ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:44

@Sonja_vR: Ik wil alle mogelijkheden aanpakken die mij helpen met mijn ADD om te kunnen gaan.
Zo als het nu gaat, kan het niet altijd blijven. Moet wel verandering in komen.
Dat heb ik al geprobeerd met Ritalin, Concerta en Stratera. Waar ik vervelende bijwerkingen van kreeg.
Nu ben ik dus wel beniewd wat het volgende medicijnen word..

Sonja_vR

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:06

okay, nee dan snap ik hem ;)
dan is het alleen maar fijn dat hij zo voor/met je meedenkt :j
maar hopelijk komen jullie nu bij iets uit waar je echt mee geholpen bent... lijkt me ontzettend teleurstellend dat je aan iets begint wat zou moeten helpen (althans,dat hoop je dan) waar je dan door de bijwerkingen niets mee op schiet...

maar er zijn nog wel wat opties die je nog niet hebt geprobeerd denk ik

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:15

Ja ik kan ook slecht tegen de methylfenidaten. Ik heb een jaar geleden besloten mijn leven anders in te richten, zo veel mogelijk aan te passen aan mijn ADHD. Andere baan zoeken, schoonmaakster inhuren, elke dag een planning maken. Dat heeft de ADHD niet weggedrukt of opgelost, maar alles gaat me een stuk gemakkelijker af nu. Nog steeds heb ik elke dag genoeg uitdagingen, het begint al bij het opstaan. Maar er zijn een heleboel dingen die ik van mezelf moet doen, daarbij maak ik heel veel gebruik van allerhande maniertjes die ik bij cognitieve gedrags therapie geleerd heb. Heb mezelf daar echt mee " afgesteld". Maar daarnaast zijn er nu ook dingen die ik gewoon niet meer hoef te doen van mezelf, dingen die me zoveel moeite en energy kosten, dat ze het gewoon niet waard zijn.

Ik kan nu na 1,5 jaar op deze weg bezig te zijn zeggen dat het me erg goed bevalt. Nog steeds pieken en dalen, maar ik ben erg blij met hoe het nu gaat. Geen achterstallige administratie meer, elke dag een planning. Ik kan goed met mezelf leven.

Ben erg geïnspireerd door het afkicken van lang slapen verhaal. Ga me daar zeker in verdiepen. Als ik dat ook nog een beetje af kan stellen ben ik echt content en omarm ik de rest van de probleempjes die nog overblijven.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:35

Ik heb alles bijgelezen en niks onthouden :D

Vandaag eerste dagje op Concerta, het was een verwarde dag met een paard wat gebracht werd en ergens tussendoor heb ik ook nog een halve dag gewerkt en vanavond alles verzorgd en nog gereden.

Ik had vanmorgen een wat gejaagd gevoel, maar dat kan ook komen omdat ik benieuwd was naar het paard wat gebracht werd.
Op het werk was ik heel erg in gedachten en werkte heel snel.
Ik dacht eerst dat m'n collega's ineens allemaal op mute stonden, maar ik kon me voor het eerst op m'n eigen gedachten focussen, zonder daaruit gehaald te worden door omgevingsgeluiden.
Dus morgen maar weer proberen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:37

@LBLGypsyCobs: Werkt Concerta gelijk? Ik dacht dat je het na een paar dagen pas ging merken.
Wel fijn dat je je beter kon concentreren, ben benieuwd wat je er verder nog van gaat merken. :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:41

Ritalin slaat bij mij binnen 20 minuten aan, de Concerta duurde iets langer en ging geleidelijker.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:41

bij mij hebben medicijnen mn kijk op adhd veranderd , toen begon ik pas te begrijpen wat het was die onrust en zo werd minder mn spieren ontspande op gespannen plekken en dat was toch irritant een soort zeurend ontspannen gevoel

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:43

Peppertree schreef:
Mijn hoofd gaat altijd sneller als ik kan praten. Soms wil ik een zin zeggen die eigenlijk al drie zinnen na de zin komt die ik op dat moment aan het vertellen ben, ga dan dus middenin een verhaal opeens ergens anders op over of raak zelf de kluts kwijt omdat ik niet meer weet waar mijn mond mee bezig was en waar mijn hoofd mee bezig was. Dán kunnen mensen pas vreemd kijken.

Of ik weet niet of ik iets nu al gezegd heb of niet. Zeg het dan soms nog eens. Als ik het dan nog niet gezegd heb is er niets aan de hand. Als ik dezelfde zin twee keer achter elkaar zeg kom ik ontzettend intelligent over.. }:0

hahahaahaha hier nog eentje :+
tig keer hetzelfde vragen in uur tijd, kijkt manlief me aan: schat, dat heb je nu al twee keer gevraagd
Uhhhhhh, echt???? Ik dacht dat ik het alleen gedacht had dat ik het moest vragen, hahaha (ben ik nog te volgen?)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:45

Ik heb vaak dat ik iets vraag en gelijk wat anders ga doen en dan het complete antwoord mis.
'Sorry, wat zei je, ik vergat te luisteren...' :+

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:52

Haha wat herkenbaar. :D
Als ik een verhaal vertel of iets uitleg komt er vaak wat totaal anders in mijn op, en dat vraag ik dan ook direct voordat ik het weer vergeet.
Dus dan ben ik aan het praten, en opeens heb ik het weer ergens ander over, en dan ga je weer terug naar je verhaal, maar dan weet je niet meer waar je gebleven bent, enz. :')

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:12

Ik moet zeggen dat ik gelukkig een redelijk slaapritme heb, was in m'n studie tijd wel anders :P

Alleen nu ben ik steeds vroeg wakker omdat mijn vriend de laatste tijd er vroeg uit moet. Merk wel dat ik eerder moe ben.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:12

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb vaak dat ik iets vraag en gelijk wat anders ga doen en dan het complete antwoord mis.

Dat heb ik ook! :')

Of midden in mijn verhaal mijn gedachten laten afdwalen:

"Ja en toen liep ik dus naar school en toen gebeu..r...d..e.........." Waarop de persoon na een tijdje vraagt: "Ja? Wat gebeurde er?"
"Ehmmm.. Waar hadden we het ook alweer over??"

Maar ik merk dat ik mensen zelf ook altijd afleid van het gesprek. Ik verander namelijk 3x van onderwerp in een zin waardoor ik aan het einde moet vragen wat ik nou ook alweer wilde vertellen of waar ik het nou eigenlijk over had.. En dan zijn de meeste mensen inmiddels al lang kwijt waar het over ging :').

Edit: Wat TinekeHorses dus zegt, maar daar had ik dan weer even overheen gelezen :+ :').
Laatst bijgewerkt door Fietspomp op 23-10-12 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:13

LBLGypsyCobs schreef:

+1 :') dat heb ik ook echt te vaak, heel erg eigenlijk..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:42

Hoe lang werkt ritalin bij jullie? En concerta?
Ik had vanochtend een gesprek met een docent wat zo ongeveer ging. Merkte dat ik halverwege m'n zin al kwijt was wat ik wilde gaan zeggen en gokte er maar op dat het tweede deel een beetje aansloot, omdat ik dan ook gelijk vergeet waar ik mee begonnen was. Aan het eind van de zin besef ik dan hoe raar het klonk en wil het dan eigenlijk direct herstellen.
Had ook veel moeite om emoties onder controle te houden. Kon ook geen weerwoord hebben en werd wat drammerig.
Is in een serieus gesprek met docent niet handig (ik was toen ik binnenkwam al wat grof blijkbaar, maar dat vond ik van haar ook. Wilde ze over praten, dus moest echt moeite doen om 'normaal' te reageren).
Maar dit was dus op 10 mg ritalin van 07:15 en begin les was 08:45 (ik was te laat dus) en gesprek om 10:00. Heb toen ook m'n concerta ingenomen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:54

hiphopje schreef:
Peppertree schreef:
Mijn hoofd gaat altijd sneller als ik kan praten. Soms wil ik een zin zeggen die eigenlijk al drie zinnen na de zin komt die ik op dat moment aan het vertellen ben, ga dan dus middenin een verhaal opeens ergens anders op over of raak zelf de kluts kwijt omdat ik niet meer weet waar mijn mond mee bezig was en waar mijn hoofd mee bezig was. Dán kunnen mensen pas vreemd kijken.

Of ik weet niet of ik iets nu al gezegd heb of niet. Zeg het dan soms nog eens. Als ik het dan nog niet gezegd heb is er niets aan de hand. Als ik dezelfde zin twee keer achter elkaar zeg kom ik ontzettend intelligent over.. }:0

hahahaahaha hier nog eentje :+
tig keer hetzelfde vragen in uur tijd, kijkt manlief me aan: schat, dat heb je nu al twee keer gevraagd
Uhhhhhh, echt???? Ik dacht dat ik het alleen gedacht had dat ik het moest vragen, hahaha (ben ik nog te volgen?)

ja hoor :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:56

ik zat vroeger vaak te tekenen tijdens de les dus bij godsdienst . Laatste woord , dat en dat mijnheer , klas in een deuk leraar baalde. en ja ik tekende natuurlijk paarden

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:57

Oké dat heb ik dus ook :') kan zo 3 x hetzelfde vragen en of vertellen zonder dat ik dat door heb :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:45

TinekeHorses schreef:
@LBLGypsyCobs: Werkt Concerta gelijk? Ik dacht dat je het na een paar dagen pas ging merken.
Wel fijn dat je je beter kon concentreren, ben benieuwd wat je er verder nog van gaat merken. :)

ik merkte met concerta ook vanaf dag 1 het verschil...voor mij werkte het ook gewoon :j

over gesprekken etc...dat je zit te lezen of iets op tv aan het kijken bent en ze gewoon tegen je aan beginnen te praten en dan verwachten dat je het volgt :n
als ik iets aan het doen ben dan zul je toch eerst even contact moeten maken, niet altijd, maar er van uitgaan dat ik het wel volg, of je uberhaupt hoor ...niet doen hoor :+

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:22

franka75 schreef:
ik zat vroeger vaak te tekenen tijdens de les dus bij godsdienst . Laatste woord , dat en dat mijnheer , klas in een deuk leraar baalde. en ja ik tekende natuurlijk paarden

Haha klinkt precies als mij nu.. :')

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:51

Bzoem, ik meende dat ritalin iets van 4 uur werkte..
concerta werkt 12 uur, maar na ongeveer 10 uur word mijn concentratie wel minder..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:51

Jeetje...Ik blijf me echt zo verbazen over de herkenning. Behalve dat meerdere dingen tegelijk kunnen doen, dat zit er bij mij écht niet in.

Ik wordt er al naar van als de tv aanstaat en iemand zet ook nog een geluidje/muziekje/filmpje op de computer op. Ook kan ik mezelf helemaal verliezen in iets, een boek/bokt/etc.. Maar dan hoor en zie ik ook helemaal niets anders meer.

Heb vanochtend hetzelfde gedaan als jij Bzoem...Eerst de gewone methylfenidaat en nu net de retard. Denk wel dat het een oplossing kan zijn. Had ook heel veel moeite met opstarten.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:41

Heb net met de psychiater verschillende schema's doorgenomen. Zo even opschrijven voor ik het alweer vergeten ben.
Even uitzoeken wat de beste manier is om mij m'n avonddiensten door te laten komen.
Bloeddruk en hartslag blijven nog steeds goed.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:11

TinekeHorses schreef:
franka75 schreef:

Haha klinkt precies als mij nu.. :')

Ik deed dit zelfs nog op kantoor tijdens meetings en vergaderingen. Van die grote waar heel de afdeling bij aanwezig was, als het maar met 3 man is heb je meestal meer input dus kan ik me beter concentreren op het gesprek + dat je dan echt niet kan gaan zitten tekenen :P. Maar in grote groepen kan ik me gewoon niet focussen.

Ik verdwijn dan vaak wel helemaal in mijn eigen wereldje, dus ik hoor dan niet waar het over gaat. :+ (Alleen de eerste 10 minuten kan ik tekenen en luisteren :P).

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:13

Paarden tekenen! Jaaaa! Honderden, duizenden, ik denk wel tienduizenden paarden heb ik getekend tijdens mijn schooltijd...

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:26