Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:51

bigone schreef:
SusanH schreef:
Ik dacht dat zorgpersoneel in de langdurige zorg verder naar achteren zou worden geschoven. Nu willen ze ons tegelijk met de groep 60-65 doen. Ben benieuwd. We zijn wel weer in beeld in ieder geval.

Susan , als het goed is zijn beide groepen binnen zes weken gevaccineerd .

Ik ben heel benieuwd. Werkgever heeft de brieven al weken klaar liggen. Maar het is wachten op seintje dat ze verstuurd kunnen worden. Vaccins zijn wel binnen in Oss begreep ik dus ik zeg kom maar op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:54

lenaa_tje schreef:
purny schreef:
Risicogroep is als je een oproep voor de griepvaccinatie krijgt naar mijn idee

Dat vind ik dus echt onzin. Er zijn zat huisartsen die hier niet strikt in zijn.
Daarbij is er gewoon een verschil in welke mensen eerder ziek worden en wie zieker blijven als ze ziek worden. Bij tekorten moet je dus wel onderscheid maken. Dus nee ik vind het niet zo vreemd.
Waarom trek je iemand die zwaar hart patiënt is en copd heeft gelijk met iemand die vroeger pufjes nodig had en nu al jaren niet gebruikt.

Je krijgt een uitnodiging voor een griepprik als je astma hebt, als je nog onder controle bent in het ziekenhuis. Voor normale controle ga je elk half jaar.
Bezoek je de controles niet meer, krijg je hier ook geen uitnodiging meer voor de griepprik. Als je dus 'vroeger' pufjes gebruikte en nu niet meer is de kans dat je nog onder controle bent bij de longarts klein en krijg je dus geen oproep voor de griepprik. Dus je vergelijking klopt niet helemaal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:58

SusanH schreef:
pien_2010 schreef:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/167227 ... n-zorgtaxi

Deze kwam ik net tegen en ik vind hem interessant genoeg om te delen. Het gaat over kwaliteitsmondkapjes die verplicht zijn als je een taxi nodig hebt in Drenthe.

Is landelijk beleid wij werden op het werk plat gebeld hierover. Onze cliënten kunnen nu via ons mondkapjes krijgen. Geen idee of je als particulier medische mondkapjes kan kopen?

Je kan als particulier ook gewoon FFP2 maskers kopen, dus medische maskers mag ook geen probleem zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:00

Bij het kruidvat hebben ze die niet zag ik.
Online wel.
Zal er voor mijn moeder maar wat kopen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:08

Mindim mooi dat, dat bij jou huisarts of in jou omgeving zo werkt. Dit is gewoon niet zo, genoeg mensen, ook hier op bokt die zelf moeten aangeven bij de huisarts dat ze al tijden geen medicijnen gebruiken en dus geen prik hoeven. Dit ligt aan het systeem van je huisarts.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:20

Mindim ben jij uit NL?
Want ik kom al sinds ik 6 ben niet meer bij de longarts, heb alleen zo nodig ventolin en krijg gewoon een oproep (heb alleen zelf gezegd hem niet meer te willen maar 5 jaar terug nieuwe HA en toen weer oproepen)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:29

https://www.dvhn.nl/groningen/OMT-lid-A ... 72398.html

Citaat:
UMCG-viroloog Alex Friedrich wil geen nieuwe lockdown, maar corona regionaal vertragen: 'Zodat we tijdens rustige zomer massaal kunnen vaccineren'
deze man wijkt nog steeds niet af van het regionaal aanpakken en dan voornamelijk uitbraken hard aanpakken maar het ging mij om het hieronder.

Citaat:
De enige manier om de mutaties te vinden is afgenomen testswaps in een laboratorium extra onderzoeken op hun exacte genetische kenmerken. Dat ‘sequencen’ is een vrij kostbare techniek die in Nederland voor het coronavirus alleen het RIVM-lab en het Erasmus MC doen.

Europese oproep
,,Maar er zijn veel meer labs in Nederland die zouden kunnen sequencen’’, zegt Friedrich. ,,Het ECDC in Stockholm heeft in zijn meest actuele risico-inschatting de lidstaten in de EU opgeroepen veel meer te sequencen en van alle sequencing-capaciteit in de landen gebruik te maken. Dat doen we in Nederland op dit moment niet.’’

Over dat sequencen iemand die kan uitleggen waarom Nederland dat nauwelijks doet, zoals ik het lees worden de mutaties dan meer onderzocht? Het is een nieuw woord voor mij dus misschien dat iemand er hier iets over weet (premium artikel dus daarom quote)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:47

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:52

@mindim
Ik sta niet onder controle van het ziekenhuis maar word wel altijd uitgenodigd voor de griepprik met astma

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:28

Ik heb bij de huisarts een longverpleegkundige. Zij belt mij zo nu en dan om te informeren hoe het gaat.
Als het weer mag moet ik ook weer langs voor een test.

Ik denk dat in de toekomst meer bij de huisarts word gedaan dan in het ziekenhuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 01:34

secricible schreef:
Mindim ben jij uit NL?
Want ik kom al sinds ik 6 ben niet meer bij de longarts, heb alleen zo nodig ventolin en krijg gewoon een oproep (heb alleen zelf gezegd hem niet meer te willen maar 5 jaar terug nieuwe HA en toen weer oproepen)

Ja, ik ben altijd onder behandeling geweest van dokter Pieterman in Delfzijl. Die zit nu in Winschoten. Mijn astma ging zo goed, dat ik ben gestopt met medicatie (middel erger dan kwaal)en ook ben ik destijds gestopt met de controles. Bij de huisarts kan ik gewoon een novalizer ophalen voor een eventuele aanval, wordt weer heftiger momenteel.
Ik sta nu ook bij de huisarts als niet meer onder behandeling van de longarts en sindsdien geen uitnodiging meer ontvangen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:09

Ik was ook een tijd gestopt met medicijnen tot ik een longontsteking kreeg en op de eerste hulp beneveld moest worden terwijl ik daarvoor nergens meer last van had. Heb toen een preek gekregen over dat je astma altijd hebt en dus altijd medicijnen moet nemen ook al lijkt het weg. Eroverheen groeien bestaat eigenlijk niet maar je kunt het soms wel erger of minder erg hebben.

Oke dit gaat off topic sorry :o

Ik lees nu weer dat kinderen tussen 4 en 12 met snotneus ook weer niet naar school mogen. Het lijkt me voor ouders allemaal zo verwarrend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:17

moonsparkle schreef:
Ik was ook een tijd gestopt met medicijnen tot ik een longontsteking kreeg en op de eerste hulp beneveld moest worden terwijl ik daarvoor nergens meer last van had. Heb toen een preek gekregen over dat je astma altijd hebt en dus altijd medicijnen moet nemen ook al lijkt het weg. Eroverheen groeien bestaat eigenlijk niet maar je kunt het soms wel erger of minder erg hebben.

Oke dit gaat off topic sorry :o

Ik lees nu weer dat kinderen tussen 4 en 12 met snotneus ook weer niet naar school mogen. Het lijkt me voor ouders allemaal zo verwarrend.

Ja mam :D
Heb altijd salbutamol mee, dat wel. Want de aanvallen komen weer frequenter en heftiger. Ik kreeg van de seretide standaard kriebelhoest, de hele dag door, werd er gek van.

Maar idd weer ontopic :D

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:18

Bij ons stond in de brief van school dat kinderen met neusverkoudenheid wel gewoon naar school mochten maar met corona symptomen niet.... verkoudheid is toch een symptoom?
Nou ja ik zie wel hoe het volgende week loopt en gaat. Ik denk dat ik aan einde van de week toch weer twee kinderen verkouden heb, meestal na een vakantie of lange tijd niet school en dan weer alle kinderen bij elkaar.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:23

wemkelover schreef:
Bij ons stond in de brief van school dat kinderen met neusverkoudenheid wel gewoon naar school mochten maar met corona symptomen niet.... verkoudheid is toch een symptoom?
Nou ja ik zie wel hoe het volgende week loopt en gaat. Ik denk dat ik aan einde van de week toch weer twee kinderen verkouden heb, meestal na een vakantie of lange tijd niet school en dan weer alle kinderen bij elkaar.

https://nos.nl/artikel/2367491-snottebe ... thuis.html Dit is net gewijzigd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:40

Lenaatje, sequencen is letterlijk het uitlezen van de genetische code.
Waarom ze daar niet in investeren weet ik niet maar dat is inderdaad zeker niet beperkt tot enkele instellingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:44

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:47

Sizzle schreef:
Waarom ze daar niet in investeren weet ik niet maar dat is inderdaad zeker niet beperkt tot enkele instellingen.

Dankjewel dus daardoor kunnen ze dan eigenlijk sneller de mutaties opsporen? Doordat je dan de verandering in de genetische code ziet?
Dat zal denk ik wel veel labcapaciteit vragen, dat was in het begin met het testen natuurlijk ook lastig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:47

Longfunctie is hier bij de huisarts. Heb symbicort (zonder deze laait de longontsteking weer op) en ventolin. Mag geen griepprik, want deze actieveer de ontsteking in de lage luchtwegen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:48

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:51

Marcella schreef:
Longfunctie is hier bij de huisarts. Heb symbicort (zonder deze laait de longontsteking weer op) en ventolin. Mag geen griepprik, want deze actieveer de ontsteking in de lage luchtwegen.

Het beleid is dus bij iedere huisarts anders. Ook niet raar. Zo net zo goed voor het wel of niet geven van een griepprik. Om die reden vind ik het beleid dus terecht, je kan bij tekorten niet iedereen tegelijk inenten. Iemand met licht astma heeft geen extra risico Corona eerder te krijgen.
Zou jij in jou geval wachten met een Corona inenting? Je weet natuurlijk niet wat voor reactie die geeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:55

lenaa_tje schreef:
pmarena schreef:

Niet thuisblijven als ze af en toe hoesten -O-

Als het klachten zijn die bij het kind passen. Dit advies is gelijk aan volwassenen :)

Dat neem ik ook aan dat ze het zo bedoelen, maar het staat er echt ontzettend lomp.... -O-
En niks over snotneuzen.

Hier krijgen mensen het idee van dat het allemaal geen reet uitmaakt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:56

lenaa_tje schreef:
Marcella schreef:

Het beleid is dus bij iedere huisarts anders. Ook niet raar. Zo net zo goed voor het wel of niet geven van een griepprik. Om die reden vind ik het beleid dus terecht, je kan bij tekorten niet iedereen tegelijk inenten. Iemand met licht astma heeft geen extra risico Corona eerder te krijgen.
Zou jij in jou geval wachten met een Corona inenting? Je weet natuurlijk niet wat voor reactie die geeft.

Lichte astma kan echter heel snel omzetten in een zware en een longontsteking. Das het punt.
Mijn astma is een tijd minder frequent geweest, tot soms afwezig, de aanvallen die er waren, wel heftig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:58

Ik heb ook astma, gebruik geen medicatie meer, maar krijg wel oproep voor controle bij de huisarts en oproep voor griepprik. Laatste heb ik nooit genomen. Ik zie mezelf niet als risico groep al weet ik dat ik wel veel moeite heb met virussen die op mijn luchtwegen slaan.

Ik ben niet bang om Corona te krijgen. Als ik een oproep krijg voor een enting neem ik hem maar zit inmiddels comfortabel in mijn bubbel. Ik houd dit nog wel even vol als het moet. Dus wacht rustig af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:59

lenaa_tje schreef:
Sizzle schreef:

Dankjewel dus daardoor kunnen ze dan eigenlijk sneller de mutaties opsporen? Doordat je dan de verandering in de genetische code ziet?
Dat zal denk ik wel veel labcapaciteit vragen, dat was in het begin met het testen natuurlijk ook lastig.

Ja, daarmee zie je de verschillen inderdaad.
Het is een aardig geautomatiseerd process. Het kost natuurlijk altijd mensen die de samples verwerken maar er zijn vast zat moleculair biologen die best willen ondersteunen. Ik gok eerder dat de beperking zit in de gevalideerde staat van de apparatuur. Het erasmus heeft een grote afdeling klinische genetica dus daar is het heel goed voor elkaar.
Neemt niet weg dat dit ook elders te realiseren is waar het enkel voor fundamenteel onderzoek gebruikt wordt, maar dat is net als de ongebruikte labcapaciteit bij het testen: wellicht wil men daar geen tijd en moeite in investeren (cost/benefit).