Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Muds schreef:CRos95![]()
Goed zo appiesjappie, lekker sportenEven goed gebruik maken van de endorfines die daarbij vrijkomen
Met mij gaat het.. redelijk.![]()
Vanaf september kreeg ik zoetjesaan weer meer vage klachten: moe, hoofdpijn, hoge ademhaling, duizelig.. Ben een paar keer bij de huisarts geweest, bloed laten prikken -was uiteraard weer niets mis mee- en zo. Dus ik dacht al dat het weer op 'spanning' toegeschreven kon worden.
En toen gaf de huisarts me een verwijsbrief voor de fysio. Uhm.. fysioM'n nek zat inderdaad vast en ook m'n nekspieren waren vreselijk staalkabelachtig, maar hoe zou dat vermoeidheid en een hoge ademhaling kunnen verklaren? Maar ik ben wel gegaan -altijd fijn, even de spiertjes los laten werken
- en heb met de fysio hierover verder gefilosofeerd. Hij wist in eerste instantie ook de link niet te leggen, maar kwam even later met het volgende verhaal: in je ruggemerg zit een bepaalde zenuw (parasympatisch?) die invloed heeft op verschillende organen en kan vermoeidheid en duizeligheid veroorzaken. En bij navragen ook een hoog zittende ademhaling
![]()
Het zou kunnen zijn dat die zenuw overprikkeld is en zodoende die vage klachten veroorzaakt. Dus daarom ga ik nu weer regelmatig naar de fysio
Muds schreef:CRos95![]()
Goed zo appiesjappie, lekker sportenEven goed gebruik maken van de endorfines die daarbij vrijkomen
Met mij gaat het.. redelijk.![]()
Vanaf september kreeg ik zoetjesaan weer meer vage klachten: moe, hoofdpijn, hoge ademhaling, duizelig.. Ben een paar keer bij de huisarts geweest, bloed laten prikken -was uiteraard weer niets mis mee- en zo. Dus ik dacht al dat het weer op 'spanning' toegeschreven kon worden.
En toen gaf de huisarts me een verwijsbrief voor de fysio. Uhm.. fysioM'n nek zat inderdaad vast en ook m'n nekspieren waren vreselijk staalkabelachtig, maar hoe zou dat vermoeidheid en een hoge ademhaling kunnen verklaren? Maar ik ben wel gegaan -altijd fijn, even de spiertjes los laten werken
- en heb met de fysio hierover verder gefilosofeerd. Hij wist in eerste instantie ook de link niet te leggen, maar kwam even later met het volgende verhaal: in je ruggemerg zit een bepaalde zenuw (parasympatisch?) die invloed heeft op verschillende organen en kan vermoeidheid en duizeligheid veroorzaken. En bij navragen ook een hoog zittende ademhaling
![]()
Het zou kunnen zijn dat die zenuw overprikkeld is en zodoende die vage klachten veroorzaakt. Dus daarom ga ik nu weer regelmatig naar de fysio
Muds schreef:Oei xChantal94, als ik je verhaal lees kan ik me weer helemaal voor de geest halen hoe m'n eigen 'dipje' was verlopen.Héél herkenbaar, tot 'Met m'n gedachten was ik er nog, maar ik had geen macht meer over m'n lichaam..' aan toe.
Eigenlijk is het in dit geval al te ver gegaan, kun je het eerder aan voelen komen? Ik kreeg de tip om af en toe even m'n lijf te 'scannen' op bepaalde signaaltjes die aangeven dat er HV aan zit te komen: met je gedachten je lijf nalopen op stressignaaltjes, zeg maar. Als je dan merkt dat je lijf zo'n signaaltje geeft, al is het nog zo subtiel, kun je op dat moment al ingrijpen: wat is er aan de hand, waarom voel ik HV opkomen, kan ik iets doen om het te verminderen/voorkomen?
Als ik zo ver ben als jij beschrijft neem ik een oxazepammetje, omdat het me simpelweg in dat stadium niet lukt om er zelf uit te komen.Een andere tip kan ik je helaas niet geven.
En inderdaad, was er op dat moment iemand bij je? Want om dan helemaal alleen te zijn lijkt me niet prettig
CRos95 schreef:dat is toch spierverslapper? En kan je die gewoon bij de apotheek halen? Ik heb namelijk het probleem dat alles gaat verkrampen en heb daar al sowieso 2 peesontstekingen aan overgehouden. Niet zo handig dus...
Muds schreef:CRos95 schreef:dat is toch spierverslapper? En kan je die gewoon bij de apotheek halen? Ik heb namelijk het probleem dat alles gaat verkrampen en heb daar al sowieso 2 peesontstekingen aan overgehouden. Niet zo handig dus...
Op de gebruiksaanwijzing staat 'werkt kalmerend en vermindert angst en spanning'. Ik denk dat ze ook wel spierspanning bedoelen, want dat kun je wel merkenJe wordt er hééééél relaxed van
![]()
Of je het zonder recept kunt krijgen weet ik niet.
Deeday schreef:ik heb het dan kennelijk niet zo erg als jullie.. Want ik krijg hem vrij vlot weer onder controle door hardop te gaan zingen of met iemand te gaan praten... Hier verkrampt de boel ook wel maar niet zo erg dat ik niks meer kan of wat dan ook..
Idd net wat muds zegt.. Af en toe je lijf scannen en dan daar de ontspanning weer in brengen helpt heel erg.. Bij mij dan althans..
Muds schreef:CRos95 schreef:dat is toch spierverslapper? En kan je die gewoon bij de apotheek halen? Ik heb namelijk het probleem dat alles gaat verkrampen en heb daar al sowieso 2 peesontstekingen aan overgehouden. Niet zo handig dus...
Op de gebruiksaanwijzing staat 'werkt kalmerend en vermindert angst en spanning'. Ik denk dat ze ook wel spierspanning bedoelen, want dat kun je wel merkenJe wordt er hééééél relaxed van
![]()
Of je het zonder recept kunt krijgen weet ik niet.
xLiezel schreef:deze tabletten krijg je alleen met toestemming van je HA
joyce2 schreef:Idd, Oxazepam is een kalmeringsmiddel, dat kan je niet zomaar ff bij de Etos halenMaar ik weet ook niet of het iets is wat je zou moeten willen, anders heb je steeds meer middelen nodig om je hyperventilatie aan te pakken en eerlijk is eerlijk, het zit allemaal gewoon tussen onze oren! Maar goed, als je je huisarts er om vraagt, zal die ook wel zeggen of het een goed hulpmiddel voor jou is, of dat je beter iets anders kunt proberen.
xLiezel schreef:joyce2 schreef:Idd, Oxazepam is een kalmeringsmiddel, dat kan je niet zomaar ff bij de Etos halenMaar ik weet ook niet of het iets is wat je zou moeten willen, anders heb je steeds meer middelen nodig om je hyperventilatie aan te pakken en eerlijk is eerlijk, het zit allemaal gewoon tussen onze oren! Maar goed, als je je huisarts er om vraagt, zal die ook wel zeggen of het een goed hulpmiddel voor jou is, of dat je beter iets anders kunt proberen.
Indd.. ik heb mijn HV / angst probleem heel lang met Ozazepam aangepakt.. op het moment zelf is het heel erg fijn, je word er gewoon rustiger van en een stuk minder bang.. maar ook kun je dit niet altijd blijven gebruiken..en als je het eenmaal een tijdje bijvoorbeeld echt elke dag gebruikt ( wat ik dus deed ) kun je er niet zomaar mee stoppen maar moet je het afbouwen..en dat is niet zo'n pretje kan ik je vertellen..
joyce2 schreef:@Deeday: Zo sta ik er inderdaad ook in. Je kunt je symptomen wel proberen te onderdrukken met een medicijn, maar het lost je probleem niet op, je schuift het alleen maar voor je uit!
Laatst was ik bij een angst tandarts, omdat ik me ook heel ongemakkelijk/hyperig voel bij de tandarts. Wat zegt dat mens? "Kom volgende week maar terug, hier heb je een recept voor een kalmeringsmiddel" Ja halloooo, als ik dat had gewild, had ik niet naar een angst tandarts hoeven gaan... Ben dus ook niet meer terug gegaan!