Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:15

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:17

_O- ik zag later pas dat het wc rollen zijn.

IMANDRA

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:28

Haha wat is Habibi toch slim

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:09

Ik val dit topic binnen met een vraag.
Misschien is het al ter sprake gekomen, heb het topic een beetje door gescrolled maar het is al een lang topic en kan er best toch overheen gelezen hebben :)

Maar ik werk als verzorgende in een verpleeghuis.
Ik ben van plan me wel te laten vaccineren hoewel ik er soms nog onzeker over ben.
Hoe zit het met mijn werkgever, komt hij te weten of ik me laat vaccineren?
Kan de werkgever consequenties verbinden als een werkgever zich wel/ niet laat vaccineren?
Ik woon op de bible belt en weet van een aantal collega's die zich vanwege hun geloof niet laten vaccineren.
Zou een werkgever bijvoorbeeld kunnen verbieden dat een werkgever die niet gevaccineerd is niet meer aan het bed mag staan?
Ik kan er heel erg weinig tot niets over vinden op het internet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:16

Nee Barbet, het is niet verplicht en heeft geen consequenties als je het niet doet. Maar als je in de biblebelt werkt zou ik er nog eerder voor kiezen om het wel te doen.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:23

Nou ik heb een tijd aan de tel gehangen maar nog geen afspraak wanr het is te druk bij de ggd.. Morgen maar weer eens proberen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:31

Heb ik me helemaal voorbereid op en ingelezen in Pfizer, word ik waarschijnlijk tzt geënt met AstraZeneca, Curevac, Janssen of Sanofi... (laatste groep).. hopelijk komt er over die vaccins net zoveel info als over Pfizer.. ?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:32

Cer schreef:
Heb ik me helemaal voorbereid op en ingelezen in Pfizer, word ik waarschijnlijk tzt geënt met AstraZeneca, Curevac, Janssen of Sanofi... (laatste groep).. hopelijk komt er over die vaccins net zoveel info als over Pfizer.. ?

Ja hoor.

Misschien tegen die tijd wat minder media aandacht, maar onderzoeksrapporten zijn in principe altijd terug te vinden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:39

verootjoo schreef:
Nee Barbet, het is niet verplicht en heeft geen consequenties als je het niet doet. Maar als je in de biblebelt werkt zou ik er nog eerder voor kiezen om het wel te doen.

Ja ik heb idd collega's die zich vanwege hun geloof nooit zullen laten vaccineren maar wel op zondag met 250 man in de kerk zitten en zelfs zingen.

Toch lees ik juist dat de wetten omtrent privacy nog helemaal niet rond zijn.
En dat werken aan het bed zonder vaccin, dat daar op termijn toch consequenties aan zitten.
Maar hoe of wat, dat is blijkbaar niet bekend.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-01-21 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:39

Barbet schreef:
Ik val dit topic binnen met een vraag.
Misschien is het al ter sprake gekomen, heb het topic een beetje door gescrolled maar het is al een lang topic en kan er best toch overheen gelezen hebben :)

Maar ik werk als verzorgende in een verpleeghuis.
Ik ben van plan me wel te laten vaccineren hoewel ik er soms nog onzeker over ben.
Hoe zit het met mijn werkgever, komt hij te weten of ik me laat vaccineren?
Kan de werkgever consequenties verbinden als een werkgever zich wel/ niet laat vaccineren?
Ik woon op de bible belt en weet van een aantal collega's die zich vanwege hun geloof niet laten vaccineren.
Zou een werkgever bijvoorbeeld kunnen verbieden dat een werkgever die niet gevaccineerd is niet meer aan het bed mag staan?
Ik kan er heel erg weinig tot niets over vinden op het internet.

Ik heb begrepen dat het anoniem is, iig binnen ons bedrijf. Dat lijkt me ook landelijk zo te zijn, aangezien je zelf mag bellen voor een afspraak en je werkgever daar dus niet tussen zit.
Actiz geeft op dit moment aan dat er ook geen arbeidsgerelateerde consequenties mogen zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:43

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:46

Mag ik hier een aantal vragen stellen? Vanuit interesse en de behoefte aan onderbouwing, ik wil geen mensen tegen het zere been schoppen :(:)

- Hoe kan er gesteld worden dat vaccins met RNA veilig zijn als dit voor het eerst als zodanig gebruikt wordt?
- Klopt het dat vaccins vrijwel nooit bijwerkingen op lange termijn geven? Zo ja, hoe kan dit? Ik las over een verschil tussen vaccins en medicatie, maar beide zouden toch in principe snel je lichaam weer moeten verlaten?
- Ik las "eventuele bijwerkingen van een vaccin zijn minder kwalijk dan de ziekte" (niet alleen over corona). Dat roept bij mij vragen op over wat dan als het gemiddelde wordt gezien. Ik ben de laatste om te ontkennen dat corona geen ernstige ziekte is, maar het verloop bij veel mensen is mild.
- Is er al meer bekend over of je corona over kunt dragen als je zelf ingeënt bent?
Want met betrekking tot deze, ik hoor dan veel "doe het dan niet voor jezelf, maar voor een ander". Maar wat heeft een ander eraan als ik er alleen mezelf mee bescherm? %)

Ik hoop dat ik hier weer iets extra kan leren :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:06

Ik krijg morgen een uitnodiging voor het vaccin... Welke weet ik ook niet twijfel slaat direct weer toe.

Het komt eigenlijk op een slecht moment... Ik zit al niet zo lekker in mijn vel en maak mij veel zorgen om andere dingen wat al veel spanning oplevert. Ik ga dan weer twijfelen of ik er wel goed aan doe om het te nemen.

En de angst voor naalden komt ook weer heel erg opzetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:07

xChanelx schreef:
Mag ik hier een aantal vragen stellen? Vanuit interesse en de behoefte aan onderbouwing, ik wil geen mensen tegen het zere been schoppen :(:)

- Hoe kan er gesteld worden dat vaccins met RNA veilig zijn als dit voor het eerst als zodanig gebruikt wordt?
- Klopt het dat vaccins vrijwel nooit bijwerkingen op lange termijn geven? Zo ja, hoe kan dit? Ik las over een verschil tussen vaccins en medicatie, maar beide zouden toch in principe snel je lichaam weer moeten verlaten?
- Ik las "eventuele bijwerkingen van een vaccin zijn minder kwalijk dan de ziekte" (niet alleen over corona). Dat roept bij mij vragen op over wat dan als het gemiddelde wordt gezien. Ik ben de laatste om te ontkennen dat corona geen ernstige ziekte is, maar het verloop bij veel mensen is mild.
- Is er al meer bekend over of je corona over kunt dragen als je zelf ingeënt bent?
Want met betrekking tot deze, ik hoor dan veel "doe het dan niet voor jezelf, maar voor een ander". Maar wat heeft een ander eraan als ik er alleen mezelf mee bescherm? %)

Ik hoop dat ik hier weer iets extra kan leren :)

Ik weet niet op al je vragen een antwoord dat voldoende bevredigend is, maar m.b.t. Besmettelijkheid neemt men steeds meer aan dat het helpt, maar het is nog niet 100% zeker.
Je doet het dus in de eerste plaats zodat je zelf geen corona krijgt.
Echter, als iedereen dat zou doen zou dat de druk op de zorg verminderen en dat helpt iedereen, zowel mensen die corona krijgen, als zorgmedewerkers alsook mensen die andere zorg nodig hebben.

W.b. De bijwerkingen wordt er in principe gewoon naar je objectieve dingen gekeken: hoeveel mensen hebben zorg nodig na doormaken van een besmetting, hoeveel mensen overlijden enz. En dat wordt afgezet tegen hoeveel mensen zorg nodig hebben of overlijden na een vaccin.
Op dit moment heeft het gros van de gevaccineerden alleen was milde griepklachten na de prik, er is nog niemand (bewezen) overleden en ook het aantal mensen met ernstige klachten is op 1 hand te tellen. Als je dat vergelijkt met hoeveel mensen ziek zijn of overlijden aan corona kun je denk ik die conclusie wel trekken dat het vaccin milder is dan doormaken van de ziekte.
Dat is wel altijd op percentage niveau, wat goed is om je te beseffen. Misschien reageer jij net als uitzondering heel heftig op het vaccin, terwijl je corona asymptomatisch had doorlopen.

Over het Mrna is echt heel veel te lezen in dit topic en daar buiten. Er is natuurlijk ook veel onderzoek gedaan nu en bepaalde dingen vallen ook onder logisch beredeneren. Dit is het eerste Rna vaccin dat is goedgekeurd, maar er wordt al jaren onderzoek gedaan hiernaar.
Enkele artikelen die hier gepost zijn

Blacky94
Citaat:
Dit artikel uit 2018 legt o.a. uit hoe verschillende mRNA vaccins werken. Hoop medische/biologische termen en in het Engels dus soms wel wat moeilijk te volgen:
https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

De versie in iets begrijpelijkere taal (tevens Engels) van het CDC:
https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/h ... asics.html

En ik zag net dat onderstaand onderzoek vandaag online is gegaan over een/het(?) Pfizer vaccin:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577

Nienkethella
Citaat:
Dank je wel! Dat klopt! mRNA wordt direct gemaakt aan de hand van DNA. mRNA wordt uiteindelijk gebruikt om eiwitten te maken. Je kunt mRNA dus zien als een soort van recept voor bepaalde componenten in de cel (en dus ook het lichaam). De compositie van dat mRNA zorgt (samen met een aantal andere factoren) voor de productie van verschillende eiwitten. Het mRNA in de Pfizer vaccinatie is dus een recept voor het maken van het spike eiwit van het virus. Die spike eiwitten zijn inderdaad het deel van het virus wat ons lichaam als gevaarlijk registreert, waardoor er een immuun respons op gang komt.

Wat zo enorm (vind ik :o ) interessant is aan deze methode van vaccineren, is dat er dus geen virus in het vaccin zit. De mRNA zit verpakt in een soort capsules (maar dan echt heel klein). Op het moment dat de bolletjes “versmelten” met de gevaccineerde cel zal het mRNA in je cel komen. Zo wordt het mRNA afgelezen en wordt het spike eiwit door je eigen cell geproduceerd. Op deze manier wordt het eigen lichaam dus gebruikt voor de productie van de spike eiwitten (antigenen). Op het moment dat je immuunsysteem in aanraking komt met deze eiwitten zal dit een immuun respons veroorzaken. (Belangrijk is trouwens te weten dat het mRNA ook op den duur afgebroken wordt door de cel, je bent niet ineens genetisch gemodificeerd ;) )

Deze methode zal ook het adaptieve immuun systeem, het deel van het immuun systeem dat is geprogrammeerd om een specifiek antigen aan te vallen (wat je nu in dit geval dus wil, omdat dat zorgt voor een langere bescherming), activeren. Bij “klassieke” vaccinaties moeten ze vaak adjuvants toevoegen om dit deel van het immuun systeem te activeren. Bij het mRNA vaccin hoeft dit niet (wat dus betekent dat er weer minder toevoegingen in het vaccin zitten, naast het mRNA).

Deze post van tiggs inclusief interessant artikel uit de krant: Tiggs @ [CV] Het corona vaccin

Hier in topic zoeken op mrna levert ook veel op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:09

Zebrastreep schreef:
Ik krijg morgen een uitnodiging voor het vaccin... Welke weet ik ook niet twijfel slaat direct weer toe.

Het komt eigenlijk op een slecht moment... Ik zit al niet zo lekker in mijn vel en maak mij veel zorgen om andere dingen wat al veel spanning oplevert. Ik ga dan weer twijfelen of ik er wel goed aan doe om het te nemen.

Pfizer denk ik?

Dit is overigens het artikel van Pfizer. Voor wie het interessant vind. Moet het zelf nog wel lezen :')
Https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 21:35

Even een update: ik ben vanochtend gevaccineerd met Moderna.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties. Ik vond het eerst best griezelig, maar dankzij dit topic keek ik er juist naar uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:43

Guinevere schreef:
Even een update: ik ben vanochtend gevaccineerd met Moderna.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties. Ik vond het eerst best griezelig, maar dankzij dit topic keek ik er juist naar uit.

Top , Moderna staat hier nog even in de wacht voor twee dagen tot goedkeuring . Geen last van vaccin?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:46

Wanneer zelfs De Jonge zegt dat het te stroef is gegaan en ze eerder hadden kunnen beginnen... :=

https://nos.nl/artikel/2363047-de-jonge ... enoeg.html

Nu hopen dat ze nu wel ‘wendbaar’ genoeg blijken te zijn, het geeft hoop dat we woensdag de eerste prikken al gaan zetten en dat we dan ook in een keer goed gaan :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:09

Kom even binnenvallen: in de planning staat ‘mensen met een medische indicatie’. Ik neem medicijnen tegen hoge bloeddruk, val ik dan in die categorie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:22

Morris schreef:
Kom even binnenvallen: in de planning staat ‘mensen met een medische indicatie’. Ik neem medicijnen tegen hoge bloeddruk, val ik dan in die categorie?

Denk dat daar richtlijnen voor zijn, net als sommige mensen onder de zestig voor de griepprik in aanmerking komen en dat die oproepen via de eigen huisarts gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:32

Morris schreef:

Denk mensen die een oproep voor de griepprik krijgen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:33

purny schreef:
Morris schreef:

Denk mensen die een oproep voor de griepprik krijgen

Ah ja, lijkt mij ook het meest logische :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:49

Op nu.nl staat trouwens een overzicht wie wanneer aan de beurt is om te vaccineren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:51

Zebrastreep schreef:

Ik neem aan Pfizer want de anderen zijn er nog niet.
Het voordeel vh vaccin nemen is, dat je na de 2de voor covid al veel minder bang hoeft te zijn.
Tja angst is een slechte raadgever. Sterkte, ik wist het wel als ik al zou mogen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:56

bigone schreef:
Op nu.nl staat trouwens een overzicht wie wanneer aan de beurt is om te vaccineren.

Ik krijg het AstraZenica en Oxford... Toevallig want mijn nieuwe bestuurder van het werk staat dicht op het oxford vaccin