De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:33

Ik denk dat het niet het sterftepercentage mensen laat hamsteren, Pien. Wie denkt dat hij dood gaat, gaat geen eten inslaan. ;)

Ik denk dat de meeste mensen gaan hamsteren omdat ze vrezen dat ze binnenkort misschien wel weken in quarantaine zitten. En dan geen eten hebben.

Lijkt mij niet nodig.

karuna
Drukke kabouter

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:34

Ik heb standaard best wat voorraad in huis maar uitgerekend nu ben ik die aan het opmaken om daarna te verversen weer. Maar even vlotter aanvullen dan.

Bo gelukkig

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:39

Hamsteren wil ik het niet noemen, maar ik hou het wel in de gaten.
Dat ik zelf een week brood met pindakaas moet eten zal me een rotzorg zijn. Maar ik kan 2 kindjes van 2 niet uitleggen dat zij geen melk meer kunnen drinken.
Gelukkig wonen we in noord-friesland en desnoods haal ik het rauw bij de boer

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:43

Mijn broertje woont in Noord-Italië. Niet in de gemeenten waar nu een code rood of oranje ingesteld is, maar wel vlak ernaast. Hij mag niet werken op de universiteit en er is kans dat zij ook volledig in quarantaine moeten op termijn. Winkels waren al helemaal leeg. En toen mailde zijn professor dat hij misschien beter terug kan naar Nederland voorlopig. De ambassade en buitenlandse zaken gaven vanochtend het advies "doe wat goed voelt". Dus hij komt morgen terug. We gaan er wel voor zorgen (ook al is de kans dat hij het virus met zich mee draagt extreem klein) dat kans op besmetting minimaal blijft. Vooral thuis blijven, veel handen wassen, geen lichamelijk contact en zo.

Ik vond het best wel een lastige keuze voor hem. Je hebt geen idee hoelang het daar aan houdt. Maar je wilt ook niet het risico lopen dat jíj degene bent die het naar NL brengt... En dat de Nederlandse overheid dan ook geen advies heeft voelt helemaal stom... Maar ik denk wel dat hij uiteindelijk de juiste keuze heeft gemaakt. Liever in Nederland vanuit huis werken en na een quarantaine periode weer vrij kunnen bewegen, dan in onzekerheid voor een onzekere duur in Italië in huis zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:57

Ik snap dat hamsteren niet zo. Al voorzie wel dat het wat problematisch wordt nu we naast Chinees ook geen pizza meer kunnen bestellen. :+

Lastige situatie voor je broer, JewEmm. Ik begrijp wel dat hij deze keuze heeft gemaakt. Maar poeh, niet makkelijk.

sollair310

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:01

Ik woon nu voor ongeveer 5 maand in Noord Italië en alle scholen enzo zijn inderdaad gesloten. Er wordt al veel ingeslagen, maar ik heb nog niet het idee dat er echte paniek heerst, eerder alertheid. Zelf heb ik nog niets te horen gekregen over of het beter is om hier te blijven, of terug te gaan naar Nederland.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:27

pien_2010 schreef:
safina schreef:
Echt? Gaan jullie nou allemaal hamsteren? Nee toch? Lijkt mij niet nodig.

Wat jammer van je vakantie, Bo! Je zal wel stevig balen. -O-

Eens, wat jammer dat het topic deze kant opgaat. Ik vind het meer en meer een paniek topic worden.

De viroloog gaf die 2% als geruststelling, zoals ik hem ook neerzette,wat wordt er uitgehaald.....dat als het om grote groepen geinfecteerde gaat die 2% ,dat waarschijnlijk vele male lager is, toch een grote groep uiteindelijk geef.

Maar 2% van 100 betekent 98 mensen die beter worden. Dus relax mensen, en volg het gewoon en hou het in de gaten.

Wat is er mis mee om goed voorbereid te zijn op eventuele calamiteiten? Als je nu voldoende voorraad in huis hebt dan hoef je nooit in de massapaniek naar een supermarkt rennen zoals nu in Italie gebeurt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:29

pien_2010 schreef:
safina schreef:
Echt? Gaan jullie nou allemaal hamsteren? Nee toch? Lijkt mij niet nodig.

Wat jammer van je vakantie, Bo! Je zal wel stevig balen. -O-

Eens, wat jammer dat het topic deze kant opgaat. Ik vind het meer en meer een paniek topic worden.

De viroloog gaf die 2% als geruststelling, zoals ik hem ook neerzette,wat wordt er uitgehaald.....dat als het om grote groepen geinfecteerde gaat die 2% ,dat waarschijnlijk vele male lager is, toch een grote groep uiteindelijk geef.

Maar 2% van 100 betekent 98 mensen die beter worden. Dus relax mensen, en volg het gewoon en hou het in de gaten.

Nouja, ik mag toch gewoon zeggen dat ik hamster. Hoezo is het dan jammer dat het topic die kant op gaat?

Ik heb namelijk helemaal 0 paniek om het virus zelf.

Maar als ik de verhalen lees van lege supermarkten in Italie, of verplicht in quarantaine zitten: dan haal ik toch even graag wat extra's in huis.

Dat gaat dus meer om hoe ik denk dat andere mensen gaan reageren, dan dat ik bang ben voor het virus.

En ergste wat er kan gebeuren is dat ik mijn rode kool voor dit jaar al in huis heb :+

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:32

Nou ja.. lege supermarkten... typisch Italiaans, alle volkoren pasta stond er nog _O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:34

ruitje schreef:
Nouja, ik mag toch gewoon zeggen dat ik hamster. Hoezo is het dan jammer dat het topic die kant op gaat?

Maar als ik de verhalen lees van lege supermarkten in Italie, of verplicht in quarantaine zitten: dan haal ik toch even graag wat extra's in huis.

Dat gaat dus meer om hoe ik denk dat andere mensen gaan reageren, dan dat ik bang ben voor het virus.

En ergste wat er kan gebeuren is dat ik mijn rode kool voor dit jaar al in huis heb :+

Je hoeft je niet te verontschuldigen dat je het zekere voor het onzekere neemt. Het is juist verstandig om altijd iets achter de hand te hebben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 23:40

Bij de uitbraak van een virus is het ook niet het ziek zijn wat ontwrichtend werkt, maar de glijdende schaal van zorgen tot paniek. Inderdaad instanties die sluiten, mensen die gaan hamsteren... Voor je het weet slaat de paniek toe en krijg je toestanden zoals in de film Contagion: plunderende mensen en hele akelige toestanden. Het is makkelijk oordelen van achter je beeldscherm, maar als je er middenin zit..

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 23:41

Hier ook volledig kalm, maar wonende in een grote stad waar quarantaine behoorlijk ingrijpend zal zijn mocht het er van komen ga ook ik morgen even wat extra blikken groente, pastasaus en diepvriesdingen halen. Haal wel alleen maar dingen die ik "normaal" ook op zou krijgen, dus meer een soort vooraad die ik nu alvast even vooruit koop. ;-)

Nee, ik neem liever het zekere voor het onzekere. Het virus zelf maak ik me niet druk om, ben geen risicogroep en heb geen angst dat ik familie aansteek (ik zie ze niet veel). Maar...ik wil inderdaad wel voorbereid zijn op een eventuele quarantaine, en niet dan nog naar de supermarkt hoeven te rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:01

ruitje schreef:
pien_2010 schreef:

Nou, ik hoop toch eigenlijk wel dat mensen die een andere mening hebben over hamsteren dan ik, die hier wel gewoon blijven neerpennen eerlijk gezegd.

Ook wel interessant wat mensen als eerste levensbehoefte zien. Rode kool?! :? :D
Als ik zou hamsteren werd het koffie. Ik sterf nog liever aan dat virus dan aan een tekort aan koffie. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 00:07

Koffie, kaas en wijn. Maar inderdaad, rode kool? Haha! :D

Oh en kattenvoer. Poes doet het net wat minder goed op bovenstaande :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:09

Koffie, rijst, pasta, blikgroenten, diepvriesvlees, diepvriesgroenten, melk enkele diepvriesmaaltijden sommige zelf bereid.

Genoeg dingen die je zo of zo in huis kunt halen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:11

Ik kan niet eens hamsteren. Ik pleur nu al houdbare dingen in de koelkast wegens gebrek aan kastruimte hier op mijn kamertje op Texel _O-

Ik denk toch dat als het hier weer opduikt, Nederland het net zo aanpakt als Duitsland.

En oh ja ik heb ook geen vriezer, ja dat mini vakje in mijn koelkast.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 25-02-20 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:17

Grote doos frikandellen in de vriezer en kaas, vooral veel kaas! :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:20

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:25

Ik had het niet over hamsteren, ik had het over het zwaarder maken van het virus. Hamsteren is niet verkeerd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 00:36

Ook wat dat betreft zie ik hier niet echt paniek Pien? De een neemt het wat zwaarder op dan de ander, en de een zou nog wel naar Italië gaan en de ander niet. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Echte paniek zie ik hier (en sowieso in NL) niet...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 01:11

Ik heb dus gehamsterd:
- houdbare melk
-crackers en lang houdbaar beleg(appelstroop bijv.)
-lang houdbare sappen in pakjes
-vlees ( diepvries, knakworst en chorizoworst)
-potten groenten
-rijst en pasta( + tomaat in blik en kruiden)
-pannenkoekmix
-wc papier
-wat ingemaakt fruit
-wat koekjes
-wat medicatie: paracetamol, hoestpillen, hoestdrank.
-bleek en alcohol en serieus: de laatste flesjes desinfectieshit bij de Kruidvat
-multivitaminen( ivm maagverkleining heb ik snel tekorten)

Ik moet nog water en aardappelpurree.

Ik heb geprobeerd te hamsteren zodat ik 3 weken mijn huis niet uit zou hoeven en afwisselend groente-vlees/pasta/rijst kan eten. Verder genoeg voor lunch en ontbijt en dan wat lekkers gewoon voor erbij.

Ik vind het een 'fijne' gedachte dat als vanacht om 01.00 mijn stad in quarantaine gezet word, ik in principe het huis niet meer uithoef om als een stel tokkies te trekken aan de laatste pot groente ;) .

Als iemand hamstertips heeft hoor ik het graag :') .

Ik bedacht mij ook: bepaalde fabrikanten zullen wel een hogere omzet merken denk ik. Potten groenten, of desinfectie middelen e.d.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 06:17

Google eens op preppen

Dat gaat wel wat stappen verder maar ik zit al een paar weken op een forum.
En zit daar regelmatig aan te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 06:17

Bruine bonen, Ruitje. Voor je dagelijkse portie proteine. :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 06:53

Ik heb niets houdbaars in huis behalve droge pasta en rijst. Waarom ook? Ik kook vers. Dus haal dan ook vers.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 07:11

Voor zover ik weet is de voedsel voorziening in China en sowieso in Shanghai ook tijdens de lockdowns best ok geweest. Soms wat vers producten uitverkocht.

Dus, dan kunnen ze dat in Europa ook best ;-)