Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:48

Zelf vond ik de colposcopie vervelender dan de lisexcisie, daar had ik naderhand vrij weinig last van. En als je er tegenop ziet om lokale verdoving te nemen, dan kies je toch voor volledige narcose. Maar goed, kan me heel goed voorstellen dat je het spannend vindt!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:13

Aleen het probleem met volledige narcose is dat het dan even wordt uitgesteld ivm onderzoeken bij de anastatist (als ik het zo goed schrijf) en 4 september op vakantie ga -O-

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:36

Begrijp ik het goed dat ze de ingreep met volledige narcose niet voor 4 september op de rit krijgen? Vreemd. Ik heb voor de anesthesist alleen een lijst in moeten vullen...
Misschien kan de gyn anders aangeven of het een probleem is om de ingreep uit te stellen tot na je vakantie. Als dat voor jou een optie is.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:40

Emma_s_girl schreef:
Begrijp ik het goed dat ze de ingreep met volledige narcose niet voor 4 september op de rit krijgen? Vreemd. Ik heb voor de anesthesist alleen een lijst in moeten vullen...
Misschien kan de gyn anders aangeven of het een probleem is om de ingreep uit te stellen tot na je vakantie. Als dat voor jou een optie is.

Nee dat zou wel kunnen alleen mag je 6 weken niet zwemmen en geen seks ivm bacteriegevaar?.. :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:43

Ik heb volgende week woensdag het uitstrijkje.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:45

Quellian schreef:
Ik heb volgende week woensdag het uitstrijkje.

Heb jij inmiddels een oproep gekregen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:51

Ja! Toen ik vorige week terug kwam van vakantie had ik een herinnering gekregen. Er stond in dat ze al eerder een brief hadden gestuurd, maar nog niets hadden vernomen. De eerste brief heb ik dus niet ontvangen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:43

Suc6 Quellian!!

Ik heb me beslissing genomen en ga er maandag maar voor.. Plaatselijke verdoving en dan maar hopen dat het dan goed komt :j

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:46

Goed zo! Gaat vast wel lukken, Tiffany.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:42

Tiffany: het komt goed! De lokale verdoving bestaat uit 4 kleine prikjes ("noord", "oost", "zuid", "west") en ik heb toen alleen het eerste prikje gevoeld. De ingreep zelf voelde ik niet, alleen rook ik wel wat verbrand vlees (de assistente maakte al de lollige opmerking "het kan naar de bbq gaan ruiken").

De 2e keer heb ik wel wat gevoeld en moest ik 3x verdoving bijgespoten kregen, maar dat was puur en alleen omdat er tussen de beide ingrepen slechts een maand zat (snijranden waren eerste keer niet schoon) en de 2e keer moest er dus over een "verse wond" heen gesneden worden en dat was de oorzaak dat het pijnlijker (scherper gevoel) was.

Als het goed is, is er een verpleegster bij de ingreep aanwezig die jou geruststelt... en daar moet je ook direct tegen zeggen dat je het heel erg eng vindt... heb ik ook gedaan... de hele ingreep heeft ze (letterlijk) mijn hand vastgehouden en op me ingepraat dat ik rustig zou blijven... :)

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:44

ik ben 3 weken geleden geweest omdat ik ook een pap3a uitslag had en ze hebben onder plaatselijke verdoving de plekjes weggehaald.
heb alleen een week wel flink buikpijn gehad en na 2 weken kreeg ik de uitslag van het weggenomen stukje.. en alles was goed!! over een half jaartje terug komen.

ik ben zo opgelucht!!!!:)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:50

Banjer schreef:
Tiffany: het komt goed! De lokale verdoving bestaat uit 4 kleine prikjes ("noord", "oost", "zuid", "west") en ik heb toen alleen het eerste prikje gevoeld. De ingreep zelf voelde ik niet, alleen rook ik wel wat verbrand vlees (de assistente maakte al de lollige opmerking "het kan naar de bbq gaan ruiken").

De 2e keer heb ik wel wat gevoeld en moest ik 3x verdoving bijgespoten kregen, maar dat was puur en alleen omdat er tussen de beide ingrepen slechts een maand zat (snijranden waren eerste keer niet schoon) en de 2e keer moest er dus over een "verse wond" heen gesneden worden en dat was de oorzaak dat het pijnlijker (scherper gevoel) was.

Als het goed is, is er een verpleegster bij de ingreep aanwezig die jou geruststelt... en daar moet je ook direct tegen zeggen dat je het heel erg eng vindt... heb ik ook gedaan... de hele ingreep heeft ze (letterlijk) mijn hand vastgehouden en op me ingepraat dat ik rustig zou blijven... :)

Bedankt Banjer!, ja je leest echt horrorverhalen, en na een slechte ervaring met een verstandkies ben ik behoorlijk getraumatiseerd :')
Hoelang konden jullie niet werken?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:52

Tiffany, succes!

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:53

tiffany.. ik ben 4 daagjes thuisgebleven, ligt aan het werk wat je doet denk ik. (ik werk in de thuiszorg)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:56

linsim26 schreef:
tiffany.. ik ben 4 daagjes thuisgebleven, ligt aan het werk wat je doet denk ik. (ik werk in de thuiszorg)

Oke ja ik heb afwisselende diensten, meerendeels loopwerk dus heb er een weekje voor uitgetrokken.

Bedankt Qeullian!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:28

Ik ben er 2 dagen voor thuis gebleven. Buikpijn had ik gelukkig niet.
Kreeg trouwens vandaag een oproep binnen dat ik weer een afspraak voor een uitstrijkje mag maken. Is alweer een jaar geleden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:04

Ik ben 1 werkweek (4 dagen) thuisgebleven... ik had dat ook wel nodig.. niet omdat ik me beroerd voelde of pijn had, maar omdat ik na de ingreep hondsmoe was...

Heb ongeveer 2 weken last gehad van vloeiïng na de ingreep, dus zorg iig dat je genoeg maandverband/inlegkruisjes in huis hebt :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:32

Oke bedankt voor je reactie :) stelt me weer enigsinds gerust.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:19

Ik kom even binnenvallen, mag over 2/3 weken weer voor het half jaarlijkse uitstrijkje, hopen op een positieve uitslag.

Ik heb niet heel het topic bijgelezen (45 pagina's is erg veel)
Maar zie lisexcisie voorbij komen, mag ik vragen wat dit is? is dit het wegnemen van een kegeltje?

Colposcopie is hetgeen waar ze een klen stukje wegnemen om op CIN te testen?

Ik ben niet zo bekend met de termen. Voorheen hebben ze bij mij een Pap 3b en CIN II ontdekt. Na het wegnemen van een stukje weefsel (ik meen dat dit de colposcopie heette) hebben ze vrijwel alle onrustige cellen weggenomen. Daarna kwam er steeds Pap 0 uit en hoefde ik nog maar 1x per jaar terug te komen, afgelopen keer weer Pap 1, dus ik ben nu wel benieuwd of het weer slechter is geworden of dat ik op een Pap 1 blijf hangen.

De horrorverhalen gaan denk ik niet over het wegnemen van dit stukje toch?
Dit bloeide bij mij wel hevig (kon meekijken op videoscherm.. ook leuk) was niet bepaald fijn, maar zonder verdoving prima te doen, een dagje buikpijn (vergelijkbaar met sterke menstruatiepijn) Verder geen last van gehad..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:31

Hoi!

Colposcopie heb ik afgelopen maandag gehad, dan nemen ze een hapje weg inderdaad, ik kon niet meekijken hierbij.

De lisexcisie krijg ik maandag. Dan gaan ze met een lusvorming ding, wat onder stroom staan, naar binnen en schrapen/branden ze de onrustige cellen weg.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:48

Lisexcisie klinkt niet erg fijn zeg...
Maar gelukkig onder verdoving ! Dit hebben ze bij mij nooit gedaan, alleen de bioptie/colposcopie..

Wachten ze hiermee niet op de CIN uitslag?

In ieder geval alvast succes.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:31

renee16 schreef:
Lisexcisie klinkt niet erg fijn zeg...
Maar gelukkig onder verdoving ! Dit hebben ze bij mij nooit gedaan, alleen de bioptie/colposcopie..

Wachten ze hiermee niet op de CIN uitslag?

In ieder geval alvast succes.

Klopt, en die krijg ik maandag ook direct. Vraag me niet hoe maar die meneer zag bij de bioptie al dat het waars cin 2 of 3 zou worden vandaar meteen de afspraak om maandag de ingreep te doen. Hij laat er iig geen gras over groeien.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:37

renee16 schreef:
Ik ben niet zo bekend met de termen. Voorheen hebben ze bij mij een Pap 3b en CIN II ontdekt. Na het wegnemen van een stukje weefsel (ik meen dat dit de colposcopie heette) hebben ze vrijwel alle onrustige cellen weggenomen. Daarna kwam er steeds Pap 0 uit en hoefde ik nog maar 1x per jaar terug te komen, afgelopen keer weer Pap 1, dus ik ben nu wel benieuwd of het weer slechter is geworden of dat ik op een Pap 1 blijf hangen.

Ik had altijd begrepen dat pap-o was dat ze in het laboratorium het uitstrijkje niet goed op kweek hadden kunnen zetten en dat je terug moet voor een nieuwe?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:49

dakpan schreef:
renee16 schreef:

Ik had altijd begrepen dat pap-o was dat ze in het laboratorium het uitstrijkje niet goed op kweek hadden kunnen zetten en dat je terug moet voor een nieuwe?

Pap 0 is idd niet te beoordelen, dat kan zijn omdat op het formulier niet ingevuld is hoe de cervix eruit ziet of dat je domweg niet genoeg cellen afgenomen hebt. Met een Pap 0 moet je over 6 weken weer uit laten strijken, zodat het weefsel kan herstellen in tussentijd.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:24

Serieus?
Zo is het mij niet verteld. (of ik heb het zelf verkeerd onthouden dat het steeds 1 was en de laatste keer weer 2..)
Ik ga dit even goed na vragen, bij mijn volgende afspraak.. !