Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:43

Nann, dat hoeft ook niet, bij mij weten enkel mijn vriend en mijn ouders het, en ook 1 of 2 goede vriendinnen. Maar die zeggen er ook nooit wat van en eigenlijk is dat ook helemaal niet belangrijk. Zolang jij doet waar je je goed bij voelt en dingen.kunt doen waar je energie uit haalt, dat is belangrijk.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:56

Redpassion: Familie blijft lastig. Ik moet ook zeggen dat behalve met me ouders, niet zo'n superband met ze heb. Ze zijn precies het type mensen waar ik niet tegen kan en dus stoot ik ze af.

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:25

Gisteren viel ineens het kwartje.
Ik was met de hond aan het wandelen in het bos (heerlijk alleen en rustig) en vroeg me af (inderdaad altijd aan het denken) waarom ik absoluut niet met mijn schoonfamilie overweg kan. Ik vroeg me af waarom ik geen band me ze heb en ze niet in mijn omgeving kan hebben.
En ineens uit het niets weer stress..... boosheid en geïrriteerd zijn. En dan weer de vraag Waarom?
Ik heb me zeker afgevraagd waarom ik het niet kan accepteren en dat ze anders zijn.
Maar ze zijn types waar ik absoluut niet tegen kan, ze praten belachelijk hard (geluid), roken (geur) en altijd irritant aanwezig en opdringend zijn. Ik word daar zwaar humeurig van en kan dat niet loslaten zelfs later in bed ben ik nog gestrest. Ik ben normaal een opgewekt persoon, nou zet me 5 minuten bij mijn schoonfamilie en mij humeur veranderd als een blad aan de boom compleet met verhoogde hartslag en gestrest voelen.

Ik ga ook niet meer met ze om, dit had te maken met een familiefeestje wat in mijn ogen een drama was en ik als een zombie op een stoel zat om alles te verwerken (wat niet lukte). Ik heb ter plekke besloten nooit meer naar ze toe te gaan. Ik ga er onderdoor en ik wil niet een "gezellig" feest verknallen, omdat ik grandioos in de stress ziet en ze niet kan vertellen..... Waarom?! En al zal ik het hun vertellen, dan leggen ze het toch naast zich neer.
Als mijn vriend ook maar even over ze praat, dan veranderd mijn humeur gelijk en nu weet ik dat ze (on)bewust stress bij me veroorzaken. Ik nog nooit ruzie of wat dan ook met ze gehad wel eens wat pittige discussies, maar dat moet kunnen.

Ik heb dit gevoel ook wel eens bij andere mensen gehad, maar die kun je vaak gemakkelijk mijden.

Ik baal best van deze eigenschap, maar ik denk dat ik het ook maar moet accepteren en soms het moet doorstaan en anders moet voorkomen, met een k*tsmoes. Maar hoe hard ik mijn best ook doet het resulteerd altijd weer in die slapeloze nachten met een stressgevoel.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:58

Je moet leren er mee om te gaan, dat er mensen zijn die dingen anders ervaren en dingen die voor jou als vanzelfsprekend zijn, andere helemaal niet zien...

Je zult echt vaker dit soort dingen meemaken en soms kun je er beter tegen dan de andere keer.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:59

ThreeFingers schreef:
Je moet leren er mee om te gaan, dat er mensen zijn die dingen anders ervaren en dingen die voor jou als vanzelfsprekend zijn, andere helemaal niet zien...

Je zult echt vaker dit soort dingen meemaken en soms kun je er beter tegen dan de andere keer.

Klopt.

En je zult je vaak afvragen: waarom? Waarom doen mensen zo? Waarom reageren ze zo? Waarom houden ze geen rekening met je? Helaas krijg je daar geen antwoord op. Gelukkig gaat het met de meeste mensen wel goed, maar er blijven altijd van die speciale, vaak extraverte gevallen die je het leven behoorlijk lastig kunnen maken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:27

Ja dat is zo, en ik denk dat het moeilijk is om beide partijen elkaar echt te doen verstaan.
Ik werd wel eens gek van een vriend van mijn vriend (ja lekker duidelijk :P ) en ben toen letterlijk naar buiten gestormd omdat het niet meer ging. Maar leg dat maar eens uit...

Idd een kwestie van leren omgaan, en gewoon begrijpen dat iedereen anders is en als je iemand niet kunt verdragen, er ook zo min mogelijk mee te maken hebben, het slurpt energie.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:44

Inderdaad, leg dat maar eens uit.. Ik vind het bijvoorbeeld ontzettend lastig dat ik dingen sneller of meer door heb dan anderen, doordat ik eerder fijne signalen oppik. Maar als ik dan aan anderen uit probeer te leggen dat het me verstandig lijkt 'om iets anders aan te pakken, omdat..', lijkt het al snel of ik overdrijf :o En houd het daarom vaak maar voor me :o

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:46

Ja dat is zo, dan moet je het goed aanpakken om het zo over te brengen dat het niet betweterig is.
Daar kruipt ook energie in. Nuja, het fijne is wel dat je die signalen prima voor jezelf kunt gebruiken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:13

Herkenbaar hoor.
De familie van mijn vriend is ook erg prikkelend (roken, écht hard praten en lachen, zitten geen seconde stil). Ik ga wel eens mee, maar doe dat vooral voor m'n vriend. Na een half uur wil ik alweer rust aan mijn hoofd. Gelukkig snapt mijn vriend me daarin, hij houdt er fijn rekening mee :)

Een nadeel vind ik wel dat ik in een nieuwe groep meteen merk met wie ik overeen ga komen en met wie niet. Dan ben ik geneigd afstand te nemen, terwijl dat niet altijd mogelijk is (zoals op werk). Dat is wel vermoeiend.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:04

Ik merk het bij mijn dochter, het is dag in dag uit aanpassen, incasseren, leren en proberen voor jezelf te zorgen...
Wat zijn dieren dan toch heerlijk!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:36

smileydees schreef:
Ik merk het bij mijn dochter, het is dag in dag uit aanpassen, incasseren, leren en proberen voor jezelf te zorgen...

Ja daar ben ik het helemaal mee eens!
Dieren kunnen echt een verademing zijn, net als een goede wandeling (met of zonder paard) door de natuur. Het is ook echt belangrijk dat je als hsp jezelf dat gunt

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:44

Ja ik kan bij Dublin ook zo lekker ontspannen! Lekker rijden en lekker de stallen doen, heerlijk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:44

Recent kwam ik er ook achter dat ik HSP ben. Ik zou doodgaan in een appartement met allemaal geluiden van buren. Gelukkig heb ik een betaalbaar vrijstaand huisje kunnen vinden. Veel mensen zeuren 'wanneer koop je nou eens een echt huis?' (en niet dat houten hok op voormalig recreatiepark). Maar als ik die nieuwbouwwijken zie met al die schuttingen en postzegeltuintjes word ik niet goed.

TV de deur uitgedaan, kijk wel uitzendinggemist. Favo programma; Joris' showroom, met allemaal mensen die vaak een diepe band hebben met de natuur en ook 'anders' zijn.

Drukke steden en snelwegen duizelen me. Uitgaan was als puber beslist niet mijn ding, liever een goed boek op de bank en de volgende ochtend vroeg op om lekker paard te rijden in mijn eentje.

Valt me mee dat er nog geen pil is uitgevonden door de farmaceutische industrie. Zodat 'we' ons kunnen aanpassen aan de norm. :brr:
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 04-04-14 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:49

amoj schreef:
Heb het ook wel eens geprobeerd op te schrijven, maar dan zat ik daar met pen en papier en wist ik niet wat ik nou op moest schrijven.

Ik ben trouwens wel benieuwd, hebben jullie een relatie? En is jullie vriend ook een hsp?
Ik heb nog nooit een relatie gehad. Ik merk dat ik me vooral aangetrokken voel tot (veel) oudere mannen. 15/20 jaar ouder dan mij. Jongens van mijn leeftijd vind ik niks aan.
Mijn ouders en vriendinnen vinden het maar raar, maar ik kan er niks aan doen, ik kies niet bewust oudere jongens uit.

Oja zeker! Nog wel grotere leeftijdsverschillen aan vriendjes gehad :D

Het blijven ronddraaien in negatieve gedachtes heb ik ook. Het is belangrijk dat je je realiseert dat het maar gedachtes zijn. Met emoties net zo.

Boedda zei ooit dat je gedachten en emoties als een rivier zijn, als je er tegeninzwemt verzuip je, als je je er door mee laat sleuren verzuip je ook. Je kunt beter aan de kant gaan staan en er naar kijken. "oh ik voel me nu bang/verdrietigetc, hoe voelt dat precies, waar komt het vandaan'

Ontspanningscd's met bodyscans werken ook goed. Gedachten komen wel op, maar gaan ook weer.

Veel schrijven helpt ook. Wat heb je meegemaakt, hoe voel je je, hoe komt dat etc.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:57

Arabesk, ik wil even reageren op jouw opmerking over pillen. Naast dat is (waarschijnlijk) HSP ben, heb ik ook Asperger en wss ADHD (combi die vaak voorkomt). En ik slik concerta (soort ritalin), maar ik doe dat vooral voor mezelf. Omdat ik anders gek wordt van mezelf, ik heel snel overprikkeld raak en geen enkele concentratie heb.

Het is dus niet (altijd) slecht, het helpt mij heel erg. Gewoon even om het stereotype te doorbreken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:58

ik denk dat het fenomeen heel erg vergeten wordt hoor. Ik ben een beetje een atypische hsp (nuja, elke hsp is atypisch daar niet van :D ) want ik hou van uitgaan (altijd met oordoppen, altijd!) en kan drukke steden waarderen en nog zo'n dingen.
Maar idd, ook zoals jij Arabesk, no way op en rond het huis, daar hoort rust te zijn. hoe kom je anders tot jezelf he.

maar, ik ben blij dat ze geen pil hebben, ik ben er heilig van overtuigd dat we onderschat worden en een enorme meerwaarde zijn als ons die rol wordt gegund. Heb het hier al eerder gepost denk ik, hsp's zijn de adviseurs van koningen.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:28

smileydees schreef:

Het kan ook lastig zijn in combinatie met dieren. Gevoelig dier + gevoelig mens kan een super match zijn en elkaar tot in de puntjes aanvullen maar ook elkaar in de weg zitten en het gevoel vergroten. Maar ook daar kun je van leren!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:30

Ja daar heb je gelijk in. Maar is toch anders dan bij mensen natuurlijk.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:57

Ik denk dat je als HSP ook best wel uit kan gaan en in de drukte kan zitten. Ik kan dit in ieder geval wel, maar moet me eerder terugtrekken en de rust opzoeken om bij mezelf te blijven, of eerder gezegd, weer tot mezelf te komen :P

Laat ze aub niks verspreiden over HSP, vind ik. Er is nu redelijk wat info en meer aandacht hoeft het niet te krijgen vind ik. In ieder geval niet van mensen die geen HSP/gevoelig zijn.
Het is net als voedsel. Eet alleen datgene waar geen reclame voor gemaakt wordt, haha.

Flowerbomb, ik heb dat wel eens met mijn paard. Hij is erg lomp maar ook erg gevoelig. Ik erbij als gevoelige die erg op dieren is afgestemd. Toch bots ik vaak met mijn paard, vind ik. En ik me altijd maar afvragen.. Ik kan toch zo goed naar ze luisteren en me op ze afstemmen, waarom lukt het dan niet...?
Mijn paard heeft me duidelijk een hele grote belangrijke les te leren. En ik leer het vanzelf wel.

Wat mij altijd duidelijk maakt dat ik even te gevoelig ben is als ik 'het geheel' niet meer zie. Ik ga op in kleine details en vergeet waar het om draait. Ik zweef met alle winden mee en de stam ontbreekt zegmaar... Herkennen jullie zit ook?

Ook vind ik als ik naar mezelf kijk, ik me al redelijk heb aangepast aan de norm, de maatschappij. Je begint vanzelf anders te denken, heel vreemd. Ik voel me er wel goed bij. Het is mijn schild. Diep in mijn kern ben ik nog steeds dezelfde :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:02

Ja dat klopt wel, maar juist omdat niemand er iets van kent is er ook weinig begrip voor. Maar het is vaak aan de hsp zelf om het te zeggen

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:05

Miss_Caroo schreef:
Ik denk dat je als HSP ook best wel uit kan gaan en in de drukte kan zitten. Ik kan dit in ieder geval wel, maar moet me eerder terugtrekken en de rust opzoeken om bij mezelf te blijven, of eerder gezegd, weer tot mezelf te komen :P

Laat ze aub niks verspreiden over HSP, vind ik. Er is nu redelijk wat info en meer aandacht hoeft het niet te krijgen vind ik. In ieder geval niet van mensen die geen HSP/gevoelig zijn.
Het is net als voedsel. Eet alleen datgene waar geen reclame voor gemaakt wordt, haha.

Flowerbomb, ik heb dat wel eens met mijn paard. Hij is erg lomp maar ook erg gevoelig. Ik erbij als gevoelige die erg op dieren is afgestemd. Toch bots ik vaak met mijn paard, vind ik. En ik me altijd maar afvragen.. Ik kan toch zo goed naar ze luisteren en me op ze afstemmen, waarom lukt het dan niet...?
Mijn paard heeft me duidelijk een hele grote belangrijke les te leren. En ik leer het vanzelf wel.

Wat mij altijd duidelijk maakt dat ik even te gevoelig ben is als ik 'het geheel' niet meer zie. Ik ga op in kleine details en vergeet waar het om draait. Ik zweef met alle winden mee en de stam ontbreekt zegmaar... Herkennen jullie zit ook?

Ook vind ik als ik naar mezelf kijk, ik me al redelijk heb aangepast aan de norm, de maatschappij. Je begint vanzelf anders te denken, heel vreemd. Ik voel me er wel goed bij. Het is mijn schild. Diep in mijn kern ben ik nog steeds dezelfde :)

Ik heb dat precies hetzelfde met mijn paard! Nu hebben we een hele goede periode, maar er zitten ook periodes bij waarbij het gewoon niet lukt. Dan krijgen we eigenlijk een soort van 'ruzie'. Ben wel heel blij met hem, ik voel me veilig op hem en voor de rest gaat het super en voel ik hem wel heel goed aan!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:07

Aria_zz schreef:
Ja dat klopt wel, maar juist omdat niemand er iets van kent is er ook weinig begrip voor. Maar het is vaak aan de hsp zelf om het te zeggen

Dat is altijd zo apart! Er wordt beweerd dat 20% van de mensen HSP is, maar ik heb het idee dat dat in praktijk echt veel minder is! Er zijn zo weinig geen mensen die je begrijpen en weten wat je voelt.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:11

Ik denk dat er nooit meer begrip dan dit gaat komen... We leven nu eenmaal in een harde wereld waarin je als je zeer, pijn of iets te klagen hebt, gewoon niet moet zeuren en eigenlijk afvalt.

Zelf betrap ik me er ook op. Gedachten als stel je niet zo aan, huppakee, bij mensen waarvan ik denk dat ze HSP zijn. Of laat ik zeggen, mensen waarvan ik zie dat ze gevoeliger zijn dan anderen. Dat komt omdat je zo wordt geleerd om te denken, denk ik. Ik spreek mezelf altijd tegen bij dit soort gedachten, van nee, ik weet waar het vandaan komt, ik heb het zelf ook!

Ik ben zelf ook erg gevoelig voor lichamelijke prikkels. Kietelen is snel te veel. Bij bepaalde mensen die een hevige energie bij zich dragen, voelt de lichtste aanraking als heel grof en ruw. Pijn is me ook snel teveel. Vind het zo jammer want ik wil me absoluut niet aanstellen...

donnar, idd, precies wat je zegt, dat heb ik ook. Goede periodes, alles koek en ei, om zo maar te zeggen. En dan gebeurt er iets, doe ik iets waardoor ik 'ruzie' krijg. Dan voel ik de boosheid en de onmacht in me opkomen. Ik weet mezelf wel altijd te beheersen om mijn paard niet de schuld te geven en hem maar roekeloos te gaan slaan.
Terwijl ik ook echt heel blij met hem ben, paardje van mn leven, wil absoluut geen ander. Maar die vervelende periodes zijn niet zo leuk haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:30

Arabesk schreef:
Ik zou doodgaan in een appartement met allemaal geluiden van buren.

Ik woon nu bijna twee jaar in een appartement en dat heeft enorm veel impact (gehad) op mijn fysieke en mentale gesteldheid. Zeker omdat er onder ons een huilbaby woont. %) Ik heb menig keer wanhopig meegehuild omdat het gewoon niet stil werd en ik ontvlucht het huis gewoon zo vaak en veel mogelijk. Heel naar. Gelukkig hoef ik nu nog maar een paar weken af te tellen, dan gaan we ein-de-lijk verhuizen, naar een stil huis in een erg rustige buurt. Ik kijk er zo naar uit, ik hang echt de vlag uit als ik eindelijk 'bevrijd' ben van dit herriehok.

Met dieren die ook erg gevoelig zijn bots ik soms ook, zeker met onze hond. Die kan ook niet tegen alle prikkels in dit huis en slaat dus om de haverklap aan en is ontzettend gespannen. We versterken elkaar daarin, heel vervelend. Buiten heb ik het hartstikke fijn met hem, binnenshuis word ik gek van hem. :o Maar ik denk dat dat in het nieuwe huis ook wel weer goedkomt.
Mijn paarden zijn allebei ook erg gevoelig, wel op verschillende manieren. Maar ik kan niks met 'lompe' paarden, zoals de meeste koudbloeden. Of tenminste; ik kan prima met ze werken, maar ik zou ze zelf nooit willen hebben.

Miss_Caroo schreef:
Ook vind ik als ik naar mezelf kijk, ik me al redelijk heb aangepast aan de norm, de maatschappij. Je begint vanzelf anders te denken, heel vreemd.

Hoe bedoel je dat? :)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:06

@flowerbomb Mijn dochter heeft ook een tijd niet echt kunnen rijden, alleen wat kunnen hobbelen. Onze tinky is ook zo gevoelig dat de dames dan samen in gevecht gaan. Gelukkig hebben ze nu wederzijds begrip dat werkt dus een stuk beter. Als mijn dochter niet lekker in haar vel zit gaat het niveau gewoon weer terug naar hobbelen. Dan blijft het voor beiden prettiger. Het is als moeder zijnde moeilijk om te helpen in de zoektocht naar de juiste balans!