Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:26

Zo...net even de snelste vragenlijst van mijn leven ingevuld, in mijn mailbox stond een mailtje van babyinfo met de vraag of ik een enquete over voeding in wilde vullen, natuurlijk wil ik dat. Eerste vraag of ik bv gaf, ja dus. Tweede vraag of ik binnen nu en 2 maanden over wilde stappen op flesvoeding. Antwoord is nee. En toen was de vragenlijst afgelopen :Y) blijkbaar gewoon verkapte reclame voor flesvoeding.

benangelique

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:48

linda, bv kindjes hebben rond de 3 maanden vaak een dip in de toename van gewicht en lengte!

@hier;
koorts? geen idee waarom en voel me verder prima, maar heb het bloedheet en zweet me kapot. is vannacht begonnen en stopt dus niet. zijn echt van die opvliegers!
tessa dronk gisteravond om 1 uur bij me omdat ze uit de fles bij hans om 8 uur maar 50 cc had gehad. toen kwam ze om 6 uur weer en weer om 8....

heeft iemand ervaring met de rapley-methode?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:30

Dat is apart BA, komt het niet door hormonen? Ik had van die opvliegers aan het einde van mijn zwangerschap en toen ik net bevallen was. Misschien door het ontzwangeren?

Marinde heeft ook om 1.00 nachtvoeding gehad, ik had haar om 18.30 gevoed en tot 21.00 was ze op gebleven, toen was ze doodop. Ik dacht, laat ik eens uitproberen wat er gebeurt als ik haar lekker laat liggen tot ze zelf komt ipv haar een handje te helpen. Durfde ik wel aan omdat ik geen problemen meer met (in) slapen heb. Dan komt ze dus om 1.00 en om 6.30. Omdat mama nog even uit wilde slapen, haar weer terug gelegd en ze heeft heerlijk verder geslapen tot 9.00.

Heb trouwens geen ervaring met rapley maar wil dit ook gaan gebruiken, ben dus wel benieuwd naar ervaringen hiermee.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:39

dan hebben wij dezelfde nacht gehad suus!

ik weet al wat er loos is; voedselvergiftiging. gisteren uit eten geweest en nu komt alles er weer uit. fijn! :n

zucht, ik word toch soms zo gestoord van al die mensen die een mening hebben over bv en hoe lang je dat moet geven!
net weer met mijn moeder; zij vind dat ik maar moet afbouwen want tessa is al zo groot...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:29

Heb hier een voedingsbh van Hotmilk en hij bevalt me erg goed. Het is een G cup en hij is juist lekker stevig, als je wat grotere borsten hebt. Ik ben er erg tevreden over. Verder heb ik een Marlies Dekkers. Vind ik ook erg fijn en is een beetje een sexy ding. ;)
Dit vind ik ook een mooie bh, alleen hier in de buurt niet te verkrijgen:
http://www.mammae.be/content/collectie/ ... e-promise/

Momenteel pittige tijd hier. Kom later nog wel uitgebreider terug.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:32

ach, mensen weten altijd alles beter! gewoon lekker doen wat je zelf het beste lijkt.
Moet zeggen dat mijn moeder het juist goed vindt, zelf ben ik met de fles groot gebracht :)

rapley gewoon doen als je kindje het wil, mijn eerste vond het niet echt wat (moet wel zeggen, heb het ook niet lang geprobeerd, hij wilde liever van die prakjes)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:18

wat een onwijs mooie bh's anke! weet jij de prijzen toevallig?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:21

Susan leuke vragenlijst, haha!

BA, wat vervelend van die voedselvergiftiging zeg jeetje!
Replay methode wil ik ook graag gaan doen. Er is een boek van dacht ik, die wil ik gaan kopen.

Ik kreeg zondag een reactie 'Oh, krijgt zij nou nog steeds borstvoeding?'
EEEH ze is 4 maanden!! :+

Mijn moeder zou trouwens nooit wat zeggen; ze heeft ons allemaal gevoed en mijn broer zelfs tot hij 2/2,5 was!

Wauw die BH's zijn geweldig!! Ik ga straks eens snuffelen waar je ze kunt kopen.
Yasemin ligt net in bed dus ik duik er ook snel in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:53

Heb jij hem ook ingevuld Nathalie? Hij staat op babyinfo.nl. Dat boek wil ik ook lezen (hoop dat ze 'm bij de bieb hebben) heet volgens mij van borst tot boterham?

Die beha's zijn echt heel mooi!

Ik ben ook met de fles grootgebracht, mijn moeder kreeg mij toen ze net 20 was, kreeg tijdens de stuwingsdagen een flinke borstontsteking en moest toen gelijk stoppen met de borstvoeding van de huisarts. Ze dachten toen dat het het beste was te stoppen als je een ontsteking kreeg. Maar ik heb later heel bewust bv meegemaakt thuis, mijn zusje en ik schelen 11 en mijn jongste broertje en ik 14 jaar, beiden hebben meer dan 1 jaar bv gehad. Daardoor ken ik fv eigenlijk niet...en heb er dus ook niet eens aan gedacht om dat te gaan geven.

Edit: Linda, tip: lees het artikel wat nu op de startpagina van borstvoeding.com staat. Voel je je misschien weer een stukje prettiger/zekerder.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:45

benangelique schreef:
linda, bv kindjes hebben rond de 3 maanden vaak een dip in de toename van gewicht en lengte!

@hier;
koorts? geen idee waarom en voel me verder prima, maar heb het bloedheet en zweet me kapot. is vannacht begonnen en stopt dus niet. zijn echt van die opvliegers!
tessa dronk gisteravond om 1 uur bij me omdat ze uit de fles bij hans om 8 uur maar 50 cc had gehad. toen kwam ze om 6 uur weer en weer om 8....

heeft iemand ervaring met de rapley-methode?

BA ik heb even gekeken, maar als de rapleymethode betekent de beebs vast voedsel te geven in hun originele staat. Dan hebben wij dat met onze zoon gedaan. Ik heb voor hem nauwelijks gepureerd of wat dan ook. Hij gaf nl zelf aan het liever zelf te willen eten. Dus zo geschiede. Wist ook niet dat dit een 'methode' was :D . Hier ging het heel goed, we zijn begonnen met het makkelijke voedsel, broccoli bloemkool etc. Was bij ons ook gemakzucht trouwens, hoef je hem ook niet te voeren :o. Hij at toen ook werkelijk alles van bloemkool tot olijf etc (beetje jammer dat het nu zo'n slechte eter is, zal de leeftijd wel zijn)

Enne, tja ieder zo zijn mening, maar als jij je toch goed voelt bij bv zal je moeder dat neem ik aan toch wel respecteren. Hier om mij heen eigenlijk alleen maar positieve reacties!! Mijn moeder is lyrisch (het is haar nooit gelukt) en dinnetjes vinden het allemaal normaal. Schoonmoeder ziet nu ook eindelijk de voordelen ervan in en mijn schoonvader kijkt niet meer angstvallig de andere kant op als ik zit te voeden :D .

Linda, wat vervelend dat hij onder de curve zit en naar beneden afbuigt. Is ie niet toevallig ziek geweest of zo? Verder zou ik me er niet teveel van aantrekken, zeker niet als ie het gewoon goed doet. Het ene kind is nu eenmaal het andere kind niet.

Wanneer gingen jullie beebs trouwens de avonden een beetje tukken? EN de nachten? Bente is inmiddels 3 1/2 maand, maar slaapt de avonden helemaal niet zeg maar (op een uitzondering na af en toe) en komt de nachten gemiddeld 3 of 4 keer. Ze gaat 's avonds pas slapen als wij ook te bed gaan. We zijn dit niet echt gewend, Jelle sliep met 6 weken van 19.00 tot 22.00 en van 22.00 tot de volgende ochtend 8 of 9 uur. En dan zeggen ze dat jongetjes minder slapen als meiden :Y) .

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:48

Ik heb een Hotmilk Bh maat G, moet zeggen dat ik hem bijna nooit aandoe. Ze lijken er een beetje van boven uit te kieperen, de pasvorm is bij mij dus niet zo'n succes!
Ik zweer bij de bh's van Royce, is een engels merk, en qua prijs echt een aanrader om te bestellen via http://www.nursingbra-shop.co.uk/
Ze zijn hier de helft (!) goedkoper dan in NL en de verzendkosten zijn maar 1 pond = ongeveer 1 euro.

Ik heb het boek eten met de kleintjes van mijn ouders gekregen, en ik lees het nu al best vaak door, ook alleen qua bv staan er goede tips in.
Verder vind ik het fijn dat erin rekening mee wordt gehouden als je vega bent en je kind ook geen vlees wilt voeren.
Heel duidelijke schema's over wanneer ze wat mogen en kunnen eten!

Ik ben ook met de fles grootgebracht, omdat mijn moeder volledig werd geindoctrineerd door de anti-bv-mafia in de seventies. (terwijl ze eigenlijk heel graag bv wilde geven, maar hier dus totaal niet in werd begeleid of gesupport)
Ik ben dus al mijn hele leven allergisch voor van alles en nog wat, vandaar dat ik zeker voor bv wilde gaan!
Kan me nu niet anders voorstellen, ik vind het zo gezellig en een oergevoel!
Familie is het ook inmiddels wel gewend om tegen die koplampen aan te kijken, haha!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:01

am13 ben jij vegetarisch? En wil jij je kind vlees onthouden? Of toch aanbieden?
Ik ben ook vegetarisch en heb in het begin moeite gehad met het aanbieden van vlees (manlief heeft graag zijn lappie vlees nl) maar uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat we het wel aanbieden (net als vervangers overigens) en dat hij zelf de keuze moet maken van het wel of geen vlees eten.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:11

Ik ga het pas aanbieden als ze die keus ook daadwerkelijk kan maken, mijn vriend eet wel nog vlees maar ik maak het nauwelijks klaar en hij mist het ook niet echt.
Als ik ergens onpasselijk van word is het wel van die gepureerde potjes met vlees erin, bleeegh! Wij kregen als kind thuis ook geen vlees en we zijn allemaal opgegroeid tot gezonde mensen.
Misschien wel iets korter dan de gemiddelde nederlander, maar dan zie je gelijk hoeveel groeihormoon er in vlees zit.... :D haha lekker kort door de bocht....
Ik eet trouwens wel vis en ook regelmatig vervangers of een ei.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:19

Een kind kan een keuze maken op het moment dat het op zijn bord ligt en hij het zelf op kan pakken en proeven. Hier was dat al met een maand of 7. Vanaf die periode kunnen ze dus al een keuze maken. Overigens heb ik nooit potjes gegeven, brrr, alleen al van de lucht word ik onpasselijk :o . Enne, hier vanaf 3 jaar geen vlees gegeten, maar toch echt behoorlijk langer als de gemiddelde Nederlander :D Ik eet zelf overigens geen vis, wel eieren. Kinderen kunnen dus behoorlijk snel een keuze maken vind ik dan..... Maar goed, das voor iedereen verschillend, was even nieuwsgierig hoe jij erover denkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:22

Somokkele gaaf dat jullie je zoon dus stiekem volgens de rapley methode (ik typ altijd replay, haha!) eten gegeven hebben.
Wbt slapen, Yasemin is nu 4 maanden en slaapt meestal tussen 20.30 en 21.30 en hoevaak ze 's nachts komt is zo verschillend...
Ze sliep tot de 3 maanden denk ik ook pas laat 's avonds, maar ze gaf ineens aan vroeger moe te zijn (ze werd jengelig) dus heb ik haar vroeger in bed gelegd en dan viel ze als een blok in slaap.

Am13, ik ga eens snuffelen op die website, bedankt!
Dat boek zal ik ook eens naar kijken.

Wbt vlees kan ik niet over meepraten, wij eten hier gewoon vlees, alleen geen varkensvlees. :P

Owja over onze nacht... Ze werd precies iedere 2 uur wakker.
21.55 lag ze te slapen, 23.55 werd ze wakker, speentje. 01.55 hetzelfde, 03.55 wakker en honger, 05.55 speentje en vervolgens werd ze wakker om 07.55!
Is dit toeval of wat? Ik begin me te denken dat er wat mis gaat in haar slaapcyclus?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:34

Keuze,.... keuze.... ik vind dat ze nog weinig keuze hebben en zeker met 7 maanden :=
Ik wil dat ze alles leert eten, blijkt het keer op keer geen succes dan houdt het op maar in mijn ogen hebben zulke kleintjes nog weinig te willen...
Dan ben ik mss streng hoor... maar kinderen die tetteren met eten vind ik wel zo verschrikkelijk, of waar steeds een speciaal potje voor gekookt moet worden,...
Als ze een bepaalde leeftijd heeft en echt duidelijk geen vlees zou willen eten vind ik dat een ander verhaal. Maar zie dat eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren :)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:43

Ach ieder zijn ding, maar ik vind de potjes juist erg lekker ! (vooral Friso :D) en mijn zoontje van (net) 2 eet ze nog wel eens als het zo uitkomt. Zit nl weinig zout ed in, dus als wij iets makkelijks eten (waar juist veel zout in zit, helaas) dan geven we hem eerder een potje. Vegetarisch eten wij ook, gemiddeld 1 keer per week en ook vis. Meer voor het milieu dan de om de dieren. We eten ook wel biologisch, dus van alles wat. Hij eet alles mee, alleen soms is het echt een peuter en wil ie niet. Nou dan niet, bij de volgende maaltijd krijgt hij weer (en dan eet hij meestal ook gewoon weer), hij krijgt als ie niets wil ook niet iets anders, de volgende keer eet ie wel weer.

Van bh's heb ik het liefst gewoon simpele, helemaal van katoen, die zachte, zonder randjes enzo. Al dat voorgevormde e.d. en kant en synthetisch enz, irriteert mij altijd. Dus gewoon een van de hema of zo. Misschien niet zo mooi, maar zit het lekkerst (scheelt misschien ook wel dat ik geen grote cupmaat heb, dan is alleen katoen stevig genoeg!)

Zo Nathalie, das best vaak dat ze wakker wordt!
Mijn zoontje heeft nog niet echt een ritme (hoe kan dat ook na 2 weken :) ), maar slaapt s nachts goed en wordt maar 1 of 2 keer wakker omdat ie honger heeft. Geloof alleen dat sinds vandaag de regeldagen zijn ingegaan, vanochtend ieder uur bijna, vanaf 6 uur, pffff! Heb hem vanmiddag in de draagdoek gedaan, kan ie in ieder geval wat slapen (en het werkt weer, net als bij de eerste).

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:47

Hier ging het in 't begin ook goed, en ze heeft zelfs nachten van 10 uur gehad, maar het is nu sinds 4 weken helemaal mis. ;)
Maar dat het precies na 2 uur is dat vind ik raar.
Overdag slaapt ze ook onrustig, vaak ineens een huiltje, of wakker dat iok een speentje moet geven en dat ze weer in slaap valt.
Ik hoop maar dat het nog steeds het sprongetje is.

Wbt BH's, ik heb nu van Anne Rolfi van de Kruidvat, die zitten wel heeeel erg fijn. Maar ik wil nu voorgevormde, zit er tenminste weer wat vorm in. Mijn borsten zijn flink gegroeit (van cup A naar cup D) maar zijn helaas ook gaan hangen. En ik wil toch wel lang door gaan met voeden (minimaal 1 jaar, liefst 2) dus vind dat het tijd wordt voor een mooie voedings BH.

Die hele mooie BH's worden hier niet al te ver vandaan wel verkocht dus ik denk dat ik daar binnenkort eens naartoe rijd. Vind die toch wel erg mooi! (die van mamae.be)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:49

Woooops, zie ze staan bij babyplanet. 80 euro per stuk.
Dat is me wat teveel van het goede.... vind ze wel zooooo mooi!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:53

Marinde slaapt vanaf 3 a 3,5 maand de avonden, daarvoor was ze vaak de hele avond op. Nu is haar slaapritme veranderd en is ze rond een uurtje of 8 a 9 moe, en slaapt ze tot een uurtje of 7.30 de volgende ochtend. Tussendoor wil ze dan nog 1 en soms 2 keer gevoed worden.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:54

somokkele schreef:
Een kind kan een keuze maken op het moment dat het op zijn bord ligt en hij het zelf op kan pakken en proeven. Hier was dat al met een maand of 7. Vanaf die periode kunnen ze dus al een keuze maken. Overigens heb ik nooit potjes gegeven, brrr, alleen al van de lucht word ik onpasselijk :o . Enne, hier vanaf 3 jaar geen vlees gegeten, maar toch echt behoorlijk langer als de gemiddelde Nederlander :D Ik eet zelf overigens geen vis, wel eieren. Kinderen kunnen dus behoorlijk snel een keuze maken vind ik dan..... Maar goed, das voor iedereen verschillend, was even nieuwsgierig hoe jij erover denkt

hihi, ik denk toch dat ik met 'een keuze maken' iets anders bedoel dan jij...

we zien het wel, ik zou het fijn vinden als hier zo min mogelijk vlees gegeten wordt, dus we wachten er voorlopig lekker mee.
nu eerst: borst!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:04

Nathalie schreef:
Woooops, zie ze staan bij babyplanet. 80 euro per stuk.
Dat is me wat teveel van het goede.... vind ze wel zooooo mooi!

Als je weet wat het aan pakken flesvoeding kost, dan is de prijs van zo'n bh een schijntje ;) Op die manier heb ik ook mijn Marlies bh gekocht (was 100,-) Ik geef bv en dat is 'gratis', dus dan kan die bh er ook wel af...:)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:05

Mijn normale BH's zijn doorgaans altijd rond de 90 :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:06

Ja, dat is zeker waar. :j
Maarja op dit moment (en heb nu nieuwe BH's nodig :D ) wil ik er dat even nog niet aan uitgeven ivm een vakantie en een schoonbroer die financiele steun nodig heeft.......
Misschien later. :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:06

Mijn voedings BH's die ik nu gebruikt waren 8.99 per stuk. :D