Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WannabeAnky

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:32

Ik kreeg net een email dat ik een oproepkaart toegestuurd krijg met ingang van 2 januari! Bijna mag ik ook gaan doneren!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:51

Kijk! Zie je wel :P Ze zijn je niet vergeten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:59

Wannabeanky schreef:
Ik kreeg net een email dat ik een oproepkaart toegestuurd krijg met ingang van 2 januari! Bijna mag ik ook gaan doneren!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ik ben blij voor je!!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:00

Ik ben al jaren plasmadonor, ze hebben ernstig tekort begreep ik maar door een medische ingreep mag ik nu een half jaar niet.

Bij ons hebben ze ook de test gedaan met doneren op maat. Aan de hand van je lengte en gewicht mag je dan een bepaalde hoeveelheid doneren. Omdat dat meer is dan normaal zetten ze de snelheid lager.
Ik heb dat 1x gedaan, ik zat ruim 50min ipv 20min normaal en was er ook onwijs dizzy van.
Nu dus de laatste x weer normale snelheid en oude hoeveelheid, geen centje pijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:10

@Polly: Ik weet niet van waar jij bent, maar het Rode Kruis had idd een groot tekort, vandaar het stalkerige gedrag bij mij.
Ik weet dat ze hier nu ook een minimum gewicht hanteren voor de reguliere bloeddonaties. Voor plasma hangt het volume deels af van de controle arts die dienst heeft. Ik geef meestal 565ml (uitgezonder de eerste keer), maar bij 1 arts mag ik altijd maar 510ml geven :?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:40

Rebecca schreef:
Vervelend Tiggs toch knap dat je doorzet +:)+

Vandaag mocht ik ook weer , 10de keer alweer :)F . Ook weer probleem loos gelukkig :D

Op dit moment twijfel ik wel hoor. Ik las denk ik een pauze van een half jaar in. Mag sowieso steeds 6 weken niet geven als ik een bepaald soort medicatie heb gehad (en die krijg ik op dit moment iedere 12 weken). Of toch even met een arts ga praten - eventueel m'n eigen huisarts.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:48

petitparis schreef:
@Polly: Ik weet niet van waar jij bent, maar het Rode Kruis had idd een groot tekort, vandaar het stalkerige gedrag bij mij.
Ik weet dat ze hier nu ook een minimum gewicht hanteren voor de reguliere bloeddonaties. Voor plasma hangt het volume deels af van de controle arts die dienst heeft. Ik geef meestal 565ml (uitgezonder de eerste keer), maar bij 1 arts mag ik altijd maar 510ml geven :?

Noord Holland, de proef die ze hier draaien is een bepaald volume op basis van lengte en gewicht. Kennelijk waren er landelijk nogal wat flauwvallers dus vandaar dat ze de snelheid omlaag hebben gedaan.
Ik heb mijn bezwaren kunnen bespreken en mag nu volgens het oude protocol plasma geven.

Hier ook tekort maar door medische ingreep lig ik even een half jaar uit d roulatie.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:36

Ik mag een jaar niet doneren -O-

Heb zojuist een brief gekregen dat mijn ferritinegehalte onder de 15ng/mL lag bij mijn laatst donatie (terwijl mijn Hb bij vingerprik ruim was) en daarom word ik pas in 2020 weer opgeroepen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een kwestie van meer ijzer eten of heeft het een diepere oorzaak?

Edit: ik heb wel een keer mijn Hb te laag gehad (toen was ik ongesteld, lees dat dat hier vaker een probleem is) en toen mocht ik drie maanden niet doneren. Maar nu een heel jaar niet...? -O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:19

Geen idee, even contact opnemen met Sanquin denk ik. Ze kunnen je dat vast uitleggen :)

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:38

Ik mocht de afgelopen twee keer ook niet doneren omdat mijn HB te laag was. De laatste keer werd ik doorgestuurd naar de keuringsarts. Het gehalte was 3 en moest minimaal 9 zijn en HB was 6,6. Ben toen op advies van hen naar de dokter geweest en bloed laten prikken. Inderdaad veel te laag. Heb een poos ijzerpillen moeten slikken en nu is alles weer op niveau. Bloedprikken is voor eigen kosten (geloof rond de 40eu). Maar een heel jaar geen oproep krijgen is wel lang. Zal inderdaad contact opnemen met Sanquin, kunnen zij je vast ook adviseren wat je wel en niet moet eten/doen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:42

Kaus schreef:
Ik mag een jaar niet doneren -O-

Heb zojuist een brief gekregen dat mijn ferritinegehalte onder de 15ng/mL lag bij mijn laatst donatie (terwijl mijn Hb bij vingerprik ruim was) en daarom word ik pas in 2020 weer opgeroepen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een kwestie van meer ijzer eten of heeft het een diepere oorzaak?

Edit: ik heb wel een keer mijn Hb te laag gehad (toen was ik ongesteld, lees dat dat hier vaker een probleem is) en toen mocht ik drie maanden niet doneren. Maar nu een heel jaar niet...? -O-

ik mag 3 kwartjaar niet doneren daarom.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:07

Bij mij hebben ze nog nooit Hb op voorhand gecontroleerd. Maar goed ik heb nog nooit een tekort gehad.
Sinds vorige week werk ik in het zelfde gebouw als waar het donir centrum gevestigd is. Nu heb ik weinig excuus om niet vaker te gaan plasma geven. Als ik nu eens van die verkoudheid vznaf geraakte...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:25

Hier controleren ze altijd hb, standaard bij d keuring.
Vingerprik en bloeddruk

Ik mag pas in juni weer, mocht half jaar niet na ziekenhuis onderzoek

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:30

Toen ik een te laag Hb had, heb ik daarna bloed laten prikken bij de huisarts en daar kwam te laag ferritine uit. Kreeg 3 maanden later dacht ik weer een oproep.

Ik neem nu een pauze van een half jaar denk ik, het steeds bijna flauwvallen is gewoon echt niet chill.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:28

Een klein schopje voor dit topic.

Ik kwam zojuist weer een advertentie tegen van sanquin en dacht wederom: laat ik bloeddonor worden. Maar op 1 of andere manier komt het er niet van en is er iets dat me blijkbaar tegenhoudt.
Dus ben benieuwd, ervaren jullie nadelen aan het doneren? En kan het slikken van medicatie een reden zijn waardoor ik niet mag doneren?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:12

Independence schreef:
Een klein schopje voor dit topic.

Ik kwam zojuist weer een advertentie tegen van sanquin en dacht wederom: laat ik bloeddonor worden. Maar op 1 of andere manier komt het er niet van en is er iets dat me blijkbaar tegenhoudt.
Dus ben benieuwd, ervaren jullie nadelen aan het doneren? En kan het slikken van medicatie een reden zijn waardoor ik niet mag doneren?

Bepaalde medicatie wel, maar dat kunnen ze je daar wel uitleggen!

Ik moet er voor het doneren wel rekening mee houden. Na een werkdag kan het prima als ik eerst wat eet, maar moet de volgende dag geen vroege dienst hebben (werk in de zorg, dus wel lichamelijk intensief werk), en diezelfde avond een beetje rustig aan, niet nog gaan sporten ofzo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:21

Sommige medicatie is toegestaan en andere niet. De ene soort ter bescherming van jou als donor en andere naar de ontvangers toe. De regels voor bloed, plasma en plaatsjes zijn ook verschillend.

Hoofdreden dat ik niet vaak ga doneren is dat het tijdstip bij het lokale inzamelingspunt vaak niet uitkomt en het donorcentrum meer dan een half uur uit de richting lag.
Sinds begin dit jaar werk ik in hetzelfde gebouw als het donorcentrum, maar heb ik me nog geen 2 weken op rij "goed" gevoeld (aanslepende verkoudheid en lichte koorts). Dus daar gaat mijn kans om te doneren.
Sporten de dag zelf na donatie is echt een hel, losstaand of ik ervoor en erna goed gegeten of gedronken heb. Bij gewone activiteiten merk ikzelf niets, Bij plasmadonatie ben ik de dag nadien alweer in helemaal de oude op sportief vlak, bij bloeddonatie merk ik toch nog wel een dag of 2 dat zware inspanningen iets moeizamer gaan.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:07

Voor medicatie kan je gewoon even bellen of je dan nog mag doneren. Is maar weinig medicatie waarbij het niet mag :)

Ik heb helemaal geen last van het doneren behalve een beurse arm :Y) Mag nu helaas een jaar lang niet meer vanwege te laag ijzer (maar dan onder een andere naam). Maar ook daar geen last van gehad.

Edit: oké jawel. Dat vingerprikje is vre.se.lijk. Echt een hekel heb ik daaraan :') Daarbij ben ik helaas ook allergisch voor het middel dat ze gebruiken om de prikplek steriel te maken maar dat is natuurlijk per individu.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 22-03-19 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:08

Ik heb 1x iets gemerkt na donatie en dat was toen ze als experiment bij donoren de afname hoeveelheid gingen aanpassen aan je lengte en gewicht en dan de uitloopsnelheid omlaag deden. Waar ik normaal binnen 20min klaar was zat ik nu ruim een uur, kreeg wel extra drinken maar was er gewoon zo zat van dat ik dat meteen heb laten terug zetten.
Verder nog nooit ergens last van gehad.
De medicatie die ik incidenteel slik is geen probleem voor de donatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:26

Vingerprikje valt mee , gelukkig jassen ze de naald zo erin bij mij en daar geen gedoe mee :+ . Maar nooit geen last , voorheen was het wel doneren en dan uur later 10KM heen en 10 KM terug fietsen en bij de koeien werken . Iedereen ervaart het anders

Dat lijkt mij ook niks Polly , vaak is het hier formulier invullen en dan wachten omdat de bus vol is . Dan in de bus nog wachten en dan nog doneren , als het doneren ook nog eens een uur duurt bedank ik liever

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:46

Bij mij loopt het bloed de laatste tijd erg slecht, waardoor ze soms zo met die naald in m'n arm zitten te roeren dat het wel pijn doet. Heb over een paar maand m'n 10e keer, denk dat ik het daarna even een tijdje stopzet, want op het moment dat ik een oproep krijg dan voel ik me toch verplicht om te gaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:17

Ik krijg eens in de zoveel tijd medicatie waarna ik 6 weken niet mag geven, komt omdat dat een immuunsuppresivum is en dat anders voor de ontvanger riskant kan zijn.

Algemene medicatie kun je ook online van vinden of je bij het gebruik ervan mag geven, ik slik ook een hoge dosis antihistaminicum en antidepressiva en dat is geen probleem.

Ik heb besloten een half jaartje pauze in te lassen, omdat ik iedere keer een flauwval reactie krijg.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:15

Upje!

Ben nu sinds twee jaar bloeddonor, maar heb echt elke keer iets waardoor ik niet mag geven... Net voor de derde keer geweest, ging prima!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:45

Na tig mailtjes, smsjes en telefoontjes heb ik maar braaf een afspraak gemaakt om plasma te geven en mijn partner bloedplaatjes. over 2 weken is het zover.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:34

Ze zijn erg volhoudend bij Sanquin. Ik heb van de week duidelijk aangegeven dat ze me niet meer hoeven bellen enz en dat ik zelf wel contact opneem als ik weer wil komen doneren. Vonden ze niet leuk, maar kom op zeg, mijn leven en als ik me niet fijn genoeg voel of geen tijd heb, ga ik niet doneren.