Uit milde frustratie

(Af en toe ben ik een beetje maf)
https://youtu.be/DFe0dfto6bQ
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Heb ik me helemaal voorbereid op en ingelezen in Pfizer, word ik waarschijnlijk tzt geënt met AstraZeneca, Curevac, Janssen of Sanofi... (laatste groep).. hopelijk komt er over die vaccins net zoveel info als over Pfizer.. ?
verootjoo schreef:Nee Barbet, het is niet verplicht en heeft geen consequenties als je het niet doet. Maar als je in de biblebelt werkt zou ik er nog eerder voor kiezen om het wel te doen.
Barbet schreef:Ik val dit topic binnen met een vraag.
Misschien is het al ter sprake gekomen, heb het topic een beetje door gescrolled maar het is al een lang topic en kan er best toch overheen gelezen hebben![]()
Maar ik werk als verzorgende in een verpleeghuis.
Ik ben van plan me wel te laten vaccineren hoewel ik er soms nog onzeker over ben.
Hoe zit het met mijn werkgever, komt hij te weten of ik me laat vaccineren?
Kan de werkgever consequenties verbinden als een werkgever zich wel/ niet laat vaccineren?
Ik woon op de bible belt en weet van een aantal collega's die zich vanwege hun geloof niet laten vaccineren.
Zou een werkgever bijvoorbeeld kunnen verbieden dat een werkgever die niet gevaccineerd is niet meer aan het bed mag staan?
Ik kan er heel erg weinig tot niets over vinden op het internet.
xChanelx schreef:Mag ik hier een aantal vragen stellen? Vanuit interesse en de behoefte aan onderbouwing, ik wil geen mensen tegen het zere been schoppen![]()
- Hoe kan er gesteld worden dat vaccins met RNA veilig zijn als dit voor het eerst als zodanig gebruikt wordt?
- Klopt het dat vaccins vrijwel nooit bijwerkingen op lange termijn geven? Zo ja, hoe kan dit? Ik las over een verschil tussen vaccins en medicatie, maar beide zouden toch in principe snel je lichaam weer moeten verlaten?
- Ik las "eventuele bijwerkingen van een vaccin zijn minder kwalijk dan de ziekte" (niet alleen over corona). Dat roept bij mij vragen op over wat dan als het gemiddelde wordt gezien. Ik ben de laatste om te ontkennen dat corona geen ernstige ziekte is, maar het verloop bij veel mensen is mild.
- Is er al meer bekend over of je corona over kunt dragen als je zelf ingeënt bent?
Want met betrekking tot deze, ik hoor dan veel "doe het dan niet voor jezelf, maar voor een ander". Maar wat heeft een ander eraan als ik er alleen mezelf mee bescherm?![]()
Ik hoop dat ik hier weer iets extra kan leren
Citaat:Dit artikel uit 2018 legt o.a. uit hoe verschillende mRNA vaccins werken. Hoop medische/biologische termen en in het Engels dus soms wel wat moeilijk te volgen:
https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243
De versie in iets begrijpelijkere taal (tevens Engels) van het CDC:
https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/h ... asics.html
En ik zag net dat onderstaand onderzoek vandaag online is gegaan over een/het(?) Pfizer vaccin:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577
Citaat:Dank je wel! Dat klopt! mRNA wordt direct gemaakt aan de hand van DNA. mRNA wordt uiteindelijk gebruikt om eiwitten te maken. Je kunt mRNA dus zien als een soort van recept voor bepaalde componenten in de cel (en dus ook het lichaam). De compositie van dat mRNA zorgt (samen met een aantal andere factoren) voor de productie van verschillende eiwitten. Het mRNA in de Pfizer vaccinatie is dus een recept voor het maken van het spike eiwit van het virus. Die spike eiwitten zijn inderdaad het deel van het virus wat ons lichaam als gevaarlijk registreert, waardoor er een immuun respons op gang komt.
Wat zo enorm (vind ik) interessant is aan deze methode van vaccineren, is dat er dus geen virus in het vaccin zit. De mRNA zit verpakt in een soort capsules (maar dan echt heel klein). Op het moment dat de bolletjes “versmelten” met de gevaccineerde cel zal het mRNA in je cel komen. Zo wordt het mRNA afgelezen en wordt het spike eiwit door je eigen cell geproduceerd. Op deze manier wordt het eigen lichaam dus gebruikt voor de productie van de spike eiwitten (antigenen). Op het moment dat je immuunsysteem in aanraking komt met deze eiwitten zal dit een immuun respons veroorzaken. (Belangrijk is trouwens te weten dat het mRNA ook op den duur afgebroken wordt door de cel, je bent niet ineens genetisch gemodificeerd
)
Deze methode zal ook het adaptieve immuun systeem, het deel van het immuun systeem dat is geprogrammeerd om een specifiek antigen aan te vallen (wat je nu in dit geval dus wil, omdat dat zorgt voor een langere bescherming), activeren. Bij “klassieke” vaccinaties moeten ze vaak adjuvants toevoegen om dit deel van het immuun systeem te activeren. Bij het mRNA vaccin hoeft dit niet (wat dus betekent dat er weer minder toevoegingen in het vaccin zitten, naast het mRNA).
Zebrastreep schreef:Ik krijg morgen een uitnodiging voor het vaccin... Welke weet ik ook niet twijfel slaat direct weer toe.
Het komt eigenlijk op een slecht moment... Ik zit al niet zo lekker in mijn vel en maak mij veel zorgen om andere dingen wat al veel spanning oplevert. Ik ga dan weer twijfelen of ik er wel goed aan doe om het te nemen.
En de angst voor naalden komt ook weer heel erg opzetten.
Guinevere schreef:Even een update: ik ben vanochtend gevaccineerd met Moderna.
Nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties. Ik vond het eerst best griezelig, maar dankzij dit topic keek ik er juist naar uit.
Morris schreef:Kom even binnenvallen: in de planning staat ‘mensen met een medische indicatie’. Ik neem medicijnen tegen hoge bloeddruk, val ik dan in die categorie?
Zebrastreep schreef:Ik krijg morgen een uitnodiging voor het vaccin... Welke weet ik ook niet twijfel slaat direct weer toe.
Het komt eigenlijk op een slecht moment... Ik zit al niet zo lekker in mijn vel en maak mij veel zorgen om andere dingen wat al veel spanning oplevert. Ik ga dan weer twijfelen of ik er wel goed aan doe om het te nemen.
En de angst voor naalden komt ook weer heel erg opzetten.