Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:11

Er zijn echt wel langere afstanden dan die 100mile die wel degelijjk hardlopen zijn hoor. bv de spartathlon over 246km. Maar zo zijn er ook 24hrs lopen en 48hrs lopen. Er zijn inderdaad ook meerdaagse wedstrijden. Maar daar moet je iedere etappe dan ook tijdig binnen zijn.(heb ovor april 2018 een 5 daagse over 275km gepland staan in etappes van resp 50,60,70,50 en 45km. Met de nodige hoogtemeters.
In winschoten zijn het inderdaad 10 rondjes van 10km. Er is ook een estafette loop waar die afstand van 100km door 10 lopers gedaan wordt. Daar zijn de standjes van.
Ik haal mijn koolhydraten uit mijn sportdrank af en toe een marsje of een energie reep wat ik inderdaad allemaal lopend naar binnen werk. Soms even een korte wandelpauze bij de drankposten want na een 50km wordt het al lopende eten en drinken moeilijker.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:15

Stoppen jullie ook weleens om ff een leuke foto te nemen? :P
Afbeelding
Even rustig rondje gedaan, had nog spierpijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 06:27

Leuke foto!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:47

Foto's maken tijdens het hardlopen doe ik eigenlijk nooit. Alleen heel af en toe als ik met een vriendengroep een paar dagen ga trailen . Maar anders sla ik al lopende alles wel op via mijn netvlies en maak de foto's wel tijdens een wandeling.
Gisteren een korte interval training van 6x1000m zo rond de 4min21-4min22. Het taperen is begonnen. Had is totaal maar 12 km maar is ook wel eens lekker zo'n korte training.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:26

Korte interval 6x 1K... Heftig haha

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:42

Vandaag weer 5 km-wedstrijdje gelopen. Deze week wat schrik gehad voor overtraining, maar blijkbaar onterecht.

Waar ik tot 2 wedstrijden geleden nog schrik had om opgebrand te raken als ik boven de 13 km/u ging, heb ik nu geprobeerd om er weinig of niet onder te gaan. Was zwaar, hier en daar stukken gehad van 14 km/u. De tweede ronde zag ik een vrouw een eindje voor mij, en heb haar bijgehaald, maar toen ging ze er weer vandoor. Ik vroeg haar nog of ze wist hoeveel vrouwen er voor waren, en ze zei: "nog eentje". We waren maar 500 meter van de meet, en geen vrouwen in de buurt achter ons, dus ik was quasi zeker van een podiumplaats. En inderdaad: derde plaats, en gemiddelde snelheid van 13,2 km/u.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 06:06

Wauw wat een snelheid! Supergoed gedaan!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:55

Wooow dat is echt snel, gefeliciteerd!!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:03

Gefeliciteerd!

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:09

Hallo
Mag ik me hier ook even melden?
Gisteren voor het eerst weer hardgelopen. Was er een ruim jaar uit ivm bevalling en lichamelijke complicaties. Maar goed
Gisteren toch in 1 stuk 2,5 km kunnen rennen en daarna afgewisseld met lopen rennen sprinten en rekken en strekken
Viel me eigenlijk niks niet tegen en hoop weer eens richting de 10km wedstrijdjes te gaan.

Al zie ik dat voor sommige de 10 km niks voorsteld en vele malen grotere afstanden lopen,knap hoor!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:23

Welkom Mariska88!

Ik heb morgen een trail van 10km. Zin in!!

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 05:59

Dankje en succes!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:12

Welkom, Mariska!

Vandaag voor het eerst 14 km gelopen, ging heel makkelijk, met een groepje van 6, zo rond 10,5 km/u.

Wat ik wel merk: ik heb 2,5 maand geleden een lactaattest gedaan, en zo hartslagzones laten bepalen. Als ik kijk naar de snelheden die ik toen liep, merk ik dat ik 2 hartslagzones verbeterd ben: waar ik vroeger bij 10,5 à 11 km/u in hartslagzone 3 liep, loop ik die nu netjes in zone 1 (hartslag 130-145). Is dat bij iedereen zo, of ben ik nu uitzonderlijk snel aan het verbeteren? Gevoel zit wel nog altijd heel goed, lijkt wel alsof ik altijd en overal kan blijven hardlopen, zelfs na een zware of lange inspanning. Nochtans doe ik meestal niet aan warming up, cooling down, stretching..., drink veel te weinig water, eet te weinig groenten en fruit, eet 2 à 3x per week friet (die Belgen hé :) ), dus het zou wss nog beter kunnen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:48

Ik doe ook niet aan warming up of cooling down en rekken en strekken. Eten doe ik dan wel weer aardig gezond.

Vandaag de wisenttrail gelopen bij Apeldoorn, de 10km, samen met mijn hardloopmaatje. We hadden het allebei zwaar, dus zijn om de beurt voorop gaan lopen zodat we steun hadden aan elkaar. Echt een supermooie, pittige route met smalle paden en veel heuveltjes. Ondanks dat we het zwaar hadden hebben we allebei genoten!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:02

hwn gefeliciteerd met je podium plek en je mooie tijd.
In 2,5 maand tijd twee hartslagzones verbeteren zoals jij opschrijft is echt opmerkelijk. Of de test is niet helemaal goed afgenomen, of je deed voorheen maar wat en bent sinds 2,5 maand pas echt serieus gaan trainen of je bent een supermens. Maar nog nauwelijks echt getraind zo'n test doen is dus vrij zinloos. Je kunt nu niets meer met die gegevens (behalve dan concluderen dat je enorm vooruit bent gegaan).
supervixen heb hem nog ooit gelopen, lijkt mij een mooie trail Maar komt steeds niet uit in mijn planning. Zelf vorige week de marathontrail daar gelopen in dat gebied (van Kootwijkerzand naar Heerde)
Hier een relatief rustig weekend , gisteren een rustige duurloop van 25,5km en vandaag eentje van ruim 15km. Komende 5 dagen echt rustig aan en dan is het zaterdag zo ver.
Heb bedacht volgend jaar de 100km een keer over te slaan en in oktober nog een keer te gaan voor een snelle marathon. Ben dan inmiddels in de 55plus categorie aanbeland dus dat is het proberen waard. Maar goed is nog ver weg. Betekend wel dat ik dan na de 5 daagse in april geen marathons en ultra's in moet plannen maar juist korte wedstrijd afstanden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:19

Zou wel echt wat voor jou zijn greetje. Ze hebben ook de 53km. Prachtig gebied om te lopen. Prima georganiseerd allemaal.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:39

Welkom Mariska!
hwn Ik kan nogeneens langzaam joggen in jouw zone 1 :')

Vandaag weer een 18k gelopen en een hoop nieuwe mooi bospaadjes gevonden, ik loop hier nu al heel wat jaartjes door het bos, maar ik blijf steeds nieuwe plekjes vinden! Het lijkt alsof je hier wel oneindig hard kan lopen, heerlijk! Desondanks dat ik nog steeds 2hr over de 18k heb gedaan, had ik wel het gevoel dat ik iets te snel ben gegaan, al bleef m'n hartslag wel netjes laag voor mijn doen.

Is er iemand hier die de posbank trail gaat lopen? Ik ben dan hopelijk net klaar met m'n afstuderen dus het zou een mooi 'cadeautje' zijn om er aan mee te gaan doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:47

Niet de trail, wel de posbankloop zelf, de 15km.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:55

Supervixen het komt gewoon ieder jaar niet uit. Dit jaar was het te kort op het NK 100km, volgend jaar wil ik voor een snelle marathon gaan bij het NK dus richt ik mij in die periode op geheel andere wedstrijden en zeker geen ultra trails. Het blijft toch altijd keuzes maken. Maar wie weet in 2019.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:21

Greetje63 schreef:
hwn gefeliciteerd met je podium plek en je mooie tijd.
In 2,5 maand tijd twee hartslagzones verbeteren zoals jij opschrijft is echt opmerkelijk. Of de test is niet helemaal goed afgenomen, of je deed voorheen maar wat en bent sinds 2,5 maand pas echt serieus gaan trainen of je bent een supermens. Maar nog nauwelijks echt getraind zo'n test doen is dus vrij zinloos. Je kunt nu niets meer met die gegevens (behalve dan concluderen dat je enorm vooruit bent gegaan).

De test was wel bij heel hoge temperaturen, maar dat maakt voor mij geen verschil heb ik al gemerkt (ben hierin blijkbaar een uitzondering). Ik had voordien al es een lactaattest laten afnemen, en het verschil was niet zo groot tussen de eerste en de tweede, maar trainde inderdaad voorheen vooral op laag tempo, en maar 1 tot 2x per week (toen enkel joggingclub waar interval niet kon/mocht). Nu train ik 3 à 4x per week (eventuele wedstrijd inbegrepen), waarvan meestal 1 interval en 1 snellere duurloop, maar had niet verwacht dat het plots zo hard zou gaan. Ik twijfel ook niet aan mijn hartslagmeter, want het voelt ook allemaal heel goed en gemakkelijk. Dat ik een supermens ben, dat zal ik maar betwijfelen, denk dat jij eerder in die categorie valt. :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 22:17

Dan zal het inderdaad de omslag van training zijn. Ik ben zelf eigenlijk van begin af aan echt fanatiek gaan trainen. Maar ik heb de eerste jaren ook helemaal niet met hartslag meter getraind. Dus weet niet wat aanvankelijk de verschillen waren. En momenteel kan ik weer weinig met de hartslag gegevens doordat het zo'n verschil is als ik mijn eigen sinusritme heb of als de pacemaker het sinus ritme overneemt.
Ik had wel toen ik zes jaar terug van trainer veranderde ik mijn rustige duurlopen ineens van 5min30/km op 5.00min/km moest gaan lopen. Aanvankelijk was mijn hartslag dus een stuk hoger maar na een half jaartje of zo had ik mij dat tempo dezelfde hartslag als voorheen op 5min30. Maar daar heb ik dus wel langer over gedaan dan een paar maanden en veel meer verandering in de zones is er ook niet gekomen. Behalve dan dat de maximale hartslag iets naar beneden is en door training het omslagpunt iets hoger.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:42

Wat doen jullie eigenlijk met eten en hardlopen? Eet je ruim ervoor of erna en ook bijvoorbeeld calorierepen of iets waar je energie van krijgt?

Ik wil graag aankomen, maar om nu elke keer een bak chips na het hardlopen leeg te eten is ook niet alles :-).

Ik heb trouwens één keer van die gel geprobeerd, maar dat is smerig :(:)! Dat doe ik nooit meer ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:28

Ik eet ruim van tevoren. Na het ontbijt wacht ik anderhalf uur en na het avondeten minimaal twee uur.

Hoeveel wil je aankomen beert?

Ik heb vanmorgen heerlijk een uur gelopen. Zondag loop ik de bridge to bridge. Iemand hier die meedoet?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:08

beert schreef:
Wat doen jullie eigenlijk met eten en hardlopen? Eet je ruim ervoor of erna en ook bijvoorbeeld calorierepen of iets waar je energie van krijgt?

Ik wil graag aankomen, maar om nu elke keer een bak chips na het hardlopen leeg te eten is ook niet alles :-).

Ik heb trouwens één keer van die gel geprobeerd, maar dat is smerig :(:)! Dat doe ik nooit meer ;)

Afhankelijk van wanneer ik op de dag loop. Ontbijt laat ik altijd een uurtje zakken en met avond eten probeer ik er echt twee uur tussen te laten zitten. Bij lange trainingen (langer dan een 20km) drink ik isostar endurance. Na de avond interval training eet ik een banaantje en eenmaal thuis nog een bakje yoghurt dat ik nog tegoed heb van het avond eten. Maar verder eet ik op trainingsdagen niets extra.(ik eet gewoon altijd heel veel is het niet voor de energie dan is het wel voor het herstel.......
Tijdens ultra lopen eet ik soms naast de endurance isostar die ik drink af en toe een mini marsje, wat dadels of zachte caffeïne reepjes. En wissel ik het drinken soms af met cola.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:50

Ik zit qua BMI op de grens tussen ondergewicht en gezond gewicht. Waar de meeste vrouwen aan zijn gekomen na een bevalling, ben ik dus afgevallen. En het hardlopen erbij helpt dan ook niet.

Ik wil er dus een paar kilo bij om wat normale reserves te hebben :-).

Maar jullie houden dus anderhalf tot twee uur aan erna, dat doe ik vaak in praktijk ook. Yoghurt is ook wel een goed idee! Bananen heb ik vaak ook in huis. Cola of chocola hou ik niet van, misschien dat ik daardoor niet aankom :D