Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:56

Jeetje, wat een boel nieuwkomers zeg, wat leuk :).
Iedereen lekker aan de ren en aan het schemaatje zo te lezen :)

Ik heb maandag weer voor het eerst geskate, na 4 weken thuisgezeten te hebben met mijn enkel. Hoe het nou is gekomen en wat het nou precies is geweest, is nog steeds een beetje vaag. Mn buuf de fysiodinges denkt nog steeds dat het kwam doordat ik viel en daardoor mijn banden ernstig verrekt had. Nouja, gelukkig kan ik weer :), heb het echt gemist al die weken. Gezien het tropische temperatuutje van maandag, zijn mijn vriendin en ik ook maar gaan skaten.

Donderdag voor het eerst weer gelopen, viel me zeker niet tegen. Was op het rondje van 4,5 km maar 4 minuten langzamer dan wat normaal gesproken ongeveer mijn gemiddelde was met 3 a 4 x keer per week hardlopen (eerste dag in de week was ik stúkken vlotter dan de rest :+ ). Niet precies de tijd bijgehouden, maar denk dat het ongeveer 3 keer 7 a 8 minuten rennen was. En vandaag dan met een stalgenootje meegelopen met les 15 van Evy. Was op zich goed vol te houden, alleen de laatste 7 minuten rennen heb ik afgehaakt, omdat ik het veeeels te warm vond (was vanochtend rond 11.30) en ik het wel weer even genoeg vond voor mijn enkel.

Haha Mara, ik las je post wat te snel en dacht meteen: Heee een mede-Westlander, maar toen zag ik dat het om je oom en tante ging :).

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:04

Hahaha, tja ik kom 'oorspronkelijk' wel uit het Westland, geboren in Delft en tot mijn zesde/achtste in Naaldwijk gewoond. ;) En wat raar van je enkel, maar mooi dat het wel weer gaat.

En met mijn tenen gaat het ook steeds beter, heb er vertrouwen in dat het maandag gaat lukken. :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:08

En het is helemaal gelukt met rennen! Heb gewoon les 10 gedaan en dat ging eigenlijk wel lekker. In het begin voelde ik me kleine teen wel even maar dat ging al snel over. Kreeg wel 2 keer voor 'tijd' last van me linkerhiel/achillespees en ben toen meteen eerder wat gaan lopen. Maar dat was dan 10 seconden ofzo voordat ik al moest lopen. En dat hielp prima.

Nu hopen dat ik woensdag bij de beruchte les 11 (de 2 minuten rennen en 1 minuut lopen) niet weer last krijg van me achillespees. Maar ik weet nu zodra de pijn erger wordt ik meteen stop met hardlopen. Heb geen zin in weer 4 dagen niet kunnen lopen. :P

Succes voor degene die vandaag ook weer moeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:26

Moet zeggen dat de 2e keer 8x 2 min lopen (les 11) een stuk makkelijker ging dan de 1e keer.
Mijn zus fietste met me mee en ik had zelfs genoeg lucht om met haar te kletsen.

Zij daarentegen was kapot toen we terug waren :')
Ze is 5 weken geleden bevallen van mijn mooie nichtje en dit was haar eerste keer weer op de fiets.
Totaal geen conditie meer natuurlijk wat resulteerde in zijsteken en een pijnlijke... euh.... jeweetwel door de hechtingen _O-

Vanavond les 12 lopen.

Ik heb ook wel eens last van mijn kuiten, nou ja last, meer dat ik ze voel.
Eerder weer gaan rennen werkt dus?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:32

pff ik moet vvandaag les 15 rennen.. maar voel me zo slapjes :P

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:13

Les 15 heb ik zaterdag gedaan. Voelde me helemaal niet lekker, maar het is wel goed gelukt tot mijn verbazing. Alles kunnen uit lopen. Had gisteren alleen wel flink last van mijn knie en voor het eerst ook wat spierpijn in mijn dijen. Ik denk dat ik wat verkrampt heb gelopen omdat ik last van mijn buik had. Maar ik verbaasde me wel over de verbetering in mijn conditie: die 7 minuten haalde ik prima en toen ik klaar was maar nog best een eind terug naar huis moest wandelen, heb ik er zelfs nog wat minuutjes hardlopen aan vast geplakt omdat ik geen zin had om dat hele eind te wandelen. Nou jaaa! :wow:
Morgen les 16, ben benieuwd hoe dat gaat, want mijn zoontje van 5,5 gaat mee op de fiets. Die heeft vakantie en wil al tijden meefietsen als ik ga hardlopen. Maar goed, dan zal ik dus ook af en toe wat moeten praten tussendoor en ik weet niet of ik dat al red. :')

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:44

Zo ik ben vandaag ook weer gegaan na 3 weken gemodder met blessure. Ging heerlijk! Lekker mn trouwe 4,5 km uitgelopen. Ga zo even crossen met 't paard :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:17

MootjeK schreef:
Les 15 heb ik zaterdag gedaan. Voelde me helemaal niet lekker, maar het is wel goed gelukt tot mijn verbazing. Alles kunnen uit lopen. Had gisteren alleen wel flink last van mijn knie en voor het eerst ook wat spierpijn in mijn dijen. Ik denk dat ik wat verkrampt heb gelopen omdat ik last van mijn buik had. Maar ik verbaasde me wel over de verbetering in mijn conditie: die 7 minuten haalde ik prima en toen ik klaar was maar nog best een eind terug naar huis moest wandelen, heb ik er zelfs nog wat minuutjes hardlopen aan vast geplakt omdat ik geen zin had om dat hele eind te wandelen. Nou jaaa! :wow:
Morgen les 16, ben benieuwd hoe dat gaat, want mijn zoontje van 5,5 gaat mee op de fiets. Die heeft vakantie en wil al tijden meefietsen als ik ga hardlopen. Maar goed, dan zal ik dus ook af en toe wat moeten praten tussendoor en ik weet niet of ik dat al red. :')

7 min?? :o ik vind 6 al zo saai lang haha.. Ben echt geen doorzetter :o

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:22

Ja, les 15 is 2-2, 4-2, 5-2, 6-2 en 7-2. Ik vond die 7 best saai idd, maar het stomme was dat ik aan het lopen was en voor mijn gevoel nog zeker 2 minuten moest en toen was ik al klaar! Ik was echt hardop 'yessss!' aan het roepen. Mensen zullen wel gedacht hebben. :=
Met langere stukken focus ik nu steeds op dingen langs de kant. 'Ok, even volhouden tot de brug.' 'Nu volhouden tot het volgende zijpad.' etc. Dat helpt wel een beetje. Vond alleen de muziek bij die laatste 7 minuten echt gruwelijk, op een gegeven moment ging ik me er echt aan lopen ergeren. Veel te monotoon, werkte echt op mijn zenuwen. Ik heb gemerkt dat ik ook in de muziek iets nodig heb om op te kunnen focussen. Gezongen tekst en zo. Ik loop het lekkerst op nummers die ik herken en (in mijn hoofd) kan meezingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:39

Dat heb ik dus ook met muziek.
Als het een lekker nummer is, zing ik zachtjes in mijn hoofd mee en dan ben ik er meestal zo.

Als het een saai instrumentaal nummer is, moet ik echt bikkelen om mijn tijd vol te lopen, of ik nou 3 of 5 minuten moet lopen.

Wat dat betreft zal ik blij zijn als ik klaar ben met Evy.
Dan kan ik gewoon mijn mp3 speler vol met lekkere muziek gooien en gaan rennen.

Alhoewel ik haar aanmoedigingen wel zal missen :D

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:44

Dan wens ik je veel sterkte met les 15. Erg veel saaie, instrumentale stukken.
Zelfs zo'n nummer als 'chihuahua' vind ik dan nog beter te doen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:55

He bah, dat vind ik echt mega saai.
Chihuahua vond ik wel grappig, ik moest in ieder geval het hele stuk lachen :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:41

Chihuahua? Wat mis ik :D?

Vriendinnetje en ik hebben net 5.8 kilometer in 49 minuten gedaan, ben echt trots op ons! Ging soms heel goed en waren de 8 minuten zo voorbij (we deden 4x 8 minuten rennen), de andere 8 minuten werden er soms weer heel wonderbaarlijk 7 :P.. Al met al, derde keer lopen na 4 weken stilgezeten te hebben: ben blij met dit resultaat :).

Ik wilde inderdaad ook met Evy gaan starten, maar die muziek is echt zoooo verschrikkelijk :') . Kijk nu dus af en toe op die site en knip en plak het schema gewoon zelf in runtastic, met mijn eigen muziek.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:44

Ik heb les 15 niet gelopen vandaag.. heb een lui dagje + veel spierpijn. Dus ik heb hem verschoven naar morgen! Heb vandaag ook een enorme vreetdag dus het is ook niets om met volle buik te rennen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:34

Zoo ik heb net les 1 van Vlaanderen sport gedaan :)) Heb nu alleen al een 'blessure'.. aan de zijkant van m'n kuit doet een plekje vet pijn, dit nu ijs op, en morgen maar ff zwemmen ipv hardlopen..

Weten jullie trouwens wat dat kan zijn? Het deed met hardlopen heel erge pijn op die plek, alleen als ik dan een tijdje wandelde werd het minder. Kan ik dan gewoon blijven lopen, wel toch?

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:04

Wow goed hoor Yv_!

Juul, viel het mee of viel het tegen de 1e les? :)) Ik heb geen idee wat je 'blessure' zou kunnen zijn. Klinkt vreemd zo lokaal op een plekje pijn. Ik zou gewoon opletten, en niet door blijven rennen als het pijn doet.

Ik moest vandaag ook weer, maar heb vanmiddag met mn voet op een hark getrapt, dus kan beter een weekje rust houden denk ik. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:16

Ik heb nu wel doorgerend := Maar het viel hartstikke mee die eerste les! Was totaal niet buiten adem :))

Rekken en strekken jullie trouwens ook nog voor het lopen? En hoe?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:41

Yv_ schreef:
Chihuahua? Wat mis ik :D?

Vriendinnetje en ik hebben net 5.8 kilometer in 49 minuten gedaan, ben echt trots op ons! Ging soms heel goed en waren de 8 minuten zo voorbij (we deden 4x 8 minuten rennen), de andere 8 minuten werden er soms weer heel wonderbaarlijk 7 :P.. Al met al, derde keer lopen na 4 weken stilgezeten te hebben: ben blij met dit resultaat :).

Ik wilde inderdaad ook met Evy gaan starten, maar die muziek is echt zoooo verschrikkelijk :') . Kijk nu dus af en toe op die site en knip en plak het schema gewoon zelf in runtastic, met mijn eigen muziek.

Kan dat ook!!!?? Dat wil ik ook! Wordt schijtziek van die muziek van Evy :)) .

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:06

Balen, Juul!

Arlette: op een hark gestaan??!!! Ben je blond :D? Sorrie, het zal vast heel pijnlijk zijn, maar het klinkt te grappig! Hoe kreeg je dat voor elkaar, niet gezien ofzo?

Ja Maris, het moet alleen wl handmatig. Bij session zie je naast de startknop een geel vakje met daarin een vlaggetje en een cinkje. DaaroP klikken, dan op interval drukken, naar beneden scrollen en op create workout/create new workout drukken. Weet ff niet of er gewoon workout of new workout staat.. En dan handmatig invoeren. Kan met tijd of km's. Ideaal :)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:39

Ik heb m! Zo veel beter met mn eigen muziek. Morgen maar opnieuw les 15 rennen :). Echt goed van je hoor die 5,8 km!! :D

Het liedje chiahuahua staat op de lessen van Evy :P

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:56

Yv_ schreef:
Balen, Juul!

Arlette: op een hark gestaan??!!! Ben je blond :D? Sorrie, het zal vast heel pijnlijk zijn, maar het klinkt te grappig! Hoe kreeg je dat voor elkaar, niet gezien ofzo?

Ja Maris, het moet alleen wl handmatig. Bij session zie je naast de startknop een geel vakje met daarin een vlaggetje en een cinkje. DaaroP klikken, dan op interval drukken, naar beneden scrollen en op create workout/create new workout drukken. Weet ff niet of er gewoon workout of new workout staat.. En dan handmatig invoeren. Kan met tijd of km's. Ideaal :)

Het was zn ding met drie uitsteeksel, dus gelukkig maar op een zn pin gaan staan. Nou het stond gewoon tegen de heg aan, toen ik me bukte en weer omhoog kwam verloor ik mn evenwicht. Nou ik ben niet blond, maar wel meeeega onhandig haha O:) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:03

Dit is de chihuahua song die Evy in haar programma gebruikt:
http://www.youtube.com/watch?v=h3reKpO7HV4

Irritant nummer, maar het ritme is wel heel lekker om op te lopen :')

Gister les 12 gelopen. Ging echt super.
Ik had totaal geen moeite met de 5 minuten en heb zelfs nog iets langer gelopen omdat ik de straat even uit wilde lopen.
Maar 30 sec ofzo hoor, maar ik had nog wel langer door gekunt.
Geeft goede hoop voor de volgende lessen :D

Juul, heb je wel goede schoenen?
Kan ook zijn dat je benen pijn doen omdat je verkeerd landt.
Dat had ik namelijk ook heel erg, nu met goede schoenen gaat het stukken beter.

Ha ha Yv_, ik vroeg me ook gelijk af hoe je het in hemelsnaam voor elkaar krijgt om op een hark te gaan staan :')
Maar prettig is anders, sterkte Arlette!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:51

Oh Arlette, zo klinkt het al een stuk minder grappig dan hoe ik het in plaatjes zag ;). Sterkte en beterschap!

Jeeeemig, wat een verschrikkelijk, maar dan ook echt verschrikkelijk nummer zeg! Da's toch hetzelfde deuntje als van Mambo nr. 5 of ben ik nou gek?

Maris: Zet alleen in je instelling even het vinkje uit dat de muziek niet stilvalt als er gepraat wordt! En het enige onhandige nadeel van die zelfgemaakte vind ik dat de eerste overgang van rennen naar wandelen niet zo heel duidelijk is aangegeven, er wordt natuurlijk niet gepraat! Je hoort een of andere boink, maar als je precies een verkeerd nummer hebt, of als ze precies de tijd zeggen of hoeveel km je al gelopen hebt, valt die een beetje in het niet.. Zo liepen wij de eerste keer 12 minuten door ipv 8 en hadden we iets van 5 minuten gewandeld ipv 2..

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:28

Ik heb het zo ingesteld dat je die boink krijgt en dat ze dan zeggen 2 minutes slow bijv.! Ga ff kijken voor die pauze instellingen idd.

En die tijd en kms zeggen heb ik uitstaan. Vind ik megairritant. Had m de 1e x perongeluk op elke 10 minuten en elke kilometer staan haha.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:04

Vanochtend les 16 gelopen. Ging best goed. Zeker als je bedenkt dat zoonlief meefietste en hele verhalen tegen me kletste waar ie ook nog antwoord op wilde. :') Geloof alleen dat ik een blessure begin te ontwikkelen. Tijdens het lopen viel het wel mee, maar nu zeurt m'n knie, m'n scheenbeen ook een beetje en ik heb ook af en toe een steek in mijn heup. Nou heb ik een lengteverschil in mijn benen, dus misschien maar eens kijken of er een zooltje mogelijk is of zo. Want dit is niet echt fijn...

Klinkt wel goed, je eigen schema maken. Die muziek van Evy is niet heel geweldig. Maar ja, wie roept er dan dat ze fier op me is, tussendoor? :D