Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

judenjul

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:07

Dank voor jullie reacties, het lijkt nu beter te gaan. Hij gaat weer gedeeltelijk naar school.

Zelf doe ik op maandag bootcamp, woensdag of donderdag hardlopen afwisselend rustige duurloop of interval. Op zondag altijd hardlopen met de buurvrouw een wat snellere duurloop. Misschien pak ik de vrijdag er ook nog bij als het langer licht is.
Maar er komen hopelijk drukke puppy tijden aan.
Supervixen we hebben een Lagotto Romagnolo. Ook wel Italiaanse waterhond of truffelhond.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:24

Lies-sparkle, leuk dat je je schema deelt! Ziet er wel pittig uit, ben benieuwd hoe je gaat lopen!

SV, mooie foto's! Wat jammer hé dat er zo veel dichtgemaakt word, hier ook helaas voor altijd.
Ja ik zou ook liever de drukke hoofdpaden dicht zien, scheelt toch veel meer drukte zou je denken. Juist door meer paden verspreid de drukte zich een beetje.

Judenjul, wat leuk een truffel hond, daar heeft mijn vriendin vroeger nog eens naar gezocht, maar die waren destijds erg duur, en vrij zeldzaam.
Loop je ook hard met je hond?
Fijn dat het weer wat beter gaat met je zoontje.

Leoni, baalen van je knieen, gelukkig ga je er wel verstandig mee om, hoop voor je dat het niet erger word, en dat je lekker door kan lopen op je hv marathon!

Leuk Suliko, dat je van die sportieve plannen hebt! Ja het zal niet altijd even makkelijk zijn om tijd te vinden, als je nog zo veel andere dingen te doen hebt.
Maar het komt vast wel goed met de afstanden die je wilt lopen, je basisconditie is niks mis mee!

Vandaag hier een klein rondje interval training gedaan, ging lekker.
Ik heb ook de uitslag van de inspannings test gekregen, en die wijkt echt behoorlijk af van de garmin zones!
Heb nu handmatig de zones veranderd, ben benieuwd hoe het nu gaat.
Die anderhalf uur in zone 5, was dus waarschijnlijk in zone 4!
Hier het verschil:

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:41

Zie, dat vermoeden had ik al! Leuk dat ik in de goede richting dacht.
Heb je verder nog extra info gekregen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:07

SV, ik lees dat je al zo lang verkouden bent. Zie je dan zo'n 50km wel zitten? Waar loop je ook alweer?

Sunshine, goed intervalloopje. Ik had die eigenlijk vandaag willen doen, maar ik wacht wel tot het morgen droog is haha.

Leonie87, kun je geen oefeningen doen om die enkel wat sterker te krijgen? Ik moest van mijn fysio veel op 1 been staan nadat mijn enkelbanden een klap hadden gekregen en ik ook wat doorzakte, tandenpoetsen en koken op 1 been enzo, ik ben wel sterker geworden daardoor. Die bootcamp klinkt wel leuk eigenlijk.

Suliko, ja dat zijn inderdaad mijn bekken-/heupklachten, beenlengteverschil enzo. Ik heb geen idee wat deze masseur anders doet dan een ander, maar de 1e keer dat ik daar kwam en mijn verhaal had gedaan en hij wat testjes had gedaan enzo zei hij:"Volgens mij zit er een flinke irritatie, ik ga je lijf eraan herinneren dat het ook gewoon kan ontspannen." En dat heeft hij gedaan en dat doet mijn lijf nu ook. Echt top, ben er echt blij mee.
Ben benieuwd naar je fietsreis, tof dat je zo spontaan kan gaan (en vervelend van je relatietoestanden).

Judenjul, sterkte met je zoon. Lekker gelopen zeg!

Ieris, interessant dat die uitslag zo afweek. Als ik op mijn gevoel af ga tijdens het lopen denk ik dat mijn zones ook ongeveer zijn als die van jou.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:33

Vandaag voor het eerst geen keelpijn gehad en het hoesten lijkt ook minder. Nu alleen nog wat beter slapen.
Het is op de Sallandse heuvelrug.
Wat fijn dat die massages je zo helpen. Heb je dan ook een extra zooltje in je schoen voor dat beenlengteverschil?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:36

Oh hopelijk zet dat door!
Nee, zou eigenlijk wel moeten. Ik had een zooltje, lang geleden, maar die ben ik al jaren kwijt. Ik ben dus ook wel gewend aan deze houding eigenlijk.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:46

Fijn SV! Ik duim dat het doorzet!

Dat is een duidelijke verklaring Iris! Ik zal binnenkort mijn waarden ook weer eens opdiepen, heb het nooit aangepast :=

ik wilde morgen een klein rondje, maar er valt net gewoon een vulling (een porseleinen inlay) uit mijn kies, dus ik vermoed dat ik bij de tandarts lig ^)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:51

suliko, goed dat je voor jezelf kiest.

judenjul, sterkte voor en met je zoon. kan me voorstellen dat dat veel energie kost. wel wat afleiding zo met de hond, ookal is zo’n tripje van 500 km ook niet niks. en gefeliciteerd met je nieuwe record! goed gedaan.

ieris, interessant die hartslag info. ik begrijp alleen de zones niet zo goed, zone 5 van de test is dus niet zone 5 van garmin? want anders ligt het vrij dicht bij elkaar (166 en 169) maar dat lijkt me dan dus niet.

goof, snap ik heel goed, het was schijt weer. maar goed, ik had ook schijt, dus ben gewoon gegaan :’)

SV, yeah, geen keelpijn, wat fijn!!

ninus, jeetje, dat bedenk je ook niet zeg! echt balen.

ik heb vanavond een garmin suggestie gedaan, 30 min op 6:40. dat lukte aardig, was wel weer een mentale loop, maar dat hoort er ook bij. oh ja, het was dus echt schijt weer, maar als ik eenmaal hardloop vind ik dat eigenlijk nooit zo erg. dit was de laatste loop van deze week voor zondag, dan heb ik weer een 5 kilometer race, de laatste in de reeks van 3 van de gouden leeuw. zin in!!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:18

Ja Suliko ik ben ook echt de kracht erbij gaan doen om blessures te proberen te voorkomen!
Mooie plannen voor de vakantie! Hoe lang wil je gaan?

Vervelend dat het niet goed ging Judenjuul. Gelukkig nbu wat beter. En toch netjes weer een nieuw record!

Fijn die vaste dagen zo SV. Ook fijn dat je er zoveel tijd voor kan vinden om lekker te lopen.
En eindelijk geen keelpijn *\o/*

Tof die uitslag zo Ieres. Jou rusthartslag is wel best hoog vind ik?
Wat me opvalt is dat ze overal verschillende VO2 max schalen gebruiken. Best onhandig. :Y)

@goof ik heb eigenlijk nooit echt op die enkel gefocust, altijd op mijn knie. Wel een idee misschien!

Die garmin suggesties krijg ik nog niet echt aan de praat hoor :+ ik ben hier zo slecht in zulke dingen. Langzaam maar beetje ga ik het uitvinden.

Ivm mijn knie en me niet zo geweldig voelen gister maar besloten een interval te doen op de fiets ipv hardlopen. Daar vond mijn knie toch ook wat van... Hoewel ik echt hele mooie grafiek had in mijn hartslag en best wel gepushed heb, ben ik hartslag zone 1 niet uit geweest. Beetje jammer. Vond hem wel leuk:
Afbeelding

En het paardrijden vond mijn knie ook maar stom. Het is niet echt echt dat ik denk dit is TE pijnlijk ik kan niet verder, maar wel een vervelende pijn.
Vandaag dus toch maar rustdag inlassen en morgen mijn lange afstand run doen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:03

Voor een accurate meting van de hartslag in rust is meer tijd nodig, dat wordt ook tijdens het onderzoek zelf gezegd, je kunt nooit in een paar minuten volledig tot rust komen, dus het is niet representatief.

Wat een weer vandaag! Mijn kies is gerepareerd en ik heb nog een klein rondje gelopen voordat de verdoving was uitgewerkt :+ Vanavond 12km in het donker en morgen staat nog een 18km op de planning.

Iedereen die vandaag gaat lopen, veel plezier! Ik spring even op mijn paard, dat is ook niet vervelend met dit weer :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:32

Ja dat is natuurlijk ook weer zo Ninus. Bij mij hebben ze hem aan beide armen 2x gemeten en er kwam 3x hetzelfde uit :+ 1x 1 slag hoger.

Wauw dat is best flink wat je aan km gepland hebt dit weekend! En idd met dit weer paardrijden ga ik zo ook ff doen.

Vanmorgen stond mijn langste run op de planning in aanloop naar de halve. In 2019 liep ik 2x eerder 18km en verder nooit maar ik had er het volste vertrouwen in gezien de voorgaande trainingen.

Ik had repen mee ipv gelletjes: first time
Ik had een garmin-route ingesteld: first time
Ik liep in een gebied waar ik nooit eerder hardgelopen heb: first time
Op me nieuwe schoenen.
Nou top voorbereiding toch? :Y)

Het is mijn lichamelijk zwaarste 18km geweest. Eerste 8/9 km zware bospaadjes, door modder, plassen (tot op mijn kuiten erdoor), stoppen voor poortjes, route kwijt, over bomen, door bomen, heuveltjes. Het was een ware trail training.
Toen vond ik een pad dat wel ooit in mijn route had gezeten en ben ik dat braaf gaan volgen tot ik terug was in het bos wat ik ken om de korste route naar huis te kiezen.
Afbeelding
Als ik er 18 kan onder deze omstandigheden met dit tempo, kan ik er zeker 21 op 5.15 lopen. Ik ga dus mijn targettijd bijstellen *\o/* .
Mijn beide knieën voelde ik wel wat in de laatste 4 maar die waren sowieso mentaal best pittig. Ik weet straks pas wat het echt doet vrees ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:03

Mooie getallen leonie!
Lekker tempo en dan nog een best lage hartslag. Dat ga je zeker heel goed doen!

Ik heb gisteren een rondje van 8km gelopen, vanmorgen 7km gewandeld en 30km gefietst (e-bike). Heerlijk in de zon!
Morgen een trailtje, nog even kijken waar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:18

Zo Leonie, netjes gelopen zeg. Mooi gebied ook, de Kampina.
Ninus, 12km in het donker. Doe het je niet na. Loopse vandaag.
Heerlijk vanmorgen he SV.

Ik heb een kleiner rondje van 6,5km gelopen met wat versnellingen erin. Genoten van de zon.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:59

leonie, wat balen van je knie zeg. excuus, ik ben even vergeten wat er precies mee was, maar wat zegt een fysio oid er van? lijkt me erg vervelend. over je run van vandaag, wat super gedaan zeg. inderdaad mooie cijfers. leuk in/rond oisterwijk, daar ga ik in juni een weekendje “kamperen” :D *\o/*

ninus, lekker gelopen gisteren, hopelijk ook zo paardgereden. heerlijk. mis het wel af en toe dan, vooral met dit weer. geniet er van!

SV, ook lekker genoten van het weer dus. hoe was je trail vandaag?

Goof, klinkt goed hoor, lekker bezig.

Hier weer een 5 kilometer evenement gedaan. De route was, op een paar bochtjes na, 2.5 km heen, zelfde 2.5 km terug en aan het einde nog een rondje over de baan. Eerste 2 kilometer ging best lekker. Daarna kakte ik wat in, maar dat had ik na een kilometer pas door. Had ook niet echt iemand gevonden om achteraan te plakken zoals de vorige keer dus dan vind ik het lastig mijn tempo goed vol te houden. Het laatste stuk bleek waarom, er liep blijkbaar een clubje juist achter míj́ :+ Uiteindelijk het laatste rondje over de baan nog wat energie uit m’n tenen gehaald en nog wat mensen ingehaald :Y) En gefinisht in 29:30.
Afbeelding
Dus nu is de houten, euh, Gouden Leeuw Loop helemaal voltooid. Nu lekker 2 maandjes rustig aan verder trainen en in mei ga ik voor de 10 kilometer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 15:15

Leuk joh, echt goed gedaan!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:03

Ninus hoe was je nighttrail?

Super gedaan iiSunshine, en leuk die leeuw!

Mijn trailtje ging helemaal ruk vanmorgen. Dat verwachtte ik al. Lage HRV, hoge rusthartslag, stress hoog, lage bodybattery. Maar wel genoten van het mooie weer.
We hebben het kort gehouden.

Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:35

dankjulliewel goof en SV.
jammer dat het niet zo ging SV, maar wel fijn dat jullie hebben genoten van het weer. en een lieve foto. nog steeds geen keelpijn/verkouden?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:42

Nee dat niet meer, ik weet ook niet waarom al die gegevens zo slecht zijn. Misschien word ik weer ziek :+

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:05

Het is tenslotte alweer even geleden :+

Maar mooi balen :(:)

Het weer was gisteravond echt perfect! Prachtig helder, niet koud en droog.

Ik kon me alleen niet echt overgeven aan het donker en liep ongemakkelijk, ging ook een keer onderuit. Ik denk dat ik een fantastische karate koprol maakte, dus geen schade, maar het zag er in werkelijkheid vast wat oenig uit :=

De route was ook een beetje chaos, voor mijn gevoel kwam iedereen overal vandaan:))
Bijzondere ervaring dus, maar ook wel uitdagend dit keer.

Vanochtend nog 16km getraild bij Beetsterzwaag, heerlijk genoten:j

Goed gedaan Sunshine en Leonie ook!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:07

Oeh vallen is nooit leuk, geen spierpijn van je val?
Ik vond trailen in het donker enorm rustgevend, maar kan me voorstellen als het zo chaotisch is, dat dat minder leuk is.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:11

Afbeelding

En deze waren vanochtend nieuw :))

Nee nergens last van. Is ook rustgevend maar vorig jaar liepen we op kop, nu zaten we tussen de mensen, dat vind ik blijkbaar toch minder rustgevend!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:15

ninus, gelukkig geen schade door je val. jammer dat je niet helemaal lekker liep, maar in ieder geval weer wat geleerd over jezelf dan. beetsterzwaag is ook prachtig!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:58

Rennen met de kinderwagen is niet zo zwaar. Het is even wennen qua houding maar als je eenmaal rolt en heuvels overslaat loopt het zelfs vrij makkelijk!

Leonie, wat vervelend van je knie! Hopelijk gaat het al beter inmiddels.
Ook al zo goed sportief bezig!
Goed gedaan die 18 km! En dan nog op zo’n tempo, wauw!

Hier nog nooit met hartslagband gelopen. Misschien ooit interessant als ik wat serieuzer ga trainen.

Lies, wat een pittig schema! 5 tot 6x per week zal wel veel invloed krijgen. Ook wel leuk zo’n project denk ik?

Suliko, wat een leuke plannen! Lekker sportief bezig voorlopig *\o/*
Wat balen dat je niet lekker hebt gelopen, maar wel goed naar je lijf geluisterd.

Goof, wat ontzettend gaaf dat je zo lekker gaat! Toen ik voor het eerst de halve marathon ging lopen had ik nog nooit verder dan 15 km gelopen. Dus het proberen waard! Lekker genieten en niet teveel naar tijd/tempo kijken 8-)

SV, wat een afstand weer _/-\o_ Zo jammer dat veel paden afgesloten zijn. Ik las er laatst al over.
Balen van je verkoudheid. Ik hoor het zo veel om me heen. Hopelijk ben je er snel vanaf.
Ik lees even verder dat je er vanaf bent maar je trail wel ruk ging. Hopelijk niet weer een ander virus.

Sunshine, nette training! Wat een tempo *\o/*
Netjes gelopen op de 5!

Judenjul, lekker gelopen! Wat spannend zo’n dekking! Ik vind Lagotto’s zulke leuke honden <3 Sterkte met je zoon.

Ieris, fijn dat je wat aan de test hebt. Dat wijkt inderdaad best wat af. Lekkere training gedaan!

Ninus, wat een kilometers weer. Goed bezig!
Spannend zo’n nachtloop. Balen van die val.

Vanochtend heb ik weer 7 km hardgelopen! *\o/* Het voelde allemaal best goed en nu nog nergens last van. Ik heb nog steeds wat spierpijn van de krachttraining vrijdag :+ Ik ga best lekker maar moet mezelf blijven herinneren aan het rustig opbouwen. Ik geniet er zo van <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 19:08

Heerlijk dat je weer kunt lopen Lisitano!

Speedgoats! Zulke fijne schoenen ninus. Ik ben net aan mijn 4e paar begonnen. Jouw kleur heb ik nog niet gehad.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 19:34

Ik loop ook op speedgoats, echt topschoenen. Ik heb nu ook Hoka’s voor op de weg aangeschaft. Mijn bekkenbodem gaat vlot vooruit maar die extra demping is alsnog heel welkom.

Zijn er nog mensen in dit topic die de CPC gaan lopen? Ik ga met mijn zoontje de jeugdloop van 1 km doen. Voor meer durfde ik mezelf niet in te schrijven, beter ook. Ik ga wel kijken bij de halve, want die komt bijna langs huis.