Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sky_Britt schreef:Maar ik probeer dus te zeggen dat dat wetenschappelijke bewijs, geen onomstotelijk bewijs is. Het gaat om redenaties van wetenschappers die terug proberen te herleiden wat het meest logische is en dit hebben ze opgeschreven in een paper. Is dat meer aannemelijk dan dat het man-made is; ja. Is er ergens een paper te vinden dat beweert zeker te weten waar het vandaan komt; nee.
Dus voor mij is dat beeld nog helemaal niet zo duidelijk, aangezien ik ook realistisch en kritisch kijk naar de inhoud en opzet van de onderzoeken. En op die manier probeer ik een spiegel voor te houden voor mezelf en alle anderen die conspiracy's in eerste instantie uitlachen en afdoen als onzin. Want hoe kan ik mensen bekritiseren op hun scetchy sites als bronnen als ik zelf ook terug kom met 1 enkele samenvatting op een wetenschaps site.
Karl66 schreef:Sky_Britt schreef:Maar ik probeer dus te zeggen dat dat wetenschappelijke bewijs, geen onomstotelijk bewijs is. Het gaat om redenaties van wetenschappers die terug proberen te herleiden wat het meest logische is en dit hebben ze opgeschreven in een paper. Is dat meer aannemelijk dan dat het man-made is; ja. Is er ergens een paper te vinden dat beweert zeker te weten waar het vandaan komt; nee.
Dus voor mij is dat beeld nog helemaal niet zo duidelijk, aangezien ik ook realistisch en kritisch kijk naar de inhoud en opzet van de onderzoeken. En op die manier probeer ik een spiegel voor te houden voor mezelf en alle anderen die conspiracy's in eerste instantie uitlachen en afdoen als onzin. Want hoe kan ik mensen bekritiseren op hun scetchy sites als bronnen als ik zelf ook terug kom met 1 enkele samenvatting op een wetenschaps site.
De enige wetenschappers die zich met onomstotelijke bewijzen bezig houden zijn wiskundigen. En zelfs die hebben postulaten nodig om daartoe te komen. De rest van de wetenschap zal nooit beweren dat ze iets met onomstotelijke zekerheid weten. Dat is nou net de grote tegenstelling met al die samenzweringstheorieen, die zijn net als geloof gebaseerd op zekerheden.
SinneJ schreef:Voor de harde conclusie moet je kijken naar de 'results' sectie. (Ik ga nu natuurlijk uit van een standaardstructuur van wetenschappelijk onderzoek, dat kan soms net wat anders liggen).
Het lezen van een wetenschappelijke paper vereist ontzettend veel inbreng van de lezer zelf aangezien men dus probeert zo weinig mogelijk causale verbanden zomaar te veronderstellen.
Sky_Britt schreef:SinneJ schreef:Voor de harde conclusie moet je kijken naar de 'results' sectie. (Ik ga nu natuurlijk uit van een standaardstructuur van wetenschappelijk onderzoek, dat kan soms net wat anders liggen).
Het lezen van een wetenschappelijke paper vereist ontzettend veel inbreng van de lezer zelf aangezien men dus probeert zo weinig mogelijk causale verbanden zomaar te veronderstellen.
Maar daar doel ik dus juist op met de papers over de herkomst van het virus, dit zijn geen papers die experimenten beschrijven met hypothese A, methode B en resultaat C. Er is geen hypothese want het is fundamenteel onderzoek naar de genetische code en dus ook geen aanname om te weerleggen. De methode is het sequencen van sars-cov-2 en soortgelijke virussen en deze naast elkaar leggen. In de meeste papers komt er geen manipulatie aan te pas. De resultaten secties laten slechts de overeenkomsten en verschillen zien tussen de verschillende genomen van de virussen.
Omdat er veel overeenkomst is met het vleermuis virus zou je logischerwijs kunnen concluderen dat het daar vandaan komt maar de huidige papers onderbouwen dit verder niet. Om dat te bewijzen zou je de mutatie moeten kunnen repliceren en dat wordt dus ook geprobeerd op dit moment.
SinneJ schreef:Ik denk sowieso dat oorsprong sluitend bewijzen in biotechnologie heden ten dagen erg moeilijk is. Men kan zoveel manipuleren aan genen en met mijn beperkte kennis ervan, ben ik vrij zeker dat dit geen sporen nalaat wanneer het gemanipuleerde DNA eenmaal zelf repliceert.
Dus een origine onderzoeken lijkt me niet eenvoudig. Je kan ook nagenoeg niet bewijzen dat iets onmogelijk is. Het enige dat men in te toekomst kan aantonen, zoals jij al aangeeft, is dat het wel mogelijk is zelf het virus te maken, maar dat is nog steeds geen sluitend bewijs van opzet!! We kunnen tegenwoordig al zoveel zelf creëren wat ook natuurlijk voorkomt.
Maar nog steeds ligt de bewijslast bij de beschuldiger. China kan niet voorzien in een alibi voor ieder laboratorium onder iedere steen bij wijze van spreken. En waar beschuldigers tot nu toe mee komen is gewoon niet te beschouwen als bewijs.
Janinevv schreef:Jeetje wat een haat aan beide partijen. Omdat anderen anders denken is dat gelijk achterlijk en zijn ze dom?
safina schreef:Nee, bepaalde redeneringen van bepaalde mensen zijn niet logisch. En van sommige mensen is het gedrag onacceptabel. Pieter Omtzigt lastig vallen bijvoorbeeld, en zeggen dat je hem dood wil slaan.
https://www.ad.nl/politiek/rutte-over-b ... ~a100b13d/
Maar waarschijnlijk hebben we hier niet met de meest intelligente geleding van de viruswaarzin-volgers te maken... Het zegt niks over de hele groep natuurlijk. Maar dit helpt niet in de beeldvorming.
Sky_Britt schreef:SinneJ schreef:Ik denk sowieso dat oorsprong sluitend bewijzen in biotechnologie heden ten dagen erg moeilijk is. Men kan zoveel manipuleren aan genen en met mijn beperkte kennis ervan, ben ik vrij zeker dat dit geen sporen nalaat wanneer het gemanipuleerde DNA eenmaal zelf repliceert.
Dus een origine onderzoeken lijkt me niet eenvoudig. Je kan ook nagenoeg niet bewijzen dat iets onmogelijk is. Het enige dat men in te toekomst kan aantonen, zoals jij al aangeeft, is dat het wel mogelijk is zelf het virus te maken, maar dat is nog steeds geen sluitend bewijs van opzet!! We kunnen tegenwoordig al zoveel zelf creëren wat ook natuurlijk voorkomt.
Maar nog steeds ligt de bewijslast bij de beschuldiger. China kan niet voorzien in een alibi voor ieder laboratorium onder iedere steen bij wijze van spreken. En waar beschuldigers tot nu toe mee komen is gewoon niet te beschouwen als bewijs.
Helemaal mee eens. En dat is voor mij de reden om het niet meteen af te doen als idiote ideen "want de wetenschap zegt ...". Zo zwart-wit is het niet.
Marie_Anne schreef:Ik ben ook niet per se pro spoedwet, maar heb wel vertrouwen in de eerste en tweede kamer, waar hij nog door moet.
Bovendien staat erin dat hij zes maanden geldig is en dan moet de tweede kamer er opnieuw mee instemmen.
De wet is terug te lezen op de site van de tweede kamer trouwens.
Solistar schreef:Mensen die dat filmpje over de spoedwet belachelijk maken, ik weet, de details kloppen niet. Maar ik sta er zelf wel kritisch tegenover.. Ik heb de eerste versie doorgelezen, de tweede nog niet (ook zo gauw nog niet kunnen vinden). Maar zijn jullie erg pro-spoedwet, en vinden jullie het wel fijn dat de spoedwet er komt? Zijn jullie helemaal niet sceptisch?
safina schreef:Hier nog één.
En ik vind het ook hartstikke goed dat we heel kritisch zijn op de hele gang van zaken. Ik vind bijvoorbeeld het tegengeluid dat deze man laat horen ontzettend terecht. Maar dit is een zinvol en doordacht verhaal. Hier kan je wat mee. https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ke ... ~a8de9ac0/
Ik heb gewoon helemaal niks met dat hele absurde wat mensen soms aanhangen en propageren. Daar schiet de wereld niks mee op. Laat die waanzin achterwege. En dan is er nog genoeg kritiek te uiten.
Marie_Anne schreef:safina schreef:Hier nog één.
En ik vind het ook hartstikke goed dat we heel kritisch zijn op de hele gang van zaken. Ik vind bijvoorbeeld het tegengeluid dat deze man laat horen ontzettend terecht. Maar dit is een zinvol en doordacht verhaal. Hier kan je wat mee. https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ke ... ~a8de9ac0/
Ik heb gewoon helemaal niks met dat hele absurde wat mensen soms aanhangen en propageren. Daar schiet de wereld niks mee op. Laat die waanzin achterwege. En dan is er nog genoeg kritiek te uiten.
Dat is een heel goed verhaal inderdaad. Ik vind dat nog steeds zo verdrietig, die ouderen die gewoon zijn opgesloten en geisoleerd, zonder ze te vragen of ze dat zelf wel willen. Beangstigend vind ik dat, de gedachte dat je niet meer over je eigen leven mag beslissen, niet omdat je daartoe niet meer in staat bent, maar omdat je oud bent en fysiek hulp nodig hebt. Juist voor mensen die misschien niet zo lang meer hebben kan ik me voorstellen dat de kwaliteit van leven belangrijker is.
Citaat:Hopelijk zijn we allemaal wakker nu en krijgen we de aantallen laag, zodat niet de boel weer intelligent op slot moet.
Astorga schreef:Marie_Anne schreef:Dat is een heel goed verhaal inderdaad. Ik vind dat nog steeds zo verdrietig, die ouderen die gewoon zijn opgesloten en geisoleerd, zonder ze te vragen of ze dat zelf wel willen. Beangstigend vind ik dat, de gedachte dat je niet meer over je eigen leven mag beslissen, niet omdat je daartoe niet meer in staat bent, maar omdat je oud bent en fysiek hulp nodig hebt. Juist voor mensen die misschien niet zo lang meer hebben kan ik me voorstellen dat de kwaliteit van leven belangrijker is.
Des te belangrijker dat wij zorgvuldig omgaan met de versoepelde coronaregels, om te zorgen dat het hermetisch afsluiten van zorgcentra niet nodig zal zijn.