Gebroken bovenbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 16:08

Ik moet zelf even denken waar ik moet beginnen voor het OK-verslag, maar ik denk maar gewoon bij het begin.
Ben gisteren om iets voor 07:00u aangekomen in het AMC, ruim op tijd voor de operatie, want die stond om 09:30u gepland. Om 08:00u mocht ik al naar beneden, dus snel omkleden en er moest nog even bloed worden geprikt en daarna werd ik naar de holding gebacht. Op de holding werd er alvast een blok geplaatst, want dat scheelt gewoon enorm veel in de pijn die je na OK voelt. Dus blok erin en dan maar wachten. Tijdens het wachten hoorde ik iemand rond 09:30u zeggen: "Ik heb hier een set schroeven voor OK 16" en toen dacht ik al: "Volgens mij zijn die voor mij" en ja hoor, rond 09:40u werd ik naar OK 16 gereden en daar stond de chirurg al klaar. Voorbereidingen getroffen en daarna ben ik onder narcose gebracht.
Rond 15:00u werd ik weer wakker. OK had iets langer geduurd dan verwacht, what else is new, en ik was net wakker. Voelde toen al wel dat ik nog een neusbril op had en blijkbaar hing er ook noradrenaline aan, omdat mijn bloeddruk wat laag was. Iets later kwam de orthopeed ook langs. Alles was goed gegaan, alleen het gat was toch wat groter dan te zien was op de CT, dus is er toch voor gekozen om weer een bekkenspaan (dus een bottransplantatie) te plaatsen, i.p.v. enkel beenmerg, dat was wel een tegenvaller natuurlijk, maar verder was alles volgens plan verlopen. Dat wil zeggen: de bekkenspanen zijn geplaatst, de botdelen zijn op elkaar gezet, er zijn kweken genomen en het geheel is vatgezet met platen. Al met al was de snijtijd volgens mij iets van 4 uur, de verwachte duur was 2-3 uur. Ben 2,5L bloed verloren tijdens OK, daarvan heb ik 1L teruggekregen, dus netto ben ik 1,5L bloed veloren. Mijn Hb-waarde lag post-OK rond de 7 mmol/L, wat natuurlijk wel laag is, maar na de vorige twee operaties lag mijn Hb-waarde rond de 6 mmol/L. Het bloedverlies zorgde er wel voor dat ik wat langer op de verkoever moest blijven en als ik mijn PCA-pomp gebruikte of als ik even wegzakte, dan was er en dip te zien in min saturatie, waardoor er uiteindelijk toch werd gekozen om mij met zuurstof naar de afdeling terug te laten gaan. Het is nu afgekoppeld en het gaat volgens mij gewoon prima, ben niet benauwd o.i.d. dus mijn saturatie zal ook wel goed zijn. Heb ook wat extra pijnstilling gekregen, omdat ik toch nog wel veel pijn had, ondanks dat het blok was geplaatst.
Om 18:00u ben ik naar de afdeling gebracht en daar heb ik lekker gegeten. Ik was alleen zo ontzettend moe en suf, maar slapen lukt dan vaak ook niet zo goed, heel vervelend, maar zakte dan wel steeds even weg :').
Rond half 11 ben ik gaan slapen, toen was mijn medicatie ingelope, dus dan heb je geen last meer van piepende pompen. Ik lig op een tweepersoonskamer, maar ik heb nog geen kamergenoot, dus dat is wel fijn. Slapen ging vannacht echt niet, het waren steed van die hazenslapjes. Ga straks nog even proberen te slapen.
De orthopeed komt vandaag of morgen nog even langs op de afdeling en er worden morgen ook foto's gemaakt. Ben benieuwd hoe het er nu uitziet, denk niet heel anders dan het was, maar ga het meemaken. Zal heel brutaal vragen of degene die de foto's maakt foto's van de foto's wil maken voor mij.
Mijn katheter is er vanmorgen uit gehaald, alleen het plassen lukte begin vd middag niet, wat wel echt heel irritant is -O- . Dus een eenmalige katherterisatie en dan hopen dat het straks wel lukt. Komt goed.
Ik heb de platen mogen houdenm wat ik wel echt super leuk vind :D. Heb niet alle schroeven gekregen, want die afgebroken schroeven zijn soms heel scherp, dus die zijn wel weggegooid. Maar dit was het (excl. schroeven, die heb ik nog niet op de foto gezet):

Afbeelding

Marleen_usar: ik zal laggen en mijn mooiste outfit uit de kast trekken :D

pien_2010

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 18:15

Klinkt goed je verslag meis. Hopelijk lig je nu lekker te ronken.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 18:43

Nee helaas. Toen ik wilde gaan slapen werd ik gebeld door een vriendin en toen was het al tijd voor de medicijnronde en het avondeten. Ik heb wel geprobeerd een beetje te slapen, maar ik kan overdag niet zo goed slapen, zelfs nu niet..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:25

Ach, dan heb je wat meer kans dat het vanavond lukt. Hoewel het ook vaak de opiaten zijn die vaak wel suf maken, maar gelijktijdig het slapen onmogelijk..... Dus hopelijk heb je die niet al te veel meer nodig.

Maar het klinkt al met al toch redelijk positief, of zie ik het dan te zonnig in? Behalve die bekkenspaan dan, maar hopelijk voor het goede doel. Nou op naar het lopen van een marathon in 2024 *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:52

Wat een metaalwinkel heb je daar! Begin je een webshop? :D

Gelukkig alles wel goed gegaan. Duim voor je dat je vannacht wel lekker slaapt!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:04

Zo, ze hebben lang aan je gesleuteld! Nu duimen voor een goed eindresultaat.
Wat voor blok heb je gehad? Kun/mag je al weer uit bed? En waar hebben ze dat stuk uit je bekken gehaald? Zie/voel je dat er minder bekken is? Sorry voor de vele vragen :+
Ik ben blij dat het allemaal goed gegaan is en vind het knap hoe positief je er in staat _/-\o_

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 20:15

Miriam91 schreef:
Zo, ze hebben lang aan je gesleuteld! Nu duimen voor een goed eindresultaat.
Wat voor blok heb je gehad? Kun/mag je al weer uit bed? En waar hebben ze dat stuk uit je bekken gehaald? Zie/voel je dat er minder bekken is? Sorry voor de vele vragen :+
Ik ben blij dat het allemaal goed gegaan is en vind het knap hoe positief je er in staat _/-\o_

Geeft niks hoor. Ik heb een femoralisblok gehad (als ik het hoed heb onthouden een blok van mijn nervus femoralis cutaneus lateralis). Ik mag uit bed, maar kom niet veel verder dan de stoel en postoel naast mijn bed. Morgen ga ik oefenen met lopen met de fysio.
Je kan het wel voelen dat er een stuk uit mijn bekken is, al is het mij nog nooit gelukt. Zal röntgenfoto's van vorig jaar uploaden, dan kan je het verschil wel zien na de ingreep van vorig jaar.
Hier zie je dus een mooie ronde bekkenkam, juli 2022 toen de resorptie werd gediagnosticeerd.
Afbeelding

Hier zie je dat er een hap uit mijn bekken is, dit is een foto van oktober 2022
Afbeelding

DideH schreef:
Wat een metaalwinkel heb je daar! Begin je een webshop? :D

Gelukkig alles wel goed gegaan. Duim voor je dat je vannacht wel lekker slaapt!

Nee, hang het allemaal aan de muur als kunst :D

Lalidan schreef:
Ach, dan heb je wat meer kans dat het vanavond lukt. Hoewel het ook vaak de opiaten zijn die vaak wel suf maken, maar gelijktijdig het slapen onmogelijk..... Dus hopelijk heb je die niet al te veel meer nodig.

Maar het klinkt al met al toch redelijk positief, of zie ik het dan te zonnig in? Behalve die bekkenspaan dan, maar hopelijk voor het goede doel. Nou op naar het lopen van een marathon in 2024 *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Zo lekker dubbelop altijd; wel moe worden maar niet kunnen slapen. Stomme opiaten.
Het is zeker positief. Het is op de bekkenspaan na gewoon gegaan zoals verwacht. Er zijn geen gekke dingen gebeurd, op een beetje bloedverlies na, maar waar was hij op voorbereid. Al heb ik wel het idee dat die waardes wat aan het zakken cq verslechteren zijn. Mijn hartslag is wel echt hoog, nou heb ik van mezelf al een hoge hartslag doordat ik nortriptyline slik, maar het voelt nu toch anders dan normaal, en mijn bloeddruk is laag. Nou kan dat toeval zijn natuurlijk, want het is maar een momentopname natuurlijk, maar toch.. het zit me niet helemaal lekker. Mijn Hb zal morgen nog wel eens worden geprikt, hoop ik althans, want ik wil dit zelf wel goed blijven monitoren. Heb geen idee wat de waarde van vanmorgen was, dat staat morgen in mijn dossier

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:29

Wat vervelend dat jij je nu zo voelt , anders gewoon even aan de verpleging vragen of die je bloed misschien eerder kunnen testen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:48

Hoe is het eten is dat een beetje te behappen .

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:21

Oh, die OK heeft nog wel lang geduurd. Maar ze hebben dan ook nog wel weer flink geknutseld. Wat tof dat je die platen hebt! Weegt het zwaar? (Zeg ja! Ik maak mezelf altijd wijs dat ik ‘zwaar’ weeg door de pinnen in m’n been :') )

Hopelijk heb je vannacht een betere nacht. Dan voel je jezelf morgen vast weer wat beter.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:46

Nou, je eigen gedetailleerde OK verslag kunnen ze zo in je dossier plakken :D ! Klinkt allemaal erg voorspoedig.

Je schreef ergens dat ze nu bekkenbot uit je standbeen hebben gehaald. Klopt het dan dat ze de vorige keer li geoogst hebben en nu re? Merk je daar li nu nog wat van, zo na een jaar?

Hopelijk heb je een goeie nacht gehad en ga je een fijne woensdag tegemoet *\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:54

Hopelijk heb je vannacht beter geslapen. En is het qua pijn allemaal te doen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 10:27

marleen_usar schreef:
Hoe is het eten is dat een beetje te behappen .

Het eten is goed te doen, beter dan het eten in Den Helder

ievie schreef:
Oh, die OK heeft nog wel lang geduurd. Maar ze hebben dan ook nog wel weer flink geknutseld. Wat tof dat je die platen hebt! Weegt het zwaar? (Zeg ja! Ik maak mezelf altijd wijs dat ik ‘zwaar’ weeg door de pinnen in m’n been :') )

Hopelijk heb je vannacht een betere nacht. Dan voel je jezelf morgen vast weer wat beter.

Die zilveren plaat is zwaarder dan ik had verwacht, die gouden weegt niet zoveel. Dus er zijn bij jou dan gewoon allemaal van die zilveren platen erin gezet.

Afanaisa91 schreef:
Nou, je eigen gedetailleerde OK verslag kunnen ze zo in je dossier plakken :D ! Klinkt allemaal erg voorspoedig.

Je schreef ergens dat ze nu bekkenbot uit je standbeen hebben gehaald. Klopt het dan dat ze de vorige keer li geoogst hebben en nu re? Merk je daar li nu nog wat van, zo na een jaar?

Hopelijk heb je een goeie nacht gehad en ga je een fijne woensdag tegemoet *\o/*

Vorige keer is er idd links geoogst en nu rechts. Ik merk daar af en toe nog wel wat van in de vorm van pijn. Ik heb niet constant last van mijn bekken, maar als ik bv op een bepaalde manier zit dan begint het wel zeer te doen. Ik heb vannacht redelijk goed geslapen, dus dat is wel fijn en qua pijn gaat het ook wel. :) Word straks opgehaald voor foto's

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:43

Fijn dat je redelijk hebt geslapen en dat de pijn te doen is. Hoe was je uitstapje naar de rontgen?

Edit; ik kan op m’n eigen röntgenfoto’s niet onderscheiden wat voor soort plaat/pin het is. Hij is wel lang..

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 12:10

Ik lig nu te wachten tot ik weer naar zaal wordt gebracht en ik sta stralend op de foto's :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:40

Hahahahaha, ik vind je een enorme spirit hebben, waar ik veel respect voor heb.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 15:05

De orthopeed is net nog even langs gekomen. Hij is tevreden, dan ben ik ook tevreden. Ik heb een beenlengteverschil van zo'n 5 mm, dus dat is minder dan hij initieel had verteld, dus dat is een fijnere uitgangspositie dan 1 cm.
Hij had ook een foto gemaakt tijdens de operatie en ik heb die foto mogen zien. Dat is zo'n surrealistisch beeld :oo. Hij gaat de foto naar me mailen als ik weer op de poli ben, maar die zal ik niet op bokt delen, dat is misschien een beetje teveel van het goede, maar ik vond het wel tof. Hij zei nog; "Ik schatte in dat jij dit wel leuk zou vinden om te zien"
Hij kent me zo goed :))

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:07

En nou wachten tot iemand reageert op die foto.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:14

En jij denkt dat ik die foto niet wil zien? >;) Denk nog eens.

Maar 5mm is prima te overzien, heel veel mensen met dat verschil. Dus dat is wel fijn. En als hij tevreden is, tja, wie ben jij dan om niet tevreden te zijn, nietwaar?

Hoe voel je je verder nu? Ben je nog weer uit bed geweest?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:58

Oh, zo foto's leef ik voor! Geweldig interessant!
Eventueel in het wonden-topic? O:)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 17:14

Hahaha ik ook met mijn grote mond :'). Ik heb de foto zelf nog niet, dus kan hem nu ook niet delen. Moet 1 augustus naar de poli, dan zou hij me de foto mailen.
Heb vandaag een paar mooie kaarten gekregen, echt super lief!

Afbeelding

Cerosa, Ievie, Blue_Eyes, horselover22, Ynske, Afanaisa91 en het hele bokt.nl team echt heel erg bedankt <3
@Afanaisa91; nee, steltlopen staat niet op mijn bucket list en heb heel erg moeten lachen om de morfinemol :'). De voedselvoorraad wordt alleen maar groter
@blue_eyes; beer is zo lief <3 en die schildpad _O-
@Cerosa; het loopt idd niet zo soepel op dit moment, maar binnenkort hopelijk wel weer :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:19

Wahhahahah dat kaartje met de schildpad op skates!!! Die is goud gevonden . _O-

Ben benieuwd naar je rampen foto van een bot en een been en veel bloed.

Fijn dat het “maar” 5 mm is. Heb je veel pijn?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 17:23

Zolang ik gewoon lig valt het heel erg mee, maar bewegen doet wel zeer. Moest net id stoel zitten en dan zit je natuurlijk met je benen gebogen en dat is toch op een gegeven moment ook niet meer zo prettig. De bedoeling was dat we vandaag een stukje zouden lopen, maar 20 minuten id stoel zitten was genoeg. Trok blijkbaar ook helemaal wit weg :')

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:16

Ooh rustig aan hoor! Je hebt een lange OK gehad, dus daar moet je ook nog even van bijkomen.
Wat tof dat je arts die foto aan je liet zien!
Fijn dat m’n kaartje binnen is.

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:19

Zo mijn kaart (de kikkers) was er snel hihi graag gedaan hoor