B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:13

Dus jullie zeggen eigenlijk, meteen na die 10 spuiten prikken en dan na 4 weken weer om te kijken hoe snel het gedaald is?

Ik ben al lang blij dat ik de HA zover heb kunnen krijgen dat hij niet nu al afbouwt naar om de 2 maanden.. :=

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:23

Ja, dat of eigenlijk helemaal niet prikken (waarde zal toch wel hoog zijn) en afgaan op je gevoel. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik na 3 weken een enorme terugslag kreeg. (mijn dokter wilde toen ook niet vaker dan 1x per maand prikken).

Irritant hé. Ik was met mijn vorige dokter ook zo blij dat ik alvast iets kreeg. Maar zo'n terugslag was ook niet te doen.

Succes! :(:)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:22

:wow:
Door dat gedoe met die injectienaalden (er zouden bij een bepaald merk lijmresten meekomen in de bloedbaan) heb ik deze week geen injectie kunnen krijgen :( Ben heel benieuwd hoe ik me over een paar dagen voel..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:12

Hoi,
Ik volg dit topic al een tijdje, maar nooit een berichtje geplaatst.
Maar ik vraag me wat af. Waarom prikken jullie niet gewoon zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:48

Ik prik mijzelf al 4 jaar :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:31

Ik prik ook zelf. Nu bijns 2 jaar en elke 2 weken. Huisarts staat er goed voor open.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:56

Zijn hier ook mensen die een wat hogere waarde hadden (boven de 250) tóch klachten en het nu goed doen op de B12 injecties?

ik zit nl sinds vorige week thuis, kan bijna niks meer (op goede dagen een rondje met de hond lopen als een bejaarde). Mijn huisarts neemt B12 tekort totaal niet serieus. Op mijn aandringen is er onderzocht en de waarde was 282. Ik zag dat dit in de meeste gevallen in principe normaal moet zijn, omdat het boven de 250 zit.
MAAR nu las ik ook ergens dat er geadviseerd wordt bij een waarden van 150 tot 200 a 300 pmol/L + klachten= advies MMA testen

Ik heb enorm last, kan dus vrijwel niks meer en kan ongeveer de hele symptomen lijst van B12 tekort afvinken. Ik was ook verbaasd dat mijn bloedwaarde 282 was.

Vroeg me af of hier mss meer mensen met dezelfde ervaring zijn.
Ik ga sowieso morgen mn huisarts weer bellen en proberen opnieuw bloedondz in die richting af te dwingen...

Hij wil me doorsturen naar een internist en ik wacht op een uitnodiging daarvan, maar het zit me niet lekker dat het allemaal zo lang duurt en dat ik me steeds slechter voel worden.
Ik wil ook proberen contact te krijgen met Auwerda, maar begreep van al jullie berichten dat hij nogal druk bezet is en dus wrs ook niet op korte termijn kan helpen....

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:15

Zijn er ook andere dingen onderzocht? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je je zo beroerd voelt alleen met een b12 tekort. Mijn waarde was destijds 85 en hoewel ik me wel erg moe voelde, was ik gewoon aan het werk en deed daarnaast mijn huishouden, de paarden en de tuin.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:18

er is allereerst een standaard bloz gedaan. Daar kwam niks uit, schildklier normaal, ook geen bloedarmoede.
ik lees dat mensen verschillend reageren op een tekort...?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:21

Dat is waar, mensen reageren niet gelijk. maar er zijn verschillende oorzaken waardoor je je zo beroerd kunt voelen, andere vitamines bijvoorbeeld. Lijkt me toch goed om verdere onderzoeken te doen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:23

Eerlijk gezegd zou ik verdere onderzoeken laten doen. Zelfs met een waarde van 70 kon ik nog werken en voor mijn beesten zorgen. Niet altijd makkelijk maar het ging wel.
Je zou eventueel een stootkuur B12 smelttabletten kunnen proberen om te kijken of je je dan beter voelt maar kan me bijna niet voorstellen dat dit daar alleen door word veroorzaakt.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:31

er komt sowieso verder onderzoek, zie mijn eerste bericht, ik wacht op een uitnodiging van de internist.
Maar gezien mijn klachten en hoe sceptisch mijn huisarts was en alles bij elkaar opgeteld, lijkt het me niet onverstandig om zelf ook na te gaan/blijven denken en niet zomaar alles aan te nemen wat hij zegt (gezien merendeel daarvan al niet klopt).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:49

Daar heb je groot gelijk in. Ik wil ook niet zeggen dat jouw klachten niet (gedeeltelijk) van een b12 tekort kunnen komen, maar pin je er niet op vast, er zijn meer mogelijkheden, en soms is het erg lastig om daar achter te komen, vooral als de artsen niet mee willen werken. Geef in elk geval niet op, blijf aandringen op goed onderzoek.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:00

Tnx! Ik zal zeker blijven 'zeuren'. En nee ik wil ook niet in een tunnelvisie belanden en niks anders meer kunnen zien. Maar het laat me gewoon niet los dat B12 (mede door het van de huisarts niet eens zijn met Stichting B12 tekort) en ik vind het een eng gevoel dat mn lijf zo hard achteruit gaat en de huisarts totaaaaaal geen haast lijken te maken met onderzoeken.
Ik werk in een dierenkliniek en daar lijken we bezorgder om onze patienten en sneller met alle mogelijke onderzoeken... best wel triest -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:05

Op zich is je b12 hoog genoeg en zou niet zoveel vermoeidheid moeten veroorzaken. Schildklier laten testen en andere mogelijke oorzaken laten uitsluiten zou wel handig zijn,

Ik prik al jaren zelf en heb niet de verkeerde naalden. Wel een keer gehad maar ze lijken niet scherp en gaan te snel krom.

Vandaag bij de neuroloog geweest voor toenemende klachten. Naast de bekende mogelijke ms onderzoeken (heel uitgebreide mri dit keer, ruim anderhalf uur met contrastvloeistof slik) zijn er een hele rits buisjes bloed afgenomen. Zo ongeveer alles wat mogelijk neurologische klachten en vermoeidheid kan veroorzaken wordt getest.

Ook b12 weer ondanks dat dat geen goed resultaat zou geven. Maar zijn standpunt is als het nivo nu "normaal" zou zijn voor iemand die niet prikt is het veel te laag voor iemand die b12 bijspuit. En zou mijn prikfrequentie verhoogd moeten worden.

Daarnaast is ook b11 (hangt samen met b12), D, nog een aantal andere vitamines en mineralen, lyme ter controle of die toen echt goed behandeld is. Oftwel dadelijk weet ik wel weer of alles ok is. Via huisarts schildklier nog laten controleren ook.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:28

Update; ben vandaag bij de mesoloog geweest http://integraalmedischcentrum.nl/mesologie/ en daar is vastgesteld dat ik een probleem met mijn maag heb, waardoor ik Vit B12 niet opneem.

Vlg haar is mijn waarde wél laag (vooral in combi met de klachten), omdat dit de waarde in het bloed is en dus niks zegt op celniveau. Dus advies is iig B12 tekort aanvullen... liefst met injecties, maar daar moet ik dan aan zien te komen (ik denk niet dat mijn huisarts mee wil werken :( ) en moet mijn schoonzusje me even leren prikken (in dieren prikken kan ik, in mezelf is wat anders). Dat wordt nog even een dingetje :=

Daarnaast heb ik dus ook een slecht werkende schildklier! wat zou kunnen verklaren waarom mijn klachten zo extreem zijn. En mijn bloedsuiker is niet in balans, dus ik moet een dieet gaan volgen.
Maag wordt uiteraard ook aangepakt met medicatie. Tis nu even zoveel mogelijk alle noodzakelijke dingen aanpakkken en dan ernaar toewerken dat mn lijf weer een beetje in balans komt en het (zoveel mogelijk) zelf kan gaan doen...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:03

Jahoor.. Het is inmiddels alweer 2 weken geleden dat ik geprikt ben (door dat gedoe met die injectienaalden). Gisteravond voelde ik me heel wakker en goed.. Alsof dat laatste beetje eruit geperst werd en nu sinds ik wakker ben, voel ik me weer om van te janken.. Zo direct maar weer even bellen of de naalden op voorraad zijn..
Ik sta op het punt anders een andere HA te bellen of om zelf injectienaalden te regelen om zelf te prikken..

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:22

Misschien kan iemand mij helpen naar de zoektocht naar een B12 supplement. Ik gebruikte altijd Bonusan dibencozide B12 1000 mcg zuigtabletten met foliumzuur. Deze zijn helaas niet meer te verkrijgen. Bonusan heeft wel co-enzym 1500 mcg, maar dit zijn gewone tabletten en ik dacht dat zuigtabletten voor een betere opname zorgt.Ik heb al op het internet gezocht naar een supplement, maar er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie.Heeft iemand positieve ervaringen met een bepaald supplement? En is het waar dat het beter is om een supplement met B6 erbij te hebben? En is het belangrijk dat het toegevoegde foliumzuur bestaat uit de actieve vorm als tetrahydrofolaat of 5-methyltetrahydrofolaat voor een goede opname?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:24

Hier een nieuwe b12 prikker.

Al maanden last van mijn benen. Kramp, spasmes, brandende pijn, messteken. Ook mijn armen beginnen en veel krachtverlies. Tot op het punt dat ik vorig weekend niet meer kon lopen van de pijn, met uitvalverschijnselen in mijn rechterbeen.

Uitslag zeer ernstig b12 tekort. Geen vermoeidheid of iets dergelijks. Het is puur mijn benen.

Vandaag mijn 1e injectie van de stootkuur gehad. Na hoeveel tijd vernamen jullie verbetering?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:05

Na zo'n 5 prikken merkte ik duidelijk verschil. Hoe laag was jouw waarde?

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:12

Bij mij namen de zere spieren na 4 injecties af. Ik kreeg ze wekelijks

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:32

Mijn waarde was rond de 65 meen ik...

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:36

Ben nu 8 maanden bezig met de prikken. Krijg ze nu elke maand. Dus 1 keer in de 4 weken.
Heb nu eigenlijk niet meer echt heel erg het gevoel alsof het helpt... Ben nog steeds snel moe. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:43

Xivura schreef:
Ben nu 8 maanden bezig met de prikken. Krijg ze nu elke maand. Dus 1 keer in de 4 weken.
Heb nu eigenlijk niet meer echt heel erg het gevoel alsof het helpt... Ben nog steeds snel moe. :+

Wel een goede opstart dosis gehad?

Ik heb 10 weken lang 1 injectie per week gehad. En nu 4 jaar later zit ik rond de 4 a 5 week.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:45

Ik ben een tijdje gestopt om verzoek van de huisarts (het stomste wat ik ooit gedaan heb) en ben sinds de stopperiode nu weer aan mijn 3e wekelijkse injectie, maar ik merk nog maar weinig.
De eerste keren merkte in na 4-5 injecties iets, ik kon ineens beter zien in het donker, weer beter horen, haren vielen minder uit.. Maar nu nog even helemaal niks :(