Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:16

Voor dat maandje zonder krijg ik waarschijnlijk 3 dagen in een maand terug waarop ik WEL dingen kan ondernemen en NIET in bed lig :P Zo bekijk ik het maar een beetje. En idd ik ben ook te bang om zwanger te worden dus die gok wil ik gewoon niet nemen.

Enne, er zijn altijd nog andere opties hoor :P

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:18

noekje schreef:
eempiej schreef:

Volgens mijn homeopaat die ik sinds 3 weken heb, zeker wel. Vooral de stediril 30 staat erom berucht :P
Ik ben daarom ook sinds 1,5 week gestopt met de pil. Gewoon op proef om te kijken wat er met mijn lichaam gebeurt.
Vriendje is op de hoogte dus die moet even een maandje zonder seks doen :P
Moet zeggen vandaag viel ik bijna flauw en daarna krijg ik altijd een migraine aanval omdat mijn hersenen dan even niet genoeg zuurstof krijgen en er dus een schommeling in mijn lichaam optreed. Maar de echte migraine bleef uit! :D Voelde vaag wel wat raar in me hoofd. Maar niet dat ik naar bed moest oid. Tot nu toe alles gunstig dus.

Oke, dat klinkt al beter!
Heb zelf de microgynon 50. Dat is een wat zwaardere pil. Kreeg ik in de tijd om hele hevige menstruatie. Wil het opzich wel proberen een tijdje zonder pil, maar weet niet of ik een maandje zonder kan :oo En heb altijd doodsangsten met condoom dat ie scheurt ofzo :o

@lammie; en ben je inmiddels bij je werk weg en heb je minder stress en minder migraines?

uiteindelijk heb ik een andere baan gevonden, meer uren, veel leukere doelgroep, leuke collega's en bij een instelling waar het veel beter is geregeld voor de cliënten...over 5 minuten mag ik de auto in om naar huis te gaan, dan zit mijn dienst erop...en sindsdien bijna geen aanvallen meer gehad (hooguit 3) en alle stress is weg...wat verandering van baan en je vertrouwen weer terug krijgen al niet kan doen...
Laatst bijgewerkt door lammie2701 op 19-11-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:19

Paardje_13 schreef:
lammie2701 schreef:
@ Paardje 13: Sterkte, ik weet hoe het is om er dagelijks last van te hebben (heb dat ruim 2 jaar lang gehad)...

dankje... ja dat is echt rot zeg hopen dat het snel over is :\

ik hoop het ook voor je...

noekje

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:25

Heeft dan inderdaad veel invloed.. had ik toch niet verwacht! Misschien ligt het bij mij ook wel wat aan stres. Zit in examenjaar waarmee ik het erg druk heb, en moet natuurlijk ook tijd maken voor paard en vriend..

@eempiej: Zo erg heb ik er niet last van, dus kan me heel goed voorstellen dat je dat wel een maandje wil opgeven. En ja gélukkig zijn er dan nog andere opties :+

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:49

Ik heb als jong meisje jarenlang aldoor migraine gehad (zeker 1x per maand een flinke aanval), dit kwam o.a. door stress maar ook doordat ik niet goed kon zien en daardoor met mijn ogen ging knijpen. Toen ik lenzen kreeg ging het dus beter. Op een gegeven moment was het aardig gedaan met stressen dus ook dat ging over. Had heel af en toe nog een aanval, that's all.

Maar sinds een paar maanden heb ik er weer ontzettend last van. (ik weet niet of het door stress komt, misschien onbewust?) Maar er is nu wel iets nieuws bijgekomen wat ik toendertijd niet had, dat zou ook de aanleiding kunnen zijn:
Ik krijg uit het niets onscherpe 'bollen' in mijn ogen, in beide ogen aan de linker kant. Het zijn perfecte cirkels. Het is net alsof je een foto hebt en dan in photoshop 1 cirkel maakt/selecteert en die onscherp maakt. Hierop volgt hoofdpijn en dan weer een migraine aanval. Als ik even geslapen heb is het vaak weer over (ook het onscherp zien).

Is dit herkenbaar voor jullie?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:10

@Angelita, ik heb het zelf niet, althans, niet zoals jij het omschrijft. Maar ik heb wel eens dat ik onscherp zie, of uitval van mn gezichtsvermogen. Dus wat jij omschrijft, maar dan ipv onscherp echt een blinde vlek en daarna hoofdpijn --> aanval.

Ik zit zelf nog steeds op antwoord van de huisarts te wachten, ik snap echt niet dat hij nog geen reactie terug heeft gestuurd. Als ik normaal via e-consult een vraag stelde, kreeg ik dezelfde dag nog een antwoord terug. Nu heb ik woensdagavond een bericht gestuurd en vandaag nog steeds niet gehoord. Raar...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:22

Gisteren naar de neuroloog geweest voor mijn duizeligheids klachten. Ook meteen de migraine besproken.
Ik moet voor de klachten binnenkort een MRI scan. En de neuroloog zei dat hij evt wil bekijken om toch preventief medicijnen te gaan geven voor de migraine. Ben alleen vergeten te vragen welke medicijnen dat dan zijn. Even een notitie maken voor de volgende keer zodat ik het dan kan vragen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:44

Angelita: ik heb dat soms ook, van die ronddraaiende cirkels, waarbinnen dan uiteindelijk alles onzichtbaar wordt. Volgens mij is dat toch gewoon zo;n voorbode voor migraine, van die auras/schitteringe. Vaak trekt het na een poosje vanzelf weer weg, al blijf je dan nog wel een tijd het gevoel houden dat je niet lekker kan kijken en je beeld aan de zijkanten beperkt is, zeg maar (heb ik tenminste).

Ik heb die flikkerende bollen voor mijn ogen soms trouwens ook wel eens als ik me heel erg inspan en een te lage bloedsuiker heb. Ook komt er niet altijd een migarine aanval daarna, maar ik heb hier laatst ergens gelezen dat die bollen ook al een lichte vorm van migraine zouden zijn ...

Het is wel heel rot, zeker als je onderweg bent. Ik had het laatst op de snelweg in de auto en ik kon nergens stoppen. Ben toen maar achter een vrachtwagen blijven hangen en gelukkig duurde het niet lang, maar eng was het wel!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:11

Dat het aan de zijkanten nog even vaag blijft heb ik ook simodi. :j
Ik ga er wel even mee naar de oogarts (we hebben een oogziekte in de familie dus neem liever het zekere voor het onzekere) maar ga er vanuit dat het samenhangt met migraine.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:18

aargh, ik heb nog steeds niets terug gehoord van mn huisarts. Ik ga morgen maar eens bellen, want dit heb ik nog nooit meegemaakt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:35

joyce2 schreef:
aargh, ik heb nog steeds niets terug gehoord van mn huisarts. Ik ga morgen maar eens bellen, want dit heb ik nog nooit meegemaakt!
Succes!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:43

gister heb ik gelijk maar een mailtje gestuurd, want anders vergeet ik weer te bellen ;) En het heeft gewerkt, want vanochtend was mijn vraag dan eindelijk beantwoord! Mijn mail was verloren geraakt in de stroom mails over de Mexicaanse griep.

Maar goed, het antwoord:
Van mn huisarts mag ik maximaal 2x per week imigran nemen, mits ik dat niet maanden achter elkaar doe. Als ik het vaker moet nemen, of langere tijd een paar keer per week migraine blijf houden wil hij me toch op preventieve medicijnen zetten.

Ik ben dus opgelucht! Wou perse nog niet op preventief en nu durf ik wat sneller mijn medicijnen te nemen, nu wacht ik steeds te lang, waardoor ik meer last heb dan eigenlijk nodig is. Kan ik weer vol frisse moed aan het werk vandaag, haha.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:25

joyce2 schreef:
Maar goed, het antwoord:
Van mn huisarts mag ik maximaal 2x per week imigran nemen, mits ik dat niet maanden achter elkaar doe. Als ik het vaker moet nemen, of langere tijd een paar keer per week migraine blijf houden wil hij me toch op preventieve medicijnen zetten.

Gelukkig dat het antwoord meevalt!

Even een vraag hierover: wat bedoelt je arts met 2x per week? Welke dosis mag je dan innemen (50 of 1100 mg), en mag je daarvan dan per keer maar 1 tablet innemen (dus maximaal 2 tabletten per week), of wel meerdere zolang je migraine aanval duurt?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:12

Daar ben ik ook wel benieuwd naar ja. Ik gebruik bij een gemiddelde aanval vaak al 3 tabletten ('s morgens en dan 's avonds als de pijn weer terugkomt en dan vaak de andere morgen nog wel één)

En heeft er iemand hier ervaring met preventieve medicijnen. Mijn neuroloog had het er ook over en de huisarts heeft het ook al eens aangekaart. Maar ik vraag me af waar je beter mee af bent, of altijd medicijnen slikken, of gewoon Imigran als het nodig is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:07

Precies! Als ik een echte aanval heb kan het zijn dat ik zo 4x een imigran100 achter elkaar slik, dat wil zeggen wel met minimaal 8 uur ertussen, maar als zo'n hoofdpijnaanval een dag of 3 a 4 duurt moet je wel meer slikken ...

Preventief ken ik alleen bloeddrukverlagers (heb ik zelf ook, maar dat voorkomt niet alles heb ik gemerkt). Weet ook niet of het echt helpt, heb er wel een hele lage bloeddruk door omdat ik eigenlijk een normale bloeddruk heb, dus of dat nou zo geweldig is?

Ik heb wel eens gelezen dat imigran ook preventief geslikt werd, maar daar waag ik me niet aan. Ten eerste is het toch gewoon slecht spul, en ten tweede ben ik bang dat je er op den duur aan went en dat het dan niet meer zo goed helpt tijdens een aanval en dat risico neem ik niet. Ben veel te blij dat imigran iets is dat helpt bij een aanval, zou niet weten wat ik moest zonder medicatie die werkt op zo'n moment! ;)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:22

Laurabram schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar ja. Ik gebruik bij een gemiddelde aanval vaak al 3 tabletten ('s morgens en dan 's avonds als de pijn weer terugkomt en dan vaak de andere morgen nog wel één)

En heeft er iemand hier ervaring met preventieve medicijnen. Mijn neuroloog had het er ook over en de huisarts heeft het ook al eens aangekaart. Maar ik vraag me af waar je beter mee af bent, of altijd medicijnen slikken, of gewoon Imigran als het nodig is.

Ik heb een maand preventieve medicijnen gehad, propanolol. Echt verschrikkelijk vond ik het. Vond de aanvallen niet opwegen tegen de bijwerkingen dus ben ik ermee gestopt. Was heel snel duizelig, ik was gewoon niet fit meer.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:53

ik had als preventieve medicatie een zware anti-epileptica, depakine enteric 500mg. bij bloeddrukverlagers zoals propanolol viel ik altijd flauw omdat ik van nature al een hele lage bloeddruk heb...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:03

Dat probleem zou ik dus ook krijgen met bloeddruk verlagers, want daar komt het echt niet vandaan denk ik. Ik heb ook van mezelf al een vrij lage bloeddruk.

Ik gebruik nog de Imigran 50, en die helpen gelukkig voldoende. In het begin had ik nog wel eens dat als ik het 's avonds weer terug voelde komen dat ik dan gewoon m'n bedje inging, maar dan plofte ik echt de volgende ochtend uit elkaar en kreeg ik het bijna niet meer weg. Nu neem ik een Imigran in en ga naar m'n bedje en dan is het 's morgens vaak ook wel terug, maar veel minder erg en dan krijg ik het wel weer onder controle.
M'n moeder had het vroeger ook heel erg en kreeg soms op haar kop van een zeer ouderwets denkende huisarts. Het zou heel slecht zijn en zo, ook verderop in je leven. Totdat m'n moeder boos werd en zei: ik ga liever een paar jaar eerder dood met een hoofd dat het doet, dan dat ik een leven lang met koppijn rond loop. Huisarts was not amused, maar de boodschap was wel over gekomen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:24

het gaat er bij migraine om dat bloedvaten worden verwijd in de hersenen en daarom wordt er vaak geprobeerd om eerst met lichte bloeddrukverlagers te werken.

ik had om aanvallen te voorkomen een zware anti-epileptica (zelfs nog in hogere dosering dan een cliënt van mijn groep)...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:27

Ik gebruik Imigran neusspray en Imigran zetpillen. Ik weet niet uit mn hoofd hoe "zwaar" die zijn, maar ik weet wel dat mn neusspray iets lichter is dan mn zetpillen en volgens mij zijn ze zowieso wel licht hoor.

Met 2x per week bedoelt hij dat ik mn imigran mag blijven gebruiken als ik niet meer dan 2 aanvallen per week heb, dus ik denk dat ik wel meerdere keren mag gebruiken als mn aanval later op de dag weer terug komt. Maar eigenlijk heb ik dat niet gevraagd, ga daar maar gewoon vanuit ;)

En ik mocht ook niet maanden achter elkaar die Imigran 2x per week blijven gebruiken, want als ik zo regelmatig aanvallen zou blijven houden, wil hij toch gaan kijken naar een ander (preventief) medicijn.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:36

ik heb de imigran neusspray 25mg. en daarvoor had ik de imigran 50 mg pillen...de neusspray werkte veel beter dan de pillen...

maar mijn heftigste combi aan geneesmiddelen voor migraine was: 2 keer daags depakine 500mg pillen en bij een aanval(die ik in die tijd dagelijks had) 2 paracetamols met codeïne oplossen en daarbij nog een ibuprofen (500mg) slikken en dan de imigran neusspray erbij...

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:43

Woow lammie, dat kan echt nooit goed zijn!
Zowiezo die 1500 mg aan pcm en ibu! Schreef de arts dit voor?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:54

nee 1000mg pcm en 500mg ibuprofen...
en ja dit schreef de arts voor...maar mijn migraine kwam door de stress op mijn werk (achterbakse collega's en lichamelijk te zware groep en psychisch te weinig uitdaging) en door die stress was ik zwaar oververmoeid wat resulteerde in hartkloppingen en dagelijkse migraineaanvallen...zodra de stress weg was is mijn migraine en andere klachten ook razendsnel verdwenen...

bij mij helpt normale pcm echt nooit, dus pak daarom al vrij snel ibuprofen...

in die tijd had ik ook regelmatig periodes dat ik in een maand tijd maar hooguit 8 uur sliep...

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:12

Dat zeg ik, 1500 mg aan pcm en ibu ;)

En dat samen met depakine en imigran neusspray. Ik zou het niet eens in willen nemen ondanks de pijn. T klinkt echt heel veel!

Ben je toen niet (tijdelijk) op dagelijkse medicatie tervoorkoming gezet?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:15

die preventieve medicatie was eerst 1 keer daags depakine 500mg en dat is in die tijd opgehoogd naar 2 keer daags depakine 500mg...en dat was echt het hoogste wat ik kon krijgen zeiden zowel huisarts als neuroloog...