ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:48

hmmm, weet het echt niet. En wat als het dan toch niet zo is? want ik heb wel degelijk al de symptomen, maar niet zo erg als ik hier vaak lees. Al die psycholoog uren voor niets? En het klinkt misschien stom, maar heb ook geen zin om hele woensdagnamiddagen enzo op te geven (wanneer ik normaal kan gaan rijden) voor binnen te zitten :n
Medicatie neem ik zowiezo niet, heb ik al besproken met mijn ouders, dus daarvoor zou ik het al niet doen, zijn er nog voordelen?
en hoe lang heeft de diagnostisering ong geduurd bij jullie?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:50

Joyce_ schreef:
Ik herken dat zweten heel erg milo.. Vind het echt een rotbijwerking. Die hartkloppingen vind ik niet zo erg, dat merk alleen ik. Maar ik moet nu elke dag nadenken wat voor kleren ik aantrek, of het geen zweetstofje is, of de mouwtjes niet te strak onder m'n oksels zitten, of het niet naar zweet van gisteren ruikt ( :P ), of het niet een kleur is waar je natte plekken heel erg in ziet.. Had vandaag allemaal zittingen op de rechtbank, zit ik daar in een blouseje met echt mega zweetplekken. Echt heel naar, voel me echt ongelukkig dan, armen stevig tegen mn lijf in de hoop dat niemand het ziet, staat gewoon niet charmant..

Als ik gewoon op kantoor zit, houd ik zakdoekjes bij de hand en dep elke 5 minuten even.. :P Maar als ik gesprekken heb ofzo, gaat dat niet.

Syneo 5 kopen! Dat is een goedje dat je om de 5 dagen onder je oksel moet spuiten voor je naar bed gaat. Het is prijzig (rond de 18 euro voor een flaconnetje) maar echt de moeite waard, ik doe er wel zo'n 4 maanden mee. En je blijft daardoor echt droog, bij mij werkt het wel langer dan 5 dagen. Ik hoef nu geen rekening meer te houden met zweetplekken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:39

Yes ik heb ein-de-lijk bericht gekregen van PsyQ, aanstaande dinsdag eerste gesprek, kan niet wachten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:56

hafjesliefde schreef:
hmmm, weet het echt niet. En wat als het dan toch niet zo is? want ik heb wel degelijk al de symptomen, maar niet zo erg als ik hier vaak lees. Al die psycholoog uren voor niets? En het klinkt misschien stom, maar heb ook geen zin om hele woensdagnamiddagen enzo op te geven (wanneer ik normaal kan gaan rijden) voor binnen te zitten :n
Medicatie neem ik zowiezo niet, heb ik al besproken met mijn ouders, dus daarvoor zou ik het al niet doen, zijn er nog voordelen?
en hoe lang heeft de diagnostisering ong geduurd bij jullie?

Wat wil je, dat je geholpen wordt of niet? Je ziet nu allemaal beren op de weg, je neemt geen medicatie. Waarom niet? Wat als je leven/studie voor de komende tijd ontzettend verbeterd? Dan is het toch een beetje koppig om te zeggen dat je er niks aan wilt doen. Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
Ik zou er wat meer open voor staan en het juist positief bekijken.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:38

goh, ik weet het niet, tzijn gemengde gevoelens. Dat ik geen pillen wil nemen ben ik al toe gekomen samen met mijn ouders door de vele bijwerkingen, de kosten,... voor die psychologie moeten we dan wss ook weer een som neertellen? weet het echt niet meer even...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:29

Hafjesliefde: waar een wil is, is een weg... volgens mij wordt het meeste vergoed door de verzekering. Niet alle type medicijnen maar meeste wel, ook het onderzoek. Ik vind dat je het aan jezelf en je omgeving verplicht bent om het te onderzoeken als je er in het dagelijks leven last van hebt, maar dat ben ik. Wat je er dan verder mee doet, is stap 2.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:13

Je zit niet hele middagen op de bank bij de psych hoor ;) Sterker nog, die man was na tien minuten al klaar met me. Ik ben daarom ook wel nieuwsgierig naar het traject van anderen omdat ik zo verbaasd was hoe snel het ging. 2 x anderhalf uur denk ik, en een vragenlijst (nu is het wel zo dat ik zelf in de hulpverlening werk, 26 ben en het volgens die vrouw wel overduidelijk was, dus misschien heeft dat ermee te maken, geen idee).

Ik zat vandaag nog te bedenken toe fijn het is met medicatie. Hoppa, rust in mijn hoofd en ook veel meer energie, maar dan productief.

En ik ga kijken voor dat anti zweet spul! :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:32

Bedankt voor die anti-zweet-spul-tip! Wist dat ik het hier nog ergens had liggen, dus gisteravond goed ingedept en ja hoor: vandaag heerlijk droge okseltjes. :D Wel onwijze pijnlijke plekken, haha, denk dat mijn huid niet zo blij was met die scherpe 'alcohol' erop..

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 00:05

Hoi iedereen, paar daagjes niet gereageerd omdat ik bij vriendlief niet uitgebreid wil gaan zitten bokken :Y) De medicatie slaat hier goed aan *\o/* Voel me een stuk fijner, veel helderder en rustiger in m'n hoofd, en als ik bedenk dat ik iets nog moet doen....

Dan DOE ik dat ook gewoon! :D :j

Was voor het eerst in m'n leven eerder klaar dan vriendlief ergens voor, en ik was een beetje geïrriteerd, en toen bedacht ik me van o, zo voelt het dus om met mij om te gaan -O- :')
Vind het een heel raar idee dat ik met pilletje een leuker persoon ben dan zonder... Afgelopen avond beetje verdrietig omdat ik weer gewoon terug mijn normale zelf was, zo vervelend... Omdat ik nu ook weet hoe het aan de andere kant is zeg maar... Gelukkig was vriendlief er om me beetje op te peppen :(:)

Heeft iemand tips om om te gaan met die rebounds?

Heb volgende week ook m'n eerste 'echte' sessie bij de psycholoog, gericht om dingen op te lossen. :) Spannendddd!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:23

Lady_M, probeer het niet te zien als een leuker persoon zijn. Maar als meer jezelf zijn. Iemand met diabetus is onder insuline ook niet gezond, en slap en draaierig enzo. Nouja, dat hebben wij met onze ADHD, maar dan in gedrag. De ritalin maakt het voor jou mogelijk om echt jezelf te zijn. Het laat dus zien hoe een onwijs leuk persoon je zowiezo al bent, maar wat zonder ritalin een beetje verstopt raakt door de chaos en drukte enzo.

En als je goed gewent bent aan de ritalin, zal de rust die je krijgt ervoor zorgen dat je ook op momenten zonder ritalin veel rustiger en georganiseerder bent. Omdat er ritme in je leven komt en je gewoon beter in je vel zit. Komt helemaal goed dus!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:52

Oh jongens, dood eng dit, ik en de woning geaccepteert! Dus maandag papieren inleveren en dan hoor ik als het goed is volgende week of alles goed is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:55

Airborn schreef:
Oh jongens, dood eng dit, ik en de woning geaccepteert! Dus maandag papieren inleveren en dan hoor ik als het goed is volgende week of alles goed is!

Spannend, maar wel leuk toch. Jij ziet natuurlijk meteen chaos :')

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:00

ja, super leuk! Echt heel gaaf zelfs! Maar man, veel regelen! goede papieren hebben die ik moet inleveren, en dan deze kamer opzeggen, en nieuwe huurder er voor zoeken. En dan huurtoeslag aanvragen, en energie en gas enzo regelen, en internet, en moet de hele boel daar gaan schilderen en vloer dr in, en dan nog inrichten enzo...
Maar, dan heb ik wel mn eigen plekje :D Met tuin!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:58

Ha, airborn gefeliciteerd! En wat fijn Milo en Lady_M dat jullie lekker gaan met de medicatie...

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:31

nog vraagje: wat is die rebound nou eigenlijk? bijwerking van de pillen of wanneer ze uitgewerkt zijn?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:38

wanneer ze uitgewerkt zijn

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:42

Tijdje niets laten horen.

Mika gaat heel goed. Staat nu op 20 mgr Medikinet. De psychiater wil hem graag naar 25 mgr hebben.
School is tevreden hoe het nu gaat. Zijn werk gaat echt met sprongen vooruit. Hij schrijft netter. Hij vindt het ook leuker op school nu heb ik het idee. Er spelen weer meer vriendjes met hem.

Bijwerkingen heeft ie nog steeds haast niet. Wat sneller zweten en rebound als het uitgewerkt is. Geen hoofdpijn, geen verminderde eetlust.

We zijn vandaag ook met een andere school gaan praten die meer met hoogbegaafde kindjes doen. Hij (en z'n broer) staat daar nu op de wachtlijst.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:48

Ik kom mij hier even melden, want stiekem lees ik al een tijdje mee :)

Ik heb volgende week vrijdag een ADD test. Ik moet samen met mijn vader komen en mijn oude rapporten meenemen. Ik ben erg benieuwd wat er uit de test gaat komen. :j

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:48

wow ik leer zoveel ineens..

rebounds, wist er niks van, nu kan ik het veel beter plaatsen.
En een glaasje wijn doet ook ineens werk voor 3 ;)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:29

Ja haha dat glaasje wijn is hier inmiddels gehalveerd ;)
Morgenavond heb ik een feest. Naast een hoop logistieke problemen denk ik dat ik er slim aan doe om de bob te zijn :+

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:47

@NatasjavE: wat fijn dat je zoontje beter gaat met de medicijnen... toch altijd spannend of het aanslaat.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:35

Ik meld mij hier ook weer even. Heb eerder in dit topic al eens gereageerd, maar nu klets ik graag weer even mee. :)
Ik las op de vorige pagina dat er verschil zit tussen ritalin en methylfenidaat? Ik dacht dat dit hetzelfde was? Ik slik methylfenidaat, en dacht altijd dat het ritalin was...?
Bijwerkingen heb ik ook vreselijk last van. Ik slik nu vanaf midden 2009, met een stop tussen najaar 2009 en begin zomer 2010. Vanaf 2010 dus bijna dagelijks geslikt. Soms ben ik er spuug zat van en stop ik een week of 3, en dan blijk ik het toch weer nodig te hebben en slik ik weer. :\ Ik heb echt een haat-liefde verhouding met dat spul.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:02

De werkzame stof in Ritalin is methylfenidaat :) Sommige producenten verkopen het onder de stofnaam (methylfenidaat), anderen onder de merknaam (Ritalin).
Als je zoveel bijwerkingen hebt, zou ik toch eens met je arts overleggen of je een andere vorm van medicatie kan proberen. Soms zijn de bijwerkingen erger dan de kwaal zelf, en da's ook niet de bedoeling natuurlijk :)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:56

Het een is een isomeer van het ander heb ik me laten vertellen en daarom kunnen de chemische eigenschappen anders zijn. Methylfenidaat kan meer bijwerkingen geven dan Ritalin en daarom start ik vanaf morgen met Ritalin ipv door te gaan met Methylfenidaat. Had een paar pagina's terug gevraagd of anderen hier ervaring mee hebben maar dit topic lijkt meer te gaan over AD(H)D dan het medicijn, voor mij een beetje jammer omdat dat niet relevant is (voor mij).

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:57

Helaas kan ik je niet helpen Puissance...