetje meer tegenwoordigheid van geest.
Ja er zijn grenzen, maar als het om leven en dood gaat ben ik wel bereid te kijken hoever ik gaan kan, en wil.
Mijn zus staat ook in de wacht met alleen AZ en werk in de zorg dagelijks bij oudere, kwetsbare mensen. Daar blijkt toch uit dat er gewoon een onacceptabel slecht corona beleid wordt gevoerd?

Nou heb ik netjes gewacht tot vandaag omdat er weer met leeftijd verder gegaan zou worden, maar nee hoor, lekker blijven steken bij 1961. -O-
En als je nou wéét waar je aan toe bent... maar ik heb geen idee; hoe lang nog wachten? Twee weken? Twee maanden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:24

Ik verwacht enkele dagen, totdat de afsprakenlijn niet langer overbelast is. Nu moeten mensen vaak tientallen keren bellen om een afspraak te maken, online worden mensen half Nederland doorgestuurd en kunnen soms pas over 2.5-3 weken terecht, als het ze al lukt. Er worden honderdduizenden afspraken iedere dag gemaakt. Dus het gaat letterlijk over 2-3 dagen dat de meeste 60+'ers een afspraak hebben kunnen inplannen en dan kunnen ze weer verder.

Er komen ook nog meer locaties bij en ze proberen nog wat verder op te schalen, dus het kan zijn dat je eerder terecht kan dan wanneer je nu een afspraak zou maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:29

Joy_Mennings schreef:
Echwel schreef:

Daar zeg ik verder niks over ;) De mensen die AZ hebben gehad waren ouderen en zorgmedewerkers...dit zijn wel de groepen die als eerst aan de beurt komen (ook al is er dus een wachtrij voor zorgmedewerkers)

ik had janssen, toen als vrijwilliger bij de IC, dat doe ik niet meer dus verwacht niet eerder te mogen dan mijn leeftijd.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 23:46

DuoPenotti schreef:
Joy_Mennings schreef:

ik had janssen, toen als vrijwilliger bij de IC, dat doe ik niet meer dus verwacht niet eerder te mogen dan mijn leeftijd.

Dat is wel vervelend inderdaad. Ik heb gelukkig Pfizer gehad de vorige keer. Maar heel eerlijk verwacht ik ook niet heel veel eerder aan de beurt te zijn dan mijn leeftijd, ondanks de wachtrij voor de zorg. Die gaat namelijk ook op leeftijd, en ik ben pas 22.

Ik vind het overigens ook vreemd dat de mensen die de vorige keer eerder een prik kregen voor hun gezondheid, nu gewoon tot hun leeftijd moeten wachten.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 00:24

Dat is niet helemaal waar, de groep die bekend is bij RIVM als griepprik groep én waarvan een 06 number bekend is krijgt as donderdag meen ik een sms. Vraag me wel af wat ze met de zorgverleners doen via wachtrijbooster, die zijn nog altijd niet aan de beurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 00:29

Choiix schreef:
Dat is niet helemaal waar, de groep die bekend is bij RIVM als griepprik groep én waarvan een 06 number bekend is krijgt as donderdag meen ik een sms. Vraag me wel af wat ze met de zorgverleners doen via wachtrijbooster, die zijn nog altijd niet aan de beurt.

Dat zullen dan de mensen onder de 60 zijn ?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 00:56

Choiix schreef:

Ik krijg geen griepprik, maar viel toch onder de risicogroep de vorige keer (al was dat eigenlijk en verassing voor me :')). Ik heb nu een extra diagnose gekregen, maar weet niet of ik daarmee onder de griepprik groep val eigenlijk. Waarschijnlijk niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 08:53

Als ik dit allemaal zo lees ben ik heel blij dat ik mijn 2e prik alsnog gehaald heb begin dec. Voor mij geldt die als een booster. De echte booster prik kan ik dan later halen, als de drukte en chaos voorbij is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:09

Hoe zit het precies met de booster prik.
Ik ben van 1982 dus het duurt nog even
Lees net op de nos
De 1 wil dat ze snel gezet worden en de ander zegt tegen de nieuwe variant helpt de booster amper.
Wat is nu verstandig?

Snap ook niet dat Nederland er steeds zo een zooitje van maakt.
Je weet toch werknemers in het ziekenhuis en de zorg hup als 1 van de eerste moeten

Moeten wij nu en over 3 maanden als er een nieuw vaccin is er weer 1 halen?

Alles gaat weer dicht.
Ik ben normaal nuchter maar ben er zo klaar mee.
Ook het geregel met de kinderen.
Wij kunnen beide niet thuis werken.
Vaccinatie doen wij alleen voor de ouderen?

Het artikel:

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:11

Ik begrijp ook niet waarom mensen hier in de zorg nog niet geboosterd zijn :? Alle mensen die ik in de zorg ken zijn allang geboosterd. Ik heb hem nu ook al 2 weken.
Eind november zijn ze in de ziekenhuizen als begonnen en de VVT begin december. Maar dat verschilt blijkbaar per organisatie.
Bij ons heeft de organisatie het zelf geregeld met hetzelfde bedrijf dat bij ons altijd de griepprikken doet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:15

Mijn vader schildert in het ziekenhuis en heeft gister een booster gekregen, ze hadden over.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:18

verootjoo schreef:
Ik begrijp ook niet waarom mensen hier in de zorg nog niet geboosterd zijn :? Alle mensen die ik in de zorg ken zijn allang geboosterd. Ik heb hem nu ook al 2 weken.
Eind november zijn ze in de ziekenhuizen als begonnen en de VVT begin december. Maar dat verschilt blijkbaar per organisatie.
Bij ons heeft de organisatie het zelf geregeld met hetzelfde bedrijf dat bij ons altijd de griepprikken doet.

Ik kan niet voor iedereen spreken, maar mijn moeder kon vorige week vrijdag pas codes aanvragen bij solopartners (is een kleine organisatie). De administratie heeft maandag dan alle brieven in orde gemaakt. Duurde dus al erg lang voordat we onszelf überhaupt op de wachtrij konden inschrijven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:19

Linnie050 schreef:
Hoe zit het precies met de booster prik.
Ik ben van 1982 dus het duurt nog even
Lees net op de nos
De 1 wil dat ze snel gezet worden en de ander zegt tegen de nieuwe variant helpt de booster amper.
Wat is nu verstandig?

De vaccins bieden minder bescherming tegen Omikron omdat de antilichamen gewoon niet goed 'passen' op de mutaties. Antilichamen zijn simpel gezegd 'sleuteltjes' die op 'slotjes' in het virus passen. Als een virus die slotjes aanpast, past de sleutel niet meer zo goed.
Maar als je heel veel sleuteltjes hebt, kun je wel álle wel nog passende sloten blokkeren en zo toch het virus onschadelijk maken.

Een booster zorgt voor een enorme toename in de antilichamen, waardoor dat laatste effect optreedt. Je maakt dus een heleboel niet heel erg goed passende sleutels die de gemuteerde sloten en de wel nog passende sloten alsnog door de enorme overmaat weten te blokkeren.

Dus advies is echt boosteren, want je antilichamen van de vorige ronde vaccineren nemen sowieso al af, en als ze voor Omikron met te weinig zijn, doen je antilichamen dus niets meer en moet je het alleen van je geheugen T-cellen hebben. Die doen het wel nog steeds, maar die hebben een aantal dagen nodig om dan zelf voldoende antilichamen te maken. Je kunt ze daarmee helpen door die antilichamen dus alvast op voorraad te laten maken door te vaccineren.

En ja, misschien moeten we over 6 maanden nog een keer met een specifiek Omikron vaccin.

Is dat nou zo heel erg vreselijk? Nog een keer een prikje halen?
Als je diabetes hebt zit je aan de dagelijkse prikken vast, als je een autoimmuunziekte heb ook, of anders 1x in de week of 1x in de 2 weken.