Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:32

Doen zij 8 weken over afbouwen? Danmoet ik zelf ook even gaan kijken wanneer ik begin. Ik wil stoppen met 6 maanden, misschien de avond/ochtend voeding nog wel geven, maar de rest niet meer.

Zit overigens nu op 2 maanden, dus heb nog wel even. Hoef ook pas in nov. weer te beginnenmet werken.

secricible

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 23:35

Mijn ervaring is dat het geen 8 weken duurt. Ik begon ook met 1 voeding per week, maar na 2 voedingen vervangen begon de boel te kelderen en na week 3 hoefde ik nog maar 1x per 2 dagen te kolven ivm harde plekken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:41

Hmmmm, naja ik moet maar even kijken hoe het gaat. Misschien wordt het vanzelf wel minder als ik weer ga werken. Overigens lijkt het me ook wel fijn als de nachtvoeding er dan uit is. Scheelt toch weer 30 min. tot een uur slaap. Ik heb nogal een heftige baan, dus dan is het wel fijn als ik een beetje uitgerust ben :+

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:21

Eeeum, stoppen met bv is niet gelijk aan geen nachtvoedingen meer, het kan maar ik ken zelf heel wat mama's die er nog heel wat maanden uit moesten voor een fles, voordeel is wel dan dat papa er ook uit kan voor een fles :D .

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:43

Escada schreef:
Ik ga denk ik vanaf morgen beginnen met afbouwen van de borstvoeding. Ik wil het nog wel blijven geven in de ochtend en de avond. Het schema van la leche leaque kreeg ik als tip van de kraamhulp. Welke flesvoeding geven jullie?

[ [url=m/RqmAT3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk naar wat goed beschikbaar is bij jou in de buurt. Ook in de avond of op zondag.
Ik had daarom bijvoorbeeld Hero en bij de middelste HIPP. Nutrilon is nogal eens uitverkocht. Maar Hero en HIPP is altijd verkrijgbaar. Hero is heel fijn in gebruik in hoe het smelt in het water. Ook weinig last van krampjes. HIPP is biologisch, en vooral heel duur. Mijn middelste lustte alleen die na 8 maanden Neocate voeding.
Na 6 maanden ging ik met de jongste over op AH eigen merk. Was ook prima en krijgt ze met 14 maanden nog steeds (hier drinken ze tot ruim 18 maanden nog 2/3 flessen opvolgmelk op een dag).
Uiteindelijk moet het allemaal aan dezelfde eisen voldoen en kennen wij geen slechte kunstvoeding in Nederland.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:12

Even ter aanvulling op Lautje.
Voor degene die over willen gaan op flesvoeding maar niet weten welk merk ze het beste kunnen nemen; in dit programma hebben ze uitgezocht welk merk het 'beste' is om te geven.

https://www.npostart.nl/KN_1725001

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:05

Bij mijn oudste gaf ik nutrilon, de jongste daar ook mee gestart maar deed het er niet goed op.

Dan naar nan overgegaan, bleek verborgen reflux te hebben dus naar nan ar gegaan. Dit ging beter maar daarna moeten overgaan naar speciale melk die zowel voor reflux was als koemelkallergie, stinkende melk, snapte niet dat hij dat binnen kreeg en pokkeduur maar in combi met medicatie ging het wel beter.

Als hij wat groter was en vaste voeding at, zijn we terug naar nan ar gegaan en op 18 maanden besloot hij zelf dat melk voor baby s was en wou hij geen melk meer :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:08

Check ook even wat je opvang geeft. Zo dronk die van mij de melk op de opvang niet (nutrilon),
Thuis gaf ik AH melk. Voor ons was dat toen niet erg, maar bij een kleine baby wil je wel dat ze ook op de opvang drinken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 10:48

Ik heb gewoon huismerk jumbo. Gaf bij mijn vorige huismerk kv, maar idd, toen zat ik op zondag zonder.
Ik geef zelf voeding mee naar de opvang dus daar hoef ik gelukkig niet op te letten.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:29

Onze kleine krijgt Hero Hypoallergeen, bij verdenking (van mezelf) lichte kma. Daar doet ze het super op.
Geef gewoon een torentje mee naar het kdv en zij geven dan gewoon die.

ik moet zeggen dat ik al sinds week 10 op 5 voedingen zit, dus mag niet klagen _O-

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:00

Zijn er hier mama's die ervaring hebben met prenataal kolven? Ik ben momenteel bijna 34 weken zwanger en mijn gyn wil erg graag een sectio gaan doen ivm verwacht groot kind. Ik weet dat bij een keizersnede soms de voeding pas laat op gang komt. Ik wil eigenlijk geen kunstvoeding moeten geven, dus zou ik het prettig vinden om wat spuitjes in de vriezer te kunnen doen. Maar ik heb geen idee wanneer ik moet beginnen met kolven en hoe ik dat het beste kan doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:09

Ligt een beetje aan de termijn waarop je kindje gehaald zal gaan worden.
In de basis zeggen ze dat je het niet moet doen voor de 37 weken, omdat het in theorie weeën zou kunnen opwekken. Maar bij het hebben van seks komt meer oxytocine vrij dan bij het kolven, dus zolang je van je VK/gyn seks mag hebben, mag je in feite ook voorkolven. Wel wordt aangeraden om te stoppen zodra je harde buiken krijgt.

Er is online wel veel over te vinden en eigenlijk wordt overal een beetje hetzelfde gezegd. Met de hand kolven heeft de voorkeur, beginnend met een keer daags, opbouwend tot drie keer daags in de laatste week. Er is niks te zeggen over de verwachte/gehoopte opbrengst, sommige moeders moeten blij zijn met enkele druppels, anderen kolven zo milliliters melk af.
Zelf zat ik uiteindelijk op zo’n 8 ml per kolfbeurt en heb xo best een fijn voorraadje kunnen opbouwen, die heel waardevol is geweest voor ons!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:41

Als ik nu handkolf, komt er al wel een druppel uit, ziet eruit als water.
Ik ga daar maar eens mee beginnen, dank voor je advies!

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:46

Muppett schreef:
Zijn er hier mama's die ervaring hebben met prenataal kolven? Ik ben momenteel bijna 34 weken zwanger en mijn gyn wil erg graag een sectio gaan doen ivm verwacht groot kind. Ik weet dat bij een keizersnede soms de voeding pas laat op gang komt. Ik wil eigenlijk geen kunstvoeding moeten geven, dus zou ik het prettig vinden om wat spuitjes in de vriezer te kunnen doen. Maar ik heb geen idee wanneer ik moet beginnen met kolven en hoe ik dat het beste kan doen.

Ik heb vanaf week 36 prenataal gekolft. Ben daarvoor bij een lactatiekundige geweest om de juiste techniek aan te leren. Kon Hierdoor op het einde vd zwangerschap 20 a 30ml per 24u kolven. En nu een goede (iets te goede) productie.

Ik zou dus echt een lactatiekundige aanraden. Die kan je even op weg helpen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:46

Even een ander vraagje aan diegene die al kindjes hebben.
Wie heeft er een foodprocessor, zo ja welke en waarom.
Zo nee waarom niet?

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Heb thuis uiteraard een blender en staafmixer, maar zou haar eten zo graag stomen ipv koken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 14:57

Ik heb voor mijn eerste rapley/kleintjes gedaan en straks voor de tweede ook dus nooit niet gepureerd.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:10

Hier ook 2 kleintjes-kinderen... Heb de babycook dit jaar (ongebruikt) doorgegeven aan een familielid :)

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:17

Geen idee, na 6 maanden exclusief bv in het oog gehouden bij de dochters of ze de 2 nodige biologische markers vertoonde om klaar te zijn voor vertering van vaste voeding (nl, zelfstandig rechtop kunnen zitten en de pincet greep beginnen te ontwikkelen) en dan direct rapley (dus stukjes). Begonnen met stukjes fruit en stukjes gestoomde of rauwe groentjes en sabbelen maar, zeker de eerste x spinazie was een spektakel :D .
Mijn 3 dochters hebben ook nooit krampjes gehad van vaste voeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:26

Hier eerste keren groente/fruit met de staafmixer, al vrij snel door naar goed prakken en dan al snel door naar minder goed prakken. Toen ze de meeste smaken wel kenden ben ik naar rapley gegaan. Omdat dit bevalt, geen geld uitgegeven aan een foodprocessor. Lepel en zeef is goedkoper :+

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:31

Wij prakken. En pastasaus met de staafmixer. Stukjes zijn/waren mijn beide kinderen niet zo'n fan van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:41

Ik had alleen een staafmixer. Later prakken. Rapley geprobeerd maar dat was geen succes.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:45

Ik heb de food mixer van twistshake. Groente erin, laten stomen en als het klaar is meteen mixen, ideaal. Doet ook steriliseren en flesjes opwarmen en is niet duur :j

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:46

Je kunt om te stomen een mandje kopen wat in een pan kan. Dat vond ik veel fijner want daarmee maakte ik grotere hoeveelheden in één keer. En de staafmixer deed het verder prima, al vrij snel gingen wij prakken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:55

Hier een Beaba babycook gebruikt voor 3 kinderen. Ideaal!!
Ook als je wel rapley wil doen gewoon heel handig. Hij stoom snel. Warmt ook op. Ook om groenten of hard fruit even net iets zachter te maken.

Hier ook geen rapley. Mijn kinderen konden dat niet. Die hebben een heel erg voorin zittende kokhalsreflex en tot 10 maanden alles wat niet 100% glad was betekende kotsen. Inclusief voeding die ze ervoor hadden gehad.
Overigens ging vaste voeding überhaupt vanaf 8 maanden een klein beetje er op lijken :')
Tot die tijd misschien 3 likjes en weer uitspugen :)

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:18

Mijn eerste leefde het eerste jaar op bv en is tot op heden geen grote eter. De jongste eet met 11mnd al best aardig wat