Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 13:00

Als Chiara een jongetje was geworden dan had ze Mika geheten,... totaal niets Italiaans dus :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:32

WowAmigo schreef:
7/8 voedingen en zij vind dat niet normaal? Rare deskundige!
Kijk eens op http://www.borstvoedingsforum.nl, daar kan je op al je vragen antwoord krijgen. (Namelijk dat alles normaal is ;-)) Mijn oudste zat lang op 9 voedingen ofzo, niet op de teller kijken als verder alles goed gaat hoor! :-)

Dat kreunen dat ken ik, hebben mijn beide meisjes gedaan, ik werd er wakker van, vooral in de vroege ochtend. Bij de jongste ben ik er mee naar de osteopaat geweest, ze had spanning op de buik en nek van de bavelling, tijdens de behandeling kreeg ze enorme poepluier en na een paar behandelingen (2 ofzo) was het over.

Waarom zou het een rare deskundige zijn? Zoveel deskundigen en zoveel meningen.
Zelf vind ik zoveel voedingen ook veel maar als je baby het goed doet en je voedt op verzoek is het toch prima...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:37

Omdat er niks mis is met 7/8 voedingen voor een kindje van 3 maanden en dat zou voor elke deskundige toch hetzelfde moeten zijn. Net wat je zegt, als je kindje verder tevreden is en het goed gaat is het goed. Dus niet teveel, als je begrijpt wat ik bedoel ;-)

Risico van zulke uitspraken is dat moeders gaan denken dat ze niet zo vaak moeten voeden en gaan rekken etc, waardoor de productie terugloopt en uiteindelijk overgegaan wordt op de fles
omdat de moeder " niet genoeg had".

Daarom vind ik dat inderdaad een rare uitspraak van een deskundige!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:42

Dat is dus jouw mening en mijn mening is dat je best wat meer tijd tussen de voedingen mag laten.

Er zijn namelijk ook heel veel moeders die BV opgeven als ze 'te veel' moeten voeden en daardoor denken niet genoeg te hebben.

Kijk, vandaar is van 2 kanten bekijken misschien niet onhandig. :)

Ik begrijp ze allebei wel maar je moet voor je zelf een beetje 'common sense' hebben denk ik en zelf ook ergens over na moeten/kunnen denken en nagaan wat het beste voor je eigen kindje is. :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:10

Maar je kunt met BV geven toch niet zeggen "nou voed ik maar wat minder vaak?" Dat is toch niet voor niets? Kijk, als je kindje niet normaal drinkt, of je productie komt niet goed op gang of wat dan ook, dan moet je ingrijpen want dan gaat er echt iets niet goed, maar goed bv kunnen geven is een kwestie van afstemmen van vraag en aanbod en als je kindje 7/8 voedingen nodig heeft en je gaat er maar 6 aanbieden, ja, dan kan je er donder op zeggen dat je te weinig hebt/gaat krijgen natuurlijk...

Mijn tweede kindje dronk gewoon veel beter en die zat al snel op 6. Mijn eerste kon dat niet en die zat heel lang op 7/8. Niks mis mee, ik denk als ik die naar minder voedingen had gezet dat mijn voeding was teruggelopen omdat ze per keer gewoon niet zoveel dronk!

De tweede heeft een tijdje heel onrustig en erg vaak gedronken, dat was teveel, maar die had ook spruw waardoor ze niet goed dronk. Na ingrijpen ging dat weer beter.

Overigens is heel vaak moeten voeden vaak een paar dagen regelen en dan is het ook weer klaar! Moeders denken dan idd dat ze niet genoeg hebben en als je er niet aan toe geeft dan is dat inderdaad ook zo :-)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:49

Hier had ik 2 heel snel tevreden meiden en een heel ontevreden hongerig jongetje. Hij heeft het veel langer volgehouden om die extra voeding te pakken. Gewoon kijken wat je kindje wil hoor. Die weet wat het beste is voor hem of haar! De tijd van borstvoeding is toch al zo snel voorbij, dus zorg dat je er intens van kan genieten! Ik wil maar zeggen: Elk kind is verschillend.

Ik probeer moeders niet te veroordelen als ze kiezen voor de fles, maar het verdient altijd mijn respect als ze in elk geval een poging hebben gedaan om borstvoeding te geven. Hoe het verloop dan gaat, hangt veel af van in hoeverre een moeder die borstvoeding geeft, gesteund wordt door haar omgeving. Ik ben zelf nogal eigenwijs en had me goed ingelezen, maar er zijn legio moeders om mij heen gestopt of er niet eens aan begonnen, vanwege een eigen onwetende moeder of vriendinnen, die het onhandig vonden.

Volg je hart en wees trots op elke dag die lukt. ;)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:43

Over het aantal voedingen

Ik heb een dochter van 9 maanden en voed nu nog ongeveer 5 keer per dag. Heb in het begin gebeld met Icare omdat ik erg onzeker was.
Mijn dochter kwam soms wel 3(!!) keer in het uur!! Ondertussen huilde ze erg veel. Ik voedde haar, legde haar weg en zodra ze wakker werd wilde ze weer drinken. Ik vertel dit omdat ik het eens ben met zowel WowAmigo als MamboBeach. Ik voedde dus wel teveel en kwam daardoor in een cirkel.
Je hebt voormelk en achtermelk. De voormelk zorgt ervoor dat de ergste dorst weg is en is zoeter. De achtermelk voed meer en langer en komt na de voormelk.
Daisy kwam 3 keer in het uur waardoor ze enkel voormelk dronk, dan had ze wel weer genoeg. Ze viel dan in slaap en wordt vlot wakker doordat ze enkel voormelk had gehad. De voormelk zorgt er dus voor dat ze bijna geen slaap krijgt en ook meer krampjes. Ze wordt huilend en ontroostbaar wakker en je voed haar weer.... Ze wordt steeds moeier en de onzekerheid slaat toe.

Advies: minstens 3 uur tussen de voedingen. Was eerst 2 dagen afzien, maar daarna dronk ze beter en sliep daardoor ook beter. Ze werd ineens een heel ander kind. Dus je kan wel teveel voeden.

Toch is het een balans tussen avraag en aanbod. Als je melkaanbod te laag is komt de baby meer, waardoor de melkaanmaak stijgt. Daarvoor zijn ook de regeldagen. Als je teveel melk hebt krijg je stuwing en wordt de melkaanmaak geremd. Een heel mooi systeem die eigenlijk maar 1 nadeel heeft; zodra je erin wilt gaan regelen werkt het niet meer :+

Ik heb me ongeveer een week gehouden aan de 3 uur ertussen. Merkte dat het al snel meer werd en voed sindsdien weer op vraag. Het is een heel mooi systeem die in principe goed werkt. Als het richting het extreme gaat moet je ingrijpen maar heb anders vertrouwen in dit wonderlijke loupesysteem.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:17

Ja, dat ben ik ook wel met je eens hoor, maar in jou geval liep er dus iets niet goed! Dus dan is ingrijpen wel goed, maar om zomaar op het aantal te zeggen "dat is veel" vind ik gewoon van het geval afhangen.

En dan zat jij ook op meer voedingen dan 7/8 natuurlijk!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:11

WowAmigo schreef:
Ja, dat ben ik ook wel met je eens hoor, maar in jou geval liep er dus iets niet goed! Dus dan is ingrijpen wel goed, maar om zomaar op het aantal te zeggen "dat is veel" vind ik gewoon van het geval afhangen.

Ik heb ook geen aantal genoemd wat teveel is. En je hebt ook regeldagen, dus als de baby meer komt eerst een paar dagen aankijken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:14

@Trisca: daar kan ik me helemaal in vinden. In principe gewoon op het 'systeem' vertrouwen, tenzij het echt extreem wordt zoals in jouw geval. Goed dat je zo goed het heb op kunnen lossen!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:08

Ik word dus ook echt gek van dat op behoefte BV geven, je bent er de hele dag druk mee en ik heb amper tijd om zelf even onder de douche te gaan staan.

Heb nu even een tussenoplossing in de hoop wat regelmaat te krijgen. Ik kolf 6x per dag en geef haar voeding met de fles (BV). Dan zie ik daadwerkelijk wat ze drinkt en het blijkt dus dat ze heel vaak kleine beetjes drinkt. Nu zorg ik ervoor dat ze 1x per 4 uur (of als ze blijft slapen langer) een volledige voeding krijgt en als ze tussendoor komt dan mag ze nog even aan de borst. Ze huilt wel heel veel, maar eerst dacht ik dus dat ze honger had, maar nu ben ik er steeds meer van overtuigd dat ze gewoon een zuigbehoefte heeft. Dit omdat ze als ze huilt en ik leg haar aan, maar 4 of 5 x sabbelt en dan slaapt. Leg ik haar dan weer in 't bedje, dan komt ze bijv. na een half uur weer. Af en toe vindt ze haar handje/vingertje whatever en dan sopt ze daar op. Een speentje is ze nog niet zo van overtuigd.

Aan m'n borstvoeding op zich ligt het niet want ze komt genoeg aan, maar een beetje tijd om ook zelf wat te doen vind ik wel belangrijk. Vandaar dat we 't zo even proberen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:06

Begrijp ik goed dat je dochter nu exact 1 maand is?? En je verwacht al ritme?
Ik heb de eerste 6 weken echt niks gekunt. Kon haar nieteens wegleggen. Liep de hele dag met haar op de arm.
Gelukkig had ik met 1 maand niet al de irritatie die jij nu hebt (zo te lezen dan). Ben beniewd hoe je straks omgaat met de sprongetjes en het doorkomen van de tanden.
Dit is niet aanvallend bedoeld hoor, maar probeer je een beetje te berusten dat je een kind hebt die je nodig heeft. Ze is net een maand op de wereld en daarvoor hoorde en voelde ze jou constand. Dat ze nu veel bij je wil zijn en troost zoekt is helemaal niet gek. Misschien is een draagzak iets??

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:42

WowAmigo schreef:

Met mijn dochter wilde ik ook meer voeden in het ZH omdat het met mij niet lekker ging en mijn dochter had het RS-virus. Er werd mij het advies gegeven om toch minimaal 2,5 uur tussen de voedingen te laten zitten en met mijn BV was ook niets mis maar ik ging zelf twijfelen en meer aanleggen omdat ik onzeker werd dat mijn dochter te weinig kreeg. Heb het advies opgevolgd en werkte heel goed, ben blij dat ik het zo heb gedaan!

Voor en achtermelk ga ik eigenlijk altijd van uit dat iedereen het zo geeft en doet maar dat is natuurlijk niet zo. Er zijn ook moeders die iedere borst geven. Heb altijd 1 borst gegeven, voor en achtermelk en dan zaten ze vol.

WowAmigo, ik bedoel te zeggen dat je je hart moet volgen maar dat als 1 iemand een ander advies geeft dan wat jij gewend bent het niet per definitie raar is of een 'rare deskundige'.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:45

Boya, ook kan ik jouw reactie wel begrijpen hoor...
Het is allemaal wennen! Geniet ervan, het duurt maar zo kort dat zul je je straks wel realiseren! :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 10:42

Dan is Chiara denk ik gelukkig heel makkelijk geweest in het begin :=
Die heb ik geregeld wakker moeten wassen omdat ze écht een voeding nodig had :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:36

pfff, blijf het heel knap vinden van de mama's dat ze hebben volgehouden terwijl het hele leven al zo op z'n kop staat! dan ook nog al die uren kolven, voeden, weer voeden etc...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:46

Zo zie ik het gelukkig niet BA :+

Ál die uren voeden, kolven etc... valt in mijn ogen best mee hoor...
Ik heb nooit uren hoeven voeden maargoed ben momenteel ook huisvrouw. Maar dan nog... ;)
In het begin is het idd best veel en intensief. Maar een flessenkind moet net zo goed voeding krijgen dus denk dat er relatief weinig verschil in zit hoor :+

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:30

MamboBeach; ik heb ook altijd 1 borst gegeven. Na een maand of 6 kon ze beide drinken. :j

Ik denk dat BV in het begin een tijdsinvestering is die veel mensen onderschatten. Ook kan je in het begin last hebben van kloven, blaren etc (eerste 1-2 weken). Daarna is het erg makkelijk en weet je altijd dat je baby exact krijgt wat ze/hij moet hebben.
Heb ook het idee dat het veel minder tijd neemt. Ik hoef het niet klaar te maken, warm te maken, flessen schoonmaken etc. Het is gewoon kind pakken en plop! :+

Maar inderdaad wat Cyntje al zegt, als je werkt en moet kolven lijkt het mij wel zwaar :o Ik kolf 's morgens om haar pap mee aan te maken en dat is niet mijn favo bezigheid }:0

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:34

is er ook iemand van jullie die pas op het moment direct na de geboorte de definitieve keuze voor bv heeft gemaakt?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:09

vrees als ik niet van te voren erg pro BV was geweest ik in de eerste week gestopt was :o
(Moet ook wel zeggen dat een keizersnede en een licht kindje niet de ideale omstandigheden zijn om BV op gang te krijgen)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:57

Pro BV, ik krijg daar echt de kriebels van, hihi! :)

Ach BA, ik wilde BV geven maar als het niet zou lukken zou het jammer zijn en zou ik lekker FV gaan geven! Mijn 3e werd middels een keizersnede geboren en ik had direct heel veel voeding. Nu vertelden ze ook dat dat best ongewoon is dus heb ik nooit veel klagen gehad met BV, dat is weer de andere kant...

Iedereen moet doen waar je je lekker bij voelt. Ik ben heel eerlijk BA, ik vind jou erg twijfelen, persoonlijk denk ik dan dat je het beter kunt laten omdat het misschien toch niets wordt of dat je je heel ongemakkelijk voelt. Niet dat het per definitie niet zal lukken maar imo twijfel je 'te' veel...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:23

Hier wou ik ook BV geven, maar door de moeilijk start van Sven, wou die gewoon niet drinken, door de stress daardoor wou het kolven ook niet lukken, kreeg er amper wat uit, terwijl ik in het ziekenhuis de eerste dag juist veel voeding had,

ik was dus genoodzaakt om te gaan bijvoeden, we gaven de eerste dagen voeding via een spuitje en de pink zeg maar.

met veel moeite, het was immers kerst hebben we gewone voeding gekregen, en toen begonnen met bijvoeden, mijn mannetje was in eens zo te vreden, dat ik toen besloten heb om helemaal te stoppen met kolven van de bv. want aan de borst zelf wou die nog steeds niet.

ons mannetje is vandaag precies een maand oud, het is een tevreden klein mannetje wat een fijn regelmaat heeft ondertussen.
Ook mamma vind dit erg fijn, momenteel loopt de voeding nog steeds zo mijn borsten uit, maar we blijven nu toch bij de KV.

Boya ik snap je gevoel volkomen, als het zo met afkolven en de fles geven goed gaat, en je krijgt wat regelmaat waarom niet, ik zou het dan ook zo gedaan hebben hoor.

want elk uur voeden zou mij ook gaan opbreken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:09

Boya schreef:
Ik word dus ook echt gek van dat op behoefte BV geven, je bent er de hele dag druk mee en ik heb amper tijd om zelf even onder de douche te gaan staan.

Heb nu even een tussenoplossing in de hoop wat regelmaat te krijgen. Ik kolf 6x per dag en geef haar voeding met de fles (BV). Dan zie ik daadwerkelijk wat ze drinkt en het blijkt dus dat ze heel vaak kleine beetjes drinkt. Nu zorg ik ervoor dat ze 1x per 4 uur (of als ze blijft slapen langer) een volledige voeding krijgt en als ze tussendoor komt dan mag ze nog even aan de borst. Ze huilt wel heel veel, maar eerst dacht ik dus dat ze honger had, maar nu ben ik er steeds meer van overtuigd dat ze gewoon een zuigbehoefte heeft. Dit omdat ze als ze huilt en ik leg haar aan, maar 4 of 5 x sabbelt en dan slaapt. Leg ik haar dan weer in 't bedje, dan komt ze bijv. na een half uur weer. Af en toe vindt ze haar handje/vingertje whatever en dan sopt ze daar op. Een speentje is ze nog niet zo van overtuigd.

Aan m'n borstvoeding op zich ligt het niet want ze komt genoeg aan, maar een beetje tijd om ook zelf wat te doen vind ik wel belangrijk. Vandaar dat we 't zo even proberen.

Dit deed mijn dochtertje ook, maar die had spruw, heb je daar al op gecontroleerd toevallig? En we zijn bij de osteopaat geweest en hebben ingebakerd en toen kwam de regelmaat meteen. Ging ze meer en langer slapen en veel beter drinken!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:13

benangelique schreef:
is er ook iemand van jullie die pas op het moment direct na de geboorte de definitieve keuze voor bv heeft gemaakt?

Imo maak je je veel te druk hierom. Waarom niet gewoon afwachten tot je kindje geboren is en kijken hoe het gaat? Waarom denk je dat je van te voren al die keuze moet maken?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:18

trisca schreef:
Begrijp ik goed dat je dochter nu exact 1 maand is?? En je verwacht al ritme?

Ritme op zich niet, maar wel even een moment op de dag dat moeders even onder de douche kan zonder dat Nikki de boel bij elkaar schreeuwt ;)

Maar........we kunnen melden dat we de afgelopen 24 uur niets te klagen hebben gehad. De methode om BV met de fles te geven lijkt te werken. Ze is nu iedere 4 uur gekomen en heeft tussendoor lief geslapen en weinig gehuild. Ik voel me echt fris en fruitig sinds weken :D Hoeveelheid die ze drinkt varieert wel (80-150 ml), maar goed dat is zowiezo met BV lastig te zeggen. Zo....en nu mag ik voor controle bij de gyn. en om 10.30 uur hebben we een afspraak bij de kinderarts voor U3 (regulier onderzoek) met Nikki.

BA ik heb de eerste twee weken ook vaak met de gedachte gelopen om te stoppen met BV, maar omdat hubbie behoorlijk last heeft van hooikoorts en ik op zich goede BV heb, wilden we doorzetten om het 3-6 maanden vol te houden (afhankelijk of 't met werk ook gaat lukken). Maar zoals jij nu al twijfelt ben ik bang dat je BV niet gaat volhouden. Ken behoorlijk wat mensen in mijn omgeving die in 't begin afgehaakt zijn