Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SaZ

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:04

Jep, ik heb ook vaak meer eetbuien na therapie. Heel stom, maar op de één of andere manier triggert het toch, hoewel ik therapie juist wel heel fijn vind.
Tsja, die mindere periode is een beetje jammer. Ik heb het gevoel dat ik alle controle aan het verliezen ben en merk ook steeds meer dat dingen niet meer lukken. Zo heb ik gedurende mijn hele studie (lees: 4 jaar) niet één hertentamen gehad en afgelopen 2 weken heb ik ineens 2 tentamens niet gehaald en dus 2 herkansingen te pakken. Heel frustrerend allemaal :\

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:13

Lastig zeg :\ De hertentamens zullen ook wel extra stress geven :\ Ik hoop voor je dat ze snel in rustig vaarwater zit!

Hier is momenteel iets vreemds aan de hand. Sinds het laatste gesprek bij de therapeut zijn mijn eetbuien compleet verdwenen. Ik had voorheen om de dag een eetbui maar nu al sinds woensdag helemaal niets meer :? Wanneer ik honger heb kan ik nu ook gewoon iets gezonds pakken zoals een appel of wat crackers. Zo vreemd! Ik gok dat het feit dat ik m'n lichaam mishandel terwijl het me in die jaren afvallen nooit in de steek heeft gelaten, er toch onbewust harder heeft ingehakt als dat ik gedacht had. Ik probeer nu ook meer naar m'n lichaam te luisteren en wat rustiger aan te doen met sporten en meer gezonde tussendoortjes te nemen en dat lijkt te werken!

Maar ik vind het wel eng. Dat klinkt misschien raar, maar ik was eraan gewend geraakt aan dat knagende stemmetje dat steeds zei dat ik verkeerde dingen 'moest' eten. Nu is het opeens stil en voel ik me een ongeleid projectiel. Ik vraag me dus af of dit normaal is?? Moet ik hier ook hulp bij vragen?

Pff, ben er een beetje van in de war. Het lijkt goed nieuws, maar ik vind het eigenlijk een beetje eng.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-12-13 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:15

Ik zou hier zeker hulp bij vragen als het je zo beangstigt, daar is de hulp voor m.i.! :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:04

Hopelijk zijn het de eerste stappen naar een eetstoornisvrij leven!
Maar ik begrijp wel dat het je beangstigd. Je zal echt weer vertrouwen in jezelf moeten krijgen!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:12

Zijn jullie de kerst een beetje doorgekomen, dames?

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:56

xSwanHeart schreef:
Zijn jullie de kerst een beetje doorgekomen, dames?

Bij mij ging het redelijk. Eerste kerstdag heel veel schuldgevoel, maar ik ben wel een uitdaging aangegaan (heb een halve mini-loempia gegeten, terwijl ik eigenlijk echt niet durfde). Wel veel gecompenseerd afgelopen week, maar sinds gisteren gaat weer beter. Gisteren niet heel bijzonder gegeten verder, wat wel fijn was :)

Hoe is het met de rest?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:11

Jammer dat je nog zo gecompenseerd hebt Saz, heb je wel een beetje genoten? :D

Hier gaat het ook wel goed eigenlijk. Met hoogtepunten en dieptepunten haha. Was eerst heel bang voor de kerstdiners omdat ik met sinterklaas enzo ook al meer gegeten had dan ik in tijden gedaan had(Normaal ontbijt, lunch, avondeten en tussendoor :o). Was het allemaal zo zat, en had geen zin om deze feestelijke maand te laten verpesten door mijzelf.
Vanwege sinterklaas/feestjes had ik me daarom ook al 2 weken niet gewogen(in overleg) omdat ik bang was dat ik niets meer zou eten als ik aangekomen zou zijn. Uiteindelijk eergister toch gedaan, en er was zelfs een halve kilo af. :') Was dus redelijk gerustgesteld en dus ook gewoon geprobeerd mee te eten met de kerstdiners. Eerste kerstdag was een beetje lastig/stress omdat mijn familie mij tijdens het kerstdiner aansprak met: Maar wat is nou het probleem? Je eet toch gewoon? :\ Dat was niet heel fijn zegmaar. Ben er maar niet op ingegaan. Kan ze wel vertellen dat ik de 2 dagen ervoor niet eet, of het daarna overgeef, maar ze begrijpen het toch niet. Was helaas daarna ook nog wel veel spanning en ruzie met gezin wat resulteerde in hyperventileren en hysterie/weglopende stiefvader etc. dus voelde me daarna flink klote, en dus gecompenseerd...
2e kerstdag bij mijn vader was de sfeer gelukkig super gezellig, heb me er overheen gezet, echt genoten(ook van het toetje :9 ) en niet gecompenseerd! :D

En de rest? :)

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:08

Hier waren de grenzen ver te zoeken. Dus veel vreten en stouwen. Nu ik een stempel heb, heb ik meer de neiging om te denken 'ik kan er niets aan doen, ik heb boulumia', in plaats van dat ik me verzet. Dat is natuurlijk juist niet de bedoeling. Hopelijk kan ik gauw aan een behandelplan beginnen, dit is zo'n moedeloos gevoel..

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:53

Zou ik hier (weer) mee mogen praten? Hele tijd niet gedaan en eigenlijk mis ik het wel om te praten met mensen die jou begrijpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:04

Hier had ik vooral heel erg moeite met het loslaten van de controle, wat dus weer resulteerde in een eetbui. Baal er zo van, want het ging al vijf dagen goed... -O- Daarna wilde ik -tegen het advies van m'n therapeute- toch tijdens de feestdagen op de weegschaal staan. Had ik beter niet kunnen doen :\
Maar goed, heb me weer opgepakt en we gaan er gewoon weer voor :)

Heb trouwens een enorm interessante theorie over Boulimia gelezen. Weet niet of mensen erin geinteresseerd zijn? Het verklaart voor mij wel het een en ander. Bij interesse wil ik het wel uitleggen? :) Weet niet of er behoefte aan is.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:20

Cheetahfan schreef:
Jammer dat je nog zo gecompenseerd hebt Saz, heb je wel een beetje genoten? :D
Ja, dat dan weer wel. Juist doordat ik van tevoren al gecompenseerd had, kon ik er tijdens het kerstdiner wel gewoon van genieten :o
Lastig is dat hè, die mensen die het niet snappen en denken "Ja maar je eet toch gewoon?". Fijn dat 2e kerstdag wel gezellig en leuk was! En uiteraard heel goed dat je niet gecompenseerd hebt! +:)+

@Navy: ik herken het wel een beetje, dat je je gaat 'verschuilen' achter de diagnose. Wat mij soms wel eens helpt, is om jezelf een dag (of twee of drie dagen, beetje afhankelijk van hoe je week eruit ziet) er maar bij neer te leggen dat ik eetbuien heb en er dan ook eventjes niet te veel tegen te vechten. Laat het maar komen zoals het komt. Soms ben je het vechten namelijk gewoon even zat. Meestal kan ik na zo'n ingelaste "pauze" er weer vol goede moed tegenaan. Mijn ervaring is namelijk dat als je geen kracht meer hebt om te vechten, er ongeveer evenveel eetbuien ontstaan als wanneer je je er gewoon maar bij neerlegt en je jezelf er niet om veroordeelt :) Het is gewoon je hele 'mindset' die je voor een paar dagen omzet.

@PINK: welkom terug! Hoe is het met je?

@Cayenne: jammer dat het niet helemaal goedgegaan is. Kun je het nu weer oppakken? De weegschaal is op dit soort dagen echt mijn grootste vijand :\
Ik ben wel benieuwd naar je theorie, kom maar op! :D

--------
Ik zou gisteren 6 dagen eetbuivrij zijn, maar ik wilde heldhaftig doen en een stukje chocola als tussendoortje nemen, i.p.v. mijn vertrouwde boterhammetje. Dat had ik niet moeten doen :\ Het is misgegaan en ik was bij mijn ouders, dus kon niet compenseren. Ergens is dat goed, I know, maar het voelt nu nog steeds verschrikkelijk :(

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:48

@ Navy: Dat herken ik inderdaad ook. Eenmaal de diagnose bij mij was gevallen had ik het gevoel dat ik er toch niks kon aan doen en werd het alleen maar erger. Ik keek uit naar mijn behandeling, omdat ik geloofde dat alles dan zou beter worden. Intussen ging het alleen maar heel snel slechter.
Kan je de tijd tot je behandeling niet opvullen met een zelfhulpgroep of iets dergelijks? Iets waardoor je dat moedeloze gevoel een beetje kan gaan relativeren, iets dat je helpt om toch nog te geloven in de toekomst.
(Ik heb zelf nooit in een zelfhulpgroep gezeten, maar heb vooral terug moed gevonden door vrijwilligerswerk te doen. Ik ben me gaan inzetten om andersvaliden een leuke tijd te bezorgen, en ik houd me ook bezig met het opvangen van dieren)

@SaZ: Wat jammer dat het is misgegaan! Heel moedig van je dat je wilde proberen te variëren, maar misschien is het daar nog iets te vroeg voor? Een soort 'vast' patroon kan je, zeker in het begin, een hoop houvast geven. Misschien moet je voorlopig nog even voor veiligheid kiezen, tot je wat langer eetbui-vrij bent? Als het al eventjes goed gegaan is zal je daar mentaal en lichamelijk ook op ingesteld raken, en wordt het makkelijker om te zorgen dat het blijft goed gaan.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:11

Ah wat vervelend dat het is mis gegaan Saz. Probeer dan te kijken naar de dingen die je wel zijn gelukt; 5 dagen eetbui vrij en niet gecompenseerd. Vind ik al heel knap van je, mag je trots op zijn! Van dit soort momenten leer je.

Navy herkenbaar wat je zegt. Je wil alles daar dan op afschuiven.. maar zo werkt het niet. Want je bent veel beter dan die eetstoornis. Jij bent niet die eetstoornis.

Saz met mij gaat het redelijk. Lief dat je het vraagt! Merk nog wel dat ik niet ES vrij ben.. heb nog genoeg momenten dat ik eetbuien heb, liever niks eet, wil compenseren. Het laatste doe ik niet meer sinds een tijd en dat lukt aardig. Al blijft de drang bestaan. Maar ben daarin best trots op mezelf. Wel heb ik nog (heel) veel eetbuien, ik weet gewoon niet meer op te houden op zulke momenten en dat is toch verdomd lastig merk ik soms. Vooral met die feestdagen is het zo lastig. Ik wil dan niet zoveel eten, maar weet niet waar ik moet stoppen.

Weegschaal blijft een rot moment en stel ik liever uit. Groente eten vind ik nog altijd moeilijk. Liefst eet ik gewoon niet warm… bezorgd me zoveel stress. Durf inmiddels wel te zeggen dat die ES nog steeds aanwezig is. Ik zeg altijd dat het niet zo is, maar ik ben nog helemaal niet ES vrij. Moeilijk om te zeggen.

En ik baal echt enorm van mijn lichaam.. gaat qua gezondheid niet zo goed. Mijn (linker) eierstok zit in mijn lieskanaal (waar je normaal gesproken een liesbreuk hebt). Een zeldzame plek voor waar die verkeerd zit, gynaecoloog heeft dit nog niet vaak meegemaakt. Heb veel pijn, misselijkheid en moe. Er zit helaas niks anders op dan een operatie. Ze willen alles op alles zetten om hem terug te halen naar de juist plek en hem daar vast te maken maar als het lieskanaal zich heeft afgesloten aan beide kanten wordt hij er helemaal uitgehaald; snee aan de buitenkant. Krijg 2 operaties in 1; eierstok en lieskanaal maken ze dicht. Het gaat wel deze maand gebeuren even afwachten tot de brief op de mat valt.

Maar voelt alsof mijn lichaam me in de steek laat momenteel… -O-

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:04

Wat heftig zeg! Heel veel sterkte!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:55

Saz: wat jammer, maar de wereld vergaat niet he! :(:) Misschien inderdaad voorlopig even voorzichtig doen? Wat zegt je psychologe en hoe ging het de afgelopen dagen?

Pink: wat vervelend dat het nog steeds zo in je zit! Maar ik denk dat de feestdagen sowieso lastig zijn! Veel sterkte voor je operatie zeg, wat heftig! Y;(

Hier echt klote laatste paar dagen. Veel eten en dus veel overgeven/compenseren. Bah. Heb komende dinsdag weer gesprek en snak echt naar het normale ritme.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:59

Thanks Broccoli! :) Hoe gaat het met jou en de kleine?

Cheetahfan ik wordt het behoorlijk zat na al die jaren.. wil er zo graag vanaf. Elke keer als het beter lijkt te gaan is er iets waardoor ik terugval. Dankjewel!

Wat vervelend dat het klote gaat de laatste paar dagen, komt het door alleen de feestdagen of is er meer aan de hand? :(:)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:16

Dat is wel vervelend ja! Heb je nog hulp?

Combinatie. Thuissituatie is niet al te best, en met feestdagen veel etentjes met familie. Ik doe dus mijn uiterste best om normaal mee te eten, en dan krijg ik te horen 'maar wat is nou het probleem dan? Je eet toch gewoon?'. Niet echt fijn dus. Ik kan het ook met niemand delen omdat ik niemands feestdagen wil verpesten met mijn gezeur.
Ik kan op een of andere manier geen motivatie vinden. Ik eet of niets, of teveel+overgeven. Ik kan gewoon niet normaal eten... En ik weet dus ook niet of ik dat wel wil. Ik heb sterk de drang om me te bewijzen ofzo, om eerst ondergewicht te krijgen voordat ik hulp verdien ofzo. Tot ze me dwingen te eten. Echt belachelijk eigenlijk.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:23

Dat laatste wat je zegt herken ik. Maar ook nu verdien je hulp! Want dit kan niet zo, jij bent meer dan die ES. Is er niemand waarmee je er over kan praten?

Heb geen hulp, wel gehad maar dat werkte alleen maar averechts..

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:28

Ja, ik heb een keer in de week gesprekken bij een psychologe en eens in de maand controle in het ziekenhuis. Maargoed, het moet toch echt uit mezelf komen, haha. :P

Mm, dat is lastig... Hoezo werkte het averechts? Is er geen enkele soort hulp die voor jou werkt?

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:24

Klopt, de hulp is maar een stukje ondersteuning bij de stappen die jezelf moet zetten.

De soorten hulp die ik heb gehad werkte niet voor mij. Verschillende mensen gehad en voelde me alleen maar meer weg glijden dan dat het beter werd. Ook na een hele tijd werd het niet beter. En ben echt al van kleins af een (hele) moeilijke eter. 1 keer in de week hulp is voor mij dan ook echt te weinig.. dat heb ik geregeld aan gegeven, maar werd niks mee gedaan. Maar nu gaat het momenteel wel aardig goed, al heb ik soms nog mindere momenten. Maar dat hoort erbij. :)

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 03:39

Volgens mij heb ik n topic gevonden waarin mensen mijn ervaringen en 'problemen' delen..
Bij mij is nooit n officiële eetstoornis vastgesteld, maar vermoedens van anorexia zijn er al vanaf plusminus m'n 12de geweest. Hoewel ik daar in mijn beleving ver overheen ben, achtervolgt gewicht, controle, angst voor dik zijn/worden en voeding me dagelijks, vooral in slechtere perioden ervaar ik het enorm.

Hebben jullie er iets op tegen als ik af en toe mee lees en klets?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:11

Ik ontstip dit topic (tijdelijk?).. trek het even niet.
Heel veel succes en sterkte dames! :*

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:04

Heb ik niks op tegen Shivatjuh01! Heb je iets van hulp?

xMendy sterkte! :(:)

Hier een flinke eetbui gehad vanavond sinds tijden. Kan gewoon echt niet stoppen eten, ook al zeg ik tegen mezelf dat ik moet stoppen met eten. Voel me echt kl*te daarover nu..

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:03

Tuurlijk ben je welkom, Shivatjuh!

Jammer dat het even wat minder gaat, Mendy. Hoop dat het helpt om dit topic niet meer dagelijks voorbij te zien komen.

En bah, Pink, wat vervelend! Je hebt al zoveel pech de laatste tijd... Het zou gewoon fijn zijn als je es nu stabiel bleef. Al is het natuurlijk niets vreemds, met al die stress. Zolang je in ieder geval maar probeert jezelf goed te verzorgen. Dat heeft het nu wel nodig, gok ik zo.

Ikzelf heb sinds de jaarwisseling weer opkomende eetstoornisgedachten. Opzich kan ik daar wel mee omgaan en mezelf in de hand houden, maar momenteel zit ik in Berlijn in een hostel. Moet morgen daar ontbijten, en zie ontzettend op tegen een ontbijt met allemaal pottenkijkers. Als mijn vriend hier nu was zou die me er wel doorheen sleuren, maar hij moet helaas gewoon naar de uni. Daarbij komen ook nog eens de extra zenuwen van mijn kennismakingsgesprek bij mijn (waarschijnlijk) nieuwe werkgever.
Ben dus heel benieuwd of het morgen gaat lukken. Wil heel graag es-gedrag vrij zijn, maar het wordt wel een opgave...

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:16

Pink: maar als je merkt dat het niet goed gaat, is het dan niet slim om iets te ondernemen? :) Is er niemand met wie je kan overleggen/praten?

xMendy: Sterkte! Hopelijk gaat het snel beter. :(:)

Welkom Shivatjuh! In wat voor manier achtervolgt het je? :(:)

Swanheart: Kun je niet met je vriend bellen? Misschien dat dat wat oplucht? En het is toch stiekem ook wel leuk om daar te ontbijten? :)) Leuker dan thuis! En waarschijnlijk is iedereen toch gefocust op het lekkere eten, dus ze zullen echt niet op jou letten! :)
En over je gesprek, krijg je een nieuwe baan? :)