B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:14

Glossi schreef:
Silly1972, jou waarde is wel heel erg gezakt. Heb jij alleen een opstartdosis gehad en daarna geen prikken meer? Ik denk dat je gewoon regelmatig aan de prikken moet. Mocht het met de huisarts niet lukken zou ik opzoek gaan naar een internist die veel van b12 afweet.

Ik heb 10 prikken, om de 4 dagen 1 gehad en toen 3 maanden niets, maar ze geven me geen onderhoudsdosis omdat mijn waarde nog steeds goed is volgens hun.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:15

laetitia schreef:
Dat is inderdaad wel heel erg veel...hoeveel maanden zit ertussen?
Je moet het wel bijhouden volgens mij...

Ik krijg als het goed is de 1e maand 10 injecties en daarna 1 per maand of per 2 maanden.
is dat de gebruikelijke gang van zaken?

En kan je na zo'n injectie gewoon gaan werken (word vroeg in de ochtend geprikt, werk fulltime).

Ja hoor, die injecties stellen niets voor, zolang je wel zorgt dat de ampul beetje warm is

Silly1972

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:17

Ik hbe morgen een afspraak gemaakt met de huisarts, ik blijf nl zo moe, de eerste maand na de prikken voelde ik me prima, maar daarna al niet meer, terwijl de waarde wel op peil is, dus ik snap het niet

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:22

Silly1972 schreef:
Ik hbe morgen een afspraak gemaakt met de huisarts, ik blijf nl zo moe, de eerste maand na de prikken voelde ik me prima, maar daarna al niet meer, terwijl de waarde wel op peil is, dus ik snap het niet

Een fout die huisartsen en andere artsen keer op keer maken is dat wat jij nu schrijft.

Nadat je b12 injecties hebt gekregen is je b12 behoorlijk omhoog gegaan. Deze waarde die je nu hebt zegt niets meer over de werkelijke b12 tekort in jou lichaam op weefselnivo en kan niet meer gebruikt worden om te beoordelen of je b12 tekort hebt . Het is belangrijk dat er naar jou klachten word gekeken en je hier de onderhoudsdosering op af richt.

Dus alleen de 1e waarde telt waaruit is gebleken dat je b12 tekort hebt. Jij hebt gewoon die injecties nodig, klaar.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:09

Ik heb het met haar besproken en ze zegt dat het klopt dat de waarde weer daalt, omdat het nu naar het niveau zakt wat mijn lichaam nodig zou hebben, ze wil over 3 maanden pas weer testen en dan kijken wat ik aan onderhouds injecties nodig zou hebben. Maar als mijn waarde na 3 maanden nog 525 is, dan is de waarde toch goed? Waarom heb ik dan klachten, die kunnen toch ook ergens anders vandaan komen?

Ze is nu naar andere dingen in mijn bloed aan het zoeken, suiker, Hb, allergie etc

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:49

Ik vind het vreemd dat je niet gewoon elke maand een injectie krijgt.

Zoals ik het lees is dat nl. de gebruikelijke gang van zaken, eerst 10 in 1 maand en daarna elke maand of elke 2 maanden. Want als je lichaam geen B12 opneemt is dat een chronisch probleem en niet verholpen met 1 kuurtje...

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:52

Ik weet niet wat je begin waarde was, maar tekort is tekort en hoe langer je met een goede behandeling wacht hoe slechter het voor je is.
Hij zakt inderdaad weer die waarde maar omdat er geprikt is kan dat wel langer duren dan die 3 maanden, dus het heeft weinig nut. In je bloed is er na de injecties geen goede waarde meer te meten die naast de referentiewaardes gelegd kunnen worden.

Je klachten (ligt eraan hoe erg) kunnen ook pas na een jaar weggaan of niet omdat je er al te lang mee loopt.. Dat is dus heel verschillend per persoon.

Het is nu iig niet raar dat je nog klachten hebt.

Als ik jou was zou ik toch echt naar een goede internist gaan of jezelf goed inlezen en met die info naar je huisarts gaan. No offence voor de huisarts die hebben alleen basis kennis.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:05

bambi76 schreef:
@paula
Is je schildklier ook nagekeken?
Je hoort wel vaker dat mensen veel afvallen ook omdat ze minder trek hebben.
Gebruik je alleen B12 of ook nog andere B vitamines?

Ik heb het tegenovergestelde gehad, ik ben juist flink aangekomen:o
Zonder dat ik meer ben gaan eten...

Mijn schildklier is helemaal in orde, is vaak het eerste waar ze aan denken. En ja dat afvallen hoor ik bij de B12 eigenlijk ook alleen maar in combinatie met een verslechterde eetlust, maar met mijn eetlust is juist niets mis. Aan mijn voeding ligt het zeker niet, heb een eetpatroon waarbij ik meer dan een kilo per week van aan zou moeten komen maar bij mij ging het er juist af (volgens mijn diëtist eet ik niet maar bunker als 2 bouwvakkers bij elkaar...)
Zit nu op eens per maand prikken en moet nog een week op de volgende injectie wachten, maar heb het gevoel er echt weer helemaal aan toe te zijn... Dat heb ik nog niet zo sterk ervaren, maar de effecten na een prik worden nu ook steeds groter dus ik vind het ook niet zo heel gek.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:21

_Jen schreef:
Ik weet niet wat je begin waarde was, maar tekort is tekort en hoe langer je met een goede behandeling wacht hoe slechter het voor je is.
Hij zakt inderdaad weer die waarde maar omdat er geprikt is kan dat wel langer duren dan die 3 maanden, dus het heeft weinig nut. In je bloed is er na de injecties geen goede waarde meer te meten die naast de referentiewaardes gelegd kunnen worden.

Je klachten (ligt eraan hoe erg) kunnen ook pas na een jaar weggaan of niet omdat je er al te lang mee loopt.. Dat is dus heel verschillend per persoon.

Het is nu iig niet raar dat je nog klachten hebt.

Als ik jou was zou ik toch echt naar een goede internist gaan of jezelf goed inlezen en met die info naar je huisarts gaan. No offence voor de huisarts die hebben alleen basis kennis.

ik moet toch nog terug dus ik zal het erover hebben

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:15

Als ik jou was zou ik er idd mee terug gaan. Maar dan zou ik eerst veel informatie opzoeken zodat je meer dan je huisarts weet en een goed verhaal hebt waarom je meer geprikt hoort worden.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:05

Zo heb ik het iig wel voor elkaar gekregen en ik moet zeggen ik begin me beter te voelen!!!
Ik heb nu 13 prikken gehad... 10 prikken in die 5 weken tijd, en nu krijg ik er 1 per week.

Ik heb geen spieruitval meer gehad, minder pijn en soms halve dagen vol energie vrolijk en opgewekt!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:51

Ooh hoop zo dat het bij mij ook gaat werken!
Maandag eerste prik gehad, hele aardige assistente, deed het heel langzaam. Morgen 2e.
En dan binnen 5 weken inderdaad 10 en dan om de 6 weken.

Mijn relatie begint erg onder mijn vermoeidheid te lijden...als ik 1 dag druk ben geweest en veel heb gedaan moet ik het de volgende dag echt ontgelden en ben ik niets waard.
Werk 40 uur en als ik daarna thuis kom is het eten koken, even eten en daarna meteen naar bed (rond half 9)

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:58

Sorry dat ik zomaar kon binnenvallen!

Mijn waardes waren 129, toen heb ik 4 injecties gehad en opnieuw bloedprikken toen was het 1100. Nu moet ik 1x in de 2 maanden prikken, maar merk nu al dat ik weer echt kapot ben. Slaap soms smiddags weleens een uurtje. Vorige week heb ik mijn 5e injectie gehad, en dan moet ik in mei weer bloedprikken. Stel mijn waardes zijn weer gezakt gaat ze onderzoeken of ik het gewoon niet opneem.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:36

Jackyy, lees even bovenstaande berichten op deze pagina zijn de zelfde problemen.
Bij 129 zou ik toch zoiezo wel verwachten dat ze je gewoon volgens bijsluiter van de B12 10injecties in 5 weken geven. Hier zou je de HA eventueel op kunnen wijzen, verder bovenstaande berichten...

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:57

ja dat is wel de normale gang van zaken 10 injecties in 5 weken en dan daarna afbouwen

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:00

_Jen schreef:
Jackyy, lees even bovenstaande berichten op deze pagina zijn de zelfde problemen.
Bij 129 zou ik toch zoiezo wel verwachten dat ze je gewoon volgens bijsluiter van de B12 10injecties in 5 weken geven. Hier zou je de HA eventueel op kunnen wijzen, verder bovenstaande berichten...

Ja, ik ga als ik de tijd heb alles op mijn dooie gemakkie even lezen!. Owh meen je over die 10 injecties! vaag dat ik er dan maar 4 krijg in 1 maand, en dan tussen 2 maanden in weer 1... Toch maar overleggen met de internist dan die dit heeft besloten.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:01

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:10

Met mij gaat het echt slecht, vanochtend met de assistente overlegd en straks even bellen met de HA. Krijg waarschijnlijk nog een uitgebreider onderzoek. Was zondag zelfs in paniek, leek wel een terminaal patient. Kwam zondag om 11.00 uur uit bed (was om 21.00 uur naar bed gegaan), op de bank gelegen. Toen van half 2 tot half 4 weer in bed geslapen, heb toen met mijn vriend even een autotochtje gemaakt en lag daar met een dekentje in de auto als een zombie, laatste gedeelte in auto geslapen, thuis weer op de bank gaan liggen en weer geslapen. Was bijna naar de eerste hulp gestapt door de paniek.

Heb me nu ook aangemeld voor een intake bij het vermoeidheidscentrum, want het wordt met de dag erger. Wat kunnen jullie nog wel en wat kunnen jullie niet meer door jullie vermoeidheid?
Als ik bijv. zaterdag heb gereden en stallen heb gedaan en daarna nog een afspraak heb (familie/vrienden) dan lig ik om 20.30 uur echt knokout en ben ik zondag niets waard.
Na een dag werken ga ik meestal rond half 9 naar bed en sta de volgende ochtend (na ongeveer 10 uur slaap) dood en doodmoe op. Dan heb ik meestal tot 15.00 redelijk wat energie om te kunnen functioneren op het werk en daarna is het gedaan. Vanavond heb ik les met paardje maar denk dat ik het toch maar moet afzeggen, licht van buiten doet pijn aan mijn ogen en lichaam doet ontzettend pijn van de vermoeidheid…

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:40

Ik lig meestal om 9 uur op bed, omdat ik dan te moe ben om op mijn benen te blijven staan, ga dan niet gelijk slapen, kijk dan nog wel even tv, omdat ik toch wil proberen een normaal ritme te blijven houden.
Het maakt ook niet uit of ik 8 uur of 10 uur slaap heb, ik sta altijd moe op.

Maar zo erg als jij het hebt heb ik het zeker niet.
Ik kan het wel een hele dag vol blijven houden, maar dan moet ik echt bezig zijn anders gaat het niet.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:04

Mijn dochter sliep n gegeven moment dus 18 uur per dag en was nog moe. Nu draait haar eigen praktijk prima dus er is echt hoop. Maar trek er wel genoeg tijd voor uit.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:18

Vraagje aan iemand die weleens die tabletten neemt...

er zijn recovery power talbetten van Bloem... ik weet dat ik die moest hebben. Maar, ik zie nu ook dit:
http://www.vitaminstore.nl/vitaminen/73 ... b-12-b-12/

zou dit hetzeflde zijn? Het gaat er toch om dat het niet in je maag pas opgenomen wordt? Want dat helpt niet bij mensen met een b12 tekort.... toch?

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:20

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:25

@Marjo_Wystan: Volgens mij zijn het tabletten die je onder de tong moet laten smelten. Waar je wel op moet letten is de hoeveelheid B12 die er in de tabletten zitten. In die van Bloem zit namelijk 10mg (400.000% ADH) per tablet, wat dus echt heel erg hoog is.

Hebben jullie ook weleens dat je benen/armen zomaar gaan slapen of gevoelloos worden? Of dat je een soort van kleine stroomstootjes door je been/arm heen voelt?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:39

ja dat heb ik voornamelijk in mijn benen als ik op bed lig

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:08

vooral handen heb ik dit vaak. (slapen)

en gevoelloos, vooral mijn benen. vandaag gefietst en dat merk ik gelijk, nu hele tinteling en voelen echt heel zwaar. Anders dan een normale spierpijn zeg maar. Ik wil nu dus tabletten gebruiken voor het sporten e.d. Dus gewoon wel injecties houden, maar tussendoor tabletten...

ben benieuwd of het helpt!

wat ik een hele erge klacht vind, weet niet of jullie dat ook hebben, maar als het koud is... of soms gewoon... dat je de wind langs je huid voelt gaan, of soms zelfs een aanraking die zo pijn doet dat je bijna moet huilen... Of dat je het zo koud hebt als je gaat slapen en je kunt gewoon niet ontspannen omdat je niet warm wordt,... en je spieren van je rug doen zo'n pijn... oef, ben blij dat het zomer is!!!! :D
Laatst bijgewerkt door Marjo_Wystan op 25-04-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt