Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:39

996981 schreef:
Ik wil helemaal niets van of voor iedereen. Dat is het verschil met sommigen hier. Ik vind dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken.

Maar dat is schijnbaar een heel rare mening

Ja, want dat is niet hoe het werkt. We hebben een samenleving die alleen maar kan bestaan omdat mensen op allerlei manieren met elkaar verbonden zijn, en dat betekent dat keuzes vaak niet alleen voor jouzelf gevolgen hebben maar ook voor anderen. En dat jouw keuze kan betekenen dat anderen de keuze niet hebben.

En dan vind ik het inderdaad wel raar om dat deel steeds te missen of over te slaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:59

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Ik wil helemaal niets van of voor iedereen. Dat is het verschil met sommigen hier. Ik vind dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken.

Ja, want dat is niet hoe het werkt. We hebben een samenleving die alleen maar kan bestaan omdat mensen op allerlei manieren met elkaar verbonden zijn, en dat betekent dat keuzes vaak niet alleen voor jouzelf gevolgen hebben maar ook voor anderen. En dat jouw keuze kan betekenen dat anderen de keuze niet hebben.

En dan vind ik het inderdaad wel raar om dat deel steeds te missen of over te slaan.

Precies. Het feit dat anderen roken, overmatig drinken en te dik zijn heeft ook gevolgen voor mij. Maar wee je haalt dat aan

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:02

996981 schreef:
Shadow0 schreef:

Precies. Het feit dat anderen roken, overmatig drinken en te dik zijn heeft ook gevolgen voor mij. Maar wee je haalt dat aan

En wat voor gevolgen heeft dat precies voor jou (en klopt het nu dat je de maatschappelijke gevolgen van niet-vaccineren op dezelfde vervelende, belastende hoop gooit als roken, overmatig drinken en te dik zijn?).

edit* - klein verschil met de dingen die je noemt en corona is dat deze voorzover ik weet niet besmettelijk zijn en geen code rood veroorzaken in de zorg. Hoe heb jij last van dikke mensen dan?

996981

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:10

Als je even terug leest kun je lezen hoe zwaar hart- en vaatziekten (wat vaak een gevolg is van obesitas) en longkanker op de zorg drukken. Obesitas leidt tot een verhoogd risico van heel veel aandoeningen

Ook griep heeft in 2018 zwaar op de zorg gedrukt en doet dit eigenlijk sowieso jaarlijks.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:16

996981 schreef:
Als je even terug leest kun je lezen hoe zwaar hart- en vaatziekten (wat vaak een gevolg is van obesitas) en longkanker op de zorg drukken. Obesitas leidt tot een verhoogd risico van heel veel aandoeningen

Ook griep heeft in 2018 zwaar op de zorg gedrukt en doet dit eigenlijk sowieso jaarlijks.

https://www.tubantia.nl/gezond/wetensch ... ~a582f375/
Volgens deze wetenschapper zijn rokers minder duur voor de maatschappij dan niet rokers :)

Maar dan nog kun je het niet vergelijken met de gevolgen die corona had kunnen hebben zonder maatregelen, je kunt het dus nooit vergelijken met de griep.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:20

996981 schreef:

De griep heeft in geen verhouding zwaar op de zorg gedrukt als covid19 afgelopen winter. En als ik zeg in geen verhouding, dan bedoel ik ook echt in geen verhouding.

De piek was in 2018 350 mensen vanwege influenza op de IC. Deze piek duurde 2 weken.
De piek van deze winter was 800-840 mensen vanwege covid op de IC, deze piek duurde 3 weken.
De periode van minimaal 350 mensen vanwege covid op de IC duurde van 17 oktober t/m 5 juni. Dat is dus 33 weken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:20

996981 schreef:

Yep, een gedeelte van ons zorgstelsel is ingericht op mensen die ongezonde keuzes maken. En op de griep. Zo worden er gelukkig ook mensen behandeld die niet gevaccineerd zijn. Dit zal altijd zo blijven. Gelukkig maar, ik ben er persoonlijk erg blij mee dat onze zorg er altijd voor iedereen is. Ook voor mensen die ongezonde levenskeuzes maken. Vind jij het vervelend dat die mensen de zorg belasten? En vind je dat ongezonde mensen (lekker stigmatiserend) eigenlijk geen plek mogen hebben in het ziekenhuis, zodat jij er geen last van hebt?

Naast dat geen enkele van de dingen die je noemt besmettelijk zijn of ooit code zwart veroorzaakt hebben in de zorg, noch dat ertegen te vaccineren valt en je vergelijking dus al spaak loopt vind ik het ook nogal raar om te zeggen "ja andere dingen belasten de zorg ook, dus dit mag er ook nog al bij!" . Wat iemand anders al zei, whataboutism. Het is dus een nogal rare (en slechte) vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:22

Mizora schreef:
996981 schreef:

De griep heeft in geen verhouding zwaar op de zorg gedrukt als covid19 afgelopen winter. En als ik zeg in geen verhouding, dan bedoel ik ook echt in geen verhouding.

De piek was in 2018 350 mensen vanwege influenza op de IC. Deze piek duurde 2 weken.
De piek van deze winter was 800-840 mensen vanwege covid op de IC, deze piek duurde 3 weken.
De periode van minimaal 350 mensen vanwege covid op de IC duurde van 17 oktober t/m 5 juni. Dat is dus 33 weken.

Met daar nog bij dat we allemaal maatregelen en lockdowns hadden. Bij de griep in 2018 niet...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:34

nps schreef:
996981 schreef:

Yep, een gedeelte van ons zorgstelsel is ingericht op mensen die ongezonde keuzes maken. En op de griep. Zo worden er gelukkig ook mensen behandeld die niet gevaccineerd zijn. Dit zal altijd zo blijven. Gelukkig maar, ik ben er persoonlijk erg blij mee dat onze zorg er altijd voor iedereen is. Ook voor mensen die ongezonde levenskeuzes maken. Vind jij het vervelend dat die mensen de zorg belasten? En vind je dat ongezonde mensen (lekker stigmatiserend) eigenlijk geen plek mogen hebben in het ziekenhuis, zodat jij er geen last van hebt?

Naast dat geen enkele van de dingen die je noemt besmettelijk zijn of ooit code zwart veroorzaakt hebben in de zorg, noch dat ertegen te vaccineren valt en je vergelijking dus al spaak loopt vind ik het ook nogal raar om te zeggen "ja andere dingen belasten de zorg ook, dus dit mag er ook nog al bij!" . Wat iemand anders al zei, whataboutism. Het is dus een nogal rare (en slechte) vergelijking.

Ik lees dit steeds terug op 2 kanten. Antivaxxers word ook van gezegd dat ze dus 'onterechte druk' op de zorg geven. Dat men er geen medelijden mee heeft. Of zelfs dat er bij code zwart voorrang gegeven zou moeten worden aan wel gevaccineerde.

Is precies zoals jij zegt een nutteloze discussie. Het is hier Sparta niet. Iedereen heeft recht op zorg. Hoe ongezond ze ook leven, of welke beslissing ze ook maken.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:38

Mizora schreef:
Nee, juist voor de jongere populatie is dat waar. Want hoewel de kans op overlijden voor mensen onder de 40 zeer klein is, is de kans om in het ziekenhuis te belanden wel degelijk nog echt aanwezig en de kans op restschade zelfs behoorlijk groot. Maanden moeten herstellen (arbeidbelemmerende klachten hebben) komt bij meer dan 10% van de mensen voor tot een maand of 6, en meer dan 1% blijft dit na 6 maanden houden en zie je vaak weinig tot geen verder herstel meer.

Vaak zie je daar ook orgaanschade bij, wat betekent dat ze daarna wel onderliggend lijden hebben. Je ziet door deze groep ook al een steeds grotere zorgbelasting komen. Fysio voor een traject van minimaal 6 maanden, long- en hartproblemen zijn berucht. En dat niet bepaald alleen bij de mensen die in het ziekenhuis hebben gelegen. Erger nog, op de IC'ers na, juist de groep die niet in het ziekenhuis heeft gelegen.

Het doormaken van een besmetting is voor veel mensen een behoorlijke aanslag op hun gezondheid zowel op de korte als langere termijn. Er is inderdaad een groep die oprecht vrijwel geen klachten heeft, maar de term "milde klachten" vertekent voor een hoop mensen sterk. Milde klachten betekent namelijk niets anders dan niet in het ziekenhuis opgenomen te zijn geweest. Ook als je thuis een dubbele longontsteking hebt gekregen door covid19, ook als je thuis aan het zuurstof heb gelegen, ook als je na 4 maanden nog steeds moet uitrusten nadat je een trap bent opgelopen omdat je helemaal kapot bent terwijl je voor de besmetting 10km kon hardlopen.

Ik zie hier inderdaad vooral bij jonge mensen echt hele nare, langdurige klachten. Dan heb ik het ook over mensen met een gezonde leefstijl: meermaals per week sporten, gezond eten en absoluut geen overgewicht. Ze zijn maanden later nog aan het revalideren en hardlopen of wielrennen gaat nu echt niet lukken.

Ik ken ook één persoon die corona heeft gehad en daar bijna aan is overleden. Dat is inmiddels al ruim een jaar geleden, maar zij heeft hele nare psychische klachten overgehouden aan die periode.

Nee dankjewel, prik mij dan maar. :o

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:46

Gezond zijn, dun, veel sporten en gezond eten het zegt helemaal niks. Ik kom over 10 jaar ook in aanmerking om jaarlijks om mijn hart en bloedvaten te laten controleren.

Ik ben slank, niet ziek, geen overgewicht en eet gewoon normaal. Ik heb de pech dat het waarschijnlijk erfelijk is dus ik heb daar geen invloed op. Overbelast ik de zorg dan ook?

Mensen denken altijd dat ongezonde mensen wat krijgen maar dat is zeker niet waar. Er zijn ook mensen die longkanker krijgen maar nog nooit een sigaret gerookt hebben. Het zegt absoluut niks.

Net als met corona het lijkt vaak juist wel of de mensen met zware aandoeningen en goed (gelukkig) door heen komen en de mensen die vaak sporten en echt gezond zijn er meer last van hebben. Ik ken ook wel de verhalen van mensen die een hele sportcarrière aan het opbouwen waren en helemaal de prullenbak in kan door een besmetting waarvan ze wel wat hebben overgehouden.

Nee dan liever een vaccinatie, zit er niet op te wachten dat ik bijvoorbeeld langdurig niet aan het werk kan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:08

Shadow0 schreef:
996981 schreef:

Inderdaad het is gebaseerd op solidariteit.

Iedereen kan zorg nodig hebben, jong of oud, dik of dun, sportief of onsportief enz.
Maar de zorg wordt nu al anderhalf jaar onevenredig zwaar belast. En daar heeft iedereen last van, als het code rood of zelfs zwart wordt.
En dat kan je voorkomen door dat prikje. ;)
En dan kan de uitgestelde zorg worden ingehaald.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:18

996981 schreef:

Ooit hier meegelezen in een discussie over roken?

Ik vind het juist super grappig dat sommigen die daar het hoogste woord voerden over hoe het gedrag van een ander (roker) invloed had op hun gezondheid en dat het belachelijk was dat roken nog steeds was toegestaan in NL enz.

Nu zie ik die mensen aan de overkant staan in de Corona discussie en vast willen houden op hun recht op eigenbeschikking, niet willen vaccineren, niet willen testen, vinden dat een ander (en zeker niet de overheid) niet voor hun mag bepalen dat….

Maar oh wee als iemand in hun buurt een sigaret op steekt, want dan houdt diegene geen rekening met hun. Roken, het zou volgens hun verboden moeten worden. Die dubbelzinnigheid kan ik niet tegen; “iedereen moet rekening houden met mij, maar ik wil met niemand rekening moeten houden”

Waarbij ik niet voor of tegen roken ben, dus die discussie hoef je niet met mij aan te gaan. Ik ben vooral voor verder denken dan ikke ikke ikke en kijken hoe jij elk gezondheidsrisico kunt verkleinen voor je medemens. Of dat (in geval van Corona) nou vaccineren, social distancing of regelmatig laten testen is. En voor de roker, doe dat lekker ergens waar een ander er geen last van kan hebben.

Overigens zie ik niet in hoe het feit dat iemand dik is nadelige gevolgen heeft voor jouw gezondheid, maar dat kan aan mij liggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:36

Interessant artikel waarbij gekeken is naar het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en sterftes van volledig gevaccineerden en ongevaccineerden sinds de delta-variant actief is geworden, gecorrigeerd voor leeftijd.

De kans op besmetting is 4.6x zo hoog (78% bescherming), de kans op ziekenhuisopname is 10.4x zo hoog en de kans op sterfte is 11.3x zo hoog. Dit was bij de klassieke en Alpha-variant gunstiger (resp. 11x, 13x en 17x), maar is nog steeds een enorm verschil.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/ ... mm7037e1_w

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:58

Daphara schreef:
996981 schreef:

Ooit hier meegelezen in een discussie over roken?

Ik vind het juist super grappig dat sommigen die daar het hoogste woord voerden over hoe het gedrag van een ander (roker) invloed had op hun gezondheid en dat het belachelijk was dat roken nog steeds was toegestaan in NL enz.

Nu zie ik die mensen aan de overkant staan in de Corona discussie en vast willen houden op hun recht op eigenbeschikking, niet willen vaccineren, niet willen testen, vinden dat een ander (en zeker niet de overheid) niet voor hun mag bepalen dat….

Maar oh wee als iemand in hun buurt een sigaret op steekt, want dan houdt diegene geen rekening met hun. Roken, het zou volgens hun verboden moeten worden. Die dubbelzinnigheid kan ik niet tegen; “iedereen moet rekening houden met mij, maar ik wil met niemand rekening moeten houden”

Waarbij ik niet voor of tegen roken ben, dus die discussie hoef je niet met mij aan te gaan. Ik ben vooral voor verder denken dan ikke ikke ikke en kijken hoe jij elk gezondheidsrisico kunt verkleinen voor je medemens. Of dat (in geval van Corona) nou vaccineren, social distancing of regelmatig laten testen is. En voor de roker, doe dat lekker ergens waar een ander er geen last van kan hebben.

Overigens zie ik niet in hoe het feit dat iemand dik is nadelige gevolgen heeft voor jouw gezondheid, maar dat kan aan mij liggen.

_/-\o_

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:16

Bigone: als je zijn onzin gratis en voor niets een groter bereik geeft, help je hem vooral. En dit is ook niks nieuws, en niets onverwachts.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:20

Shadow0 schreef:
Bigone: als je zijn onzin gratis en voor niets een groter bereik geeft, help je hem vooral. En dit is ook niks nieuws, en niets onverwachts.

Heb het al weer verwijderd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:02

Kuipers vertelt net bij Jinek, dat er patiënten zijn (een tiental in Nederland, naar schatting), die hebben een pasje dat ze geen bloed willen ontvangen van gevaccineerden.
Het vaccin zit niet in het bloed en er bestaat geen gevaccineerd of ongevaccineerd bloed.

Waanzinnigheid ten top.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:14

Electra63 schreef:
Kuipers vertelt net bij Jinek, dat er patiënten zijn (een tiental in Nederland, naar schatting), die hebben een pasje dat ze geen bloed willen ontvangen van gevaccineerden.
Het vaccin zit niet in het bloed en er bestaat geen gevaccineerd of ongevaccineerd bloed.

Waanzinnigheid ten top.

Jeetje.... een tiental op miljoenen Nederlanders.... echt de moeite waard daar een item over te maken!

Evenals het handjevol idioten op 25.000 normale demonstranten, ook echt de moeite om alleen daarop te focussen en alleen daar artikelen en foto's van te publiceren.
Dat is gelukkig niet gekleurd, en mooi objectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:18

Het geeft wel aan hoe doorgedraaid mensen zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:19

Goed nieuws is denk ik wel dat het vaccin na 6 maanden nog steeds 90% beschermt tegen ziekenhuis opname. Wel naar 47% tegen besmetting maar mij gaat het vooral om de bescherming tegen ziekenhuisopname.

Voor mij nog niet echt een reden voor een 3de prik. Dat ik besmet raak die kans is er nu eenmaal, maar ik ben vooral blij om het feit dat je nog ruim voldoende beschermd ben tegen een ziekenhuisopname. Dat idee vind ik toch wel erg fijn.

Bron: liveblog nos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:22

Ja dat is heel goed nieuws! Besmettingen maakt ook niet echt uit zolang het maar beschermt tegen ziekenhuis

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:30

Electra63 schreef:

Waanzinnigheid ten top.

Gelukkig wordt dat onderscheid niet gemaakt, dus is het 'veiliger' om deze mensen voor de zekerheid maar helemaal geen bloed te geven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:37

Citaat:
Infectiologen verwachten echter een stevige griepgolf dit jaar. ,,Standaard is dat na een zwak griepjaar er een sterk griepjaar komt’’, zegt hoogleraar infectieziekten Andreas Voss van het Nijmeegse Radboudumc. Eind vorig jaar en begin dit jaar kreeg amper iemand griep, vermoedelijk als gevolg van de coronamaatregelen waardoor het virus minder de kans kreeg zich te verspreiden.

Vrees voor oplopende coronacijfers
Maar als mensen geen griep krijgen, bouwen ze er ook geen immuniteit tegen op. Gevolg: meer mensen zijn vatbaar. ,,Dus het kan nog lastig worden in de zorg’’, zegt Voss. Ook omdat het aantal coronagevallen de komende tijd vermoedelijk op zal lopen. ,,Want mensen gaan nu meer naar binnen.’’ Mogelijk dat eind deze week de coronacijfers weer op gaan lopen, vreest hij

https://www.ad.nl/gezond/aantal-ziekmel ... ~ae6cc009/

We zijn nog lang niet klaar met het zwaar belasten van de zorg.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:47

Ninx schreef:
Jeetje.... een tiental op miljoenen Nederlanders.... echt de moeite waard daar een item over te maken!

Er zit nogal een verschil tussen het noemen in een gesprek en er een item over maken...